77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Трудові книжки скасовують: як це відобразиться на українцях

Пенсійний фонд України ініціює перехід до цифрового обліку праці працівників. Уже в цьому році в Україні може початися заміна паперових трудових книжок електронними. Технологію їх впровадження днями презентував глава Пенсійного фонду. Що зміниться для працівників?
Нововведення 
Пенсійний фонд України (надалі - ПФУ) планує всім працюючим видати електронні посвідчення, які замінять паперові трудові книжки. Для цього вже модернізовано реєстр застрахованих осіб (які працюють офіційно і за них роботодавець платить страхових внесків в ПФУ) - тепер він єдиний по всій країні. До речі, скасувати паперові трудові книжки Мінекономрозвитку України пропонувало ще в листопаді 2015 року, але тоді говорили тільки про створення єдиної бази даних. Видавати працівникам ID-картки не планувалося. Але тоді законопроект відкликали без пояснення причин.
Зараз, для того щоб реєстр повністю замінив паперову трудову книжку, в нього треба додатково внести дані про посади працівника. У ПФУ обіцяють, що всі технічні питання вирішать у другій половині року, і перші ID-картки замість паперових книжок планують видавати вже до кінця року.
Як працює 
E-книжка виглядає як пластиковий паспорт або водійські права: фото, П. І. Б. і підпис власника, термін дії і називається "Посвідчення застрахованої особи". На підставі кількості років сплати страхових внесків розраховується трудовий стаж, що дає право на пенсію, який внесуть в e-книжку (нагадаємо, сьогодні чоловікові для отримання пенсії потрібно офіційно відпрацювати 35 років, жінці – 30 років). Далі вже кадровики будуть зобов'язані вносити і до реєстру, і в e-книжку всі дані про працівника: якщо Ви приймете, на яку посаду, коли переведений на іншу посаду або звільнений, за якою статтею.
"Але так як реєстр сплати страхових внесків ведеться тільки з 1 липня 2000 р то повністю відмовитися від паперових книжок зможуть лише ті, хто почав офіційно працювати після цієї дати. Решті при розрахунку трудового стажу поки доведеться пред'явити і паперову книжку", – роз'яснив нам експерт Віктор Колбун.
Але, на його думку, через пару років ПФУ варто вимагати від усіх роботодавців оцифрувати дані паперових трудових книжок і внести до реєстру, запевнивши e-підписом кадровика. Це послужить для ПФ захистом від шахрайства, бо зараз трудові книжки вільно продаються, і внести завірену печаткою запис про нібито роботі до 2000 р (коли вівся облік сплати страхових внесків) в якийсь зниклої фірмі для шахраїв не складе труднощів. Також звільненому по "поганий" статті КЗпП (втрата довіри, порушення дисципліни) не вдасться "втратити" трудову книжку, щоб приховати цей факт.
Плюси і мінуси нововведення
Головним плюсом від введення е-книжок називають достовірність і збереження даних про працівника, а також зниження витрат роботодавця на утримання штату HR-служби. Так, довідку про зарплату можна буде отримати в мережі.
HR-співробітник великого холдингу Тетяна Шевцова додає: "Якщо е-реєстр запрацює, то кадровикам стане зрозумілішою трудова біографія працівника, за якою статтею він був звільнений. Це дозволить не брати на роботу потенційних прогульників і нечистих на руку. Але поки я бачу складний і тривалий перехідний період і зростання витрат роботодавця на покупку і установку програмного забезпечення, навчання HR-персоналу".
Експерт з ринку праці Тетяна Пашкіна побоюється помилок кадровиків при внесенні запису до реєстру, які складно буде виявити і виправити: "Якщо в паперовій трудовій книжці людина легко може помітити неточність і попросити її виправити, то з e-книжкою це складніше. Виправити неточність в реєстрі можна тільки через суд. А вона впливає на страхстаж і пенсію. Як вихід – видача на руки паперових довідок з печаткою, які фактично стануть ерзац-книжкою".
тут