Ініціатори законопроєкту вказують на необхідність розв'язання проблем, пов'язаних із недосконалістю законодавства, зокрема, розбіжностями Господарського (надалі - ГК) та Цивільного (надалі - ЦК) кодексів України, а також підвищення інвестиційної привабливості країни шляхом нового підходу до регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб.
Пунктом 4 розділу передбачається визнання ГК таким, що втратив чинність. Запроваджується перехідний період строком у 7 років для приведення господарської діяльності юридичних осіб відповідно до нових положень актів законодавства.
Це далеко не перша спроба скасування ГК, який, на думку як окремих науковців, так і представників бізнесу, викликає більше проблем, ніж позитиву. Ще у 2019 році у Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт (від 19.12.19 за № 2635) "Про внесення змін і доповнень до деяких законів України з метою вдосконалення цивільного законодавства", яким також пропонується визнати ГК таким, що втратив чинність.
Думки науковців і практиків у питанні скасування ГК діаметрально розділились, що, власне, і не дивно: цивілісти та господарники давно намагаються перетягнути ковдру правозастосування на себе.
1. Скасування ГК не тягне за собою скасування і спеціального законодавства, "навпаки - готові до його розвитку задля всебічного захисту прав суб'єктів підприємництва".
2. Господарські суди ліквідовувати ніхто не планує: "Вони діяли й будуть діяти, застосовуючи ЦК та систему спеціального законодавства".
3. Кафедри господарського права і надалі продовжуватимуть працювати.
Разом з тим, політик підкреслив, що "законопроєкт № 6013 - це механізм, який допоможе правильно та безболісно навести порядок у сфері підприємницької діяльності".
Дефініції, які містить ГК, дуже часто викликають більше запитань, аніж відповідей. Правила законодавчої техніки вимагають виписати норму таким чином, щоб вона була зрозумілою більшості рядового населення.
Яскравими прикладами таких дефініцій є, наприклад, "корпоративні права" та "корпоративні відносини".
Так, ГК України визначає корпоративні відносини через корпоративні права, які своєю чергою визначені складною і малозрозумілою правовою конструкцією.
Крім того, вже ухвалено низку спеціальних законів, які розкривають окремі глави ГК. Наприклад, спеціальне антимонопольне законодавство розширює та доповнює Главу 3 ГК щодо обмеження монополізму та захисту від недобросовісної конкуренції.
Коли говорять про енергопостачання, то в останню чергу загадується § 3 Глави 30 ГК, застосуванню підлягають норми саме спеціального законодавства та підзаконні акти НКРЕКП.
Таким чином, ГК містить цілу низку норм, які не застосовуються ані суб'єктами господарювання, ані судами. Очевидно, що їх існування тільки ускладнює законодавство.
Першу значну роботу у цьому напрямку було зроблено Вищим господарським судом ще у 2008 році.
Так, Судом розроблено інформаційний лист від 07.04.08 № 01-8/211 "Про деякі питання практики застосування норм Цивільного та Господарського кодексів України", де здійснено узагальнення та надано висновки для розв'язання проблемних питань щодо застосування норм ГК і ЦК.
Такий підхід вибудовує єдину судову практику, сформовану саме вищим судовим органом.
Написаний ще на початку двохтисячних років, ГК давно відірвався від актуальної реальності. Зміни, і дуже важливі, як правило запроваджувались шляхом розробки та прийняття нових законів, а не внесення системних правок до кодифікованого акту.
Прогалина законодавчого врегулювання у сфері IT-бізнесу, який за своєю формою давно вийшов за межі звичайної роботи товариства з обмеженою відповідальністю і фізичної-особи підприємця, прогалина у сфері віртуальних активів, криптовалюта…
Мова йде про нові форми господарських правовідносин, але складнощі правового регулювання вирішуються шляхом прийняття нових нормативно-правових актів, а не змін до ГК.
Тут все залежить від волі законодавця. Ліквідація ГК має тягти за собою активну нормотворчу роботу щодо розробки та введення в дію нових норм та правил поведінки для бізнесу.
Не буде відкриттям, що бізнес в Україні розвивається куди швидше, ніж правове поле врегулювання його діяльності.
Сім років "перехідного періоду" надають українському бізнесу можливість налаштуватись на нові правила поведінки, головне, щоб такі правила не просто були виписані, а виписані із врахуванням актуальних запитів ринку.
Однак, такі зміни можуть викликати занепокоєння з боку інвесторів, які планують "заходити" в Україну із капіталом. Іноземці звикли працювати у стабільному правовому полі, якщо і йдуть на ризики, то із їх чітким розумінням.
Перехідний період правозастосування, період активного законодавчого реформування господарських відносин не сприятиме притоку інвестицій, оскільки такий інвестор не зможе оцінити свої ризики в довгостроковій перспективі.
- чітко встановлюємо правовідносини, на які поширюються норми ГК, а не цивільного законодавства;
- прибираємо бланкетні норми та норми, які застаріли (врегульовані спеціальним законодавством);
- розробляємо правила поведінки, які є специфічними для всіх (або більшості) суб'єктів господарювання, наприклад, встановлення загальних принципів господарських правовідносин, врегулювання корпоративних відносин, застосування штрафних санкцій за порушення господарських зобов'язань тощо.
- прописати загальні норми правового регулювання, які не будуть дублюватись у спеціальних нормативно правових актах;
- привести ГК України у дійсну відповідність ринковим потребам бізнесу;
- нарешті поставити крапку між спорами цивілістів та господарників щодо необхідності існування двох кодифікацій, які регулюють подібні правовідносини.