Верховною Радою
України зареєстровано законопроект від 25.11.2021 (реєстр № 6348) “Про внесення
змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо
застосування спрощеної системи оподаткування“, яким, зокрема, передбачається:
1. Виключення можливості перебування
на I та II групі платників єдиного податку
суб'єктів господарювання, що
займаються виробництвом, високодохідними видами діяльності, здійснюють продаж
товарів, що найчастіше ввозяться на територію України в незаконний спосіб.
I група - ФОП, які не
використовують працю найманих осіб, обсяг доходу яких протягом календарного
року не перевищує 167 розмірів мінімальної зарплати, встановленої законом на 01
січня податкового (звітного) року, і які здійснюють виключно роздрібний продаж
товарів з торговельних місць на ринках або провадять господарську діяльність з
надання таких побутових послуг населенню:
- виготовлення
одягу, взуття, галантереї, побутових текстильних та шкіряних виробів за
індивідуальним замовленням;
- послуги з ремонту
одягу, взуття, галантереї, побутових текстильних та шкіряних виробів;
- ремонт побутових
виробів і предметів особистого вжитку;
- послуги манікюру,
педикюру, перукарські послуги;
- послуги,
пов'язані з очищенням та прибиранням приміщень за індивідуальним замовленням;
- послуги з
індивідуального навчання (репетиторські послуги);
- послуги з
індивідуального виховання дітей;
- послуги з
утримання тварин, у тому числі дресування та догляд;
- послуги у сфері
фотографії
- послуги
соціальної допомоги без забезпечення проживання.
II група - ФОП, які здійснюють
господарську діяльність з надання послуг, у тому числі побутових, та/або
роздрібний продаж товарів, та/або здійснюють діяльність в галузі народних
художніх промислів (крім серійного виготовлення виробів народних художніх
промислів) за умови, що протягом календарного року відповідають сукупності
таких критеріїв:
- не використовують
працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових
відносинах, одночасно не перевищує 10 осіб;
- обсяг доходу не
перевищує 834 розміри мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01
січня податкового (звітного) року.
Не можуть належати
до I та II групи платників єдиного податку фізичні особи-підприємці, які
здійснюють:
1) оптову торгівлю
або посередництво в оптовій торгівлі;
2) продаж одягу із
натурального хутра;
3) продаж технічно
складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту (в тому числі
медичного призначення) вартістю понад 50 відсотків розміру мінімальної
заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року;
4) виробництво,
постачання, продаж ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного
каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного
каміння;
5) продаж
підакцизної продукції;
6) продаж
лікарських засобів;
7) надання послуг з
надання доступу до мережі Інтернет;
8) продаж вживаних
товарів;
9) розповсюдження
лотерей;
10) надання
посередницьких послуг з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого
майна;
11) будівництво (в
тому числі нове будівництво, ремонтні роботи, розширення та реконструкцію,
зведення будівель зі збірних конструкцій на місці ведення робіт, а також
будівництво тимчасових об'єктів) ;
12) надання платних
послуг у сфері охорони здоров'я.
2. Збільшення
порогу доходу платників єдиного податку III групи, що мають понад 10 найманих
працівників, до 3000 мінімальних заробітних плат.
3. Надання
можливості органам місцевого самоврядування самостійно встановлювати ставки для
III групи платників єдиного податку (від 1,5% до 3% у разі сплати ПДВ та від
2,5% до 5 % - у разі включення ПДВ до складу єдиного податку).
Встановлення для
платників єдиного податку третьої групи, які мають понад 10 найманих
працівників або після прийняття закону створять понад п'ять нових робочих
місць, можливості застосовувати мінімальну ставку податку до 01 січня 2027
року.
Фіксовані ставки
єдиного податку для I групи платників єдиного податку встановлюватимуться у
розмірі не більше 5% розміру мінімальної заробітної плати (наразі 10%).
У разі здійснення
платниками єдиного податку I - III груп кількох видів господарської діяльності
застосовується максимальний розмір ставки єдиного податку, встановлений для
таких видів діяльності.
