Це службовий лист, який містить позитивний або
негативний відгук (відзив) про особу чи організацію, фірму. У разі, якщо це
позитивна рекомендація, то в ній йтиметься здебільшого про готовність узяти на
себе відповідальність за рекомендовану особу.
Рекомендаційного листа подають під час
клопотання про посаду, влаштування на нову роботу, вступу до вищого навчального
закладу тощо. Рекомендаційні листи істотно відрізняються від характеристики.
Автори "Універсального посібника з ділових паперів" чітко окреслюють ці
відмінності:
• рекомендацію не обов'язково подають з місця
роботи;
• за рекомендацією можна звернутися до того,
хто добре знає особу, фірму, компанію;
• особа, яка дає рекомендацію, повинна мати
певний авторитет та визнання у своїй галузі;
• у рекомендаційному листі обов'язковим є
висновок - "рекомендую" чи "не рекомендую".
Отже, в рекомендаційних листах необхідно
вказати:
• з якого часу Ви знаєте особу чи фірму;
• рівень її професійної майстерності;
• чи має вона авторитет;
• які досягнення має особа тощо.
Якщо до вас із проханням про рекомендацію
звернулася особа ви мало знаєте або за яку не можете поручитися, краще ввічливо
відмов за будь-яких умов не забувайте, що об'єктивність рекомендації - справа вашої честі.
Наводимо приклади листів-рекомендацій:
Шановний... !
Дозвольте представити Вам
пані ... (прізвище, ім'я, по батькові) яка бере
участь у конкурсі на заміщення вакантної посади директора відділу реклами.
Пані... (ім'я) працювала в нашій фірмі протягом ... років на посаді
помічника менеджера з питань реклами та маркетингу. Вивчала та аналізувала
ринок збуту автомобілів в Україні загалом та в Києві зокрема, попит на
автомобілі вітчизняного та закордонного виробництва, займалася розробкою та
подальшою реалізацією комплексних рекламних кампаній. За час роботи набула
досвіду співробітництва з газетами та журналами (підготовка, створення макетів,
написання рекламних текстів, визначення найефективніших для подання рекламних
оголошень радіоканалів та каналів телебачення). Завдяки вдало спланованим і
реалізованим пані ... (ім'я та по батькові) рекламним кампаніям нашій
фірмі вдалося досягнути високих рівнів збуту автомобілів.
Пані ... зарекомендувала себе
як людина принципова, досвідчена, сумлінна. Важливо також відзначити, що вона
цінує свою роботу, завжди уважно ставиться до клієнтів, уміє самостійно
приймати рішення.
Гадаю, що, прийнявши ... (ім'я, по батькові) на посаду директора відділу реклами, Ви зробите
правильний вибір..
З щирою повагою до Вас...
Шановні панове!
У своєму листі від ... (дата) Ви просите дати об'єктивну рекомендацію панові... (прізвище,
ім'я, по батькові), який клопочеться про посаду головного редактора
видавництва... (назва).
Я добре знаю пана ...,
оскільки навчалися разом на філологічному факультеті Київського університету
ім. Тараса Шевченка, а нині працюємо в редакції журналу... (назва).
Пан... має досвід редагування авторських
і перекладних текстів англійською та українською мовами, зокрема текстів,
пов'язаних із економікою та банківською діяльністю. За час
роботи добре оволодів досвідом підготовки й випуску друкованої продукції.
Співпрацює з багатьма журналістами. Отже, пан ... здібний, перспективний працівник,
добра, чуйна, врівноважена людина. З повагою...
Шановні панове!
Ми одержали Ваш запит про
фірму... (назва).
Наша співпраця з цією фірмою
є доволі плідною, а тому ми можемо рекомендувати її Вам для співробітництва. У
цієї фірми висококваліфіковане керівництво, а також; значний досвід роботи у
своїй сфері діяльності. За час нашої спільної праці з нею не виникало жодних
проблем.
Сподіваємося, що наша
інформація стане Вам у пригоді.
З повагою та побажанням
успіхів ...
Шановні добродії!
Відповідаючи на Ваш запит про
фірму... (назва), на жаль, маємо повідомити, що наш
досвід роботи з нею був негативним. Керівництво фірми виявилося ненадійним.
Строки постачання товарів порушувалися. Зрештою ми змогли отримати замовлену
нами продукцію лише через суд.
Три місяці тому ми розірвали
ділові стосунки з цією фірмою і не плануємо їх поновлювати. Просимо врахувати,
що ця інформація є конфіденційною.
З повагою...
ТИПОВІ МОВНІ
ЗВОРОТИ
Рекомендація на посаду
1. Дозвольте порекомендувати Вам пана ..., який
бере участь у конкурсі на заміщення вакантної посади...
2. Знаю пана/пані ... ще з часів навчання в
університеті...
3. Пан / пані ... працює на посаді ... з ...
року.
4. Знайомий з паном ... уже понад 15 років.
5. Знаю пана/пані... як досвідченого,
кваліфікованого працівника.
6. Пан ... має великий (значний) досвід
підготовки тематичних прес-конференцій (написання прес-релізів, запрошень тощо).
7. Як дослідник пан ... характеризується
нестандартністю мислення прагненням шукати нових шляхів реалізації задуманого.
8. Пан/пані ... уже впродовж 10 років плідно
працює в нашій установі і зарекомендував(ла) себе з найкращого боку.
9. Він — один з найкомпетентніших наших
фахівців.
10. За час роботи в університеті пан ...
зарекомендував себе як здібний, перспективний науковець.
