Працівники підприємств, установ, організацій (надалі - підприємство) не зобов’язані нікому і нічого пояснювати,
відповідати на запитання, отримувати будь-які письмові повідомлення чи
документи та розписуватись за них (стаття 63 Конституції України, стаття 85
Податкового кодексу України) (надалі - ПКУ).
Заздалегідь погодьте, хто має зустрічати "гостей" і спілкуватись з ними. При зверненні податківців особисто до когось із працівників, вони мають право ввічливо відповісти, що ведення переговорів чи отримання документів не входить до їх службових повноважень і вони взагалі не є службовими особами. У випадку звернення безпосередньо до працівника він може ввічливо попросити зачекати та повідомити керівника підприємства про візитерів та їх вимоги.
2. Ввічливо з'ясуйте: хто саме та з якою метою прибув на
підприємство. Повідомте керівника та юриста (адвоката) підприємства.
Запропонуйте
зачекати керівника підприємства та записатися у Журналі реєстрації перевірок (за його наявності) або запишіть дані осіб, які завітали до підприємства,
попросивши їхні службові посвідчення.
Будь-який державний службовець при здійсненні своїх
повноважень зобов’язаний бути ввічливим, представитись та пред'явити службове
посвідчення. При спробах незаконного тиску чи погрозах повідомте, що маєте
намір викликати поліцію.
3. Після прибуття керівника, юриста (адвоката) підприємства, або за дорученням керівника перевірте документи, що дають право на проведення перевірки, а саме:
- направлення на проведення такої перевірки, в якому
зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу
про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта
(прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який
перевіряється) або об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид
(документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та
тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка
проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за
наявності підпису керівника контролюючого органу або його заступника, що
скріплений відбитком печатки контролюючого органу (стаття 81 ПКУ, стаття 19 Конституції України);
- копії наказу про проведення перевірки, в якому
зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та
реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника
податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці -
адреса об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна
планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки,
визначені ПКУ, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності,
який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності
підпису керівника контролюючого органу або його заступника та скріплення відбитком печатки контролюючого органу (стаття 81 ПКУ, стаття 19 Конституції України);
- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні
на проведення перевірки та копії наказу про проведення перевірки (стаття 81 ПКУ,
стаття 19 Конституції України).
2) відповідно до статті 81 Податкового кодексу України невиконання або недотримання хоча б однієї з перелічених вимог є законною підставою для недопущення податківців до перевірки;
Пам’ятайте, що:
1) відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого
самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах
повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
3) підприємство вправі оскаржити наказ про проведення перевірки вже в день його отримання, подавши до суду скаргу і клопотання про зупинення його дії.
4. Виділіть окреме місце (бажано окремий службовий кабінет) для розміщення податківців на час здійснення перевірки.
Виділіть працівника (бажано двох), які будуть спілкуватись з контролерами та надавати їм документи і матеріали для перевірки.
Бажано, щоб податківці не мали самостійного,
безконтрольного доступу до документів підприємства або спілкування з працівниками підприємства.
5. Узгодьте з податківцями чіткий, зрозумілий та зручний для обох сторін порядок і режим проведення перевірки.
З'ясуйте які саме документи за які саме періоди ви повинні надати для перевірки. Зі свого боку організуйте облік наданих, перевірених та ще не перевірених папок і документів.
Найкращім для підприємства є режим, при якому податківець
просить надати йому папку (наприклад Накладні за травень), після чого
уповноважений працівник приносить йому відповідну папку з іншого кабінету і
спостерігає за її дослідженням, після чого працівник виносить оглянуту папку з
приміщення та приносить іншу. При цьому,
необхідно вести власний облік або скласти реєстр досліджених та запитаних і
недосліджених документів. Уникайте безсистемного та безконтрольного накопичення чи переміщення
папок і документів по службовим кабінетам підприємства.
6. Якщо податківець попросить надати йому посвідчені копії документів, то обов'язково складіть реєстр таких документів і попросіть розписатись в їх отриманні. Не поспішайте відповідати на питання, які вам ще не поставили.
Пам’ятайте, що обов’язок податківця – бачити господарські операції, а обов’язок платника податків - підтвердити їх дійсність і реальність шляхом надання первинних документів.
7. Якщо податківець вимагає надати йому документи, які не мають відношення до перевірки і яких у підприємства не повинно бути, або заявляє вимоги, які на вашу думку є незаконними - попросіть його письмово оформити і підписати свою вимогу.
Отримайте цю вимогу та попросіть розумний час для підготовки обґрунтованої відповіді. Передайте цю вимогу юристу (адвокату) підприємства.
Пам’ятайте, що відсутність документу на момент перевірки, якщо такий документ реально існує не є підставою для визнання такої операції недійсною (судова практика).
8. Якщо вимоги або дії податківців здаються вам незаконними – одразу на них реагуйте.
Повідомте контролерів, що маєте намір оскаржити їх дії до вищестоящих та правоохоронних органів. Підготуйте та подайте відповідні письмові скарги.
Пам’ятайте, що:
1) будь-які дії державних службовців можуть вчинятись виключно у встановленому законом порядку. На кожну подану скаргу державний службовець зобов’язаний буде писати пояснювальну записку своєму керівнику з обґрунтуванням підстав та законності власних дій;
1) будь-які дії державних службовців можуть вчинятись виключно у встановленому законом порядку. На кожну подану скаргу державний службовець зобов’язаний буде писати пояснювальну записку своєму керівнику з обґрунтуванням підстав та законності власних дій;
2) підприємство має право викликати наряд поліції і повідомити їм про злочин не лише у випадку насильницьких чи хуліганських злочинних дій, а і у випадку протиправного зловживання повноваженнями з боку податківців. Виклик буде офіційно задокументовано і по повідомленим фактам обов’язково буде прийматись відповідне рішення – і не завжди на користь податківця. В подальшому це може допомогти юристу (адвокату) при захисті прав і інтересів підприємства.
