77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Стосовно деяких підстав звільнень (ініціатива роботодавця)

Таку підставу припинення трудового договору, як його розірвання з ініціативи роботодавця, встановлено пунктом 4 статті 36 Кодексу законів про працю (надалі - КЗпП). Але при звільненні з роботи з ініціативи роботодавця посилатись на пункт 4 статті 36 КЗпП недоцільно, оскільки норма цього пункту не є нормою прямої дії. 
По-перше, в зазначеному пункті є посилання на статтю 40, яка містить загальний (для всіх працівників) перелік випадків, коли трудовий договір, укладений на невизначений термін, а також строковий трудовий договір до закінчення його чинності можуть бути розірвані роботодавцем, і статтю 41, де подано перелік додаткових підстав для розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця з працівниками окремих категорій за певних умов. 
По-друге, фактично звільнення працівників з ініціативи роботодавця може здійснюватись не тільки з підстав, передбачених статтями 40 та 41, а й у інших випадках, оскільки в чинному законодавстві є спеціальні норми, які це дозволяють.
Так, частиною другою статті 43-1 КЗпП встановлено, що законодавством можуть бути передбачені й інші (крім тих, що зазначені в частині першій цієї статті) випадки розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця без згоди відповідного профспілкового органу. 

У пункті 17 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.92 № 9 "Про практику розгляду судами трудових спорів" (надалі - постанова ВСУ № 9) зазначено, що правила про недопустимість звільнення працівника в період тимчасової непрацездатності, а також перебування у відпустці (частина третя статті 40 КЗпП) стосуються як передбачених статтями 40, 41 КЗпП, так й інших випадків, коли розірвання трудового договору згідно з чинним законодавством здійснюється з ініціативи власника або уповноваженого ним органу.
Стаття 7 КЗпП передбачає можливість встановлення законодавством додаткових підстав для припинення трудового договору з працівниками деяких категорій за певних умов. 
А це означає, що додаткові підстави звільнення працівників, у тому числі з ініціативи роботодавця, можуть встановлюватись не тільки законами, а й підзаконними актами. Це можуть бути акти Президента України, Кабінету Міністрів України, статути та положення про дисципліну працівників окремих галузей народного господарства, інші нормативно-правові акти. 

Відсильна норма статті 7 КЗпП, що допускає встановлення законодавством додаткових підстав припинення трудового договору, знайшла, наприклад, розкриття в статті 83 Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі - Закон № 889), яка містить ряд додаткових підстав для припинення державної служби. Так, частиною першою статті 83 закону, зокрема, встановлено припинення державної служби:
а) у разі:
- втрати права на державну службу або його обмеження (стаття 84);
закінчення строку призначення на посаду державної служби (стаття 85);
настання обставин, що склалися незалежно від волі сторін (стаття 88);
незгоди державного службовця на проходження державної служби у зв’язку із зміною її істотних умов (стаття 43);
досягнення державним службовцем 65-річного віку, якщо інше не передбачено законом; 
- застосування заборони, передбаченої Законом України від 16.09.14 № 1682 "Про очищення влади".
б) за ініціативою:
 - державного службовця або за угодою сторін (стаття 86);
суб’єкта призначення (стаття 87);

Крім того, чинним законодавством про працю передбачено укладення контракту з керівником підприємства, що є у державній власності. Пункт 8 статті 36 КЗпП дозволяє в контракті зазначити підстави припинення трудового договору, не передбачені законодавчими актами. У пункті 26 типової форми контракту з керівником підприємства, що є у державній власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України  від 02.08.95 № 597, дано перелік підстав, з яких керівник може бути звільнений з посади,  а контракт розірваний з ініціативи органу управління майном, у тому числі за пропозицією місцевого органу державної виконавчої влади, до закінчення строку його дії у разі:
- систематичного невиконання без поважних причин обов'язків, покладених на нього контрактом;
- одноразового грубого порушення законодавства чи обов'язків, передбачених контрактом, в результаті чого для підприємства настали значні негативні наслідки (понесено збитки, виплачено штрафи тощо); 
- невиконання підприємством зобов'язань перед бюджетом та Пенсійним фондом щодо сплати податків, зборів та обов'язкових платежів, страхових внесків, а також невиконання підприємством зобов'язань щодо виплати заробітної плати працівникам чи недотримання графіка погашення заборгованості із заробітної плати;
- неподання в установленому порядку на затвердження або погодження органу управління майном річного з поквартальною розбивкою фінансового плану підприємства, або порушення порядку здійснення витрат суб'єктами господарювання державного сектора економіки у разі незатвердження (непогодження) річних фінансових планів у встановленому порядку, визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.12 № 899;
- несплати реструктурованої податкової заборгованості протягом трьох місяців при наявності вини керівника;
- порушення порядку здійснення розрахунків в іноземній валюті;
- допущення зростання обсягів простроченої кредиторської заборгованості;
- коли у трьох звітних кварталах протягом календарного року спостерігається зростання обсягів дебіторської заборгованості підприємства, яке за загальним підсумком зазначених кварталів не супроводжується відповідним зростанням обсягів реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) підприємства;
- неподання органу управління майном квартальної та річної фінансової звітності, а також квартального та річного звітів про виконання фінансового плану підприємства разом з пояснювальною запискою щодо результатів діяльності;
- порушення законодавства під час використання фінансових ресурсів підприємства, у тому числі при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, а також за поданням службових осіб органів державного нагляду за охороною праці у разі систематичних порушень вимог чинного законодавства з питань охорони праці.
Відповідно до пункту 16 Положення про порядок укладення контракту з керівником підприємства, що є у державній власності, при найманні на роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.93 № 203, розірвання контракту з ініціативи органу управління майном має відбуватися з урахуванням гарантій, встановлених чинним законодавством. 
При формулюванні звільнення з підстав, встановлених у контракті, але не передбачених чинним законодавством, слід посилатись на пункт 8 статті 36 КЗпП із зазначенням також відповідного пункту контракту.

