Відповідно до Порядку розгляду звернень та організації особистого прийому громадян у Державній службі України з питань праці та її територіальних органах, затвердженому наказом Міністерства соціальної політики України від 16.11.16 № 1339, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09 грудня 2016 року за № 1595/29725 (надалі - Порядок № 1339) громадяни мають право звернутися до Державної служби України з питань праці та її територіальних органів (надалі - Держпраці) за функціональними обов'язками із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
- пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства;
- заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо;
- скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.
За ознакою надходження звернення громадян поділяються на такі:
1) первинні - звернення, що надійшли від окремої особи (групи осіб), яка (які):
- вперше звернулася(ися);
- не вперше звернулася(ися), але:
*питання, порушене у зверненні, жодним чином не стосується попередніх звернень або є достатньо підстав для визнання звернення первинним;
*попередні звернення з питання, порушеного у зверненні, визнавались анонімними;
2) повторні - звернення, що надійшли від тієї самої особи (групи осіб) з того самого питання, якщо перше не вирішено по суті або вирішено в неповному обсязі, у яких:
- оскаржується рішення, прийняте у зв’язку з попереднім зверненням особи (групи осіб);
- повідомляється про несвоєчасний розгляд попереднього звернення, якщо з часу його надходження минув визначений законодавством строк розгляду, проте відповідь особі (групі осіб) не надавалася;
- звертається увага на інші недоліки, допущені під час вирішення попереднього звернення особи (групи осіб).
До повторних звернень належать також звернення від тієї самої особи (групи осіб) з того самого питання, якщо перше вирішено по суті;
3) дублетні - звернення тієї самої особи (групи осіб) з того самого питання, що відправлені особою (групою осіб) різним адресатам та надіслані нею (ними) на розгляд за належністю;
4) неодноразові - звернення особи (групи осіб), які надійшли до Держпраці та її територіальних органів з того самого питання, що й попереднє звернення, проте на попереднє звернення відповідь ще не надана, а визначений законодавством строк його розгляду ще не закінчився;
5) масові - звернення, що надходять у великій кількості від різних громадян з однаковим змістом або суттю питання.
Звернення:
- може бути подане як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне);
Строки розгляду звернень громадян обчислюються у календарних днях. Початком розгляду звернення вважається день його реєстрації в Держпраці, закінченням - день реєстрації вихідної кореспонденції або відповіді заявнику.
Якщо для вирішення порушених громадянами питань слід провести перевірку інформації, викладеної у зверненнях, отримати додаткові матеріали, строк розгляду звернень громадян за рішенням керівництва Держпраці на підставі пропозиції головного виконавця може бути продовжено з повідомленням про це особи, яка подала звернення. Не пізніше ніж за день до закінчення раніше визначеного строку повідомлення про продовження строку розгляду звернення із зазначенням причини направляється заявникові.
Строк розгляду звернень громадян, переданих Держпраці до її територіального органу для перевірки, прийняття рішення та надання відповідей, обчислюється з дати їх реєстрації підрозділом із роботи зі зверненнями громадян.
Скарга на рішення територіальних органів Держпраці, що оскаржується, може бути подана до Держпраці протягом одного року з дати прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням.
Скарги, подані з порушенням зазначеного строку, не розглядаються. Пропущений з поважної причини строк може бути поновлений керівництвом Держпраці, що розглядає скаргу, на підставі відповідного клопотання заявника.
Особистий прийом громадян (надалі - прийом) проводиться керівництвом Держпраці відповідно до розподілу функціональних обов’язків, а у разі відсутності керівництва - уповноваженими ним посадовими особами, керівниками і посадовими особами структурних підрозділів, до компетенції яких належать відповідні питання.
Прийом керівництвом Держпраці здійснюється за попереднім записом у дні та години, визначені графіком особистого прийому громадян.
Запис громадян на прийом проводиться працівниками підрозділу з організації особистого прийому в робочі дні.
Попередній запис на особистий прийом до Голови Держпраці та керівників територіальних органів проводиться не пізніше ніж за три робочі дні до дати проведення особистого прийому. Вони можуть перенести дату чергового прийому без внесення змін до графіка не пізніше ніж за три робочі дні до дати прийому, про що підрозділ з організації особистого прийому повідомляє громадян, які записані на прийом, одним із засобів зв’язку.
Запис на прийом до Голови Держпраці проводиться у разі, якщо порушене громадянином питання залишилося не вирішеним по суті після прийому керівництвом або посадовими особами Держпраці та її територіальних органів.
- у разі оскарження рішень Держпраці та її територіальних органів, порядок оскарження яких визначено Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Взяти до відома: Наказ набрав чинності 24.01.2017 року.
Громадянами можуть бути оскаржені рішення, дії (бездіяльність) у сфері управлінської діяльності Держпраці та її територіальних органів, внаслідок яких:
- порушено права і законні інтереси чи свободи громадянина (групи громадян);
- створено перешкоди для здійснення громадянином його прав і законних інтересів чи свобод;
- незаконно покладено на громадянина будь-які обов’язки або його незаконно притягнуто до відповідальності.
Усі звернення громадян, що надходять до Держпраці, підлягають обов’язковій класифікації за видами, установленими статтею 3 Закону України від 02.10.96 № 393 "Про звернення громадян", а саме: - пропозиція (зауваження) - звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства;
- заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо;
- скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб.
