77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Інспектори праці: проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань

Державною службою України з питань праці оприлюднено проект постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Проект), розроблений відповідно до Закону України від  від 06.12.16 № 1774 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (набрав чинності 01.01.17).
Проект спрямований на запровадження механізмів легалізації відносин у сфері зайнятості та оплати праці, у зв’язку із делегуванням органам місцевого самоврядування повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, накладання штрафів у разі виявлення його порушень, а також належного забезпечення виконавчими органами міських рад міст обласного значення та об'єднаних територіальних громад делегованих повноважень.
Відповідно до статті 11 Закону України від 21.05.97 № 280 "Про місцеве самоврядування в Україні" (надалі - Закон № 280) виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади є підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Пунктом 5 Порядку контролю за здійсненням органами місцевого самоврядування делегованих повноважень органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.99 № 339 встановлено, що центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи здійснюють контроль за реалізацією функцій, делегованих органам місцевого самоврядування, відповідно до повноважень та у порядку, визначеному законодавством. На сьогодні порядок спостереження за повнотою виконання функцій, делегованих органам місцевого самоврядування частиною третьою статті 34 Закону № 280, відсутній.
Також Проектом передбачено внесення змін до:
- Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.13 № 509;
- Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.15 № 96;
- Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для створення і програмно-технічного забезпечення системи інформаційно-аналітичної підтримки, інформаційно-методичного забезпечення та виготовлення бланків посвідчень і нагрудних знаків для системи соціального захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.12 № 154
Таким чином, потребують врегулювання питання визначення порядку здійснення як заходів контролю, так і державного нагляду органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення.

Проектом пропонується затвердити:
- Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення;
- Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення;
- Методичні рекомендації щодо забезпечення здійснення виконавчими органами міських рад міст обласного значення, об'єднаних територіальних громад повноважень, передбачених частиною третьою статті 34 Закону № 280;
- Положення про порядок видачі посадовим особам виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об'єднаних територіальних громад посвідчень інспектора праці.

Відповідно до Проекту державний контроль за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення здійснюватимуть інспектори праці шляхом проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань.
Інспекційні відвідування проводитимуться за:
- зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю та зайнятість населення;
зверненням фізичної особи, відносно якої порушено правила оформлення трудових відносин;
рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин;
рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю та зайнятість населення;
повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю та зайнятість населення;
- інформацією Державної служби статистики України та її територіальних органів (щодо наявності заборгованості із виплати заробітної плат), Фонду соціального захисту інвалідів та його відділень (щодо порушення вимог статей 19 та 20 Закону України від 21.03.91 № 875 "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"), Державної служби зайнятості України (щодо порушення законодавства про зайнятість населення), Державної фіскальної служби України та її територіальних органів (щодо оформлення трудових відносин), Пенсійного Фонду України та його територіальних органів (щодо оплати праці).

Тривалість інспекційного відвідування, невиїзного інспектування не може перевищувати 10 робочих днів, для об’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва - 2 робочих днів.
За обґрунтованою пропозицією інспектора праці тривалість інспекційного відвідування або невиїзного інспектування може бути продовжена керівництвом органу контролю.

Як зазначено у Проекті, інспектори праці за наявності службового посвідчення мають право безперешкодно, без попереднього повідомлення і в будь-яку годину доби здійснювати інспекційні відвідування, у тому числі:
- самостійно безперешкодно, без попереднього повідомлення проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
- ознайомлюватись з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю та зайнятість населення, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їхньої відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об'єктом відвідування їх копії або витяги;
- на одинці або в присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об'єкта відвідування запитання, що стосуються законодавства про працю та зайнятість населення, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
залучати працівників правоохоронних органів;
на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;
фіксувати проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин засобами аудіо-, фото- та відеотехніки;
отримувати від органів державної влади інформацію, необхідну для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування.

Вимога інспектора праці про надання об'єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій чи витягів з документів, пояснень, доступу до приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов’язковою для виконання.
При проведенні інспекційного відвідування об'єкт відвідування має право:
- перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення;
не допускати до проведення інспекційного відвідування у разі відсутності службового посвідчення;
подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження про усунення порушень до акта, або припису;
вимагати від інспектора праці внесення запису про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу перевірок об'єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акту для підпису керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником.