77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Юридична служба: організація роботи (зразки наказів, планів роботи, перевірки)

Організація правової роботи,   спрямованої   на   правильне   застосування, неухильне отримання  та запобігання невиконанню вимог законодавства, інших нормативних актів органом   виконавчої   влади,  підприємством, їх керівниками та працівниками під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків, а також представлення інтересів органу виконавчої влади, підприємства в судах, є основним завданням юридичної служби.
Словосполучення "юридична служба" є узагальнюючим поняттям стосовно всієї структури або механізму, який реалізує правову роботу, і, з огляду на сучасне законодавство, організація юридичної служби може здійснюватися на підприємстві, в установі, організації (надалі - підприємство) не лише за допомогою юрисконсульта або створення відповідного структурного підрозділу, а й шляхом укладення договору з юридичною чи фізичною особою – підприємцем, який займається юридичною практикою, або з адвокатом, адвокатським бюро, фірмою, конторою чи іншим адвокатським об'єднанням.
Порядком проведення органами юстиції перевірок стану правової роботи та систематизації законодавства, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 18.01.12 № 91/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 січня 2012 року за № 75/20388, на рівні нормативно - правового акту визначено поняття "правова робота”, як діяльність юридичної служби або юрисконсульта відповідної категорії, що виконує функції юридичної служби, щодо забезпечення правильного застосування, неухильного дотримання та запобігання невиконанню вимог чинного законодавства об'єктом перевірки, його керівниками та працівниками під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов'язків.
Загальне положення про юридичну службу міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, державного підприємства, установи, організації затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.08 № 1040 (надалі - положення № 1040).

Загальне положення про юридичну службу регулює діяльність юридичних служб (юрисконсультів) органів виконавчої влади, у тому числі міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів, місцевих державних адміністрацій, а також державних підприємств, установ, організацій. 
Юридичні особи приватної форми власності на практиці за аналогією також можуть застосовувати це положення при розробці локальних нормативних актів, що регулюють їх діяльність, оскільки для них немає інших нормативно-правових актів із цих питань. 

Пунктом 5 положення № 1040 встановлено, що юридична служба підпорядковується безпосередньо керівнику органу виконавчої влади, підприємства. Зазначене координується із Указом Президента України від 11.12.01 № 1207 "Про деякі заходи щодо зміцнення юридичних служб державних органів", яким рекомендовано керівникам державних органів установити, що юридичні служби входять до складу зазначених органів як самостійні підрозділи і підпорядковуються безпосередньо керівникам цих органів.

Звертаємо увагу, що положення № 1040 містить у пункті 12 імперативну норму про недопущення покладення на юридичну службу обов’язків, які не належать або виходять за межі її компетенції. 
Важливою гарантією щодо попередження неправомірного впливу на юридичну службу (юрисконсульта) є вимога пункту 5 щодо підпорядкування юридичної служби безпосередньо керівнику органу виконавчої влади, підприємства. 

Організаційна форма юридичної служби
Юридична служба органу виконавчої влади, підприємства утворюється як самостійний структурний підрозділ, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності правової роботи. На підприємстві функції юридичної служби може виконувати юрисконсульт відповідної категорії. Для представлення інтересів держави в судах під час розгляду справ, стороною або третьою особою в яких є органи виконавчої влади, у складі юридичної служби утворюється відповідний підрозділ або такі повноваження надаються окремій посадовій особі (пункт 2 положенням № 1040).
Отже, на сьогодні посаду юрисконсульта (одного працівника, який буде виконувати всю правову роботу) можна ввести тільки на державному підприємстві, а в органах виконавчої влади обов’язково має бути утворено самостійний структурний підрозділ (декілька працівників, які виконують обов’язки з організації правової роботи). 
Положення № 1040 визначає чотири види такого самостійного структурного підрозділу: департамент, управління, відділ, сектор.
Цей перелік є вичерпним і не передбачає створення юридичної служби в іншому вигляді (бюро, група тощо). 
До відома. Постановами Кабінету Міністрів України затверджено:
- Рекомендаційні переліки структурних підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної в мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, від 18.04.12 № 606;
- Упорядкування структури апарату центральних органів виконавчої влади, їх територіальних підрозділів та місцевих державних адміністрацій, від 12.03.05 N 179.

Також у положенні № 1040 немає норми про те, що надання правової допомоги підприємству може здійснюватися на підставі договору, укладеного з юридичною чи фізичною особою-підприємцем, або з адвокатом, адвокатським бюро, фірмою, конторою чи іншим адвокатським об'єднанням. Виходячи з цього, в даний час державні підприємства повинні ввести штатні посади юрисконсультів та не можуть укладати договори про правове обслуговування. 
Крім цього, орган виконавчої влади, підприємство забезпечують подання Міністерству юстиції України та його територіальним органам у встановлені ними строки інформації про наявність в їх структурі юридичної служби, її вид, склад працівників, їх фаховий та освітній рівень, потребу в юридичних кадрах (пункт 15 положення № 1040). 

Юридична служба, яка складається з одного працівника, створюється, як правило, на невеликому підприємстві, де обсяг правової роботи незначний. На великих підприємствах структурний підрозділ, як правило, складається з кількох осіб. 
Для визначення чисельності спеціалістів юридичної служби органу виконавчої влади, підприємству слід керуватися наказами Міністерства праці та соціальної політики України, якими затверджено:
- Міжгалузеві норми чисельності працівників юридичної служби, від 11 .05.04 № 108
- Методика розрахунку чисельності окремих категорій працівників на основі норм з праці, від 04.09.2000 № 222
До відома. Термін "юрисконсульт" походить від латинського "jurisconsultus", що в перекладі означає "правознавець", тобто постійний консультант з практичних питань права, захисних інтересів в судових та інших інстанціях.

