З 01 травня 2016 року сфера держслужби працює за новою нормативною базою. Зокрема, з цієї дати держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889, оплата праці здійснюється відповідно до нових правил. І цей перехід неминуче супроводжується масою запитань, які виникають безпосередньо при запровадженні норм на практиці. Як визначити оклад для окремих посад держслужби, який граничний розмір стимулюючих виплат, що з виплатою надбавки за вислугу років, чи змінилися умови оплати праці робітників державного органу?
Документи:
- постанова Кабінету Міністрів України від 09.03.06 № 268 "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів" (надалі - Постанова № 268);
- постанова Кабінету Міністрів України від 06.04.16 № 268 "Про умови оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році" (надалі - Постанова № 268/16);
- Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.16 № 289 (надалі - Положення № 289):
- постанова Кабінету Міністрів України від 06.04.16 № 292 "Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році" (надалі - Постанова № 292);
- наказ Міністерства праці України від 02.10.96 № 77 "Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 1996 року за № 593/1618 (надалі - Наказ № 77).
Одразу відзначимо, що мова йде про державних службовців, на яких поширюється дія Закону № 889. Крім того, торкнемося й інших категорій працівників, які обслуговують державний орган.
Надбавка за вислугу років: визначаємо остаточний розмір
Чи необхідно визначений розмір надбавки за вислугу років округляти до цілої гривні? Наприклад, для головного спеціаліста (стаж державної служби - понад 10 років) державного органу, юрисдикція якого поширюється на територію однієї області, розрахований розмір надбавки за вислугу років становить 982,20 гривен (3274 гривен х 30 %). У такому випадку остаточний розмір цієї надбавки складає 982,20 гривен або з урахуванням округлення 982 гривен?
Спочатку поговоримо про нормативні приписи щодо обчислення надбавки за вислугу років на держслужбі. Так, у частини першої статті 52 Закону № 889 вказано: "Надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 3 % посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 % посадового окладу".
Отже, при наявності стажу держслужби понад 1 рік розмір надбавки за вислугу років становить 3 % посадового окладу, понад 2 роки - 6 % посадового окладу тощо. При цьому максимальний розмір цієї надбавки у 50 % посадового окладу належить тим держслужбовцям, які мають стаж держслужби 17 і більше років.
Власне це і всі правила обчислення надбавки за вислугу років, які випливають з частини першої статті 52 Закону № 889.
Інших нормативних приписів з приводу її нарахування немає. Законодавством не передбачено округлення до однієї гривні розміру обчисленої надбавки за вислугу років. Окремо відзначимо, що сучасна нормативна база у сфері держслужби взагалі не передбачає такого округлення при визначенні розміру надбавок та стимулюючих (компенсаційних) виплат, які обчислюються у відсотковому співвідношенні до посадового окладу.
Увага! Якщо при обчисленні надбавки за вислугу років її розмір становить гривні з копійками, то працівнику нараховується її фактичний розрахунковий розмір без округлення.
Таким чином, у випадку, що розглядається, розмір надбавки за вислугу років за стаж держслужби становить 982,20 гривен., тобто у гривнях з копійками.
Також додамо, що, як і раніше, надбавку за вислугу років виплачують за фактично відпрацьований час. Якщо право на збільшення розміру "вислужної" надбавки виникло протягом календарного місяця, то розмір такої надбавки змінюється з дня набуття права на підвищення.
Державні службовці в закладах соціального захисту: перелік виплат
У закладі соцзахисту населення є держслужбовці. Чи можна їм і після 01.05.16 нараховувати надбавку за особливий характер праці, яка передбачена постановою № 732?
