Наказом Міністерства інфраструктури України від 24.06.21 № 337,
зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 серпня 2021 року за №
1125/36747 (надалі – наказ № 337), внесено
зміни до Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних
транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв’язку
України від 07.06.10 № 340, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14
вересня 2010 року за № 811/18106 (надалі –
Положення).
Набрання чинності наказу № 337, відбудеться 10.12.2021 року (вказано на сайті Верховної Ради України).
Внесеними змінами визначено, що Положення не поширюється на
перевезення пасажирів чи/та вантажів, які здійснюються. зокрема. закладами охорони здоров’я незалежно від
форми власності.
Порівняльна
таблиця Положення
Номера акта, до яких внесено зміни
|
Чинна редакція
|
Змінена редакція
|
I. Загальні положення |
||
пункт
1.1 |
Це Положення розроблено відповідно до Конвенції Міжнародної організації
праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди відпочинку на
дорожньому транспорті, Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних
засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР), Кодексу
законів про працю України та Законів України "Про автомобільний
транспорт", "Про дорожній рух" |
Це Положення розроблено відповідно до Конвенції Міжнародної
організації праці 1979 року № 153 про тривалість робочого часу та періоди
відпочинку на дорожньому транспорті, Регламенту (ЄС) № 561/2006 Європейського
Парламенту та Ради від 15 березня 2006 року про гармонізацію відповідного
соціального законодавства, що регулює відносини в галузі автомобільного
транспорту та вносить зміни до Регламентів Ради (ЄЕС) № 3821/85 та (ЄС) №
2135/98 і скасовує Регламент Ради (ЄЕС) № 3820/85, Європейської угоди щодо
роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні
перевезення (ЄУТР), Кодексу законів про працю України та законів України від 05.04.01 № 2344 "Про
автомобільний транспорт" (в редакції відповідного закону від 23.02.06 № 3492), від 30.06.93 № 3353 "Про дорожній рух"
|
Пункт 1.4
абзац четвертий |
Це Положення не поширюється на перевезення пасажирів чи/та
вантажів, які здійснюються:
|
|
для потреб Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України, а також Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Міністерства охорони здоров'я України; |
транспортними засобами Міністерства внутрішніх справ України
(у тому числі Національної гвардії України), Міністерства оборони України,
Офісу Генерального прокурора, Служби безпеки України, Державної служби
України з надзвичайних ситуацій, Національної поліції України та Державної
прикордонної служби України або транспортними засобами, орендованими ними без
водія, коли такі перевезення здійснюються з метою виконання завдань,
покладених на ці державні органи, та під їх контролем
|
|
Пункт 1.5
абзац шостий
абзац дев’ятий
абзац дванадцятий
абзаци чотирнадцятий та п’ятнадцятий |
У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
|
|
змінна перерва -
сумарна тривалість перерв за робочий день (зміну) |
змінна перерва -
сумарна тривалість перерв за робочий день (зміну), період, протягом якого водій не керує
автомобілем та не виконує іншої роботи і який використовується для відпочинку
|
|
робоча зміна -
період роботи водія відповідно до графіка змінності
|
робоча зміна -
період роботи водія відповідно до графіка змінності (зміна), який може бути як безперервним,
так і розділеним на частини
|
|
тахограф -
контрольний пристрій, який встановлюється на ТЗ для показу та
реєстрації інформації про рух ТЗ
|
тахограф -
обладнання, призначене
для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в
автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких
транспортних засобів та про певні періоди роботи їх водіїв
|
|
щоденний відпочинок -
міжзмінний відпочинок водія протягом доби
|
щоденний відпочинок -
період, протягом якого
водій може вільно розпоряджатися своїм часом протягом доби
|
|
щотижневий відпочинок -
відпочинок водія на тиждень
|
щотижневий відпочинок -
період, протягом якого
водій може вільно розпоряджатися своїм часом протягом тижня
|
|
|
||
II. Робочий час
|
||
пункт
2.1
підпункт "в"
|
До робочого часу водія включається:
|
|
час простоїв не з вини водія
|
час простоїв не з вини водія (у тому числі коли водій не зобов’язаний перебувати на робочому місці,
але має залишатися на зв’язку, бути готовим відповісти на будь-який виклик,
почати чи відновити рух або виконувати іншу роботу)
|
|
пункт
2.3
абзац третій
абзац четвертий |
