77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Інформація для державних чиновників про електронну декларацію у 2017 році

Ураховуючи, що з 01.01.2017 року розпочався наступний етап (до 01.04.2017 року) електронного декларування, який охоплює збільшене коло суб’єктів електронного декларування, варто згадати деякі положення стосовно цього питання
Відповідно до пункту 9 частини першої статті 11, пункту 5 частини першої статті 12, частини першої статті 45, статті 46 та частин другої, третьої статті 52 Закону України  від 14.10.14 № 1700 "Про запобігання корупції" (надалі - Закон № 1700), з метою забезпечення функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 10.06.16 № 3зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 року за № 959/29089, затверджено:
- Порядок формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
- Форму декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
- Форму повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування.
Суб'єктами декларування, на яких поширюються дія Закону № 1700, є:
(інфографіка звідси)
Тож, відповідно до Закону № 1700, під другій етап електронного декларування потраплять, особи, які вже заповнювали декларації за 2015 рік, тобто всі без винятку особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а також прирівняні до них для цілей Закону № 1700 посадові особи, юридичні особи публічного права.
За повідомленням Національного агентства з питань запобігання корупції, при заповненні декларацій за 2016 рік застосовується розмір мінімальної заробітної плати, встановлений на 01.01.2016 року (1378 гривень). Також, з 01.01.2017 року суб’єкти декларування мають повідомляти про суттєві зміни у своєму в майновому стані, якщо отриманий ними дохід, придбане майно перевищують суму у розмірі 50 прожиткових мінімумів (станом на 01.01.17 - 80000 гривень), встановлених для працездатних осіб на 01 січня відповідного року.
Водночас зазначено, що із набранням чинності Закону України від 21.12.16 № 1798 "Про Вищу раду правосуддя", яким внесено зміни до Закону № 1700, змінено коло осіб, які мають подавати електронні декларації. 
До відома закони України:
від 10.12.15 № 889 "Про державну службу";
від 21.05.97 № 280 "Про місцеве самоврядування в Україні".

Найбільш поширені питання, що виникають у суб’єктів декларування під час подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави і місцевого самоврядування
*Як отримати електронний цифровий підпис суб'єкту декларування, що припинив діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування?
Питання відсутності працюючого ключа електронного цифрового підпису вирішуються виключно суб’єктом декларування шляхом звернення до відповідного акредитованого центру сертифікації ключів. Додаткову інформацію щодо переліку та місцезнаходження зазначених центрів, порядку отримання електронного цифрового підпису можна отримати на сторінці Центрального засвідчувального органу Міністерства юстиції України:  http://czo.gov.ua.

*Хто вважається "посадовими особами юридичних осіб публічного права", відповідно до підпункту "а" пункту 2 частини першої статті 3 Закону № 1700?
Під "посадовими особами юридичних осіб публічного права" слід розуміти працівників юридичних осіб публічного права, які наділені посадовими повноваженнями здійснювати організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції. Визначальним при цьому є обсяг функцій (обов’язків) відповідного працівника.
Так, адміністративно-господарські функції (обов’язки) – це обов'язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном (установлення порядку його зберігання, переробки, реалізації забезпечення контролю за цими операціями тощо). Такі повноваження в тому чи іншому обсязі є у начальників планово-господарських, постачальницьких,  фінансових відділів і служб, завідувачів складів, магазинів, майстерень, ательє, їх заступників, керівників відділів підприємств, відомчих ревізорів та контролерів тощо.
Організаційно-розпорядчі функції (обов'язки) – це обов'язки щодо здійснення керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ або організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів (начальники цехів, завідувачі відділів, лабораторій, кафедр), їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт (майстри, виконроби, бригадири тощо).
Слід зазначити, що працівники підприємств, установ, організацій, які виконують професійні (лікар, вчитель тощо), виробничі (водій, швачка тощо) або технічні (друкарка, охоронник, оператор котельні тощо) функції, визнаються посадовими особами лише за умови, що разом із цими функціями вони виконують організаційно-розпорядчі або адміністративно-господарські обов’язки.
При цьому, у цілях визначення суб’єктів декларування, згідно із Законом № 1700, слід застосовувати вужче тлумачення і вважати службовими, посадовими особами – суб’єктами декларування лише тих працівників, на яких покладено відповідні обов’язки на постійній основі.

