77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Оновлення організації судової влади та здійснення правосуддя

Законом України від 02.06.16 № 1402 "Про судоустрій і статус суддів" (надалі – Закон № 1402), який набирає чинності з 30.09.2016 року, оновлено організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні. Відповідно до статті 17 цього Закону судоустрій будується за принципами територіальності, спеціалізації та інстанційності.
Найвищим судом у системі судоустрою є Верховний Суд. Для розгляду окремих категорій справ відповідно до Закону № 1402 в системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди. 
Систему судоустрою складають: 
1. Місцеві суди таття 21 Закону № 1402).
Місцевими загальними судами є окружні суди, які утворюються в одному або декількох районах чи районах у містах, або у місті, або у районі (районах) і місті (містах). Місцевими господарськими судами є окружні господарські суди. Місцевими адміністративними судами є окружні адміністративні суди, а також інші суди, визначені процесуальним законом. Місцевий суд є судом першої інстанції і здійснює правосуддя у порядку, встановленому процесуальним законом.
2. Апеляційні суди таття 26 Закону № 1402).
Апеляційні суди діють як суди апеляційної інстанції, а у випадках, визначених процесуальним законом, - як суди першої інстанції, з розгляду цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.
Апеляційними судами з розгляду цивільних і кримінальних справ, а також справ про адміністративні правопорушення є апеляційні суди, які утворюються в апеляційних округах.
Апеляційними судами з розгляду господарських справ, апеляційними судами з розгляду адміністративних справ є відповідно апеляційні господарські суди та апеляційні адміністративні суди, які утворюються у відповідних апеляційних округах.
У складі апеляційного суду можуть утворюватися судові палати з розгляду окремих категорій справ.
3. Вищі спеціалізовані суди таття 31 Закону № 1402).
У системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди як суди першої інстанції з розгляду окремих категорій справ. Вищими спеціалізованими судами є: суд з питань інтелектуальної власності; антикорупційний суд.
Вищі спеціалізовані суди розглядають справи, які віднесені до їх юрисдикції процесуальним законом. У складі вищого спеціалізованого суду можуть утворюватися судові палати.
4. Верховний Суд таття 36 Закону № 1402).
Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом. Верховний Суд здійснює правосуддя як суд касаційної інстанції, а у випадках, визначених процесуальним законом, - як суд першої або апеляційної інстанції, в порядку, встановленому процесуальним законом.
У складі Верховного Суду діють: Велика Палата Верховного Суду; Касаційний адміністративний суд; Касаційний господарський суд; Касаційний кримінальний суд; Касаційний цивільний суд.
У кожному касаційному суді утворюються судові палати з розгляду окремих категорій справ з урахуванням спеціалізації суддів. У Верховному Суді діє Пленум Верховного Суду. 
Головна відмінність - функції касаційного перегляду рішень апеляційних судів буде здійснювати Верховний Суд, а не вищі спеціалізовані суди, як було раніше.
Крім структурних змін, відбуваються й інші організаційні зміни, зокрема.
- змінено склад суду. Так, справи в судах розглядаються суддею одноособово, а у випадках, визначених процесуальним законом, - колегією суддів, а також за участю присяжних;
- оновлено порядок призначення суддів на посади та звільнення їх з посад. Голова суду та його заступник обираються на посади зборами суддів відповідного суду з числа суддів цього суду. Голову Верховного Суду та його заступника обирає Пленум Верховного Суду.
Звільняти суддів будуть у випадку: отримання від них заяв про звільнення; триваючого незадовільного виконання обов’язків; систематичного або грубого одноразового порушення закону при виконанні своїх функцій.
Суддя, якого достроково звільнено з посади в суді (крім звільнення з посади за його заявою), не може бути обраний на будь-яку посаду в судах протягом двох років з дня такого дострокового звільнення;
- підвищено вікові та професійні цензи до кандидатів, запроваджено конкурсний принцип призначення судді. Так, на посаду судді може бути призначений громадянин України, не молодший 30 та не старший 65 років, який має вищу юридичну освіту і стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше 5 років, є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою;
- встановлено відповідальність суддів. Так, суддя буде нести кримінальну чи дисциплінарну відповідальність за злочини (наприклад, отримання неправомірної вигоди) та дисциплінарні проступки, що опосередковано можуть впливати на юридичну позицію судді при здійсненні ним правосуддя. Зокрема, суддя може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності у разі, якщо він порушує встановлені законом вимоги щодо змісту судового рішення, не дає оцінки аргументам сторін, не викладає обґрунтування свого рішення тощо.
Водночас передбачено, що суддю не може бути притягнуто до відповідальності за ухвалене ним судове рішення, за винятком вчинення злочину або дисциплінарного проступку. Щодо дій, не пов’язаних із виконанням суддівських функцій, суддя нестиме юридичну відповідальність у загальному порядку.
Розглядати справи, в яких фігурують судді, буде Вища рада правосуддя. До її компетенції належать повноваження щодо розгляду дисциплінарних справ стосовно усіх суддів, ухвалення рішення про тимчасове відсторонення суддів від здійснення правосуддя за клопотанням Генпрокурора, про відрядження суддів до іншого суду тощо.

Водночас із набиранням чинності Закону № 1402 (з 30.09.2016 року) вносяться відповідні зміни до Конституції України на підставі. Закону України від 02.06.16 № 1401 "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)".  
При цьому суди, що діють на сьогодні, будуть здійснювати свої повноваження до утворення та початку діяльності нових судів, юрисдикція яких поширюється на відповідну територію.
Нова структура судової системи України