Відповідно до частини другої статті 1 Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі - Закон № 889) державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної
служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті
(секретаріаті) (надалі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок
коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження,
безпосередньо пов’язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу,
а також дотримується принципів державної служби.
Корупція, відповідно до статті 1 Закону України від 14.10.14 № 1700 "Про запобігання корупції" (надалі Закон № 1700), це використання особою, наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей.
Особи (суб’єкти), на яких поширюється дія Закону № 1700 зазначені у статті 3 цього закону (надалі - Посадові особи), а саме:
Корупція, відповідно до статті 1 Закону України від 14.10.14 № 1700 "Про запобігання корупції" (надалі Закон № 1700), це використання особою, наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття такої вигоди чи прийняття обіцянки/пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб або відповідно обіцянка/пропозиція чи надання неправомірної вигоди особі, або на її вимогу іншим фізичним чи юридичним особам з метою схилити цю особу до протиправного використання наданих їй службових повноважень чи пов’язаних з ними можливостей.
Особи (суб’єкти), на яких поширюється дія Закону № 1700 зазначені у статті 3 цього закону (надалі - Посадові особи), а саме:
а) Президент України, Голова Верховної Ради
України, його Перший заступник та заступник, Прем’єр-міністр України, Перший
віце-прем’єр-міністр України, віце-прем’єр-міністри України, міністри, інші
керівники центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу
Кабінету Міністрів України, та їх заступники, Голова Служби безпеки України,
Генеральний прокурор України, Голова Національного банку України, Голова та інші
члени Рахункової палати, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини;
б) народні депутати України, депутати місцевих рад, сільські, селищні,
міські голови;
г) військові посадові особи Збройних Сил України,
Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та інших
утворених відповідно до законів військових формувань, крім військовослужбовців
строкової військової служби;
ґ) судді Конституційного Суду України, інші
професійні судді, члени, дисциплінарні інспектори Вищої кваліфікаційної комісії
суддів України, службові особи секретаріату цієї Комісії, Голова, заступник
Голови, секретарі секцій Вищої ради юстиції, а також інші члени Вищої ради
юстиції, народні засідателі і присяжні (під час виконання ними цих функцій);
д) особи рядового і начальницького складу
державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, особи
начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту, Державного бюро
розслідувань, Національного антикорупційного бюро України;
е) посадові та службові особи органів
прокуратури, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань, Національного
антикорупційного бюро України, дипломатичної служби, державної лісової охорони,
державної охорони природно-заповідного фонду, центрального органу виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізацію державної податкової політики та
державної політики у сфері державної митної справи;
є) члени Національного агентства з питань
запобігання корупції;
и) посадові та службові особи інших державних
органів;
2) особи, які для цілей Закону № 1700 прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого
самоврядування:
а) посадові особи юридичних осіб публічного
права, які не зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті;
б) особи, які не є державними службовцями,
посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги
(аудитори, нотаріуси, приватні виконавці, оцінювачі, а також експерти,
арбітражні керуючі, незалежні посередники, члени трудового арбітражу, третейські
судді під час виконання ними цих функцій, інші особи, визначені законом);
в) представники громадських об’єднань, наукових
установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, які входять до
складу конкурсних комісій, утворених відповідно до Закону № 889;
3) особи, які постійно або тимчасово обіймають
посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи
адміністративно-господарських обов’язків, або спеціально уповноважені на
виконання таких обов’язків у юридичних особах приватного права незалежно від
організаційно-правової форми, а також інші особи, які не є службовими особами та
які виконують роботу або надають послуги відповідно до договору з підприємством,
установою, організацією, - у випадках, передбачених Законом № 1700.
Подарунок визначено як грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які надають/одержують безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової. Одночасно грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального чи негрошового характеру, які обіцяють, пропонують, надають або одержують без законних на те підстав визначено як неправомірна вигода (стаття 1 Закону № 1700).
Отримання Посадовою особою (державним службовцем) подарунків є першим кроком на
шляху до корупції. Тому їм забороняється використовувати свої службові повноваження або своє становище та пов’язані з цим можливості з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, у тому числі використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти в приватних інтересах (стаття 22 Закону № 1700).