Дійсно, з 20 вересня 2015 року постановою № 732 введено надбавку за особливий характер праці працівникам структурних підрозділів з питань соцзахисту населення місцевих держадміністрацій та виконавчих органів міських і районних у містах рад, які виконують функції з надання різних видів соціальної допомоги. Необхідність для запровадження цієї надбавки пов’язувалась із збільшенням навантаження працівників закладів соцзахисту населення і незначним підвищенням їх "схемних" посадових окладів. Нагадаємо: оплата праці держслужбовців закладів соцзахисту населення здійснювалась відповідно до постанови № 268.
Підкреслимо, що постанову № 732 прийнято у період чинності Закону № 3723. При цьому, як відомо, з 01.05.16 діє новий акт про держслужбу - Закон № 889 та розроблена відповідно до його норм підзаконна нормативна база.
Так, з 01.05.16 згідно із статтею 50 Закону № 889 заробітна плата держслужбовця, на якого поширюється дія цього Закону, складається з:
- посадового окладу;
- надбавки за вислугу років;
- надбавки за ранг держслужбовця;
- виплати за додаткове навантаження у зв'язку з виконанням обов'язків тимчасово відсутнього держслужбовця (при виконанні такого додаткового обсягу робіт);
- виплати за додаткове навантаження у зв'язку з виконанням обов'язків за вакантною посадою держслужби (при виконанні такого додаткового обсягу робіт);
- премії (у разі встановлення).
Крім того, держслужбовцям, що підпадають під дію Закону № 889, згідно із новою нормативною базою можуть здійснюватися такі виплати: грошова допомога при наданні щорічної основної відпустки (стаття 57), матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань* (частина друга стаття 54), а також додаткові стимулюючі виплати (надбавка за інтенсивність праці та надбавка за виконання особливо важливої роботи), передбачені Положенням № 289.
*Порядок надання та розмір такої допомоги має затвердити Кабінет Міністрів України.
Як бачимо, згідно із новою нормативною базою серед складових зарплати держслужбовців немає надбавки за особливий характер праці, передбаченої постановою № 732. Більш того, норми актів Кабінету Міністрів України, які визначали умови оплати праці держслужбовців до набрання чинності Законом № 889, з 01.05.16 не застосовуються.**
**Про це, зокрема, йшлося в листі Мінсоцполітики від 27.05.16 № 7696/0/14-16/13 "Щодо оплати праці державних службовців місцевих державних адміністрацій", водночас, Мінсоцполітики у листі від 03.06.16 № 8072/0/14-16/13 "Щодо можливості виплати компенсації за роботу в умовах режимних обмежень та надбавки за безперервний стаж на шифрувальній роботі у зв'язку з набранням чинності Закону України "Про державну службу" державним службовцям" - допускає виплату надбавки за допуск до державної таємниці через те, що її запроваджено на законодавчому рівні.
Увага! З 01.05.16 держслужбовцям органів соцзахисту населення не виплачується надбавка за особливий характер праці, передбачена постановою № 732. Натомість їм можуть здійснюватися стимулюючі виплати, передбачені Положенням № 289, премії.
Так, керівники структурних підрозділів з питань соцзахисту населення можуть стимулювати працю працівників за додаткове навантаження шляхом установлення їм надбавок за інтенсивність праці, за виконання особливо важливої роботи та преміювання.*** Зараз ці виплати здійснюються в межах фонду оплати праці і граничними розмірами не обмежуються.
***Про преміювання держслужбовців категорій "Б" і "В" йдеться у Типовому положенні про преміювання державних службовців органів державної влади, інших державних органів, їхніх апаратів (секретаріатів), затвердженому наказом Міністерства соціальної політики від 13.06.16 № 646, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 червня 2016 року за № 903/29033.
Розмір стимулюючих виплат: чи є межа
Чи установлений на нормативному рівні граничний розмір стимулюючих виплат, що можуть здійснюватися держслужбовцям?
Положенням № 289 передбачено здійснення таких додаткових стимулюючих виплат: надбавки за інтенсивність праці і надбавки за виконання особливо важливої роботи. Це Положення розроблено на вимогу пункту 14 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 889. Причому в наведеній нормі цього Закону зазначено: додаткові стимулюючі виплати, передбачені Положенням № 289, можуть здійснюватися протягом двох років з дня набрання чинності вказаним Законом, а саме з 01.05.16 по 30.04.18.