4. Відновлення
системи обліку доходів (доходів і витрат) для фізичних осіб - підприємців, які
є платниками єдиного податку, через ведення обліку їх доходів (доходів і
витрат) за типовою формою шляхом щоденного відображення отриманих доходів
(доходів і витрат) як в паперовому, так і в електронному вигляді, в тому числі
через електронний кабінет таких платників.
Для фізичних осіб -
підприємців, що будуть вести облік доходів (доходів і витрат) через електронний
кабінет, запроваджується новий електронний сервіс - автоматичне заповнення
інформації про доходи, отримані із застосуванням РРО, а також автоматичне
заповнення і перевірка в електронному кабінеті податкової декларації та після
її підписання платником податку подання через електронний кабінет до
контролюючого органу.
5. Встановлення
обов'язковості застосування РРО виключно юридичними особами та платниками
єдиного податку III групи.
6. Встановлення
виключного переліку питань які можуть бути перевірені під час проведення
фактичної перевірки з питань дотримання порядку здійснення розрахункових
операцій фізичними особами-підприємцями.
Встановлення
заборони вимагати у фізичної особи-підприємця або його працівників будь-які
документи, що стосуються походження товару, під час проведення фактичної
перевірки.
Надання можливості
податковим органам призначити позапланову документальну перевірку фізичної
особи-підприємця у разі повторного порушення порядку здійснення розрахункових
операцій.
7. Встановлення
вимог щодо ведення загального обліку товарних запасів (без обліку товарних
запасів в розрізі об'єктів торгівлі) фізичними особами - підприємцями (крім
випадків здійснення діяльності, щодо якої законом або ліцензійними умовами
встановлена вимога ведення такого обліку на кожному об'єкті).
8. Надання
сільськім та селищним радам приймати рішення про можливість торгівлі
лікарськими засобами на території громади без застосування РРО із застосуванням
розрахункових книжок.
9. Обмеження
комісійної винагороди банку за надання послуг по прийманню платіжних засобів в
оплату товарів (послуг). Платіжний термінал надається еквайром суб'єкту
господарювання - фізичній особі-підприємцю у користування безкоштовно, про що
зазначається у договорі. Комісійна винагорода, яку такий суб'єкт господарювання
сплачує еквайру за розрахункове обслуговування не може перевищувати 0,5% від
суми транзакції.тут
Як у
2022 році зміняться податки для ФОП,
штрафи
Державної служби України з питань праці та судовий збір
Верховна Рада
попередньо у проекті Державного бюджету України на 2022 рік визначилася з
розмірами мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму, які діятимуть
з 01 січня 2022 року. Тож у наступному році українців очікує:
Прожитковий
мінімум (гривен)
|
|
01
січня
|
01
липня
|
01
грудня
|
загальний
|
2393
|
2508
|
2589
|
дітей до 6 років
|
2100
|
2201
|
2272
|
дітей від 6 до 18 років
|
2618
|
2744
|
2833
|
працездатних осіб
|
2481
|
2600
|
2684
|
осіб, які втратили працездатність
|
1934
|
2027
|
2093
|
Мінімальна
зарплата (гривен)
|
|
01 січня
|
01 жовтня
|
у місячному розмірі
|
6500
|
6700
|
у погодинному розмірі
|
39,26
|
40,46
|
Варто зауважити, що
показники прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати зростуть трохи
раніше, з 01 грудня 2021 року. Тому підприємцям не слід забувати, що податки
також зростуть вже з грудня поточного року.
На що вплинуть ці показники
у 2022 році?
Зарплата працівників
Відповідно до
частини першої статті 31 Закону України від 24.03.95 № 108 " Про
оплату праці "
розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму
праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати, тобто не менш
ніж 6500 гривен із 01 січня 2022 року.
Якщо працівнику,
який виконав місячну норму праці, нарахували зарплату в меншому розмірі,
роботодавець проводить доплату до її рівня, яку виплачує разом із зарплатою (за
винятком виконання роботи на умовах неповного робочого часу).
Мінімальна
заробітна плата - це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за
виконану працівником місячну (годинну) норму праці (частина перша статті 3
цього Закону).