*Хто належить до членів сім’ї суб’єкта декларування?
Відповідно до статті 1 Закону №1700, членами сім’ї суб’єкта декларування вважаються:
1) особа, яка перебуває у шлюбі із суб’єктом декларування (чоловік/дружина), незалежно від їх спільного проживання. Це означає, що членом сім’ї суб’єкта декларування є його подружжя (дружина або чоловік), якщо шлюб між ними офіційно не розірвано (навіть якщо особи спільно не проживають, не пов’язані спільним побутом тощо);
2) у разі наявності сукупності таких ознак, як спільне проживання, пов’язаність спільним побутом та наявність взаємних прав та обов’язків (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких не мають характеру сімейних) із суб’єктом декларування, членами його сім’ї є також його:
- діти, у тому числі повнолітні;
- батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням;
- будь-які інші особи, у тому числі особи, які спільно проживають із суб’єктом декларування, але не перебувають з ним у шлюбі.
Усі інші особи, за відсутності хоча б однієї із вищевказаних ознак, для цілей декларування не вважаються членами сім’ї суб’єкта декларування (наприклад, особи, які за відсутності вказаних ознак спільно орендують (користуються) житлом, проживаючи в одній квартирі, кімнаті у гуртожитку, готелі тощо).
Слід також звернути увагу на те, що в декларацію включається інформація про членів сім’ї станом на останній день звітного періоду. Наприклад, якщо упродовж звітного періоду – незалежно від тривалості – особа спільно проживала із суб’єктом декларування, була пов'язана з ним спільним побутом та мала взаємні права та обов’язки, але таке спільне проживання було припинено станом на останній день звітного періоду (наприклад, 31 грудня для щорічної декларації), то особа не вважається членом сім’ї суб’єкта декларування й інформація про неї в декларації не відображається.

*Помилка при реєстрації користувача Реєстру. Не приходить підтвердження. Невірно вказано e-mail. Що робити?
Користувачу необхідно засобами електронної пошти звернутись до служби технічної допомоги Національного агентства на електронну адресу: support@nazk.gov.ua для отримання необхідної допомоги.

*Декларанту  невідомі  окремі   відомості   щодо   майна   або  окремі  відомості щодо майна не існують, що робити?
Система подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбачає:
- у разі якщо декларанту невідомі окремі відомості щодо майна застосовувати кнопку "Не відомо", яка з’являється при встановленні курсору в поле, що заповнюється;
- у разі якщо окремі відомості щодо майна відсутні застосовувати кнопку "Не застосовується", яка з’являється при встановленні курсору в поле, що заповнюється.

*Чи належать до доходу суб’єкта декларування компенсаційні кошти?
У розумінні пункту 7 частини першої статті 45 Закону № 1700 доходи включають: заробітну плату (грошове забезпечення), отриману як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом, гонорари та інші виплати згідно з цивільно-правовими правочинами, дохід від здійснення підприємницької або незалежної професійної діяльності, дохід від надання майна в оренду, дивіденди, проценти, роялті, страхові виплати, благодійну допомогу, пенсію, спадщину, доходи від відчуження цінних паперів та корпоративних прав, подарунки та інші доходи.
Під заробітною платою розуміється основна заробітна плата, а також будь-які заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) особі у зв'язку з відносинами трудового найму.

*Чи подають особи, які припиняють діяльність у державному органі, у зв’язку з переведенням до іншого органу, декларацію, передбачену абзацом першим частини другої статті 50 Закону № 1700?
Відповідно до абзацу першого частини другої статті 45 Закону № 1700, особи, зазначені у пункті 1, підпункті "а"  пункту 2 частини першої статті 3 цього закону, які припиняють діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, подають декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за період, не охоплений раніше поданими деклараціями.
Відповідно до зазначеного, у разі призначення особи на посаду до іншого органу шляхом переведення, подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, до попереднього місця роботи не потрібно, оскільки переведена особа звільнилася, але не припинила діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

*Як подати виправлену декларацію?
Відповідно до частини четвертої статті 45  Закону № 1700, упродовж семи днів після подання декларації суб’єкт декларування має право подати виправлену декларацію.
Національне агентство  з питань запобігання корупції надало змогу користувачам, які допустили помилку при поданні декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, подати виправлену декларацію до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Особам, які письмово повідомили Національне агентство  з питань запобігання корупції про виявлену помилку у поданій декларації, з метою реалізації права на її виправлення відповідно до вимог Закону № 1700, буде надана можливість виправити декларацію упродовж семи днів з моменту надходження на електронну пошту, вказану при реєстрації в Реєстрі, відповідного повідомлення.