Статтею 24 Закону № 1700 визначено, що особи, уповноважені на виконання функцій
держави або місцевого самоврядування, прирівняні до них особи у разі надходження
пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка, незважаючи на приватні
інтереси, зобов’язані невідкладно вжити таких заходів: відмовитися від пропозиції; за можливості ідентифікувати особу, яка
зробила пропозицію; залучити свідків, якщо це можливо, у тому
числі з числа співробітників; письмово повідомити про пропозицію
безпосереднього керівника (за наявності) або керівника відповідного органу,
підприємства, установи, організації, спеціально уповноважених суб’єктів у сфері
протидії корупції.
Посадовим особам (пункт 1 частини першої статті 3 Закону № 1700), забороняється:
Відповідно до статті 27 Закону № 1700 Посадови особи (підпункти "а", "в"-"з" пункту 1 частини першої статті 3) не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам. Ці особи зобов’язані повідомити керівництво органу, на зайняття відповідної посади в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб. Зазначені положення не поширюються на: народних засідателів і присяжних; близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи; осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.
Приватний інтерес - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях (стаття 1).
Встановлено заборону безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких їм осіб від юридичних або фізичних осіб:
у зв’язку із здійсненням такими особами діяльності, пов’язаної із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи (частина перша статті 23 Закону № 1700).
Близькі особи - особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 3 Закону № 1700 (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких із суб’єктом не мають характеру сімейних), у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі, а також - незалежно від зазначених умов - чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням згаданого суб’єкта (стаття 1).
Стаття 23 Закону №1700 допускає приймання Посадовими особами подарунків, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, крім випадків, передбачених частиною першою цієї статті, якщо вартість таких подарунків не перевищує одну мінімальну заробітну плату, встановлену на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки. Передбачене обмеження щодо
вартості подарунків не поширюється на подарунки, які: даруються близькими особами або одержуються як загальнодоступні знижки на
товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.
Подарунки, одержані Посадовими особами, як подарунки державі, територіальній громаді, державним або комунальним підприємствам, установам чи організаціям, є відповідно державною або комунальною власністю і передаються органу, підприємству, установі чи організації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок передачі дарунків, одержаних як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.11 № 1195.
Рішення, прийняте Посадовою особою на користь особи, від якої вона чи її близькі особи отримали подарунок, вважаються такими, що прийняті в умовах конфлікту інтересів, і на ці рішення розповсюджуються положення статті 67 Закону № 1700.
Подарунки, одержані Посадовими особами, як подарунки державі, територіальній громаді, державним або комунальним підприємствам, установам чи організаціям, є відповідно державною або комунальною власністю і передаються органу, підприємству, установі чи організації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок передачі дарунків, одержаних як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.11 № 1195.
Рішення, прийняте Посадовою особою на користь особи, від якої вона чи її близькі особи отримали подарунок, вважаються такими, що прийняті в умовах конфлікту інтересів, і на ці рішення розповсюджуються положення статті 67 Закону № 1700.
Реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (пункт 2 примітки до статті 172-7 Кодексу України про адміністративні порушення, стаття 1 Закону № 1700).
Відповідно до статті 67 Закону № 1700 нормативно-правові акти, рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог Закону №1700, підлягають скасуванню органом або посадовою особою, уповноваженою на прийняття чи скасування відповідних актів, рішень, або можуть бути визнані незаконними в судовому порядку за заявою заінтересованої фізичної особи, об’єднання громадян, юридичної особи, прокурора, органу державної влади, зокрема Національного агентства з питань запобігання корупції, органу місцевого самоврядування.
Орган або посадова особа надсилає до Національного агентства з питань запобігання корупції протягом трьох робочих днів копію прийнятого рішення про скасування або одержаного для виконання рішення суду про визнання незаконними відповідних актів або рішень. Правочин, укладений внаслідок порушення вимог цього Закону, може бути визнаним недійсним.
Якщо особа, на яку поширюються обмеження щодо
використання службового становища та щодо одержання подарунків, виявила у своєму
службовому приміщенні чи отримала майно, що може бути неправомірною вигодою, або
подарунок, вона зобов’язана невідкладно, але не пізніше одного робочого дня,
письмово повідомити про цей факт свого безпосереднього керівника або керівника
відповідного органу, підприємства, установи, організації.