У разі підсумованого обліку нормальна тривалість робочого дня
(зміни) без урахування часу перерви не може перевищувати 10 годин
|
У разі підсумованого обліку нормальна тривалість робочого дня
(зміни) без урахування часу перерви не може перевищувати 10 годин. Тривалість періоду керування не може
перевищувати 56 годин на тиждень та 90 годин протягом двох тижнів
|
Якщо нормальна тривалість робочого дня охоплює тривалі
простої, очікування у ТЗ чи на робочому місці або якщо водію необхідно дати
змогу доїхати до відповідного місця відпочинку, тривалість робочого дня
(зміни) може бути збільшена до 12 годин за умови, що час керування протягом
дня (зміни) не перевищує 9 годин
|
Якщо нормальна тривалість робочого дня охоплює тривалі
простої, очікування у ТЗ чи на робочому місці або якщо водію необхідно дати
змогу доїхати до відповідного місця відпочинку, тривалість робочого дня
(зміни) може бути збільшена до 12 годин за умови, що час керування протягом дня (зміни) не перевищує 10 годин, але не
частіше ніж двічі на тиждень, та 9 годин в інші дні |
|
пункт
2.4
|
При підсумованому обліку робочого часу праця водіїв
регулюється графіками змінності водіїв колісних транспортних засобів (додаток
1), які складаються на весь обліковий період і якими визначаються тривалість
щоденної роботи (зміни), робочих днів (зміни) та вихідних днів
|
При підсумованому обліку робочого часу праця водіїв
регулюється графіками змінності водіїв колісних транспортних засобів (додаток
1), які складаються на весь обліковий період і якими визначаються тривалість
щоденної роботи (зміни), робочих днів (зміни) та вихідних днів, при цьому забезпечується наявність не
менше ніж одного вихідного дня протягом тижня |
пункт
2.7
|
Час охорони ТЗ з вантажем або без нього (підпункт
"е" пункту 2.1** цього Положення)
зараховується водію в розмірі 1/3 робочого часу. Конкретна тривалість часу
охорони вантажу та ТЗ, що зараховується водіям у робочий час, встановлюється
Перевізником за погодженням з виборним органом первинної профспілкової
організації (профспілковим представником).
|
виключено
|
**2.1. До робочого часу
водія включаються:
е) час охорони ТЗ з вантажем або без нього під час стоянки на
кінцевих та проміжних пунктах при здійсненні міжміських перевезень у разі,
якщо такі обов'язки передбачені трудовим договором, укладеним з водієм
|
||
Пункти 2.8 - 2.11 вважати відповідно
пунктами 2.7 - 2.10 |
||
пункт
2.8
|
Для водіїв автобусів, які здійснюють регулярні пасажирські
перевезення, за їх згодою може встановлюватись робочий день з розподілом
зміни на дві частини за умови, що тривалість цих частин не перевищує 4 години
з урахуванням часу, необхідного для повернення на місце стоянки. При цьому
тривалість перерви між частинами зміни повинна бути не менше двох годин без
урахування часу для відпочинку і харчування. Час перерви між двома частинами
зміни в робочий час не включається.
|
Для водіїв
автобусів, які здійснюють регулярні пасажирські перевезення, за їх згодою
може встановлюватись робочий день з розподілом зміни на дві частини за умови,
що тривалість цих частин не перевищує 4
години 30 хвилин з урахуванням часу, необхідного для повернення на місце
стоянки. При цьому тривалість перерви між частинами зміни повинна бути не
менше двох годин без урахування часу для відпочинку і харчування. Час перерви
між двома частинами зміни в робочий час не включається
|
III. Період керування |
||
пункт
3.1
|
Змінний період керування водія, включаючи надурочні роботи, не
повинен перевищувати 9 годин
|
Змінний період керування водія, включаючи надурочні роботи, не повинен перевищувати 10 годин не
частіше ніж двічі на тиждень та 9 годин в інші дні |
пункт
3.2
|
Для водіїв ТЗ, що здійснюють перевезення великовагових, та
(або) великогабаритних, та (або) небезпечних вантажів, змінний період
керування, включаючи надурочні роботи, не повинен перевищувати 8 годин
|
виключено
|
Пункти 3.3 - 3.5
вважати відповідно пунктами 3.2 - 3.4
|
||
пункт
3.2
|
Змінний період керування водія (не плановий, а фактичний) може
бути збільшений понад встановлені пунктами 3.1 та 3.2 цього Положення норми в
разі виникнення непередбачених обставин (технічна несправність ТЗ, зупинка
руху ТЗ у рейсі (на маршруті), несприятливі погодні умови тощо).
|
Змінний період керування водія (не плановий, а фактичний) може
бути збільшено понад норми, установлені пунктом 3.1 цього Положення, в разі
виникнення непередбачуваних обставин (технічна несправність ТЗ, зупинення
руху ТЗ в рейсі (на маршруті), несприятливі погодні умови, перешкоди руху, відсутність місць стоянки).