*Яким чином відображати в декларації суму кредиту – всю суму кредиту, зобов’язання за яким виникли у звітному періоді, чи фактично отриману частину кредиту станом на кінець звітного періоду?
Якщо у звітному періоді суб’єкт декларування або член його сім’ї уклав кредитний договір на суму, що перевищує 50 мінімальних заробітних плат, встановлених на 01 січня звітного періоду, але станом на останній день звітного періоду (наприклад, 31 грудня для щорічної декларації) отримав лише частину передбаченого договором кредиту, то в декларації у розділі "Фінансові зобов’язання" зазначається інформація про таке зобов’язання і як розмір зобов’язання вказується повна сума кредиту згідно з договором. При цьому кошти, які були фактично отримані згідно з кредитним договором у звітному періоді, незалежно від суми зобов’язання, слід зазначити у розділі декларації «Доходи, у тому числі подарунки» як "Інший дохід" та в розділі "Грошові активи", якщо  ці  кошти   належать  суб'єкту  декларування  або  члену його сім’ї станом на останній день звітного періоду та їхній розмір перевищує встановлений поріг декларування.

*Чи підлягають декларуванню в розділі "Об'єкти нерухомості" надвірні побудови окремо від житлового будинку?
Пунктом 2 частини першої статті 46 Закону № 1700 передбачено, що суб’єкт декларування повинен задекларувати усі об'єкти нерухомості, що належать йому та членам його сім’ї на праві приватної власності, включаючи спільну власність, або перебувають у них в оренді чи на іншому праві користування, незалежно від форми укладення правочину, внаслідок якого набуте таке право.
У розділі 3 "Об'єкти нерухомості" декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, суб'єкту декларування необхідно зазначити дані про житловий будинок (місцезнаходження, дата набуття права у власність, вартість на дату набуття права, вартість за останньою грошовою оцінкою, тип права) згідно з наявними правовстановлюючими документами.
Якщо приналежні об'єкти описані в основному документі на право власності і не зареєстровані як окремі об'єкти нерухомості, то їх не потрібно декларувати окремо. Не підлягають декларуванню окремо від житлового будинку (головної речі) приналежності житлового будинку – надвірні побудови (приналежні речі), які зазначені у правовстановлюючому документі на житловий будинок, навіть якщо їх площа вказана у технічному паспорті, що був складений Бюро технічної інвентаризації.
Таким чином, у розділі 3 "Об'єкти нерухомості" декларації суб'єкту декларування не потрібно зазначати приналежності житлового будинку, а саме – надвірні побудови, оскільки згідно із законодавством державній реєстрації підлягало право власності на головну річ – житловий будинок, а право власності на приналежності (надвірні побудови) не було зареєстровано окремо.
У розділі 4 "Об'єкти незавершеного будівництва" декларації суб’єкт декларування зазначає об'єкти незавершеного будівництва, об'єкти, не прийняті в експлуатацію, об'єкти, права власності на які не зареєстровані в установленому Законом порядку. Надвірні побудови, які прийняті в експлуатацію, у розділі 4 "Об'єкти незавершеного будівництва" декларації не зазначаються.

*Чи зазначати інформацію про членів сім’ї, які спільно не проживають із суб’єктом декларування?
Згідно зі статтею 46 Закону № 1700 членами сім’ї суб’єкта декларування є особи, які перебувають у шлюбі, а також їхні діти, у тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, інші особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки (крім осіб, взаємні права та обов'язки яких не мають характеру сімейних), у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
У разі наявності таких ознак, як спільне проживання, пов’язаність спільним побутом та наявність взаємних прав та обов’язків (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких не мають характеру сімейних) із суб’єктом декларування, членами його сім’ї є також його діти, у тому числі повнолітні, батьки, особи, які перебувають під опікою і піклуванням, та будь-які інші особи, у тому числі особи, які спільно проживають із суб’єктом декларування, але не перебувають з ним у шлюбі. Усі інші особи, за відсутності хоча б однієї із зазначених ознак, для цілей декларування не вважаються членами сім’ї суб’єкта декларування. Враховуючи зазначене, суб’єкт декларування не зазначає інформацію про членів сім’ї, які спільно не проживають.
Більш повне (по окремим розділам)Роз'яснення щодо заповнення електронних декларацій.

Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції
1. Рішення від 10.06.16 № 2 "Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 року за № 958/29088.
2. Рішення від 10.06.2016 № 3 "Про  функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 року за № 959/29089.
3. Порядок формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
4. Форма декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. 
5. Форма повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування.
6. Роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону № 1700 стосовно заходів фінансового контролю (рішення від 11.08.16 № 3).
7. Роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону № 1700 стосовно заходів фінансового контролю (із змінами, внесеними відповідним рішенням від 06.09.16 № 18).
8. Рішення від 18.08.16 №1 "Про внесення змін до деяких рішень Національного агентства з питань запобігання корупції щодо функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування".
9. До відома суб’єктів декларування – осіб, зазначених у пункті 1, підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 3 Закону № 1700, інших осіб, які зобов’язані подавати декларацію відповідно до цього закону.
10. Стан сумісності засобів ЕЦП. Програмне забезпечення для перевірки стану сумісності засобів ЕЦП з програмним забезпеченням центрального засвідчувального органу.
11. Рішення від 06.09.16 № 18 "Про внесення зміни в Роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону № 1700 стосовно заходів фінансового контролю".
12. Рішення від 06.09.16 № 17 "Про внесення змін до Рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 10.06.16 № 4 "Про затвердження Технічних вимог до форми декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та форми повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб'єкта декларування".
13. Технічні вимоги до полів форми декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
14. Рішення від 30.09.16 № 56 "Про внесення змін в Роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону № 1700 стосовно заходів фінансового контролю".
15. Рішення від 03.11.16 № 106 "Про внесення змін до Роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону № 1700 стосовно заходів фінансового контролю".
16. Роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону № 1700 стосовно заходів фінансового контролю (із змінами, внесеними відповідним рішенням від 03.11.16 № 106).
17. Рішення від 06.09.16 № 16 "Про затвердження Порядку перевірки факту подання суб’єктами декларування декларацій відповідно до Закону № 1700 та повідомлення Національного агентства з питань запобігання корупції про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій".
18. Порядок перевірки факту подання суб’єктами декларування декларацій відповідно до Закону № 1700 та повідомлення про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій.
19. Рішення від 06.09.16 № 20 "Про затвердження Порядку інформування Національного агентства з питань запобігання корупції про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента та внесення зміни до Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування".
20. Порядок інформування про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента.
21.  Рішення від 11.08.16 № 2 "Про затвердження Порядку проведення перевірок Національним агентством з питань запобігання корупції"

План проведення перевірок у 2017 році
(далі дивиться тут)
Спеціальна перевірка
Відповідно до Закону № 1700 стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, що передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком, проводиться спеціальна перевірка.
Зокрема, спеціальну перевірку щодо наявності відомостей про кандидата у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, а також щодо достовірності відомостей, зазначених у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік, проводить Національне агентство з питань запобігання корупції.
Водночас, відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.15 № 171 ""Про затвердження Порядку проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком", до початку ведення Національним агентством з питань запобігання корупції Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, повноваження щодо надання відомостей з Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, під час проведення спеціальної перевірки здійснюються Міністерством юстиції України. 
Рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 10.06.16 № 2 "Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 року за № 958/29088, визначено початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій у два етапи.
З 01 січня 2017 року стартував другий етап подання електронних декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що включає подання декларацій суб’єктами декларування – претендентами на зайняття посад.
Таким чином, з вказаної дати Національне агентство з питань запобігання корупції в межах спеціальної перевірки розпочало здійснення перевірок достовірності відомостей, зазначених у деклараціях, поданих з 01 січня 2017 року.

Перелік посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків
Відповідно до Переліку затвердженого рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 17.06.16 № 2, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 липня 2016 року за № 987/29117, до посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків відносяться:
1. Посада Глави Адміністрації Президента України та його заступників.
2. Посади керівників та заступників керівників структурних підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів центрального апарату Національного банку України.
3. Посади керівників та заступників керівників самостійних структурних підрозділів територіальних управлінь Державної судової адміністрації України.
4. Посади керівників державних підприємств, установ, організацій, інших суб’єктів господарювання державної форми власності та їх заступників, призначення яких здійснюється державними органами.
5. Посади державної служби, визначені структурою державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, у разі недоцільності утворення структурних підрозділів.
*У пункті 5 йдеться про спеціалістів, які не входять до складу структурних підрозділів державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України (спеціалісти з питань запобігання та виявлення корупції, правового супроводу, кадрового забезпечення, внутрішні аудитори тощо).
6. Посади в органах місцевого самоврядування:
- перших заступників, заступників міських (міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим, районного значення) голів, заступників сільських, селищних голів;
- заступників голів районних, районних в містах рад;
- секретарів міських (міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим, районного значення), сільських, селищних рад;
- керуючих справами виконавчих комітетів міських (міст ˗ обласних центрів та міста Сімферополя, міст обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад;
-  голів постійних комісій з питань бюджету обласних, Київської та Севастопольської міських рад (у разі коли вони працюють у раді на постійній основі).
Відповідальність
За завідомо недостовірні відомості у декларації передбачено адміністративний штраф, і навіть кримінальну відповідальність:
(для збільшення нажати на схему)
(звідси)