За ознакою надходження звернення громадян поділяються на такі:
1) первинні - звернення, що надійшли від окремої особи (групи осіб), яка (які):
- вперше звернулася(ися);
- не вперше звернулася(ися), але:
*питання, порушене у зверненні, жодним чином не стосується попередніх звернень або є достатньо підстав для визнання звернення первинним;
*попередні звернення з питання, порушеного у зверненні, визнавались анонімними;
2) повторні - звернення, що надійшли від тієї самої особи (групи осіб) з того самого питання, якщо перше не вирішено по суті або вирішено в неповному обсязі, у яких:
- оскаржується рішення, прийняте у зв’язку з попереднім зверненням особи (групи осіб);
- повідомляється про несвоєчасний розгляд попереднього звернення, якщо з часу його надходження минув визначений законодавством строк розгляду, проте відповідь особі (групі осіб) не надавалася;
- звертається увага на інші недоліки, допущені під час вирішення попереднього звернення особи (групи осіб).
До повторних звернень належать також звернення від тієї самої особи (групи осіб) з того самого питання, якщо перше вирішено по суті;
3) дублетні - звернення тієї самої особи (групи осіб) з того самого питання, що відправлені особою (групою осіб) різним адресатам та надіслані нею (ними) на розгляд за належністю;
4) неодноразові - звернення особи (групи осіб), які надійшли до Держпраці та її територіальних органів з того самого питання, що й попереднє звернення, проте на попереднє звернення відповідь ще не надана, а визначений законодавством строк його розгляду ще не закінчився;
5) масові - звернення, що надходять у великій кількості від різних громадян з однаковим змістом або суттю питання.
Звернення:
- може бути подане як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне);
- в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подаються їх законними представниками, якщо ці повноваження оформлені відповідно до чинного законодавства;
- громадян, які мають установлені законодавством пільги, розглядаються першочергово.Строки розгляду звернень громадян обчислюються у календарних днях. Початком розгляду звернення вважається день його реєстрації в Держпраці, закінченням - день реєстрації вихідної кореспонденції або відповіді заявнику.
Загальний строк вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати 45 календарних днів.
Звернення розглядаються та вирішуються у строк не більше одного місяця від дня їх надходження, ураховуючи вихідні, святкові й неробочі дні, а ті, які не потребують додаткового вивчення, - невідкладно, але не пізніше 15 днів з дня їх отримання. Якщо для вирішення порушених громадянами питань слід провести перевірку інформації, викладеної у зверненнях, отримати додаткові матеріали, строк розгляду звернень громадян за рішенням керівництва Держпраці на підставі пропозиції головного виконавця може бути продовжено з повідомленням про це особи, яка подала звернення. Не пізніше ніж за день до закінчення раніше визначеного строку повідомлення про продовження строку розгляду звернення із зазначенням причини направляється заявникові.
Строк розгляду звернень громадян, переданих Держпраці до її територіального органу для перевірки, прийняття рішення та надання відповідей, обчислюється з дати їх реєстрації підрозділом із роботи зі зверненнями громадян.
Скарга на рішення територіальних органів Держпраці, що оскаржується, може бути подана до Держпраці протягом одного року з дати прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення громадянина з прийнятим рішенням.
Скарги, подані з порушенням зазначеного строку, не розглядаються. Пропущений з поважної причини строк може бути поновлений керівництвом Держпраці, що розглядає скаргу, на підставі відповідного клопотання заявника.
Особистий прийом громадян (надалі - прийом) проводиться керівництвом Держпраці відповідно до розподілу функціональних обов’язків, а у разі відсутності керівництва - уповноваженими ним посадовими особами, керівниками і посадовими особами структурних підрозділів, до компетенції яких належать відповідні питання.
Прийом керівництвом Держпраці здійснюється за попереднім записом у дні та години, визначені графіком особистого прийому громадян.
Запис громадян на прийом проводиться працівниками підрозділу з організації особистого прийому в робочі дні.
Попередній запис на особистий прийом до Голови Держпраці та керівників територіальних органів проводиться не пізніше ніж за три робочі дні до дати проведення особистого прийому. Вони можуть перенести дату чергового прийому без внесення змін до графіка не пізніше ніж за три робочі дні до дати прийому, про що підрозділ з організації особистого прийому повідомляє громадян, які записані на прийом, одним із засобів зв’язку.
Запис на прийом до Голови Держпраці проводиться у разі, якщо порушене громадянином питання залишилося не вирішеним по суті після прийому керівництвом або посадовими особами Держпраці та її територіальних органів.
Положення цього Порядку № 1339 не застосовуються:
- під час розгляду заяв і скарг громадян у порядку, встановленому кримінальним процесуальним, цивільно-процесуальним, трудовим законодавством, законодавством про захист економічної конкуренції, Законами України "Про судоустрій і статус суддів”, "Про доступ до судових рішень", "Про запобігання корупції", Кодексом адміністративного судочинства України;- у разі оскарження рішень Держпраці та її територіальних органів, порядок оскарження яких визначено Кодексом України про адміністративні правопорушення.
Взяти до відома: Наказ набрав чинності 24.01.2017 року.