77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!
Возвращайтесь   Мир дому твоему   Несколько секретов работы с тестом   Пельмени, тушённые в подливе   Как поддерживать чистоту лимфатической системы   Оpлицa выбирает oтцa для своего потомства   Борщ " Детский " (обычный)   Самое сложное в жизни - не усложнять себе жизнь   Доброе утро (видео)   Притча об истинной любви   Пусть все будет хорошо   "Ша, дети!" (притча для мам)   He cyдитe, дa нe cyдимы бyдeтe   Женщину нужно понять и простить... (видео)   Некоторые факты о кино и кинофильмах  

Обчислення стажу державної служби

Під час прийняття особи на державну службу необхідно обчислити її стаж державної служби. Від нього залежить розмір надбавки за вислугу років та тривалість щорічної додаткової оплачуваної відпустки.
Закон України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі - Закон № 889) втілює новий підхід до обчислення стажу державної служби. Попереднє законодавство, яке діяло до 01.05.2016 року - набрання чинності Законом № 889, передбачало інший порядок обчислення. Стаж - тривалість якої-небудь діяльності, праці; кількість років, відпрацьованих кимсь де-небудь (Великий тлумачний словник сучасної української мови - К., ВТФ "Перун", 2009. - 1736 с).
Тож коли йдеться про стаж державної служби логічно очікувати, що до цього стажу зараховуватимуть періоди трудової діяльності, пов’язані зі службою в державних органах, органах місцевого самоврядування або формуваннях, які представляють воєнну (мілітаризовану) організацію держави. Однак, Порядок обчислення стажу державної служби, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.05.94 № 283 (надалі - Порядок № 283), який був головним нормативно-правовим актом з питань обчислення стажу державної служби до набрання чинності Законом № 889, засвідчує наявність відмінних тенденцій у правовому регулюванні означеного питання в той період.
Порядок № 283 передбачав зарахування (включення) до стажу державної служби, зокрема, періодів роботи (служби), не пов'язаної безпосередньо з державним управлінням як діяльністю державних органів, їх посадових осіб з реалізації завдань і функцій держави.
Наприклад, у визначених цим порядком випадках до стажу державної служби включали періоди роботи на посадах, які, хоч і були передбачені штатами державних органів, не належали до посад державної служби (тобто посади службовців), стаж роботи журналістом у державному чи комунальному засобі масової інформації (ЗМІ), стаж наукової роботи у державних вищому навчальному закладі (ВНЗ), періоди роботи на державних підприємствах (установах, організаціях), в асоціаціях органів місцевого самоврядування.
Закон № 889 упровадив відмінний підхід. Законодавець прагнув обмежити коло посад і видів діяльності, які можна враховувати при обчисленні стажу державної служби, лише тими, які пов’язані з виконанням функцій держави чи місцевого самоврядування. Отже розгляньмо особливості застосування нового та старого законодавства при обчисленні стажу державної служби під час прийняття на державну службу.

Нормативно-правові акти з питань обчислення стажу державної служби
Після набрання чинності Законом № 889 обчислення стажу державної служби регулюють:
- Закон № 889 - зокрема, стаття 46 "Стаж державної служби";
- Порядок обчислення стажу державної служби, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.16 № 229 (надалі - Порядок № 229).
Стаж державної служби за періоди до набрання чинності Законом № 889 (до 01.05.2016 року) - обчислюємо у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством (пункт 8 Прикінцевих та Перехідних положень Закону № 889)*.
*Проект  закону від 23.03.17 № 6227 містить доповнення до цього пункту: "Цей пункт не застосовується до осіб, які вступають на державну службу вперше після набрання чинності цим Законом".
Закон України від 16.12.93 № 3723 "Про державну службу" (надалі - Закон № 3723) не містив переліку посад та організацій, робота в яких зараховується до стажу державної служби. Однак він відігравав важливу методологічну роль для всього законодавства щодо обчислення стажу державної служби, адже оперував поняттям «стаж державної служби», визначав поняття "державна служба", "державний службовець", "посада", "посадова особа".
Наприклад, за Законом № 3723 однією з ознак державної служби було одержання зарплати винятково за рахунок державних коштів. Це пояснює усталену практику не зараховувати до стажу державної служби періоди роботи, протягом яких заробітна плата виплачувалася за рахунок коштів, отриманих на засадах комерційних відносин (госпрозрахунок), - навіть якщо посадова особа працювала у сфері державного управління або місцевого самоврядування. З метою імплементації цього закону в частині обчислення стажу державної служби Кабінету Міністрів України затвердив Порядок № 283.

Інші важливі нормативно-правові акти з цього питання:
а) постанови Кабінету Міністрів України:
- від 20.12.93 № 1049 "Про надбавки за вислугу років для працівників органів виконавчої влади та інших державних органів";
- від 08.06.95 № 397 "Про доповнення постанови Кабінету Міністрів України від 10.11.94  758";
- від 15.03.99 № 377 "Про реалізацію статей 14 і 16 Закону України від 23.09.97 № 540 "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" (надалі - Постанова № 377);
- від 04.03.04 № 257 "Про затвердження переліку посад наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації, перебування на яких дає право на призначення пенсії та виплату грошової допомоги у разі виходу на пенсію відповідно до статті 24 Закону України від 26.11.15 № 848 "Про наукову і науково-технічну діяльність" (надалі - Постанова № 257);
б) наказ Головного управління державної служби України, Міністерства праці та соціальної політики України від 12.10.07 № 270/551 (постанова правління Пенсійного фонду України від 12.10.07  № 18-10)  «Про затвердження Методики щодо зарахування (включення) до стажу державної служби періодів роботи (служби) колишніх працівників і осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ»,  зареєстровано в Міністерстві  юстиції України  05 листопада 2007 року за № 1243/14510 (надалі - Методика).
Деякі акти з переліку втратили чинність. Попри це застосовуємо їх, коли обчислюємо стаж державної служби за періоди роботи/служби до 01.05.2016 року.

Закон № 889 визначає періоди, які зараховують до стажу державної служби (частина друга статті 46), а також встановлює, що порядок обчислення стажу державної служби затверджує Кабінет Міністрів України (частина третя статті 46). Своєю чергою, Порядок № 229 передбачає, що стаж державної служби обчислюється відповідно до частини другої статті 46 Закону № 889 (абзац перший пункту 4), і містить ідентичний перелік періодів, які зараховують до стажу державної служби. Отже, за новим законодавством про державну службу питання, пов’язані з обчисленням стажу державної служби, регулюють винятково Закон № 889 і Порядок № 229.
Разом із цим, чинне законодавство наразі не узгоджено повністю із Законом № 889. Це стосується і питань щодо обчислення стажу державної служби.
Деякі закони наразі містять норми щодо зарахування до стажу державної служби періодів роботи за професіями (видами діяльності), зарахування яких до цього стажу Закон № 889 не передбачає.
Наприклад:
Стаж роботи за професією
(видом діяльності)
Норма щодо зарахування до стажу держслужби
Робота журналіста в державних та комунальних засобах масової інформації
частина третя статті 12 Закону України від 23.09.97 № 540 "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів"
Наукова робота у державних установах, організаціях, закладах
частина сімнадцять статті 37 Закону України від 26.11.2015 № 848 "Про наукову і науково-технічну діяльність"
(обидві норми пропонується виключити з законів згідно із проектом закону від 14.07.16. № 4526)
Робота державних нотаріусів у державних нотаріальних конторах
пункт 5 розділу ІІ Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 01.10.08 № 614 "Про внесення змін до Закону України "Про нотаріат"
Якщо йдеться про періоди роботи/служби після 01.05.2016 року, то у цих та подібних випадках керуємося Законом № 889.

Обчислення стажу державної служби до та після 01.05.2016 року
Практика
Закон № 889 набрав чинності 01.05.2016 року. З цієї дати стаж державної служби обчислюємо за Законом № 889 та Порядком № 229. До 01.05.2016 року - у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.
Отже, норми законодавства, у т. ч. спеціального, стосовно обчислення стажу державної служби застосовуємо з огляду на те, коли відбувалася певна робота/служба - після 01.05.2016 року чи до цієї дати.
Періоди роботи/служби до 30.04.2016 року включно зараховуємо до стажу державної служби відповідно до Закону № 3723, Порядку № 283, а також інших актів законодавства, які в той час регулювали відповідні правовідносини, а з 01.05.2016 року - відповідно до норм Закону № 889 і Порядку № 229 (схема).
Обчислення стажу державної служби за періоди роботи до та після 01.05.2016 року
Приклад 1
Особа розпочала трудову діяльність 04.09.1995 року. Призначена на посаду державної служби 03.07.2017 року. Стаж державної служби обчислюємо:
- за період з 04.09.1995 по 30.04.2016 року - відповідно до Закону № 3723, Порядку № 283, а також інших актів законодавства;
- за період з 01.05.2016 року - відповідно до Закону № 889 та Порядку № 229.
Трудова біографія особи може містити період роботи/служби, який розпочався до 01.05.2016 року та тривав після цієї дати. У цій ситуації не відступаємо від загального правила. 