Орган виконавчої влади, підприємство зобов'язані створювати умови для належної роботи і підвищення кваліфікації працівників юридичної служби, забезпечувати їх окремим приміщенням, телефонним та електронним зв'язком, сучасними комп'ютерами та оргтехнікою, транспортом для виконання службових обов'язків, нормативно-правовими актами і довідковими матеріалами, іншими посібниками та літературою з правових питань, електронною системою інформаційно-правового забезпечення, а також доступом до інформаційних баз (пункт 16 положення № 1040).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.12.01 № 1693 "Про вдосконалення організації правової роботи в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади" на міністерства, інші центральні органи виконавчої влади покладені завдання щодо забезпечення належного рівня правової роботи у відповідних сферах державного управління, у тому числі методичного керівництва правовою роботою на підприємствах, в установах, організаціях, що належать до сфери їх управління, забезпечення їх необхідними нормативно-правовими актами, іншою правовою інформацією. 
Зразок наказу:
Про створення юридичного
відділу на підприємстві
З метою організації належного рівня правової роботи, спрямованої на правильне застосування, дотримання та беззастережне виконання вимог актів законодавства, інших нормативно-правових документів під час здійснення господарської діяльності та ураховуючи погодження органу виконавчої влади від 00.00.2016 року (лист № 00),
НАКАЗУЮ:
1. Утворити у складі підприємства юридичний відділ і підпорядкувати його безпосередньо директору підприємства.
2. Затвердити Положення про юридичний відділ, що додається.
3. Сформувати штат юридичного відділу у кількості ___осіб із таких посад:
-  начальник юридичного відділу – 1 особа;
- провідний юрисконсульт -  _ особа/осіб;
- юрисконсульт 1-ї категорії - _ особа/осіб.
4. Відділу організації праці та заробітної плати (ПіБ), разом із зацікавленими структурними підрозділами протягом тижня підготувати та подати в установленому порядку на затвердження накази про внесення відповідних змін до організаційної структури та штатного розпису підприємства.
5. Кадровій службі (ПіБ) протягом тижня розробити посадові інструкції працівників юридичного відділу, погодити їх у порядку, встановленому нормативно-правовими актами та подати на затвердження.
6. Закріпити за юридичним відділом кабінет № 7 в адміністративному корпусі підприємства.
7. Заступнику директора (ПіБ) забезпечити працівників юридичного відділу телефонним та електронним зв'язком, комп'ютерами та оргтехнікою, нормативно-правовими актами і довідковими матеріалами, іншими посібниками та літературою з правових питань, електронною системою інформаційно-правового забезпечення, а також доступом до інформаційних баз. При необхідності надавати транспорт для виконання службових обов'язків.
8.  Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Директор                                                            Підпис      
 Візи 

Положення про юридичну службу 
Після прийняття рішення та визначення основних вимог до роботи юридичної служби створюються внутрішні локальні нормативні акти, які регламентують порядок її роботи і взаємодію з іншими службами й підрозділами органу виконавчої влади, підприємства. До таких документів належать, зокрема, положення про юридичну службу (департамент, управління, відділ, сектор) і посадові інструкції працівників юридичної служби.
Положення про юридичну службу органу виконавчої влади, підприємства, розробляється на підставі Положення № 1040, із урахуванням специфіки галузі та затверджується відповідно до пункту 39 Типової інструкції з діловодства у центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.11 № 1242 (надалі - типова інструкція з діловодства).  
Якщо на підприємстві правова робота забезпечується одним працівником, то видається наказ про організацію юридичної служби на підприємстві, в якому визначаються основний статус, порядок взаємодії з іншими службами та відділами підприємства. Проте, вважаємо за доцільне й у такому випадку, мати затверджене положення про юридичну службу підприємства.

Завдання юридичної служби органу виконавчої влади визначено пунктом 10, підприємства - пунктом 11, а їхні права - відповідно пунктами 13 і 14  положення № 1040. 
У положенні, зокрема, слід зазначити, що пропозиції юридичної служби щодо приведення нормативно-правових актів та інших документів органу виконавчої влади, а також актів підприємств, що належать до сфери його управління, відповідно до законодавства є обов'язковими для розгляду керівником органу виконавчої влади, підприємства.
У разі неврахування пропозицій юридичної служби або часткового їх врахування служба, не візуючи документ, подає керівнику органу виконавчої влади, підприємства письмовий висновок до проекту.

Посадові інструкції працівників
Завдання, функції, права, обов'язки, відповідальність та критерії вимог до працівника юридичної служби визначаються у його посадовій інструкції, яка розробляється на підставі положення про юридичну службу та затверджується відповідно до пункту 39 типової інструкції з діловодства. 
Датою організаційного документу є дата його затвердження. Враховуючи строк дії, організаційні документи відносяться до категорії безстрокових, оскільки вони діють до моменту їх відміни або до факту затвердження нових (виняток складає штатний розпис, який розробляється і затверджується щорічно).
Під час розроблення посадових інструкцій забезпечується єдиний підхід до викладу змісту, структури розділів, побудови й послідовності їх розташування, зокрема, вона складається з наступних розділів: загальні положення, завдання та обов’язки, права, відповідальність, взаємовідносини (зв'язки) за посадою. Посадова інструкція повинна містити повний перелік завдань та обов’язків, повноважень і відповідальності.