Податкова соціальна
пільга (ПСП) на 2022 рік
Оскільки з 01 січня
2022 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб складає 2481 гривен,
розмір податкової соціальної пільги (надалі
- ПСП) складе 1240,5 гривен (50% розміру прожиткового мінімуму,
встановленого законом на 01 січня). Для окремих категорій працівників
встановлено підвищений розмір ПСП (100%, 150% та 200%) (стаття 169 Податкового кодексу України – надалі - ПК). ПСП застосовують до
доходу, якщо він не перевищує прожиткового мінімуму, який діє для працездатної
особи на 01 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 і округленого
до найближчих 10 гривен (підпункт 169.4.1 статті 169 ПК). Тобто граничний дохід
для застосування ПСП в 2022 році складає:
2481 гривен х 1,4 =
3470 гривен.
Таким чином ПСП не
застосовуватимуть до доходів більшості працівників, оскільки розмір їх заробітної
плати має бути від 6500 гривен, а граничний дохід для застосування - 3470 гривен.
Проте скористатися
ПСП можуть працівники, які працюють на умовах неповного робочого часу або, якщо
працівник не відпрацював місячну норму робочого часу, або якщо він має право на
ПСП на дітей.
ПСП не може бути
застосована на:
- доходи інші ніж
заробітна плата;
- заробітну плату,
яку платник податку протягом звітного податкового місяця отримує одночасно з
доходами у вигляді стипендії, грошового чи майнового (речового) забезпечення
учнів, студентів, аспірантів, ординаторів, ад'юнктів, військовослужбовців, що
виплачуються з бюджету;
- дохід
самозайнятої особи від провадження підприємницької діяльності, а також іншої
незалежної професійної діяльності.
Тобто, якщо ФОП є
одночасно найманим працівником, то ПСП можна застосовувати тільки до доходу у
вигляді заробітної плати за місцем роботи.
Як підприємцю
самостійно вести звітність?
Оподаткування ФОП на 2022 рік
|
Єдиний
внесок (ЄСВ), гривен
|
Єдиний
податок
(гривен)
|
|
01 січня
|
01 жовтня
|
01 січня
|
ФОП 1
група
|
1430
|
1474
|
248,10
|
ФОП 2
група
|
1430
|
1474
|
1300
|
ФОП 3 група
|
1430
|
1474
|
5% доходу або 3%
доходу + ПДВ
|
ФОП загальна
система
|
1430
|
1474
|
18% ПДФО +
1,5% ВЗ
|
Максимальна база
нарахування ЄСВ дорівнює 15 розмірам мінімальної заробітної плати. Тому
максимальна сума ЄСВ, яку сплачує ФОП, складатиме у 2022 році з:
- 01 січня 21450 гривен
(6500 х 15 х
22%);
- 01 жовтня – 22100
гривен (6700 х 15 х
22%).
Ставка ЄСВ
встановлена у розмірі 22% від бази нарахування єдиного внеску для:
- ФОП на загальній
системі – від суми доходу (прибутку), що підлягає обкладенню ПДФО. При цьому
сума ЄСВ не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць
та більше максимальної суми;
- ФОП-єдинників - від
суми, що визначаються ними самостійно для себе, але не більше максимальної
величини бази нарахування. При цьому сума єдиного внеску також не може бути
меншою за розмір мінімального страхового внеску.
Скільки ФОП повинен платити податків за працівників в
2022 році
- з 01 січня (та вже з 01 грудня 2021)
За працівника, який працює на мінімальній заробітної платі:
Посадовий оклад (ставка) – 6500 гривен
ПДФО – 1170 гривен (6500 х
18%)
ВЗ – 97,50 гривен (6500 х
1,5%)
ЄСВ – 1430 гривен (6500 х
22%)
Утримання: 1267,50 гривен (ПДФО + ВЗ
= 1170 +
97,50)
Тобто на одного працівника: ставка 6500 гривен (із них ПДФО (1170) +
військовий збір (97,50) + ЄСВ (1430) =
7930 гривен.
До виплати “на руки“ працівнику: 5232,5
гривен/місяць, оскільки ПДФО і ВЗ утримуються з його ставки, а роботодавець
вносить ЄСВ.