Приклад 2
Особа працювала на посаді журналіста в державному ЗМІ з 19.04.2013 по 15.11.2016 року (прямокутник "А" на схемі). Призначена на посаду державної служби 03.07.2017 року. Стаж державної служби обчислюємо:
- за період з 19.04.2013 по 30.04.2016 року - відповідно до Закону № 3723, Порядку № 283, а також з урахуванням Порядку обчислення стажу роботи для встановлення щомісячної надбавки за вислугу років і призначення пенсій журналістам державних і комунальних засобів масової інформації та державних інформаційних агентств, затверджено Постановою № 377 (надалі - Порядок № 377);
- за період з 01.05.2016 року - відповідно до Закону № 889 та Порядку № 229.
Згідно з абзацом дев’ятнадцятим пункту 3 Порядку № 283 до стажу державної служби включався стаж роботи журналіста в державних і комунальних ЗМІ, обчислений відповідно до Порядку № 377. Тож якщо період роботи з 19.04.2013 по 30.04.2016 року зараховано до стажу роботи згідно з Порядком № 377, цей період включаємо і до стажу державної служби.
Водночас, Закон № 889 та Порядок № 229 не передбачають зарахування до стажу державної служби часу роботи на посаді журналіста державного ЗМІ. Тому період роботи на цій посаді з 01.05.2016 року і до дня звільнення (15.11.2016 року) до стажу державної служби не зараховуємо.
Отже, з усього часу роботи особи журналістом у державному ЗМІ з 19.04.2013 по 15.11.2016 року лише період з 19.04.2013 по 30.04.2016 року включаємо до стажу державної служби.
Аналогічно обчислюємо стаж державної служби й для інших періодів роботи, служби, навчання тощо, які розпочалися до 01.05.2016 року та тривали після цієї дати.
Ще одна варта уваги ситуація - періоди роботи на аналогічних посадах до та після 01.05.2016 року, якщо в одному випадку період підлягає зарахуванню до стажу державної служби, а в іншому - ні. 

Приклад 3
Протягом періоду дії Закону № 3723 особа працювала на посаді викладача у державному ВНЗ IV рівня акредитації (прямокутник "Б-1" на схемі). Звільнилася і була повторно прийнята на ту ж посаду після 01.05.2016 року, коли набрав чинності Закон № 889 (прямокутник «Б-2» на Схемі). Призначена на посаду державної служби 03.07.2017 року.
Відповідно до абзацу сімнадцять пункту 3 Порядку № 283 до стажу державної служби включали стаж наукової роботи, набутий в державних установах, організаціях, закладах на посадах, визначених переліком, затвердженим Постановою № 257. Цей перелік передбачає і посаду викладача вищого навчального закладу IV рівня акредитації. Тому період роботи на зазначеній посаді в період дії Закону № 3723 включаємо до стажу державної служби.
Закон № 889 і Порядок № 229 не передбачають зарахування до стажу державної служби періоду роботи на посаді викладача у навчальному закладі. Тому період роботи викладачем у державному ВНЗ IV рівня акредитації після 01.05.2016 року не зараховуємо до стажу державної служби.
Проблемний аспект
Згідно з пунктом 8 розділу XI Прикінцевих та Перехідних положень Закону № 889 стаж державної служби за періоди роботи (служби) до 01.05.2016 року "обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством". Словосполучення "той час" синтаксично та логічно пов'язане із словосполученням "періоди роботи (служби)". Тож буквальне тлумачення норми спонукає до висновку, що при обчисленні стажу державної служби до 01.05.2016 року маємо послуговуватися законодавством, яке діяло в період роботи/служби особи на відповідній посаді.
Цей висновок суперечить теорії та практиці застосування нормативно-правових актів з питань обчислення стажу державної служби. І попри це він прямо випливає зі змісту норми, яку коментуємо, і є результатом не зовсім вдалого її формулювання.
Слід ураховувати, що нормативно-правове регулювання та практика обчислення стажу державної служби зазнавали змін протягом дії Закону № 3723 та Порядку № 283. Останній постійно доповнювали - додавали нові періоди для зарахування (включення) до стажу державної служби. За загальним правилом, дія нових норм поширювалася й на періоди роботи/служби, які передували змінам.
Сумні практичні наслідки, до яких може призвести буквальне розуміння та застосування наведеного припису, добре ілюструє наступний приклад.