Власне у пункті 14 Прикінцевих і перехідних положень Закону № 889 та пункті 2 Положення № 289 про розмір стимулюючих додаткових виплат сказано, що їх здійснюють у межах економії фонду оплати праці. Інших норм із цього приводу немає.
Важливо! Додаткові стимулюючі виплати встановлюються держслужбовцям відповідними керівниками державних органів у межах економії фонду оплати праці і конкретними розмірами не обмежуються.
Уточнимо, що в загальному випадку рішення про запровадження додаткових стимулюючих виплат для держслужбовця приймає керівник державного органу (пункт 2 Положення № 289). Тоді як державному секретарю Кабінету Міністрів України, державним секретарям міністерств, іншим керівникам державних органів та їх заступникам, які є держслужбовцями, додаткові стимулюючі виплати можуть установлюватися за рішенням Кабінету Міністрів України (пункт 7 Положення № 289).
Зазначаємо, що на даний час з метою уточнення механізму прийняття рішень щодо встановлення стимулюючих виплат державному секретарю Кабінету Міністрів України, державним секретарям міністерств, іншим керівникам державних органів та їх заступникам, які є держслужбовцями, підготовлено проект постанови про внесення змін до пункту 7 Положення № 289.
Подвійна посада: як установити оклад
У якому розмірі установлювати оклад держслужбовцю, який обіймає подвійну посаду? Наприклад, для посад "заступник директора департаменту — керівник відділу у складі департаменту", "заступник керівника самостійного управління — керівник відділу у складі самостійного управління" державного органу, юрисдикція якого поширюється на всю територію України.
З 01.05.16 для установлення розмірів посадових окладів посади держслужбовців поділено на групи оплати праці (стаття 51 Закону № 889). У 2016 році при розподілі посад держслужби за групами оплати праці та установленні їм конкретних розмірів посадових окладів слід керуватися додатками 1 і 3 до постанови № 292.
При цьому на практиці зустрічаються випадки, коли посада держслужбовця має подвійну назву. Тоді як вищевказаними додатками така особливість не передбачена.
Зверніть увагу! Якщо працівник обіймає посаду, яка має подвійну назву, розмір посадового окладу визначається за першою назвою посади.
Повертаємося до обставин, викладених у запитанні. Так, згідно з додатком 1 до постанови № 292 у державному органі, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, посадовий оклад за посадою:
- заступника директора департаменту становить 7754 гривен. (група оплати праці 5);
- заступника керівника самостійного управління — 7409 гривен. (група оплати праці 5);
- керівника відділу у складі департаменту, керівника відділу у складі самостійного управління — 6031 гривен. (група оплати праці 6).
Оскільки при подвійній посаді посадовий оклад установлюють за першою назвою посади, у 2016 році посадовий оклад за посадою "заступник директора департаменту — керівник відділу у складі департаменту" установлюють у розмірі 7754 гривен (як за посадою заступника директора департаменту), а "заступник керівника самостійного управління — керівник відділу у складі самостійного управління" — у розмірі 7409 гривен. (як за посадою заступника керівника самостійного управління).
Керівник та адміністратор центру надання адміністративних послуг: визначаємо оклад
За якою групою оплати праці установлювати посадовий оклад керівнику та адміністратору Центру надання адміністративних послуг районної державної адміністрації?
У 2016 році при віднесенні посади держслужби до відповідної групи оплати праці слід керуватися додатками 1 і 3 до Постанови № 292.
При цьому керівника Центру надання адміністративних послуг районної державної адміністрації слід розглядати як керівника самостійного структурного підрозділу, посада якого належить до групи оплати праці 4. Отже, посадовий оклад керівника Центру надання адміністративних послуг районної державної адміністрації визначається за групою оплати праці 4 як для державного органу, юрисдикція якого поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.