Про виявлення майна, що може бути неправомірною вигодою, або подарунка складається акт, який підписується особою, яка виявила неправомірну вигоду або подарунок, та її безпосереднім керівником або керівником відповідного органу, підприємства, установи, організації. У разі якщо майно, що може бути неправомірною вигодою, або подарунок виявляє особа, яка є керівником органу, підприємства, установи, організації, акт про виявлення майна, що може бути неправомірною вигодою, або подарунка підписує ця особа та особа, уповноважена на виконання обов’язків керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації у разі його відсутності. Предмети неправомірної вигоди, а також одержані чи виявлені подарунки зберігаються в органі до їх передачі спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції.
Про виявлення майна, що може бути неправомірною вигодою, або подарунка складається акт, який підписується особою, яка виявила неправомірну вигоду або подарунок, та її безпосереднім керівником або керівником відповідного органу, підприємства, установи, організації. У разі якщо майно, що може бути неправомірною вигодою, або подарунок виявляє особа, яка є керівником органу, підприємства, установи, організації, акт про виявлення майна, що може бути неправомірною вигодою, або подарунка підписує ця особа та особа, уповноважена на виконання обов’язків керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації у разі його відсутності. Предмети неправомірної вигоди, а також одержані чи виявлені подарунки зберігаються в органі до їх передачі спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції.
При наявності сумнівів щодо можливості одержання Посадовою особою подарунка, вона має право письмово звернутися для одержання консультації з цього
питання до територіального органу Національного агентства з питань запобігання корупції, який надає відповідне
роз’яснення. Разом із цим, положення цієї статті не поширюються на випадки одержання подарунка за наявності обставин, передбачених частиною другою статті 23 Закону № 1700.
Посадовим особам (пункт 1 частини першої статті 3 Закону № 1700), забороняється:
- займатися іншою оплачуваною (крім
викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської
та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не
передбачено Конституцією України або законами;
- входити до складу правління, інших виконавчих
чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на
меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з
управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній
громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді
(спостережній раді), ревізійній комісії господарської організації), якщо інше не
передбачено Конституцією України або законами.
Ці обмеження не поширюються на депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній
раді на постійній основі), членів Вищої ради юстиції (крім тих, які працюють у
Вищій раді юстиції на постійній основі), народних засідателів і присяжних (стаття 25).
Особам, уповноваженим на виконання функцій
держави або місцевого самоврядування, які звільнилися
або іншим чином припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або
місцевого самоврядування, забороняється:
- протягом року з дня припинення відповідної
діяльності укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері
підприємницької діяльності з юридичними особами приватного права або фізичними
особами - підприємцями, якщо особи, зазначені в абзаці першому цієї частини,
протягом року до дня припинення виконання функцій держави або місцевого
самоврядування здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи
прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих юридичних осіб або фізичних
осіб - підприємців;
- розголошувати або використовувати в інший
спосіб у своїх інтересах інформацію, яка стала їм відома у зв’язку з виконанням
службових повноважень, крім випадків, встановлених законом;
- протягом року з дня припинення відповідної
діяльності представляти інтереси будь-якої особи у справах (у тому числі в тих,
що розглядаються в судах), в яких іншою стороною є орган, підприємство,
установа, організація, в якому (яких) вони працювали на момент припинення
зазначеної діяльності.
Порушення зазначеного вище обмеження щодо укладення трудового договору (контракту) є
підставою для припинення відповідного договору, а правочини у сфері підприємницької діяльності,
вчинені з порушенням цих вимог, можуть бути
визнані недійсними. У разі виявлення порушень Національне агентство з питань запобігання корупції звертається до суду для припинення
трудового договору (контракту), визнання правочину недійсним (стаття 26).
Відповідно до статті 27 Закону № 1700 Посадови особи (підпункти "а", "в"-"з" пункту 1 частини першої статті 3) не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам. Ці особи зобов’язані повідомити керівництво органу, на зайняття відповідної посади в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб. Зазначені положення не поширюються на: народних засідателів і присяжних; близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи; осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.
У разі виникнення обставин, що порушують
вимоги частини першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи вживають
заходів щодо усунення таких обставин у п’ятнадцятиденний строк. Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно
не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту
виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу
посаду, що виключає пряме підпорядкування а при неможливості такого переведення особа,
яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.