Приклад 4
Із 16.03.1998 по 04.06.2002 року особа працювала на посаді головного бухгалтера державного лісогосподарського об’єднання. Призначена на посаду державної служби 03.07.2017 року.
Відповідно до абзацу двадцять один пункту 3 Порядку № 283 до стажу державної служби включаємо час роботи на посадах керівних працівників і спеціалістів державних лісогосподарських об’єднань Міністерства лісового господарства та державних лісогосподарських об’єднань Державного комітету лісового господарства. Цей абзац включено до пункту 3 Порядку № 283 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 15.01.05 № 43, яка набрала чинності 20.01.2005 року.
Отже, застосовуючи коментовану норму буквально, слід зробити висновок, що період роботи особи з 16.03.1998 по 04.06.2002 року на посаді головного бухгалтера державного лісогосподарського об’єднання не може бути включений до стажу державної служби. Адже законодавство, яке діяло протягом періоду її роботи на зазначеній посаді, цього не передбачало.
Хибність такого висновку очевидна, однак він логічно випливає із коментованої норми. Мабуть,  законодавець мав на увазі, що до 01.05.2016 року стаж державної служби обчислюється "по-старому".
Вважаємо: якщо інше прямо не передбачене законодавством, при прийнятті на державну службу «старі» нормативно-правові акти з питань обчислення стажу державної служби слід застосовувати в редакції, яка діяла станом на 30.04.2016, - щодо всіх періодів роботи/служби до 01.05.2016 року. Іншими словами, чиніть так, ніби обчислюєте стаж державної служби саме 30.04.2016 року для особи, яку цього ж дня призначено на посаду.

Законодавство не передбачає можливості перерахувати стаж державної служби за періоди роботи/служби до 01.05.2016 року на підставі статті 46 Закону № 889 та Порядку № 229. Це підтверджено Національним агентством України з питань державної служби (лист від 21.06.16 № 93/13/22-16). Перерахунок неможливий як у менший, так і в більший бік.
Наприклад, не можна перераховувати стаж державної служби державним службовцям, які до 01.05.2016 року працювали в органах внутрішніх справ та мали спеціальні звання міліції, на підставі пункту 7 частини другої статті 46 Закону № 889. Перерахунок призвів би до збільшення стажу державної служби тих колишніх працівників органів внутрішніх справ, окремі періоди служби яких не були включені до стажу державної служби на підставі Порядку № 283 та Методики.
(Роз'яснення Національного агентства України з питань державної служби від 26.07.16 № 14 р/з щодо питань зарахування до стажу державної служби періодів роботи (служби) до 01.05.2016 року). 