Тепер переходимо до визначення посадового окладу для адміністратора Центру надання адміністративних послуг районної державної адміністрації. Зауважимо, що законодавчою базою (зокрема, Законами України від 06.09.12 № 5203 "Про адміністративні послуги" , від 06.09.05 № 2806 "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності") передбачено саме посаду "адміністратор".
Проте ця посада не наведена в додатках 1 і 3 до постанови № 292. Натомість у додатку 3 наведено посаду "державний адміністратор", яка віднесена до групи оплати праці 6.
Тому на цей час (до внесення відповідних уточнюючих змін до постанови № 292) посадовий оклад для посади адміністратора Центру надання адміністративних послуг районної державної адміністрації установлюють на рівні посадового окладу для посади державного адміністратора, тобто за групою оплати праці 6.****
****Такий висновок наведений і в листі Мінсоцполітики від 27.05.16 № 7696/0/14-16/13 "Щодо оплати праці державних службовців місцевих державних адміністрацій".
Конкретний розмір посадового окладу керівника Центру надання адміністративних послуг та адміністратора цього Центру визначається головою районної державної адміністрації. Це передбачено пунктом 4 примітки до додатка 1 до Постанови № 292, згідно із яким установлення посадових окладів держслужбовцям за прирівняними посадами у межах груп оплати праці 4-6 здійснюється керівником держслужби у відповідному державному органі.
Зауважимо, що на сьогодні опрацьовується питання про внесення правок до додатка 3 до Постанови № 292, якими передбачається змінити посаду "державний адміністратор" на посаду "адміністратор".
Доплата за виконання обов'язків тимчасово відсутнього державного службовця
Чи обмежено період, протягом якого може здійснюватися виплата за виконання обов'язків тимчасово відсутнього держслужбовця? Чи допустимо доручити держслужбовцю виконувати обов'язки тимчасово відсутнього працівника, посада якого віднесена до іншої категорії персоналу?
Для початку нагадаємо: під виконанням обов'язків тимчасово відсутнього працівника слід розуміти заміну працівника, відсутнього у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю, відрядженням, відпусткою, виконанням громадських обов'язків тощо, коли відповідно до чинного законодавства за ним зберігається робоче місце (посада). Працівники виконують обов'язки тимчасово відсутнього працівника одночасно з виконанням своїх основних обов'язків у межах встановленої графіком роботи тривалості робочого дня.
З 01.05.16 виплата за додаткове навантаження у зв'язку з виконанням обов'язків тимчасово відсутнього держслужбовця встановлюється керівником держслужби держслужбовцю за поданням його безпосереднього керівника у розмірі 50 % посадового окладу тимчасово відсутнього держслужбовця (частина третя стаття 52 Закону № 889).
Важливо! З наведеної норми випливає: законодавством не передбачено обмеження періоду здійснення доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутнього держслужбовця.
Як бачимо, у частині третій статті 52 Закону № 889 йдеться про можливість виконання обов'язків тимчасово відсутнього держслужбовця виключно іншим держслужбовцем. Отже, не припустимо доручати виконання обов'язків тимчасово відсутнього держслужбовця працівнику, який не має статусу держслужбовця.*****
*****Разом із цим зауважимо, що наразі залишаються чинними Заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету, наведені в додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.14 № 65.
Так ось, пункт 12 цих Заходів установлена заборона на установлення доплат за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників, у тому числі й у сфері держслужби. За наявною інформацією, опрацьовується питання щодо скасування вказаної постанови.
Відсторонення державного службовця: до і після 01 травня 2016 року
Держслужбовця відсторонили від виконання повноважень за посадою на період службового розслідування з 02.02.2016 р. Чи зберігати йому зарплату за час такого відсторонення? Чи змінилась ситуація з 01.05.2016 р. після запровадження нової нормативної бази у сфері держслужби?