Слід зауважити, що нормативно-правові акти, якими встановлено додаткові підстави розірвання трудового договору, не завжди їх кваліфікують як звільнення з ініціативи роботодавця. Через це виникають трудові спори, оскільки звільнення працівника з ініціативи роботодавця має здійснюватися за встановленими правилами та гарантіями (частина третя статті 40, статті 43, 43-1, частина третя статті 184, статті 186-1, 198 КЗпП), недотримання яких є порушенням законодавства про працю. Розірвання ж трудового договору не з ініціативи роботодавця регулюється іншими правилами. 
Зважаючи на те, що не у всіх випадках можна однозначно кваліфікувати розірвання трудового договору як звільнення з ініціативи роботодавця з підстав, встановлених не КЗпП, а іншими нормативно-правовими актами, інколи визначена судом кваліфікація розірвання трудового договору не відповідає кваліфікації роботодавця.

Заслуговує на увагу передбачене статтею 28 КЗпП звільнення за результатами випробування, оскільки таке звільнення трактується у статті 43-1 Кодексу як розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця. Проте частиною третьою статті 184, статтею 186-1 КЗпП встановлено заборону звільнення з ініціативи роботодавця вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох або до шести років у разі, якщо дитина потребує домашнього догляду; одиноких матерів за наявності дитини віком до чотирнадцяти років або дитини-інваліда; батьків, які виховують дітей без матері (в тому числі в разі тривалого перебування матері в лікувальному закладі), а також на опікунів (піклувальників), одного з прийомних батьків, одного з батьків-вихователів.
Працівники названих категорій не можуть бути звільнені не тільки з підстав, передбачених статтями 40 та 41 КЗпП, а й з інших підстав, що кваліфікуються як звільнення з ініціативи роботодавця. Таким чином, із наведеного випливає, що працівники зазначених у цих статтях категорій не можуть бути звільнені за результатами випробування. У зв’язку з цим виникає питання про доцільність встановлення для таких осіб випробування, хоча в переліку осіб, для яких не встановлюється випробування при прийнятті на роботу, значаться лише "вагітні жінки; одинокі матери, які мають дитину віком до чотирнадцяти років або дитину-інваліда" (частина третя статті 26 КЗпП).

Частиною третьою статті 22 КЗпП передбачено, що законодавством можуть встановлюватись певні вимоги щодо віку, рівня освіти, стану здоров’я працівників. І чинне законодавство містить ряд правових норм, що відображають особливості регулювання праці працівників окремих категорій, зокрема, молоді, жінок. 
Беручи до уваги характер роботи та з метою охорони здоров’я працівників, при прийнятті на роботу встановлюються певні обмеження. Зокрема, статтею 174 КЗпП заборонено застосовувати працю жінок на деяких роботах; у статті 188 вказано вік, з якого допускається прийняття на роботу; у статті 190 зазначено роботи, де не можна використовувати працю осіб молодше вісімнадцяти років. 
Статтею 25-1 КЗпП встановлено обмеження щодо спільної роботи родичів на підприємстві, в установі, організації. Додаткова підстава припинення трудового договору, як порушення встановлених правил прийняття на роботу (стаття 7 КЗпП).

При практичному застосуванні законодавства інколи неоднозначно тлумачиться питання кваліфікації звільнення у разі порушення правил прийняття на роботу. Одні вважають, що в цих випадках звільнення слід проводити як розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця, інші вважають ці випадки самостійними підставами для розірвання трудового договору, а судова практика не дає однозначної відповіді на це питання.
Так, пунктом 29 постанови ВСУ № 14 лише роз’яснено, що, вирішуючи справи про припинення трудового договору у зв’язку з порушенням правил прийняття на роботу, суди повинні враховувати, що звільнення з цих підстав може мати місце у випадках, коли відповідно до статті 7 КЗпП спеціальною нормою законодавства України передбачено обмеження на прийняття на роботу за певних умов (наприклад осіб, позбавлених вироком суду права обіймати певні посади або займатись певною діяльністю протягом визначеного строку; прийняття на роботу, пов'язану з матеріальною відповідальністю осіб, які раніше були засуджені за розкрадання, хабарництво та інші корисливі злочини, якщо судимість не знято і не погашено). І все-таки вважається, що порушення встановлених правил прийняття на роботу є самостійною підставою для розірвання трудового договору, яке не слід розглядати як розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу. 
Коли працівників, прийнятих на роботу з порушенням правил прийняття на роботу, звільняють, до їхніх трудових книжок вноситься запис з посиланням на відповідну норму (пункт, статтю) закону чи підзаконного акта, порушену при прийнятті на роботу.

Нагадаємо: якщо трудовий договір розривається з підстав, встановлених не КЗпП, а іншими нормативно-правовими актами, потрібно правильно кваліфікувати та визначити правила (порядок) такого звільнення, щоб не допустити трудових спорів.
(розбираючи свій архів)