9. Контролюйте дотримання строків перевірки.
Вимагайте
дотримання строків у звичайному режимі роботи підприємства без будь-яких "понадурочних" та "робочих вихідних". З самого початку перевірки починайте
готувати письмові заперечення на Акт перевірки. Фіксуйте всі факти порушень,
сумнівних дій, вимог і висновків контролерів. Вимагайте прийняття і залучення скарг і заперечень підприємства до Акту перевірки.
Пам’ятайте, про необхідність одразу письмово фіксувати для себе всі факти, дії і події що мали місце під час перевірки, оскільки через певний час, через нервову напруженість чи інші обставини ці факти можуть просто забутись. Будь-які факти можуть бути вирішальними при подальшому оскарженні штрафів і донарахувань.
10. Результати перевірок оформлюються у формі Акта або Довідки
(за відсутності порушень), які підписуються посадовими особами контролюючого
органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі
наявності).
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені ПКУ, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов'язаний його підписати.
Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, у строки визначені ПКУ, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов'язаний його підписати.
Пам’ятайте, що на практиці майже не існує ситуацій, в яких податкова перевірка закінчується Довідкою про відсутність порушень. В той же час, досить поширеною є практика скасування результатів перевірок на підставі рішень суду.
Крім того, серед податківців поширеною є практика, коли
після дослідження документів податківці залишають підприємство і в подальшому
направляють Акт перевірки поштою, або навіть електронною поштою, або вручають
разом з Повідомленнями-рішеннями про донарахування і застосування санкцій.
Відповідно, досить часто платник податків позбавлений можливості щось
заперечити, пояснити або вручити письмові пояснення і заперечення. Тому не слід
чекати наслідків, а необхідно одразу письмово реагувати на будь-які вимоги або
дії, які здаються підприємству незаконними.тут
Чи мають право працівники контролюючого органу при проведенні перевірки (планової, позапланової) вимагати документи за період, який вже було перевірено?
Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Пунктом 85.2 статті 85 ПКУ встановлено, що платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Відповідно до підпунктів 20.1.1 та 20.1.6 пункту 20.1 статті 20 ПКУ контролюючі органи мають право:
- проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення;
- запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов'язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Отже, контролюючий орган має право вимагати від платника податків первинні документи, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, інші регістри, фінансову, статистичну звітність, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи з урахуванням строків їх зберігання, передбачених ПКУ та Переліком типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 12.04.12 № 578/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2012 року за № 571/20884, у тому числі за період, який вже було перевірено контролюючими органами.тут
Будьте уважні:
01 серпня 2016 року слідчий суддя Солом'янського районного суду м.Києва Демидовська А.І. постановила Ухвалу, якою надала дозвіл на проведення позапланової податкової перевірки більше ніж 900 підприємств України.
З попереднього аналізу даної ухвали вбачається, що вказану ухвалу винесено слідчим суддею в кримінальному провадженні № 12015000000000630 від 08.12.2015 року, яке здійснюється Слідчим управлінням фінансових розслідувань Головного управління Державної фіскальної служби України за наступними статтями Кримінального кодексу України:
• ст. 205 "Фіктивне підприємництво";
• ст. 209 "Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом";
• ст. 212 "Ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів)";
• ст. 190 "Шахрайство".
Як вбачається зі змісту ухвали, слідчий звернувся до суду за дозволом на проведення позапланових податкових перевірок зазначених в ухвалі підприємств, мотивуючи своє клопотання тим, що вказані підприємства мали фінансово-господарські взаємовідносини з групою підприємств, що мають ознаки фіктивності, назви і коди яких також зазначені в ухвалі. Далі тут
Чи мають право працівники контролюючого органу при проведенні перевірки (планової, позапланової) вимагати документи за період, який вже було перевірено?
Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПКУ для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Пунктом 85.2 статті 85 ПКУ встановлено, що платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Відповідно до підпунктів 20.1.1 та 20.1.6 пункту 20.1 статті 20 ПКУ контролюючі органи мають право:
- проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення;
- запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов'язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Отже, контролюючий орган має право вимагати від платника податків первинні документи, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку, інші регістри, фінансову, статистичну звітність, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи з урахуванням строків їх зберігання, передбачених ПКУ та Переліком типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 12.04.12 № 578/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 квітня 2012 року за № 571/20884, у тому числі за період, який вже було перевірено контролюючими органами.тут
Будьте уважні:
01 серпня 2016 року слідчий суддя Солом'янського районного суду м.Києва Демидовська А.І. постановила Ухвалу, якою надала дозвіл на проведення позапланової податкової перевірки більше ніж 900 підприємств України.
З попереднього аналізу даної ухвали вбачається, що вказану ухвалу винесено слідчим суддею в кримінальному провадженні № 12015000000000630 від 08.12.2015 року, яке здійснюється Слідчим управлінням фінансових розслідувань Головного управління Державної фіскальної служби України за наступними статтями Кримінального кодексу України:
• ст. 205 "Фіктивне підприємництво";
• ст. 209 "Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом";
• ст. 212 "Ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів)";
• ст. 190 "Шахрайство".
Як вбачається зі змісту ухвали, слідчий звернувся до суду за дозволом на проведення позапланових податкових перевірок зазначених в ухвалі підприємств, мотивуючи своє клопотання тим, що вказані підприємства мали фінансово-господарські взаємовідносини з групою підприємств, що мають ознаки фіктивності, назви і коди яких також зазначені в ухвалі. Далі тут