Робота на посадах службовців і стаж державної служби
Абзац тринадцятий пункту 3 Порядку № 283 передбачав включення до стажу державної служби періоду роботи на посадах службовців в органах, зазначених у пункті 2 цього порядку і додатку до нього, якщо при просуванні по службі вони обійняли посади державних службовців.
Національним агентством України з питань державної служби (роз'яснення від 26.07.16 № 15-р/з) зазначено, що оскільки до та після 01.05.2016 року порядок встановлення надбавки за вислугу років різний, періоди роботи на посадах службовців не можуть бути зараховані до стажу державної служби, зокрема, для встановлення надбавки за вислугу років, якщо просування по службі відбулося після прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 08.06.95 №397 "Про доповнення постанови Кабінету Міністрів України від 10.11.94 № 758". У постанові уточнено порядок зарахування до стажу державної служби періоду роботи на посадах службовця після переходу на посаду державного службовця.
Практично це означає, що періоди роботи на посаді службовця, які передували безпосередньому переходу на посаду державного службовця після 08.06.1995 і до 30.04.2016 року, із набранням чинності Законом № 889 (01.05.2016 року) підлягають виключенню зі стажу державної служби. Це, як правило, має наслідком зменшення надбавки за вислугу років.
Наскільки обґрунтована ця правова позиція? Лише ретельний аналіз норм законодавства допоможе розставити всі крапки над «і» у цьому складному питанні.
Водночас, Закон № 889 не передбачає зарахування до стажу державної служби періоду роботи на посаді службовця або працівника, який виконує функції з обслуговування. Тому перехід із цих посад на посаду державного службовця після 01.05.2016 року не зумовлює зарахування періоду роботи на них до стажу державної служби.

Обчислення стажу державної служби на приведену дату
Стаж державної служби обчислює служба управління персоналом (пункт 2 Порядку № 229, підпункт 21 пункту 2 розділу ІІ Типового положення про службу управління персоналом державного органу, затвердженого наказом Національного агентства України з питань державної служби від 03.03.16№ 47, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 березня 2016 року за № 438/28568). Практикують утворювати комісії з питань обчислення стажу державної служби. Законодавство не вимагає утворення таких комісій, і їхні висновки мають винятково рекомендаційний характер. Відповідальність за правильність обчислення стажу держслужби несе працівник служби управління персоналом, на якого покладені такі обов’язки.
Зручним способом обчислення є попередній розрахунок приведеної дати. Необхідність її розрахунку раніше передбачали затверджені наказом Міністерства статистики України від 26.12.95 № 343:
- Особова картка за формою первинного обліку П-2 ДС, яка містила пункт 16 "Стаж державної служби";
- Інструкція по заповненню Особової картки (П-2 ДС), де визначався порядок заповнення, зокрема пункту 16 форми П-2 ДС.
Нова форма особової картки державного службовця, затверджена наказом Національного агентства України з питань державної служби від 05.08.16 № 156, зареєстровано в Міністерстві юстиції України
31 серпня 2016 року за № 1200/29330, не передбачає розрахунку приведеної дати. Утім, визначати її доцільно, адже це полегшує подальше обчислення стажу держслужби.
Розраховувати приведену дату рекомендує Національне агентство України з питань державної служби (лист від 21.06.16 № 93/13/22-16). Згадує про неї і Міністерство соціальної політики України (роз'яснення від 18.08.2016 щодо застосування окремих норм законодавства про відпустки та лист від 16.11.16№ 691/13/116-16).
Кінцевим результатом обчислення стажу державної служби є певний строк у роках, місяцях і днях (пункт 5 Порядку № 229). Наприклад: "5 років 8 місяців 12 днів". Саме у такому вигляді конкретний стаж державної служби заносять до пункту 20 особової картки державного службовця, а також використовують в інших документах, зокрема в біографічній довідці.

Стаж державної служби та акт про призначення на посаду
Стаж державної служби дає право встановити держслужбовцю, зокрема, надбавку за вислугу років. Надбавка є складовою заробітної плати. Тож її розмір має бути зазначений в акті про призначення на посаду (пункт 4 частини першої статті 33 Закону № 889). Отже, обчислення стажу державної служби передує виданню акта про призначення.
Обчислення стажу держслужби - не завжди легка справа. Часом, щоб з’ясувати, чи зараховувати той чи той період роботи до стажу, потрібно направити запит до Національного агентства України з питань державної служби (її територіальних органів), архівних установ, інших державних органів тощо. Що робити, якщо вже час видавати акт про призначення та приймати особу на державну службу, а ясності у питанні її стажу держслужби немає?
У таких випадках рекомендуємо обчислювати стаж державної служби з урахуванням лише тих періодів, які не викликають сумнівів. Якщо згодом виявиться, що проблемний період також підлягає зарахуванню до стажу державної служби, видайте наказ про перерахунок стажу та за потреби зробіть доплату. Не включайте до стажу державної служби сумнівні періоди. У разі подальшого перерахунку стажу в бік зменшення доведеться стягувати надмірно виплачені кошти.
Страниц (3)123 Вперёд