77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!
Возвращайтесь   Мир дому твоему   Несколько секретов работы с тестом   Пельмени, тушённые в подливе   Как поддерживать чистоту лимфатической системы   Оpлицa выбирает oтцa для своего потомства   Борщ " Детский " (обычный)   Самое сложное в жизни - не усложнять себе жизнь   Доброе утро (видео)   Притча об истинной любви   Пусть все будет хорошо   "Ша, дети!" (притча для мам)   He cyдитe, дa нe cyдимы бyдeтe   Женщину нужно понять и простить... (видео)   Некоторые факты о кино и кинофильмах  

Чи має складати ФОП особову картку працівника

Проаналізуємо листи Державної служби України з питань праці від 16.09.21 № 6093/4/4.1-ЗВ-21 і Державної служби статистики України від 25.08.21 № 19.1.2-26/О-117-21/122 з цього питання.
Фізичні особи-підприємці (надалі – ФОП) і кадрова документація - це звичайно суперечливе питання. Звісно, ФОП хочуть вести якнайменше документів, що стосується найманих працівників, особливо, якщо ще й додаткового працівника слід найняти, який буде «вести кадри». Але посадови особи контролюючих органів останнім часом все частіше наполягають на тому, що ФОП такий самий роботодавець, як і юридичні особи, тож жодних йому полегшень.
Чи має ФОП вести так звану "кадрову первинку"? Так. Але більшість складає форми, без яких не обійтися - заяви, накази, трудові книжки тощо.
Нагадаємо, наказом Державного комітету статистики України, Міністерства оборони України від 25.12.09 № 495/656 затверджена типова форма первинного обліку N П-2 "Особова картка працівника". 
Водночас, зазначеним наказом не передбачено ведення типової форми первинного обліку № П-2 “Особова картка працівника” для самозайнятих осіб та фізичних осіб – підприємців.

Державна служба статистики України

Державна служба статистики України (надалі – Держстат) в останньому абзаці листа від 25.08.21 № 19.1.2-26/О-117-21/122, м’яко направив за відповіддю до Державної служби України з питань праці (надалі – Держпраці). Крім цього, в абзаці згадано лише про підприємства, тому складається враження, що ФОП і самозайнятих осіб - це не стосується.
Водночас працівники Держстату роз’яснили у листі, що можна вести кадрову первинку й в електронній формі. А як же підписи працівників?

Статтею 29 Кодексу законів про працю України (надалі – КЗпП) визначено, що ознайомлення працівників з наказами (розпорядженнями), повідомленнями, іншими документами власника або уповноваженого ним органу щодо їхніх прав та обов’язків допускається з використанням визначених у трудовому договорі засобів електронного зв’язку. У такому разі підтвердженням ознайомлення вважається факт обміну відповідними електронними документами між роботодавцем та працівником.

Вимоги типових форм передбачають обов’язковість ведення респондентами первинного обліку показників, зазначених у цих формах. Під обов’язковістю Держстат закликає розуміти насамперед необхідність ведення первинного обліку в цілому, а не питання обов’язковості використання типових форм.

Тобто для Держстату важливо аби первинний облік вівся, але як саме це буде робитися - неважливо. Принаймні так виглядають висновки у листі від 25.08.21 № 19.1.2-26/О-117-21/122.
Та більшість все ж таки буде складати первинні кадрові документи за наявними типовими формами. Адже навіщо вигадувати велосипед, якщо його вже створено і враховано все, що необхідно?
Висновки, які робить Держстат, дуже м’які й дещо розмиті. Але ті, хто здавав звіти у статистику, знають, що на практиці про жодну м’якість не йдеться, вимагають чіткості та щоб все за їх формулами сходилось. Тому все начебто і лояльно до роботодавців у цьому листі.  Але ж на цю ж тему є ще лист Держпраці.

Державна служба України з питань праці

Держпраці нагадала, що метою затвердження типової форми первинного обліку № П-2 "Особова картка працівника" було вдосконалення державних статистичних спостережень підприємств, установ, організацій щодо обліку особового складу. І тут же робить висновок, що не передбачено ведення типової форми первинного обліку № П-2 для самозайнятих осіб та ФОП.
Отже все добре, далі можна не читати? Припиняємо вести ці форми і все на тому?

Аж ніяк. Тому що в цьому ж листі (від 16.09.21 № 6093/4/4.1-ЗВ-21) Держпраці сама собі суперечить і зазначає, посилаючись на ще чинну Інструкцію про порядок ведення трудових книжок працівників, затверджено наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.93 № 58,  зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 серпня 1993 року за N 110 (надалі - Інструкція № 58): з кожним записом, що заноситься до трудової книжки на підставі наказу (розпорядження) про призначення на роботу, переведення і звільнення, власник або уповноважений ним орган зобов’язаний ознайомити працівника під розписку в особовій картці форми № П-2 (в якій має повторюватися відповідний запис з трудової книжки).                            

Тобто виходить дуже цікава ситуація. Наказом, яким затверджена типова форма первинного обліку N П-2 "Особова картка працівника", для ФОП не встановлено обов’язку цю форму складати. А іншим нормативно-правовим актом, який стосується паперових трудових книжок, які на сьогодні складати вже не обов’язково (лише за бажанням працівників), такий обов’язок встановлено (щоправда не для ФОП) на думку Держпраці, для всіх роботодавців.

Від такого роз’яснення профільного контролюючого органу маємо неоднозначне поняття, тобто: ФОП може не вести особову картку працівника типової форми № П-2, але з кожним записом, який внесено до трудової книжки, слід ознайомити в особовій картці працівника типової форми № П-2. 

