77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

З питання державних соціальних стандартів та гарантій

Державні соціальні стандарти - це встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на базі яких визначаються рівні основних державних соціальних гарантій. Тобто це гарантії щодо мінімальних розмірів оплати праці, доходів громадян, пенсійного забезпечення, соціальної допомоги, розмірів інших видів соціальних виплат, із метою забезпечення рівня життя не нижче від прожиткового мінімуму. Соціальні норми і нормативи - показники необхідного споживання продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг та забезпечення освітніми, медичними, житлово-комунальними, соціально-культурними послугами. Нормативи витрат (фінансування) - показники поточних і капітальних витрат з бюджетів усіх рівнів на забезпечення задоволення потреб на рівні, не нижчому від державних соціальних стандартів і нормативів.
Метою встановлення державних соціальних стандартів і нормативів є визначення:
- механізму реалізації соціальних прав та державних соціальних гарантій громадян, передбаче­них Конституцією України;
- пріоритетів державної соціальної політики щодо забезпечення потреб людини в матеріальних благах і послугах та фінансових ресурсів для їх реалізації; 
- та обґрунтування розмірів видатків бюджетних коштів і коштів соціальних фондів на соціальний захист і забезпечення населення та утримання соціальної сфери. 
Державні соціальні стандарти обов'язково враховуються при розробці програм економічного і соціального розвитку.

Класифікація соціальних нормативів здійснюється за характером задоволення соціальних потреб та за рівнем задоволення цих потреб. 
За першим критерієм виділяють: 
- нормативи споживання - розміри споживання в натуральному вираженні за певний проміжок часу (за рік, місяць, день) продуктів харчування, непродовольчих товарів поточного споживання та деяких видів послуг;
- нормативи забезпечення - визначена кількість наявних в особистому споживанні предметів довгостро­кового користування, а також забезпечення певної території мережею закладів охорони здоров'я, освіти, підприємств, установ, організацій соціально-культурного, побутового, транс­портного обслуговування та житлово-комунальних послуг;
нормативи доходу - розмір особистого доходу громадянина або сім'ї, який гарантує їм достатній рівень задоволення потреб, що обчислюється на основі визначення вартісної величини набору нормативів споживання та забезпечення. 
За другим критерієм соціальні нормативи поділяються:
- на нормативи ра­ціонального споживання - рівень, що гарантує оптимальне задоволення потреб;
- нормативи мінімального споживання - соціально прийнятний рівень споживання продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг з огляду на соціальні або фізіологічні потреби;
- статистичні нормативи - нормативи, що визначаються на основі показників фактичного споживання або забезпеченості для всього населення чи його окремих соціально-демографічних груп.
Державні соціальні стандарти і нормативи, як правило, формуються, встановлюються і затверджуються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства.