11. Принциповий, уважний до клієнтів,
професійно (добре) підготовлений, досвідчений працівник, любить свою справу...
12. Пана ... знаю з ... року, тобто відтоді, як
він почав працювати в нашому об'єднанні.
13. Чуйна, товариська людина, має авторитет
серед колег.
14. На жаль, не можу взяти на себе
відповідальності високо оцінити його професійні якості...
15. Має значний досвід співпраці з рекламними
агенціями та виробничими фірмами.
16. Рекомендуємо на посаду директора (менеджера
відділу реклами) концерну ... пані..., яка упродовж ... років працювала над...
- дослідженням та аналізом ринку збуту
автомобілів, автомобільних фарб, організацією відпочинку та розваг, а також сфери
послуг (охоронних та нотаріальних);
- проведенням комплексних рекламних кампаній
(реклама в газетах, журналах, у тому числі іміджева реклама, на радіо, у
метрополітені тощо);
- втіленням іміджу нашої фірми (логотипи,
представницька продукція).
17. Має досвід написання щоденних повідомлень
для преси (ведення ділової кореспонденції).
18. Знайомий з паном ... не досить довго, проте
за цей час він уже зарекомендував себе як сумлінний працівник, чуйна і вихована
людина.
19. Має ґрунтовні теоретичні знання,
підкріплені багаторічним практичним досвідом.
20. Пані... — впевнена у собі й водночас
привітна і комунікабельна людина.
21. Має великий досвід роботи в комерційних
структурах на відповідній посаді.
Рекомендації щодо можливостей
налагодження співробітництва
Схвальний відгук
1. Раді (можемо) повідомити Вам таку інформацію
про фірму ...(назва): ...
2. Ділові стосунки з фірмою ... завжди були
взаємовигідними і надійними .
3. Вважаємо, що фірма ... (назва) — надійний і
кредитоспроможний партнер.
4. Фірма ... добре відома як платоспроможний
(стабільний, чесний, надійний) партнер.
5. Фірма ... має великий авторитет у ділових
колах.
6. Зокрема, можемо надати Вам таку інформацію
про компанію... (назва): ...
7. Можемо з упевненістю порекомендувати Вам
фірму ...
8. Налагодивши співробітництво з фірмою
..., Ви
матимете надійного ділового партнера.
9. Можемо повідомити, що дуже задоволені співпрацею з компанією ...(назва).
10. За час співробітництва з фірмою ... у нас
ніколи не виникало підстав для невдоволення.
11. Ми впродовж тривалого часу співпрацюємо з MUSIC RADIO і можемо з упевненістю порекомендувати Вам його як високопрофесійну
радіостанцію, що має чітке уявлення про коло своїх слухачів і завжди враховує
їхні інтереси.
Негативний відгук
1. На жаль, мусимо повідомити Вам таку
інформацію про фірму... (назва): ...
2. Наші попередні домовленості з фірмою ... у
ході подальшої співпраці неодноразово порушувалися...
3. Наш досвід роботи з фірмою ... не дає
підстав порекомендувати її Вам.
4. Маємо (вважаємо за потрібне) застерегти, що
ця фірма обіцяє більше, ніж може виконати.
5. Останнім часом кількість клієнтів, які
невдоволені роботою ці -фірми, значно зросла.
6. Нетривалий (тривалий) досвід співпраці
засвідчив, що вести справи з цією фірмою ризиковано.
7. З'ясувалося, що ця фірма є неплатоспроможною
(ненадійною)
8. Недотримання фірмою пунктів угоди
(контракту) призвело до припинення нашого співробітництва.
9. Складається враження, що фірма... не
зацікавлена в задоволенні запитів своїх покупців (клієнтів).
10. Ми змушені були неодноразово висловлювати
претензії, які, якщо й бралися до уваги, враховувалися тільки після численних
нагадувань.
11. Вважаємо, що фірма не готова виконувати
великі замовлення.
12. Вважаємо, що запланована угода є вельми
ризикованою.
13. Несправності обладнання, яке відправила нам
фірма ... , були ліквідовані нею вельми (дуже) неохоче.
Відгук щодо маловідомої фірми
1. На жаль, ми знаємо фірму ... (назва)
недостатньо (упродовж короткого часу), щоб надати Вам про неї необхідну
(потрібну, вичерпну й об'єктивну) інформацію.
2. Маємо зауважити, що тільки нещодавно
встановили співробітництво з фірмою ... (назва), тому не готові ще надати Вам
потрібну інформацію про неї.
3. Зараз (на сьогодні) ми ще не можемо надати
об'єктивну інформацію про цю фірму.
4. Хоч ми й не можемо повідомити нічого
негативного про компанію ... (назва), але все-таки утримаємося від того, щоб
рекомендувати її Вам.
5. Справді, ми кілька разів робили замовлення у
фірмі ... (назва), проте, на жаль, не маємо у своєму розпорядженні достатньо
відомостей про неї, щоб надати Вам правдиву (об'єктивну) інформацію.
6 На жаль, ми надто мало співпрацюємо з фірмою
... (назва), що6 надати потрібну Вам інформацію.
7 Шкода,
але ми не маємо змоги надати необхідну Вам інформацію бо фірма... (назва) не є
нашим постачальником.
8 Вибачте, але ми, на жаль, не можемо надати
потрібну Вам інформацію, оскільки в нашому бізнесі це не заведено (не
прийнято).
9. Ця інформація є конфіденційною.
10. Ця інформація належить до відомостей, на
які поширюється принцип банківської таємниці.
С.В.Шевчук "Службове
листування" (довідник)