Посадова інструкція розробляється на всі посади юридичної служби, що передбачені штатним розписом відповідного органу виконавчої влади, підприємства. 
Наголошуємо. Посадову інструкцію розробляють для певної посади, а не для конкретної особи, тобто не може бути "іменних" інструкцій. 
У разі звільнення з посади одного працівника та призначення на неї іншої особи, немає потреби розробляти нову посадову інструкцію (за винятком випадків, коли змінюються функціональні обов’язки на відповідній посаді та/або змінює назву орган виконавчої влади, підприємство чи структурний підрозділ). 

При підготовці посадових інструкцій працівників юридичної служби особливу увагу слід звернути на кваліфікаційні вимоги до зазначеної посади, які повинні міститися у розділі "Загальні положення" посадової інструкції. 
Посадова інструкція кожного працівника, що належить до юридичної служби підприємства, має відповідати Положенню про юридичну службу і базуватися на кваліфікаційних характеристиках, викладених у:
- Довіднику типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців, затвердженого наказом Національного агенства України з питань державної служби від 13.09.11 № 11 (надалі - довідник № 11).
- Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск 1 "Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності"), затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.04 N 336 (з наступними змінами, внесеними відповідними наказами від 25.09.13 N 621, від 22.09.15 N 951).

Водночас, слід пам'ятати, що невідповідність назви посади спеціаліста юридичної служби Національному класифікатору України ДК 003-2010 "Класифікатор професій", затвердженому наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.07.10 N 327 (надалі - КП), вважається порушенням трудового законодавства, за яке керівника підприємства може бути притягнуто до відповідальності та накладено стягнення за статтею 265 Кодексу законів про працю України або статтею 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафних санкцій.
Згідно з додатком "В" до КП назву посади можна розширити за рахунок уточнюючих слів "головний", "провідний" або "старший". Класність та категорії до цих посад присвоюються за правилами/положеннями, затвердженими на підприємстві. 

Отже, назви посад працівників, які будуть забезпечувати юридичну підтримку підприємства, мають відповідати професійним назвам роботи, зазначеним у ДК 003:2010 "Класифікатор професій" (КП), а саме:
а) начальник юридичного відділу (код КП 1231) - належить до класифікаційного угруповання "Керівники фінансових, бухгалтерських, економічних, юридичних та адміністративних підрозділів та інші керівники";
б) юрисконсульт (код КП 2429) - професійна назва роботи застосовується, як правило, на підприємствах, основна сфера діяльності яких не пов'язана з наданням юридичних послуг. Основна мета діяльності юрисконсульта - захист інтересів організації, у якій він працює, при розгляді господарських спорів у арбітражі, судах та інших державних органах, а також юридичне забезпечення ефективності роботи підприємства.
в) спеціаліст-юрисконсульт (код КП 2419.3) - професійна назва роботи, як правило, застосовується у системі державної служби або правоохоронної діяльності та належить до професійного угруповання "Професіонали державної служби" і використовується лише у відповідній сфері. Кваліфікаційні характеристики для різних категорій посад спеціалістів-юрисконсультів (головного, провідного, І, ІІ категорій) опубліковано у довіднику № 11.
г) юрист, юрист-міжнародник (код КП 2421.2) - професійну назву робіт, переважно застосовують у спеціалізованих юридичних фірмах або у приватних юридичних практиках. Основна мета діяльності юриста - представляти інтереси у різних судових та інших органах і консультувати з різних правових питань не одного клієнта (свого роботодавця або працівників своєї організації), а різних. Може спеціалізуватися на одній галузі права (одному виді юридичних послуг) або кількох.
Звертаємо увагу. Іноді помилково вводять до штатного розпису запозичену з іноземних професійно-класифікаційних систем, але відсутню у КП, назву посади "Корпоративний юрист" - щоб відрізнити таку посаду від посад юристів, які працюють у спеціалізованих юридичних фірмах. Між тим завдання та обов’язки, які подібні до обов’язків "корпоративних юристів" в деяких іноземних системах професійної класифікації, передбачені кваліфікаційною характеристикою "юрисконсульта".

Відповідно до положення № 1040:
а) на посаду керівника юридичної служби:
- органу виконавчої влади, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, однієї або кількох областей, міста Києва або Севастополя, його заступника призначаються повнолітні громадяни України, які вільно володіють державною мовою та здобули ступінь вищої юридичної освіти не нижче магістра*, з досвідом роботи на посадах державної служби категорії “Б” чи “В” або досвідом служби в органах місцевого самоврядування, або досвідом роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше двох років;
іншого органу виконавчої влади, його заступника призначаються повнолітні громадяни України, які вільно володіють державною мовою та здобули ступінь вищої юридичної освіти не нижче магістра*, з досвідом роботи на посадах державної служби категорії “Б” чи “В” або досвідом служби в органах місцевого самоврядування, або досвідом роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше одного року.
Керівник юридичної служби міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади призначається на посаду на підставі висновку Міністерства юстиції України;
-  підприємства призначається особа, яка здобула ступінь вищої юридичної освіти не нижче магістра*, з досвідом роботи за фахом не менш як два роки.
б) на посаду головного спеціаліста, провідного спеціаліста або спеціаліста юридичної служби органу виконавчої влади призначаються повнолітні громадяни України, які вільно володіють державною мовою та здобули ступінь вищої юридичної освіти бакалавра або молодшого бакалавра.
*У разі коли особа, яка претендує на зайняття вакантної посади, здобула вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста (повну вищу освіту) відповідно до пункту 2 частини другої Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 01.07.14 № 1556 “Про вищу освіту” (після набрання цим законом чинності), така освіта прирівнюється до вищої освіти ступеня магістра.