Відповідно до Закону України від 05.10.2000 № 2017 "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" (надалі - Закон № 2017) за сферою застосування розрізняються такі види державних соціальних стандартів і нормативів:
а) державні соціальні стандарти у сфері доходів населення (для визначення розмірів державних соціальних гарантій у сфері оплати праці, виплат за обов'язковим державним соціальним страхуванням, права на отримання інших видів соціальних виплат і державної соціальної допомоги та їхніх розмірів, а також визначення пріоритетності напрямів державної соціальної політики);
б) державні соціальні нормативи у сфері надання соціальних послуг (для визначення розмірів державних гарантій соціальної підтримки осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах);
в) державні соціальні нормативи у сфері житлово-комуналь­ного обслуговування (для визначення державних гарантій щодо надання житлово-комунальних послуг та розмірів плати за житло і житлово-комунальні послуги, які забезпечують реалізацію конституційного права громадянина на житло);
г) державні соціальні нормативи у сфері транспортного об­слуговування та зв'язку (норми забезпечення транспортом загального користування, показники якості транс­портного обслуговування і норми забезпечення населення послугами зв'язку);
д) державні соціальні стандарти у сфері охорони здоров’я (перелік та обсяг гарантованого рівня медичної допомоги громадянам у державних і комунальних закладах охорони здоров'я, нормативи надання медичної допомоги, показники якості надання медичної допомоги, нормативи пільгового забезпечення окремих категорій населення лікарськими засобами та іншими спеціальними засобами, нормативи забезпечення стаціонарною медичною допомогою, нормативи забезпечення медикаментами державних і комунальних закладів охорони здоров'я, нормативи санаторно-курортного забезпечення, нормативи забезпечення харчуванням у державних і комунальних закладах охорони здоров'я);
е) державні соціальні нормативи у сфері забезпечення навчальними закладами (перелік та обсяг послуг, що надаються державними і комунальними закладами дошкільної, загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти, нормативи граничного наповнення класів, груп та спів­відношення вихованців, учнів, студентів і педагогічних працівників у навчальних закладах, норми матеріального забезпечення навчальних закладів та додаткових видів соціального і матеріального забезпечення учнів);
ж) державні соціальні нормативи у сфері обслуговування закладами культури (перелік та обсяг безоплатних послуг, які надаються населенню закладами, підприємствами, організаціями та установами культури, показники якості надання населенню послуг закладами, підприємствами, організаціями та установами культури, нормативи забезпечення населення закладами, підприємствами, організаціями та установами культури);
з) державні соціальні нормативи у сфері обслуговування закладами фізичної культури та спорту (перелік та обсяг безоплатних послуг, які надаються населенню закладами фізичної культури, спорту, а також дитячо-юнацькими спортивними школами, нормативи забезпечення населення закладами фізичної культури та спорту);
и) державні соціальні нормативи у сфері побутового обслуговування, торгівлі та громадського харчування (нормативи забезпечення населення побутовими послугами, показники якості надання побутових послуг; нормативи забезпечення торговельною площею та місцями у закладах громадського харчування; показники якості та безпеки товарів і послуг підприємств громадського харчування.

Прожитковий мінімум як базовий державний соціальний стандарт
Відповідно до Закону України від 15.07.99 № 966 "Про прожитковий мінімум” прожитковий мінімум - це вартісна величина достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров'я набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Відповідно до статті 6 Закону № 2017 базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, встановлений законом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-кому­нального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров'я та освіти.
Прожитковий мінімум щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Прожитковий мінімум публікується в офіційних виданнях загальнодержавної сфери розповсюдження. Прожитковий мінімум застосовується для:
- загальної оцінки рівня життя в Україні, що є основою для реалізації соціальної політики та розроблення окремих державних соціальних програм;
- встановлення розмірів мінімальної заробітної плати і мінімальної пенсії за віком, визначення розмірів соціальної допомоги, допомоги сім'ям з дітьми, допомоги по безробіттю, а також стипендій та інших соціальних виплат виходячи з вимог Конституції України та законів України;
- визначення права на призначення соціальної допомоги;
- визначення державних соціальних гарантій і стандартів обслуговування та забезпечення в галузях охорони здоров'я, освіти, соціального обслуговування та інших; - встановлення величини неоподатковуваного мінімуму доходів громадян;
- формування державного бюджету України та місцевих бюджетів.
Для оцінки рівня життя в регіоні, розроблення та реалізації регіональних соціальних програм, визначення права на призначення соціальної допомоги, що фінансується за рахунок місцевих бюджетів, органами місцевого самоврядування може затверджуватися регіональний прожитковий мінімум, не нижчий від установленого відповідно до закону.
Вперше його було визначено на 2000 рік. 

