77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Щодо преміювання державних службовців

Відповідно до частини другої статті 50 Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі - Закон № 889) заробітна плата державного службовця складається з посадового окладу; надбавки за вислугу років; надбавки за ранг державного службовця; виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50% посадового окладу тимчасово відсутнього державного службовця; виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою державної служби за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою; премії (у разі встановлення).
Частиною третьою статті 50 Закону № 889 визначено такі види премій: за результатами щорічного оцінювання службової діяльності та місячна або квартальна відповідно до особистого внеску в загальний результат роботи державного органу.
Інших видів премій (до державних і професійних свят, ювілейних дат тощо) Законом № 889 не передбачено, отже і підстав для виплати таких премій з дати набрання чинності цим законом немає.
Типове положення про преміювання державних службовців органів державної влади, інших державних органів, їхніх апаратів (секретаріатів) затверджено наказом Міністерства соціальної політики України від 13.06.16 № 646зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 червня 2016 року за № 903/29033  (надалі - Типове положення).
Водночас, відповідно до положень абзацу третього частини п'ятої статті 52 Закону № 889 і пункту 4 Типового положення в державному органі має бути розроблено згідно з цим Типовим положенням, погоджене з виборним органом первинної профспілкової організації (за наявності) та затверджене керівником державної служби Положення про преміювання відповідного державного органу (надалі - Положення про преміювання).
Отже, в цьому Положенні про преміювання зазначаються критерії, умови і порядок визначення розмірів, нарахування та виплати премій державним службовцям.
Типовим положенням для визначення відповідного розміру місячної або квартальної премії передбачено такі критерії - ініціативність у роботі; якість виконання завдань, визначених положеннями про державний орган, самостійний структурний підрозділ, у якому працює державний службовець, його посадовою інструкцією, а також дорученнями керівництва відповідного державного органу та безпосереднього керівника державного службовця; терміновість виконання завдань; виконання додаткового обсягу завдань (участь у провадженні національних реформ, роботі комісій, робочих груп тощо).
Цей перелік критеріїв не є вичерпним і в Положенні про преміювання з урахуванням функцій, завдань та повноважень відповідного державного органу можуть бути зазначені й інші критерії.
Преміювання провадиться з метою матеріального стимулювання високопродуктивної та ініціативної праці, підвищення її ефективності, якості, зацікавленості в досягненні її кінцевого результату та посилення персональної відповідальності державних службовців за доручену роботу або поставлені завдання.
Розмір премії державним службовцям встановлюється керівником державної служби державного органу залежно від його особистого вкладу в кінцевий результат роботи шляхом видання відповідного наказу.
Преміювання державних службовців проводиться в межах наявних коштів на оплату праці, передбачених у кошторисі, відповідно до вимог чинного законодавства і на даний час граничними розмірами не обмежується.
Водночас, відповідно до абзацу четвертого пункту 1 розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889 із 01.01.2019 року набирають чинності абзац четвертий частини третьої статті 50 і частина шоста статті 52 Закону і відтоді загальний розмір місячних та квартальних премій, які зможе отримувати державний службовець за рік, не перевищуватиме 30% фонду його посадового окладу за рік, а фонд преміювання державного органу буде встановлюватись у розмірі 20% загального фонду посадових окладів за рік та економії фонду оплати праці.

Наразі законодавчими актами не передбачено встановлення місячної або квартальної премії у відсотках до посадового окладу. Отже, саме в Положенні про преміювання визначається "база" для нарахування премій. Розмір місячної або квартальної премії може визначатись у відсотках до посадового окладу, до посадового окладу з урахуванням надбавок за ранг та вислугу років, в конкретно визначених сумах або інше.
Ураховуючи, що підставою для преміювання в відповідному державному органі є Положення про преміювання, можливість та умови преміювання осіб, призначених на посаду державної служби з випробуванням, має бути визначено в цьому Положенні про преміювання.