Ведення номенклатури справ 
Номенклатура справ юридичної служби складається відповідно до Типової інструкції з діловодства (від 30.11.11 № 1242), Загального положення про юридичну службу (від 26.11.08 № 1040), Переліку типових документів, що створюються під час діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 12.04.12 № 578/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2012 року за № 571/20884 (надалі - перелік типових документів), Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.06.15 № 1000/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22 червня 2015 року за № 736/27181 та включається до окремого розділу зведеної номенклатури справ підприємства, установи, організації.
До номенклатури справ включаються документи, склад та строки зберігання яких передбачені підрозділом 1.4 "Правове забезпечення управління” розділу 1 ("Організація системи управління") переліку типових документів. 
Крім цього, для організаційного забезпечення роботи юридичної служби відбираються інші документи, що створюються в управлінській діяльності, відповідно до розділу 1 переліку типових документів.
При складанні номенклатури справ юридичної служби, як правило, використовуються типові та примірні номенклатури справ, які розробляються органами вищого рівня для установ і підприємств, що належать до сфери їх управління.

Планування роботи
Правильна організація роботи юридичної служби неможлива без її планування. Як правило, плани складаються поточні і перспективні, можуть бути місячними, квартальними, піврічними і річними. Питання строку планування визначаються юридичною службою самостійно.
Кожна галузь має певну специфіку правової роботи, тому не існує єдиних вимог до змісту плану роботи юридичних служб, але основні розділи плану мають відповідати основним завданням юридичної служби підприємства, визначених пунктами 10 і 11 положення № 1040, крім поточної правової роботи - візування проектів наказів, розпоряджень, рішень, постанов, участь і виступ у судових засіданнях судів загальної юрисдикції, спеціалізованих судах, надання юридичних консультацій, яка не планується і виконується в разі потреби.
У процесі планування завдань, які стоять перед юридичною службою, вони конкретизуються при складанні та виконанні окремих заходів із зазначенням строків виконання запланованих правових робіт і відповідальних за виконання осіб - працівників юридичної служби.
Усі плани роботи юридичної служби обов'язково погоджуються в установленому порядку та затверджуються керівником органу виконавчої влади, підприємства.
До плану роботи необхідно включати питання звітності, а також зазначати інші питання, розв'язання яких належить до компетенції юридичної служби.
Слід звернути увагу і на те, що єдиної системи і методики планування правової роботи для всіх суб’єкта господарювання дотепер немає.
Плани правової роботи повинні відображати особливості вирішення основних господарських, фінансових та інших проблем органу виконавчої влади, підприємства та визначати комплекс першочергових правових питань, вирішення яких необхідне для забезпечення законності в конкретному органі виконавчої влади, на підприємстві, поліпшення правовими засобами його економічної ефективності. 
Зразок плану юридичної служби на рік:
 Комплексний план
роботи юридичної служби ПАТ "Завод" на 2016 рік

І. З питань законності документів правового характеру
1. Юридичне забезпечення діяльності Публічного акціонерного товариства "Завод" (надалі товариство) під час реалізації державної політики у сфері _________ та захист законних інтересів товариства.
2. Участь разом із структурними підрозділами товариства в підготовці проектів актів,  договорів з питань, що відносяться до компетенції товариства. В окремих випадках - самостійна підготовка таких актів.
Розгляд проектів актів, які надійшли для погодження питань, що належать до компетенції товариства, підготовка письмових висновків і зауважень до них.
3. Забезпечення постійного контролю за питаннями перегляду розпорядчих актів товариства, з метою приведення їх відповідно до Конституції України та чинного законодавства.
4. Проведення перевірки законності наказів та інших документів правового характеру, що подаються на підпис керівництву товариства, з метою недопущення встановлення нових правових норм та відповідність їх чинному законодавству.
Забезпечення виконання наказу товариства "Про проекти актів з питань діяльності товариства, їх облік, кодифікацію та реєстрацію".
5. Вивчення та узагальнення практики застосування норм чинного законодавства та актів товариства та розроблення пропозицій щодо їх удосконалення.
6. Проведення інформаційно-довідкової роботи із законодавства: доведення до відома керівників структурних підрозділів товариства інформації про зміни в законодавчих та інших нормативно-правових актах і нові акти; підготовка керівництву товариства довідкових матеріалів з питань чинного законодавства; падання працівникам товариства консультацій з правових питань.
7. Підвищення рівня підготовки актів товариства: забезпечення дотримання працівниками структурних підрозділів товариства типової інструкції з діловодства, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1242 та відповідного наказу товариства при оформленні ними проектів відповідних актів і документів.
8. Забезпечення проведення відповідних заходів товариства щодо реалізації пріоритетних положень Програми інтеграції України до Європейського Союзу в 2016 році.
9. Організація роботи із забезпечення взаємодії товариства  з органами державної влади й органами місцевого самоврядування та координація цієї роботи.
10. Проведення вибіркових перевірок структурних підрозділів товариства щодо приведення ними актів відповідно до Конституції України та чинного законодавства та за результатами перевірок, у разі необхідності, підготовка пропозицій щодо усунення виявлених недоліків.
11. Здійснення контролю за відповідністю чинному законодавству актів, що видаються структурними підрозділами товариства, надання методичної допомоги у приведенні цих актів відповідно до чинного законодавства.
12. Організація проведення засідань комісії товариства з правових питань та забезпечення контролю за виконанням прийнятих рішень.
13. Організація обліку законодавчих та інших нормативно-правових актів і підтримка їх у контрольному стані.
14. Здійснення методичного керівництва правовою роботою в структурних підрозділах товариства.