Прожитковий мінімум визначається нормативним методом у розрахунку на місяць на одну особу, а також окремо для тих, хто належить до основних соціальних і демографічних груп населення (для дітей віком до 6 років, дітей віком від 6 до 18 років, працездатних осіб та осіб, які втратили працездатність), виходячи з наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг, схвалених науково-громадською експертизою на принципах соціального партнерства та затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.2000 № 656.
Набір продуктів харчування формується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, з використанням нормативів фізіологічної потреби організму людини в продуктах харчування, з урахуванням їхнього хімічного складу та енергетичної цінності, з урахуванням рекомендацій Всесвітньої організації охорони здоров'я. 
Основними принципами формування набору про­дуктів харчування є:
- забезпечення дитини повноцінним харчуванням для розвитку здорового організму;
- забезпечення дитини віком від 6 до 18 років додатковим харчуванням для активного соціального та фізичного розвитку;
- задоволення організму працюючої особи у відтворенні працездатності, збереження працездатності для безробітного, відновлення в необхідних випадках працездатності для особи, яка її втратила;
- підтримання повноцінного функціонування організму людини похилого віку.
Набір непродовольчих товарів формується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку, з використанням нормативів забезпечення засобами гігієни, медикаментозними засобами, засобами захисту організму людини від впливу навколишнього середовища, а також засобами для влаштування побуту. 
Основними принципами формування набору непродовольчих товарів є: 
- забез­печення збереження здоров'я та підтримання життєдіяльності організму людини;
- урахування особливостей потреб осіб, які належать до різних соціальних і демографічних груп населення;
- урахування культурно-побутових потреб особистості.
До набору послуг включаються житлово-комунальні, транспортні, побутові послуги, послуги зв'язку, закладів культури, освіти, охорони здоров'я та інші. Набір послуг формується уповноваженими центральними органами виконавчої влади у сферах надання відповідних послуг. 
Основними принципами формування набору послуг є:
- задоволення мінімальної потреби громадян у житлі, організації побуту, користуванні транспортом, закладами культури, у підтриманні зв'язку з навколишнім середовищем;
- задоволення потреби громадян у користуванні закладами освіти, охорони здоров'я;
- визначення житлово-комунальних послуг (з водопостачання, теплопостачання, газопостачання, електропостачання, водовідведення, утримання та експлуатації житла і прибудинкових територій, сміттєзбирання, утримання ліфтів) виходячи з соціальної норми житла та нормативів споживання зазначених послуг;
- урахування особливостей потреб осіб, які належать до різних соціальних і демографічних груп населення.
Методика визначення прожиткового мінімуму на одну особу та для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки України, Державного комітету статистики України від 17.05.2000  № 109/95/157, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 12 червня 2000 року за № 347/4568.
Для спостереження за динамікою рівня життя в Україні на основі статистичних даних про рівень споживчих цін Міністерства соціальної політики України щомісяця розраховує фактичний розмір прожиткового мінімуму на одну особу, а також окремо для тих, хто належить до основних і демографічних груп населення. Детальніше...

Державний класифікатор соціальних стандартів і нормативів
Державний класифікатор соціальних стандартів і нормативів затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 17.06.02 № 293 (надалі - Класифікатор) і є складовою державної системи класифікації та кодування соціально-економічної інформації. 
Об'єктами класифікації є державні соціальні стандарти і нормативи у сферах: -доходів населення; -соціального обслуговування; -житлово-комунального обслуговування; -транспортного обслуговування та зв'язку; -охорони здоров'я; -забезпечення навчальними закладами; -обслуговування закладами культури; -обслуговування закладами фізичної культури та спорту; - побутового обслуговування, торгівлі та громадського харчування; -соціальної роботи з дітьми, молоддю та різними категоріями сімей. 
Класифікатор складається з кодів та назв класифікаційних угрупувань (розділів, підрозділів, груп, підгруп). 
тут

Деякі закони України щодо гарантування соціального захисту
- Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту
Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи
- Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні
- Про соціальний захист дітей війни
- Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні
Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей
- Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні
Про жертви нацистських переслідувань
Про державну службу
Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування
Про пенсійне забезпечення
Про наукову і науково-технічну діяльність
Про прокуратуру
Про зайнятість населення
Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб
Про статус народного депутата України
Про статус суддів
Про адвокатуру
Про судову експертизу
Про донорство крові та її компонентів
Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів
Про Національний банк України
Про пенсії за особливі заслуги перед Україною
Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам
Про службу в органах місцевого самоврядування
Про дипломатичну службу
Митний кодекс України 
- Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам
Про соціальний захист дітей війни
Про встановлення державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей
- Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", із змінами і доповненнями, внесеними Законами України
Про охорону дитинства
Про соціальні послуги
Про протидію торгівлі людьми
Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей,  позбавлених батьківського піклування
Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб (від 20.10.14)