Водій має вказати на
роздруківці тахографа характер і причину виникнення непередбачуваних обставин
не пізніше ніж у момент прибуття до місця стоянки
|
IV. Перерви |
||
пункт
4.1
|
Після керування протягом чотирьох годин водій повинен зробити
перерву для відпочинку та харчування тривалістю не менше 45 хвилин, якщо не
настає період щоденного (міжзмінного) відпочинку
|
Після керування протягом 4
годин 30 хвилин водій повинен зробити перерву для відпочинку та
харчування тривалістю не менше 45 хвилин, якщо не настає період щоденного
(міжзмінного) відпочинку
|
пункт
4.2
|
Ця перерва може бути замінена перервами тривалістю не менше 15
хвилин кожна, розподіленими протягом періоду керування або відразу після
цього періоду з урахуванням вимог пункту 4.1 цього розділу
|
Ця перерва може бути
замінена перервою тривалістю не менше ніж 15 хвилин із наступною перервою
тривалістю не менше ніж 30 хвилин з урахуванням вимог пункту 4.1 цього
розділу
|
V. Час відпочинку |
||
пункт
5.1
|
Тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку водія протягом
будь-якого двадцятичотиригодинного періоду, рахуючи від початку робочого дня
(зміни), має бути не менше 10 послідовних годин |
Тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку водія протягом
будь-якого двадцятичотиригодинного періоду, рахуючи від початку робочого дня
(зміни), має бути не менше 11
послідовних годин
|
пункт
5.2
|
Якщо протягом робочої зміни ТЗ керують два водії, кожний водій
повинен мати щоденний відпочинок тривалістю не менше 8 послідовних годин
|
Якщо протягом робочої зміни ТЗ керують два водії, кожний водій
повинен мати щоденний відпочинок тривалістю не менше 9 послідовних годин |
пункт
5.3
абзац перший
|
Водіям, яким установлено підсумований облік робочого часу,
тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку в окремі періоди може бути
зменшено до 8 послідовних годин протягом будь-якого двадцятичотиригодинного
періоду, рахуючи від початку робочої зміни, при цьому робочий час протягом
облікового періоду не повинен перевищувати норми робочого часу, установленої
законодавством
|
Водіям, яким установлено підсумований облік робочого часу,
тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку в окремі періоди може бути
зменшено до 9 послідовних годин
протягом будь-якого двадцятичотиригодинного періоду, але не частіше ніж тричі
на тиждень, рахуючи від початку робочої зміни, при цьому робочий час
протягом облікового періоду не повинен перевищувати норми робочого часу,
установленої законодавством
|
VI. Облік робочого часу |
||
пункт 6.1
|
Автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних
спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень
на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі
з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними
тахографами.
|
Автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних
спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень
на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні
автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та
повіреними тахографами.
Водії зберігають
записи щодо режиму праці та відпочинку протягом робочої зміни та 28 днів з
дня її закінчення |
пункт
6.3
|
Водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде
індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3) |
Водій, що керує ТЗ,
який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія
(додаток 3) або повинен мати копію графіка змінності водіїв
|
пункт
6.4
|
Графік змінності водіїв, відомість обліку робочого часу та
відпочинку водіїв зберігаються у Перевізника.
|
Графік змінності водіїв, відомість обліку робочого часу та
відпочинку водіїв зберігаються у Перевізника.
У разі тимчасової непрацездатності
водія чи перебування його у відпустці, а також якщо водій не здійснював
перевезення пасажирів чи/та вантажів, Перевізник може заповнювати бланк
підтвердження діяльності (додаток 4).
Водії зберігають бланк підтвердження
діяльності протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення.
Перевізники зберігають бланк підтвердження
діяльності протягом 12 місяців
|
VII. Перевірка дотримання режимів праці та відпочинку водіїв |
||
пункт
7.1
|
Перевірка додержання режиму праці та відпочинку водія
здійснюється Державною службою України з безпеки на транспорті з дотриманням
вимог Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.06 № 1567 |
Органи, які
уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері
безпеки дорожнього руху проводять перевірку встановленого режиму праці та
відпочинку водіїв відповідно до законодавства України
|
пункт 7.2
|
Головний орган, на який покладається забезпечення безпеки дорожнього
руху, здійснює перевірку встановленого режиму праці і відпочинку водіїв
відповідно до чинного законодавства України
|
виключено
|