ІІ. З питань дотримання договірної дисципліни
15. Узагальнення практики укладання та виконання господарських договорів структурними підрозділами товариства та підготовка при необхідності методичних рекомендацій за результатами аналізу щодо покращення організації договірної роботи, а також заходів щодо усунення виявлених недоліків. Забезпечення ведення обліку проектів договорів, по яких керівництвом товариства прийнято рішення на укладання таких договорів.
16.  Надання практичної допомоги структурним підрозділам товариства у визначенні найбільш вигідної структури договірних відносин, розробці форм і умов договорів, а також з актів законодавства, які регулюють питання укладання та виконання господарських договорів.
17. Вивчення разом із структурними підрозділами товариства ефективності використання майнових санкцій до контрагентів за невиконання чи неналежне виконання договірних зобов'язань та розроблення пропозицій щодо вдосконалення цієї роботи, а також забезпечення відповідальності порушників договірних зобов'язань.
18. Проведення перевірок відповідності чинному законодавству господарських договорів, укладених у минулі роки та інших документів, які відносяться до договірної роботи, досудового вирішення питань та підготовка необхідних пропозицій стосовно зазначеного питання.
19. Проведення перевірок ефективності участі структурних підрозділів товариства у правовому забезпеченні укладання господарських договорів.

ІІІ. З питань проведення досудової та  позовної робіт
20. Надання структурним підрозділам товариства методичної та практичної допомоги в покращенні проведення досудової роботи.
21. Узагальнення та аналіз досудової та позовної робіт (кількість поданих вимог до кредиторів, позовів на відшкодування збитків, кількість задоволених вимог та позовів, а також відмов у задоволенні) за півріччя, рік та надання відповідної інформації керівництву товариства.
22. Забезпечення заходів про виявлення причин та умов виникнення позовів, розроблення пропозицій щодо усунення недоліків в господарської діяльності товариства, що призводять до господарських спорів.
23. Забезпечення наявності документа про порядок ведення досудової та позовної робіт із зазначенням розподілу обов'язків структурних підрозділів по підготовці і розгляду претензій та позовів, визначенням конкретних працівників на яких покладено цю роботу, а також ведення журналів обліку претензій та позовів, пред'явлених як товариством, так і до товариства.
Підготовка відповідних висновків та пропозицій щодо усунення виявлених недоліків.

ІУ. З питань забезпечення збереження власності товариства
24. Вивчення матеріалів ревізій, інвентаризацій, що проводяться та надання по них письмових висновків стосовно правомірності списання матеріальних цінностей, дебіторської заборгованості, непродуктивних витрат та правова оцінка фактів нестач, крадіжок, безгосподарності, псування майна.
25. Проведення аналізу разом із відповідними структурними підрозділами стану збереження власності товариства за квартал, півріччя, рік та надання інформації керівництву товариства з цього питання, а також розроблення відповідних заходів щодо попередження розкрадань, безгосподарності у структурних підрозділах.
26. Забезпечення розроблення методичних рекомендацій для структурних підрозділів товариства по ефективному використанню правових засобів у боротьби з розкраданнями, недостачами, витратами, безгосподарністю.
27. Проведення аналізу матеріалів по виявлених контролюючими органами порушеннях фінансової дисципліни у структурних підрозділах товариства і розроблення разом із відповідними підрозділами заходів щодо їх усунення та попередження в подальшому, а також неухильному застосуванню вимог чинного законодавства по відношенню до винних осіб.
28. Разом із відповідними структурними підрозділами товариства забезпечення постійного контролю за своєчасним і правильним укладанням з працівниками договорів про матеріальну відповідальність, а також стягненням матеріальної шкоди з винних осіб, які заподіяли цю шкоду товариству шляхом розкрадання, псування майна тощо та вживати необхідних заходів щодо покращення цієї роботи.

У. З питань ліквідації невиробничих витрат, зниження
 дебіторської та кредиторської заборгованості
29. Надання методичної та практичної допомоги структурним підрозділам товариства щодо розробки та здійснення організаційно-правових заходів, які спрямовані на зменшення дебіторської та кредиторської заборгованості, ліквідації невиробничих витрат і проведення контролю за їх забезпеченням.
30. Проведення аналізу разом із відповідними структурними підрозділами товариства причин виникнення дебіторської та кредиторської заборгованості за певний період і підготовка висновку та пропозицій щодо її зменшення або погашення.

УІ. З питань додержання законодавства про працю
 та зміцнення трудової дисципліни
31. Участь в розробці актів і документів товариства з питань додержання законодавства про працю та зміцнення трудової дисципліни (правил внутрішнього трудового розпорядку, посадових інструкцій тощо).
32. Здійснення методичного керівництва діяльністю структурних підрозділів товариства з питань, які відносяться до дотримання законодавства про працю та трудової дисципліни.
33. Забезпечення вивчення та поширення досвіду роботи юридичних служб інших суб’єктів господарювання України, найбільш ефективно впливаючих правовими засобами на зміцнення трудової дисципліни, на недопущення порушень законодавства про працю.
34. Проведення перевірок деяких структурних підрозділів товариства  щодо стану додержання законодавства про працю, при цьому використовувати дані природоохоронних і контролюючих органів, а також вивчати роль юридичної служби у зміцненні трудової дисципліни та розроблення пропозицій щодо усунення виявлених недоліків.
35. Забезпечення проведення аналізу додержання трудової дисципліни за певний період про втрати робочого часу, спричинених прогулами, простоями та виявлення причин порушення трудової дисципліни та інших порушень трудового законодавства.
Підготовка керівництву товариству по матеріалах аналізу пропозицій щодо усунення виявлених недоліків, а в разі необхідності, про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності посадових осіб, винних в порушенні трудового законодавства.
36. Організація разом із кадровою службою вивчення посадовими особами та працівниками товариства чинного законодавства про працю на семінарах, курсах підвищення кваліфікації.
37. Надання консультацій виборним органам товариства з питань застосування вимог чинного законодавства.