Пряме підпорядкування - відносини прямої організаційної або
правової залежності підлеглої особи від її керівника, в тому числі через
вирішення (участь у вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи,
застосування заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень
тощо, контролю за їх виконанням (стаття 1)
- порушення Посадовими особами встановлених законом обмежень щодо
одержання подарунків - тягне за собою накладення штрафу від ста до
двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією такого
подарунка.
Та сама дія, вчинена особою, яку протягом року
було піддано адміністративному стягненню за порушення, передбачене частиною
першою цієї статті, - тягне за собою накладення штрафу від двохсот до
чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією такого
дарунка (пожертви) та з позбавленням права обіймати певні посади або займатися
певною діяльністю строком на один рік (стаття 172-5);
- неповідомлення Посадовою особою у встановлених законом
випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів - тягне за собою накладення штрафу від ста до
двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Вчинення дій чи прийняття рішень в умовах
реального конфлікту інтересів - тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот
до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Зазначені дії,
вчинені Посадовою особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за
такі ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу від
чотирьохсот до восьмисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з
позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком
на один рік (стаття 172-7 КУаП);
- невжиття передбачених законом заходів посадовою
чи службовою особою органу державної влади, посадовою особою місцевого
самоврядування, юридичної особи, їх структурних підрозділів у разі виявлення
корупційного правопорушення - тягне за собою накладення штрафу від ста
двадцяти п’яти до двохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян.
Та сама дія, вчинена повторно протягом року
після застосування заходів адміністративного стягнення, - тягне за собою накладення штрафу від двохсот
п’ятдесяти до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (стаття 172-9 КУаП).
Кримінальна відповідальність передбачена статтями 368-370 Кримінального кодексу України, зокрема, за одержання службовою особою неправомірної вигоди (стаття 368), за незаконне збагачення (стаття 368-2).
Примітками до цих двох вказаних вище статей зазначено, що:
- неправомірною вигодою в значному розмірі вважається вигода, що в сто і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, у великому розмірі - така, що у двісті і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, в особливо великому розмірі - така, що у п’ятсот і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян;
- під активами у значному розмірі розуміються грошові кошти або інше майно, а також доходи від них, якщо їх розмір (вартість) перевищує одну тисячу неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- під передачею активів розуміється укладення будь-яких правочинів, на підставі яких виникає право власності або право користування на активи, а також надання іншій особі грошових коштів чи іншого майна для укладення таких правочинів.
У 2015 році прийнято Закон України від 03.11.15 № 743 "Про запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань", статтею 2 якого визначено, що відносини щодо запобігання впливу корупційних правопорушень на результати офіційних спортивних змагань регулюються цим законом, законами України від 14.10.14 № 1700 "Про запобігання корупції", від 24.12.93 № 3808 "Про фізичну культуру і спорт", іншими законами, міжнародними договорами України, іншими нормативно-правовими актами.
Водночас КУаП доповнено новою статтею 172--9-1 такого змісту:
"Порушення заборони розміщення ставок на спорт заінтересованими сторонами офіційного спортивного змагання, в якому вони беруть участь, з одержанням за це неправомірної вигоди в розмірі, що не перевищує двадцяти мінімальних заробітних плат, - тягне за собою накладення штрафу від двохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією грошей, одержаних внаслідок адміністративного правопорушення.
Та сама дія, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за порушення, передбачене частиною першою цієї статті, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією грошей, одержаних внаслідок адміністративного правопорушення, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік".
Національним агентством з питань запобігання корупції прийнято рішення від 10.06.16 № 2 "Про початок роботи системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 липня 2016 року за № 958/29088.
Слід відмитити, що в багатьох державах Європи на законодавчому рівні також передбачене обов’язкове декларування подарунків особами, що обіймають політичні посади, а в деяких країнах (наприклад, Латвія) - всіма публічними службовцями. У Польщі обов’язковість декларування подарунків передбачена для осіб, які обіймають політичні посади, а також місцеві виборні посади, в Угорщині – для членів парламенту, у Великобританії, Іспанії та Німеччині – для членів уряду та осіб, які обіймають політичні посади. Члени британського парламенту зобов’язані декларувати подарунки, вартість яких перевищує 1 % від їхньої заробітної плати, члени парламенту Німеччини – якщо вартість подарунка перевищує 5 000 євро. Члени французького парламенту декларують будь-які подарунки незалежно від їхньої вартості. У деяких країнах навіть існують правила заборони на отримання подарунків або інших переваг.