Не оминули працівники Держпраці й теми діджиталізації. Вони теж згадали, що первинну кадрову документацію можна складати і в електронному вигляді, й ця норма поширюється і на юридичних осіб, і на ФОП. Нагадаємо, електронний документ - це документ в електронній формі, який засвідчили електронним підписом. А у випадку з особовою карткою підписів буде два - кадровика або ж самого ФОП, який склав цей документ, і працівника, який записи в цьому документі прочитав і підтверджує.

Особова картка працівника типової форми № П-2 має зберігатися 75 років.

Крім цього, у наказі Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 27.10.20 № 2161 "Про затвердження форм документів, що складаються при здійсненні заходів державного нагляду та контролю Державною службою України з питань праці", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2020 року за № 1280/35563, взагалі не йдеться про особову картку працівника типової форми № П-2.

Але, як свідчить практика перевірок, посадові особи органів Держпраці часто вимагають, щоби ФОП надали їм під час контрольної перевірки особові картки працівників. В обґрунтування цієї вимоги посилаються на пункт  2.5 Інструкції № 58, згідно з яким з кожним записом, що вноситься до трудової книжки про прийняття на роботу, переведення та звільнення, працівник має бути ознайомлений під підпис в особовій картці працівника типової форми № П-2.

ФОП, який не згоден з цією вимогою, і вважає, що не має вести особові картки працівників, може звернутися до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Ось листа від цього міністерства ми поки що не маємо.

Щодо інших державних органів

Міністерство соціальної політики України вважало (лист від 21.11.16 № 5907/0/10-16/06), що типова форма № П-2 є основним первинним документом з обліку особового складу. І зауважило, що ведення первинних документів з обліку особового складу є обов’язковим для всіх роботодавців, у тому числі для роботодавців - фізичних осіб. Це випливає зі змісту абзацу другого пункту 1.1 розділу І Інструкції зі статистики кількості працівників, затверджено наказом Державного комітету статистики України від 28.09.05 № 286, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 листопада 2005 року  за N 1442/11722, за яким її дія поширюється, в тому числі і на таку категорію роботодавців.
Наголосимо, що, на думку Мінсоцполітики, особову картку працівника типової форми № П-2.потрібно заводити та заповнювати на кожного працівника (у тому числі на сумісників) в одному примірнику.

Слід згадати і про військовий облік. Положення Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.16 № 921 (надалі - Порядок № 921) зазначають про обов’язковість ведення особових карток. Але військовий облік поки що не зобов’язані вести ФОП, принаймні, так визначено актом законодавства.

Пунктом 5 статті 34 Закону від 25.03.92 № 2232 "Про військовий обов’язок і військову службу" (надалі - Закон № 2232) та пунктом 15 Порядку № 921 державним органам, а також підприємствам, установам та організаціям, незалежно від їх підпорядкування та форми власності, визначений обов’язок організовувати і безпосередньо вести персональний військовий облік призовників і військовозобов’язаних, що в них працюють.
Державні органи, підприємства, установи та організації ведуть персональний облік призовників і військовозобов’язаних за місцем їх роботи (навчання) (пункт 36 Порядку № 921).

Ведення військового обліку фізичною особою-підприємцем не передбачено. Але Міністерство оборони України (надалі – Міноборони), з посиланням на частину п’яту статті 34 Закону № 2232, підкреслює, що ведення персонального обліку призовників і військовозобов’язаних за місцем їх роботи або навчання покладається у тому числі й на громадян-підприємців та інших самозайнятих осіб (листи Генштабу Збройних Сил України від 27.09.17 № 321/5989, Міноборони від 13.11.17  № 321/7065).

Водночас Кодекс України про адміністративні правопорушення не передбачає адміністративної відповідальності для фізичних осіб-підприємців ані за неподання до військкоматів списків працівників, які підлягають приписці до призовних дільниць, ні за приймання на роботу працівників, які не перебувають на військовому обліку за місцем проживання, ні за незабезпечення сповіщення про виклик у військкомат.

Військовий облік громадян, з якими укладено договір цивільно-правового характеру, не ведеться. Про це, зокрема, йдеться в згаданому вище листі Міноборони.

Попри те, що Міноборони зазначає в своїх листах про обов’язковість ведення військового обліку ФОП, прямі норми законодавства говорять зворотне. Тож, коли зайде мова про особові картки працівників у ФОП в контексті ведення військового обліку, відповідь тут однозначна: ФОП не веде військовий облік.

Але є й судова практика, коли суди в питаннях наявності особових карток працівників у ФОП підтримують посадових осіб контролюючих органів, наприклад постанова Третього апеляційного адміністративного суду  від 13.11.18 у справі № 804/1854/17.

З наведено вище робимо висновок

Які листи – такої і висновок.
Тож думки державних органів розділилися. Одні вважають за необхідність ведення ФОП особових карток працівника типової форми № П-2, інші - не треба, але при цьому, свої висловлення піддають сумнівам, згадуючи про трудові книжки працівників, зокрема пункт 2.5 Інструкції № 58.
Вважаємо, що в цьому питанні мають крапку поставити чіткі норми законодавства, в яких би однозначно зазначалося, які первинні кадрові документи ФОП-роботодавець має вести, а які ні. А поки їх немає, чекаємо роз’яснення від Мінекономіки.
При цьому, обережним ФОП-роботодавцям бажано все ж таки вести особові картки працівників типової форми № П-2.
Галина Казначей
Страниц (3)123 Вперёд