УІІ. З питань правової пропаганди та правового виховання
38. Забезпечення заходів щодо організації роботи юридичної служби товариства, інших структурних підрозділів і надання необхідної допомоги, разом із кадровою службою, щодо укомплектування цих служб висококваліфікованими фахівцями.
39. Надання методичної допомоги структурним підрозділам товариства з належної організації правової пропаганди та правовиховної роботи, а також проведення семінарів з цих питань.
40. Проведення протягом року щоквартальних  семінарів із працівниками структурних підрозділів товариства на тему "Правове забезпечення діяльності товариства".
41. Надання методичної допомоги працівникам товариства  з питань правової освіти, здійснення заходів щодо її поглиблення  та підготовка керівництву товариства відповідних пропозицій щодо покращення цієї роботи.
42. Забезпечення участі у постійно діючих семінарах працівників юридичних служб, що проводяться місцевими органами державної влади та органом місцевого самоврядування.
43. Надання консультацій з правових питань.

На підставі цього комплексного плану забезпечити розроблення поточних щоквартальних планів Юридичної служби (із зазначенням конкретних строків виконання) та щомісячних планів.
Керівник Юридичної служби                                                 ПіБ


Візування документів
Основні положення щодо візування документів зазначені в типовій інструкції з діловодства (від 30.11.11 N 1242) та "Уніфікованій системі організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлювання документів ДСТУ 4163-2003", затвердженій наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 07.04.03 № 55 (надалі - стандарт).  
Відповідно до пункту 5.25 стандарту візою оформлюють внутрішнє погодження документа. Віза складається з назви посади, особистого підпису, ініціалів і прізвища особи, яка візує документ, дати візування. Візу розміщують як на лицьовому, так і на зворотному боці останнього аркуша документа.
Якщо виникли зауваження та/або пропозиції до проекту документа, в зв’язку з чим не можливе його погодження за невідповідності чинним актам законодавства, ці вони викладаються на окремому аркуші, про що на проекті документа робиться відповідна відмітка: "Пропозиції та зауваження додаються на __аркушах. Посада, ПіБ, дата". При цьому проект документу не візується.
Пунктом 84 типовій інструкції з діловодства встановлено, що накази (розпорядження) видаються як рішення організаційно-розпорядчого чи нормативно-правового характеру. За змістом управлінської дії накази видаються з основних питань діяльності, адміністративно-господарських та кадрових питань.  
Проекти наказів (розпоряджень) з основної діяльності, адміністративно-господарських питань та додатки до них візуються працівником, який створив документ, керівником структурного підрозділу, в якому його створено, посадовими особами, які визначені у проекті документа як виконавці завдань, що містяться в ньому, керівником служби діловодства, керівником або посадовою особою структурного підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, іншими посадовими особами, яких стосується документ.
Додатки до документу повинні бути підписані керівником відповідного підрозділу.
Проекти наказів (розпоряджень) з кадрових питань (особового складу) візуються працівником кадрової служби, який створив документ, та його керівником, а також залежно від видів наказів - посадовими особами структурного підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, службою з організації праці та заробітної плати, іншими посадовими особами, яких стосується документ.
Юридична служба (юрисконсульт) відповідно підпункту 3 пункту 11 положення № 1040 проводить юридичну експертизу проектів наказів та інших документів, погоджує їх (візує) за наявності усіх необхідних віз керівників заінтересованих структурних підрозділів.
Звертаємо увагу. Усі службові документи органу виконавчої влади, підприємства подаються на візування юридичної служби в останню чергу, перед поданням на розгляд керівництву органу виконавчої влади, підприємства.  
Якщо в процесі погодження до проекту наказу (розпорядження) вносяться істотні зміни, він підлягає повторному погодженню. 
Якщо юридичною службою винесено правовий висновок щодо документа чи запропоновано внесення до нього змін, але з цим не погоджуються розробники документа чи інші керівники зацікавлених підрозділів, то всі заперечення юридичної служби в обов'язковому порядку передаються (додаються до проекту документа) на розгляд керівника органу виконавчої влади, підприємства для прийняття відповідного рішення.
Увага. Рекомендації працівникам юридичних служб із власного досвіду. 
Якщо на візування надаються накази (розпорядження), договори (угоди) чи інші службові документи на декількох листах (два і далі...), пропонуємо ввести у практику візування усіх листів наданого документу із зворотнього боку. 
Оскільки, не погоджуючись із зауваженнями (пропозиціями) юридичної служби, розробники у подальшому передають керівнику на підпис документи у необхідній їм редакції, тобто відбувається звичайна підміна листів (при цьому віза юридичної служби є, - на першому (останньому) аркуші документа). Особливо треба бути уважними при візуванні господарських договорів, тому що при виникненні будь-якого матеріального спору за договором - завжди шукають "крайнього".
Ураховуючи, що юридична служба візує документи останніми (усі листи із зворотнього боку завізовані), то зміни, що внесені розробниками у подальшому, її не стосуються, тому ніякої відповідальності працівники юридичної служби нести не можуть. 
Пропонуємо, як варіант, виготовити штамп "Погоджено. Юридична служба____"  і проставляти на зворотньому боці всіх листів, поданих на візування документів.
Зразок наказу:
 Про проекти нормативних актів Органу
з питань законодавства, їх облік та реєстрацію            
Відповідно   до  постанови Кабінету Міністрів України від 14.12.01 № 1693 "Про вдосконалення організації правової роботи в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади”, вимог  Міністерства   юстиції  України   щодо   недопущення установлення нормативно-правовими актами центральних органів виконавчої влади нових правових норм і з метою забезпечення обліку та реєстрації нормативних актів Органу,
 НАКАЗУЮ:
1. Начальникам управлінь та самостійних відділів апарату Органу:
1.1. Усі проекти наказів, рішень колегії, листів, роз'яснень з питань чинного законодавства, що надсилаються до підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління, попередньо узгоджувати та реєструвати в юридичному управлінні.
1.2. Взяти до відома, що:
а) листи повинні носити лише роз’яснювальний або довідковий характер. У зв'язку з цим, щорічно переглядати листи, що видані Органом протягом року і відносяться до компетенції структурного підрозділу, на предмет виявлення в них встановлених правових норм і до 25 січня інформувати з цього юридичне управління;
б) юридичне управління перевіряє відповідність законодавству проектів наказів та інших нормативних актів, що подаються на підпис (візування) керівнику Органу, заступникам керівника Органу, візує їх за наявності усіх віз начальників заінтересованих структурних підрозділів або осіб, які їх заміщують.
У разі невідповідності проекту наказу чи іншого нормативного акта законодавству та якщо внесені до нього юридичним управлінням зауваження не враховано, юридичне управління, не візуючи проект, подає письмовий висновок з пропозиціями щодо законного вирішення відповідного питання для прийняття остаточного рішення керівником Органу або його заступником.
Видання наказу, іншого нормативного акта, а також подання проекту акта законодавства відповідному державному органу для вирішення питання щодо його прийняття чи узгодження без попереднього розгляду юридичним управлінням, - не допускається;
в) зауваження та пропозиції юридичного управління щодо приведення відповідно до законодавства проектів наказів, рішень колегії, інших правових актів Органу, що суперечать закону, є обов'язковими для розгляду структурними підрозділами. Зауваження та пропозиції обов’язково доповідаються керівнику Органу або особі, яка його заміщує і підписує документ.
2. Встановити, що листи з питань узгодження нормативно-правових актів, внесення з цих питань на адресу законодавчого органу або центральних органів виконавчої влади після реєстрації в юридичному управлінні підписуються лише керівником Органу.
3. Начальнику юридичного управління (ПіБ):
- забезпечити облік і реєстрацію проектів наказів, рішень колегії, листів, роз'яснень з питань чинного законодавства, що надсилаються до підприємств, установ і організацій, що належать до сфери управління, а також нормативно-правових актів Органу;
- запровадити з 01 липня 2014 року приймання та повернення всіх проектів документів Органу, що подаються структурними підрозділами на візування, під підпис із зазначенням дати та часу їх приймання та повернення.
4. Начальнику служби контролю (ПіБ) не допускати:
- відправлення листів з питань законодавства на адресу вищестоящих органів, інших центральних органів виконавчої влади, а також підприємств організацій, установ, що належать до сфери управління, без відмітки обліку їх в юридичному управлінні;
- подання на підпис (візування) керівнику Органу, заступникам керівника Органу проектів наказів, рішень колегії, листів, роз'яснень з питань чинного законодавства, а також нормативно-правових актів Органу, без попереднього їх узгодження в юридичному управлінні.
5.  Наказ Органу від 06.08.09 № 190 "Про проекти нормативних актів Органу з питань законодавства, їх облік, кодифікацію та реєстрацію” визнати таким, що втратив чинність.
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Керівник Органу                                                ПіБ