- з 01 жовтня:
Посадовий оклад (ставка) – 6700 гривен
ПДФО – 1206 гривен (6700 х 18%)
ВЗ – 100,50 гривен (6700 х 1,5%)
ЄСВ – 1474 гривен (6700 х 22%)
Утримання: 1306,50 гривен (ПДФО + ВЗ
= 1206 +
100,50)
Тобто на одного працівника: ставка 6700 гривен (із них ПДФО (1206) +
військовий збір (100,50) + ЄСВ (1474) = 8174 гривен.
До виплати “на руки“ працівнику: 5393,50
гривен/місяць.
Плата за видачу
ліцензії 2022
Відповідно до абзацу
першого частини першої статті 14 Закону України від 02.03.15 № 222 “Про
ліцензування видів господарської діяльності“ за видачу ліцензії справляється
разова плата в розмірі одного прожиткового мінімуму, виходячи з розміру
прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день прийняття органом
ліцензування рішення про видачу ліцензії, якщо інший розмір плати не
встановлений законом.
Отже, разова плата в
розмірі з:
- 01 січня - 2481 гривен;
- 01 липня - 2600 гривен;
- 01 грудня - 2684 гривен.
Судовий збір 2022
Відповідно до статті
1 Закону України від 08.07.11 № 3674 “Про судовий збір“ судовий збір - збір, що
справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за
видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень,
передбачених цим Законом. Судовий збір включається до складу судових витрат.
Судовий збір
справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних
осіб, встановленого законом на 01 січня календарного року, в якому відповідна
заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни
позову та у фіксованому розмірі (частина перша статті 4 цього закону).
Тобто у 2022 році
судовий збір розраховуємо від суми 2481 гривен.
Штрафи Державної
служби України з питань праці 2022
Юридичні та фізичні
особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у
вигляді штрафу в разі вчинення порушень законодавства про працю.
Механізм
накладення на суб’єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення
законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою
статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою
статті 53 Закону України
від 05.07.12 № 5067 “Про зайнятість
населення” визначається Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та
зайнятість населення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.13№ 509.
Для розрахунку суми
штрафу застосовується розмір мінімальної заробітної плати, встановлений на
момент виявлення порушення. Тобто, вже з 01 грудня 2021 року штраф
розраховуватиметься від 6500 гривен, а з 01 жовтня 2022 - від 6700 гривен.
Крім фінансових
санкцій до порушників трудового законодавства застосовуються також
адміністративні стягнення.
До адміністративної
відповідальності посадових осіб підприємств, а також фізичних осіб - підприємців,
якщо вони є роботодавцями, може бути притягнуто на підставі статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Адміністративна відповідальність
накладається на підставі рішення суду на посадових осіб підприємства. Підставою
для рішення суду є направлений в суд протокол постанови про накладання адміністративного
штрафу, який виписує інспектор територіального органу Державної служби України
з питань під час перевірки роботодавців.
Звертаємо увагу,
що адміністративна відповідальність за правопорушення настає лише за умови, що
характер цих порушень не тягне за собою кримінальної відповідальності. Тобто
якщо в діях відповідних посадових осіб нема ознак злочину.
Штрафи за несплату
єдиного податку
Несплата або сплата не
в повному обсязі авансових внесків єдиного податку до 20 числа поточного місяця
тягне за собою накладення штрафу в розмірі 50% ставки єдиного податку (пункт
122.1 статті 122 ПК):
- ФОП
1 група – 124,05 гривен (248,10 х 50%);
- ФОП
2 група – 650 гривен (1300 х 50%).
Податок на нерухомість
в 2022 році
Підпунктом 266.4.3 статті
266 ПК установлено, що пільги з податку на нерухоме майно не застосовуються до
об'єктів оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання
доходів, зокрема здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у
підприємницькій діяльності.
Розмір податку
встановлюють за своїм рішенням сільські, селищні, міські ради або ради
об'єднаних територіальних громад.
Ставка податку на
загальнодержавному рівні обмежена - не більше 1,5% від мінімальної заробітної плати,
встановленої законом на 01 січня звітного (податкового) року за 1 квадратний
метр.
Тож у 2022 році
максимальна ставка податку становитиме 97,50 гривен за кв. м.
Звертаємо увагу, що у
2022 році податок сплачується за 2021 рік.