Станом на 02.02.16 основні загальні засади діяльності, а також статус держслужбовців, які працюють у державних органах та їх апараті, регулювались Законом № 3723, який з 01.05.16 втратив чинність, крім окремих положень. Тому у питанні оплати часу відсторонення від виконання повноважень за посадою, що припало на період до 01.05.16, слід керуватися статтею 22 Закону № 3723, якою гарантувалось збереження заробітної плати держслужбовцю, відстороненому від виконання повноважень за посадою на період службового розслідування.
Водночас відзначимо про норму абзацу четвертого пункту 4 Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 № 950: у разі закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення, пов'язане з корупцією, у зв'язку з відсутністю факту або складу адміністративного правопорушення відстороненій від виконання службових повноважень особі відшкодовується середній заробіток за час вимушеного прогулу, пов'язаного з таким відстороненням.
З 01.05.16 діє Закон № 889, статтею 72 якого передбачено нові правила відсторонення держслужбовця від виконання посадових обов'язків. Ними установлено такий механізм оплати часу вказаного відсторонення: у разі закриття дисциплінарного провадження без притягнення держслужбовця до дисциплінарної відповідальності час відсторонення від виконання посадових обов'язків йому оплачується в розмірі середньої заробітної плати в установленому порядку.
Допомога на оздоровлення робітникам: визначаємося з нормативною базою
У якому розмірі має виплачуватися допомога на оздоровлення робітникам (водію, прибиральнику), що працюють у державному органі, з 01.05.16? Тобто виплата цієї допомоги має їм здійснюватися згідно з Постановою № 268/16 (визначає умови оплати праці працівників, які виконують функції з обслуговування) або згідно з наказом № 77 (регулює оплатні аспекти для робітників, що обслуговують, зокрема, органи виконавчої влади)?
Одразу відзначимо, що положення наказу № 77 і постанови № 268/16 не пов'язані між собою і регулюють питання оплати праці різних категорій персоналу державному органу.
Так, Постанова № 268/16 стосується керівних працівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців, які виконують функції з обслуговування державних органів, у тому числі і тих, які з 01.05.16 втратили статус держслужбовця. Цим категоріям працівників можуть виплачуватися дві матеріальні допомоги на рік у розмірі, що не перевищує посадового окладу працівника кожна. В обов’язковому порядку - матеріальна допомога на оздоровлення під час надання щорічної відпустки, а також за рішенням керівника держслужби в державному органі у межах фонду оплати праці - матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань.
Увага! Дія Постанови № 268/16 не поширюється на працівників робітничих професій (водіїв, прибиральників тощо).
Для робітників, які обслуговують органи державної влади та місцевого самоврядування, оплатні питання як до 01.05.16, так і після цієї дати врегульовані наказом № 77. Так ось, підпунктом "з" пункту 2 цього наказу для таких робітників передбачено виплату матеріальної допомоги у розмірі середньомісячного заробітку. Рішення про її надання приймає керівник у межах установленого фонду оплати праці та граничної чисельності працівників.
Отже, робітникам, зайнятим обслуговуванням державних органів, може бути виплачена матеріальна допомога в розмірі середньомісячної зарплати на рік****** відповідно до підпункту "з" пункту 2 наказу № 77. При цьому у такий річний граничний розмір матеріальної допомоги включено матеріальну допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань тощо.
Пам'ятайте: матеріальна допомога, передбачена підпунктом "з" пункту 2 наказу № 77, не має обов’язкового характеру.
******Донарахування допомоги у наступному фінансовому році чинним законодавством не передбачено. На це звернуло увагу Мінсоцполітики у листі від 15.03.16 № 272/13/84-16 "Щодо надання матеріальної допомоги"
Автор: Коновал Світлана, головний спеціаліст відділу оплати праці в бюджетній сфері Департаменту заробітної плати та умов праці Міністерства соціальної політики України тут