Досудова та позовна робота
Досудова робота є одним із важливіших напрямів правової роботи. 
Згідно з чинним законодавством, зокрема, статтею 5 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК), сторони застосовують заходи досудового врегулювання господарського спору за домовленістю між собою.
Порядок досудового врегулювання господарських спорів визначається ГПК, якщо інший порядок не встановлено діючим на території України законодавством, яке регулює конкретний вид господарських відносин.
Для належної організації досудового врегулювання спору (претензійної роботи) доцільно, з урахуванням специфіки діяльності підприємства, його функціональних особливостей та структури, видати  наказ чи затвердити положення (інструкцію) про порядок ведення претензійної роботи, де визначались би підрозділ або посадова особа, що має готувати претензію в разі порушення договору. Цей підрозділ або посадова особа мають право вимагати від інших підрозділів матеріали, необхідні для висунення претензій або підготовки відповіді на неї.
Слід зазначити, що порядок досудового врегулювання господарських спорів не поширюється на спори про визнання договорів недійсними, спори про визнання недійсними актів державних та інших органів, підприємств та організацій, які не відповідають законодавству і порушують права та охоронювані законом інтереси підприємств, спори про стягнення заборгованості за опротестованими векселями, спори про стягнення штрафів Національним банком України з банків та інших фінансово-кредитних установ, а також на спори про звернення стягнення на заставлене майно.
Також, на кожному підприємстві повинна організовуватись належна реєстрація і облік претензій. Як правило, на підприємстві реєструють претензії юридичні служби шляхом журнальної форми ведення обліку. В одному журналі ведеться облік претензій, висунутих підприємством, у другому - висунутих до підприємства.
Також ведеться облік позовних заяв заявлених підприємством та до нього.

Механізм організації проведення перевірок стану правової роботи
Порядок проведення органами юстиції перевірок стану правової роботи та систематизації законодавства, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 18.01.12 № 91/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 січня 2012 року за № 75/20388.
Для проведення планової або позапланової перевірки потрібні такі документи (підписані уповноваженою посадовою особою органу юстиції):
- наказ про проведення перевірки та утворення Робочої групи (у складі не менше двох фахівців);
- план проведення перевірки;
- лист-повідомлення органу юстиції про проведення перевірки.
Зразок наказу та плану перевірки:
 Щодо перевірки стану правової, кадрової та
фінансово-господарської роботи 
У зв’язку зі скаргою, що надійшла до Органу від працівника обласного управління ПіБ щодо порушень у роботі начальника цього управління та з метою проведення перевірки стану правової, кадрової та фінансово-господарської роботи обласного управління, 
НАКАЗУЮ: 
1. Утворити робочу групу у такому складі:
ПіБ                     -  начальник юридичного управління;
ПіБ                     -  начальник відділу управління персоналом;
ПіБ                     -  заступник начальника відділу інвестиційної політики;
ПіБ                     -  головний спеціаліст управління обліку та звітності.
2. Затвердити План перевірки стану правової, кадрової та фінансово-господарської роботи обласного  управління (додається).
 3. Робочій групі:
- перевірку роботи відповідних служб обласного управління провести з 16 лютого по 21 лютого 2015 року;
- скласти у встановленому порядку довідку про результати перевірки із відповідними висновками та подати 23 лютого 2015 року на розгляд керівництву Органу. 
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника керівника Органу ПіБ.
Керівник Органу                                            ПіБ

                                       ЗАТВЕРДЖЕНО
                                         наказ Органу
                                         00.00.2015 № 00
 ПЛАН
перевірки стану правової, кадрової та фінансово-господарської роботи  обласного управління 
1. Ознайомлення керівництва обласного управління (далі – управління) з планом перевірки, її метою, погодження всіх організаційних питань, пов’язаних з проведенням перевірки.
2. З’ясування того, які заходи проводяться для покращення правової та кадрової роботи в управлінні.
3. З’ясування того, яким чином організоване правове та кадрове обслуговування (самостійна кадрова та юридична служби, правова допомога адвоката, юридичних фірм тощо).
4. З’ясування того, яким чином організовується підвищення кваліфікації працівників юридичної та кадрової служб.
5. Перевірка наявності нормативно-правової бази та її стану.
6. Перевірка забезпечення виконання вимог Закону України "Про відпустки” щодо письмового попередження за два тижні про початок відпустки.
7. Перевірка стану роботи щодо забезпечення законності наказів, положень та інших документів правового характеру з питань трудового законодавства.
8. З’ясування  стану дотримання вимог законодавства про працю, чи мали місце його порушення, яких заходів вжито для усунення цих порушень та притягнення до відповідальності винних посадових осіб.
9. З’ясування стану трудової дисципліни та заходів щодо її поліпшення.
10. Перевірка своєчасності подання даних про вакантні посади (за їх наявності) до місцевого центру зайнятості відповідно до вимог Закону України "Про зайнятість населення”.
11. Ознайомлення з організацією укладання строкових  трудових, цивільно-правових (за їх наявності), господарських договорів і їх виконання.
12. З’ясування своєчасності внесення записів до трудових книжок працівників та їх відповідність виданим наказам.
13. З’ясування наявності та відповідності вимогам чинного законодавства:
- колективного договору;
- Правил внутрішнього трудового розпорядку;
- наказу про розподіл обов’язків між керівниками управління;
- Положень про структурні підрозділи, зокрема, юридичну та кадрову служби та посадових інструкцій працівників (у тому числі і на вакантні посади) та своєчасність ознайомлення з ними працівників, які приймаються на роботу;
- графіків відпусток працівників і його дотримання;
- наказу про номенклатуру управління;
- наявність Книги руху трудових книжок і вкладишів до них і своєчасності її заповнення;
- наказів про проведення атестації керівних працівників управління та документів щодо її оформлення;
- річних планів роботи з кадрами, затвердженими в установленому порядку.
14. Перевірка:
- наявності  дієвості кадрового резерву на керівників номенклатури Органу;
- якісного складу фахівців за віком, освітою, наявність практиків, працюючих пенсіонерів;
- періодичності підвищення кваліфікації керівниками та фахівцями управління, виконання плану-графіку підвищення кваліфікації;
- ведення відповідних журналів обліку (договорів, претензій та позовних заяв, поданих як управлінням, так і  до нього тощо);
- стану роботи за зверненнями громадян та організації особистого прийому громадян (графіки особистого прийому громадян керівниками та додержання відведених для цього днів і годин; наявність повторних і колективних скарг тощо);
- виконання вимог наказу Органу від 00 липня 20__ року № 00 щодо визначення посадових осіб (спеціалістів) відповідальних за перегляд власних нормативних актів з метою приведення їх до чинного законодавства;
- кількості молодих спеціалістів, направлених на роботу в управління за останні три роки і кількість випускників, направлених управлінням на навчання за рекомендаціями Органу.
15. Надання, у разі необхідності, практичної допомоги у підготовці наказів, інструкцій та інших нормативних актів.
16. Перевірка діяльності тендерного комітету управління та договорів підряду на підставі проведення процедури закупівлі робіт та послуг, що здійснюються за рахунок коштів державного бюджету.
17. Вибіркова перевірка актів робіт, виконаних за договорами підряду.
18. Перевірка дотримання вимог Інструкції  про форми меморіальних ордерів бюджетних установ  і порядку їх складання, затвердженої  наказом Державного казначейства України  від 27.07.00 № 68, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31 серпня 2000 року за N 570/4791, із застосуванням  машинної обробки документів  з використанням комп’ютерних  програм бухгалтерського обліку та ведення Головної книги.
19. Дотримання вимог розділу ІІІ-ІV Закону "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні”.
20. Перевірка стану відомчого контролю за використанням бюджетних коштів та державного майна.
Начальник юридичного управління                                      ПіБ