Методичні рекомендації з питань запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб, розроблено відповідно до Закону України від 14.10.14 № 1700 "Про запобігання корупції" (далі - Закон).
9. Відповідальність за вчинення дій, прийняття рішень в умовах
конфлікту інтересів. Усунення наслідків вчинення дій, прийняття рішень в умовах
конфлікту інтересів
Загальні засади
відповідальності за корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення
визначені у частині першій статті 65 Закону, якою передбачено, що за їх
вчинення особи, зазначені в частині першій статті 3 цього Закону, притягаються
до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної
відповідальності у встановленому законом порядку.
При цьому, порушення
вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів відноситься до
порушень, пов'язаних із корупцією, за яке законом встановлено такі види
відповідальності:
дисциплінарну відповідальність за:
- неповідомлення про
потенційний конфлікт інтересів (може застосовуватися в залежності від
конкретних обставин вчинення проступку та ступені вини особи);
- неповідомлення про
реальний конфлікт інтересів та/або вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту
інтересів, за умови, що судом на особу не накладено стягнення у виді
позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов'язаними з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або
такою, що прирівнюється до цієї діяльності (застосовується обов'язково) (частина
друга статті 65 Закону).
цивільно-правову відповідальність за:
- вчинення дій чи
прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів (відшкодування
матеріальної та/або моральної шкоди відповідно до Цивільного кодексу України).
адміністративну відповідальність за:
- неповідомлення особою
у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального
конфлікту інтересів (штраф від 1700 до 3400 гривень, а в разі застосування
положень частини п'ятої статті 30 Кодексу України про адміністративні правопорушення, то додатково із позбавленням права обіймати певні посади або
займатися певною діяльністю на строк від шести місяців до одного року) (частина
перша статті 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення);
- вчинення дій чи
прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів (штраф від 3400 до 6800
гривень, а в разі застосування положень частини п'ятої статті 30 Кодексу
України про адміністративні правопорушення, то додатково із позбавленням права
обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від шести
місяців до одного року) (частина друга статті 172-7 Кодексу України про
адміністративні правопорушення);
- за будь-яку із
вищевказаних дій, вчинену особою, яку протягом року було піддано адміністративному
стягненню за такі ж порушення (штраф від 6800 до 13600 гривень з (обов'язковим)
позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю
строком на один рік) (частина третя.статті 172-7 Кодексу України про адміністративні
правопорушення).
Загальний порядок
притягнення до адміністративної відповідальності визначається Кодексом України
про адміністративні правопорушення, водночас спеціальний Закон містить окремі
спеціальні норми, які також враховуються при здійсненні провадження у
відповідній справі про адміністративне правопорушення, пов'язане із корупцією.
Так, згідно з
положеннями частини п'ятої статті 65 Закону особа, щодо якої складено протокол
про адміністративне правопорушення, пов'язане з корупцією, якщо інше не
передбачено Конституцією і законами України, може бути відсторонена від
виконання службових повноважень за рішенням керівника органу (установи,
підприємства, організації), в якому вона працює, до закінчення розгляду справи
судом.
У разі ж закриття
провадження у справі про адміністративне правопорушення, пов'язане з корупцією,
у зв’язку з відсутністю події або складу адміністративного правопорушення
особі, відстороненій від виконання службових повноважень, відшкодовується
середній заробіток за час вимушеного прогулу, зумовленого таким відстороненням.
Із метою виявлення
причин та умов, що сприяли вчиненню, пов'язаного з корупцією правопорушення або
невиконанню вимог цього Закону в інший спосіб, за поданням спеціально
уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції або приписом Національного
агентства рішенням керівника органу, підприємства, установи, організації, в
якому працює особа, яка вчинила таке правопорушення, проводиться службове
розслідування в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (частина третя
статті 65 Закону).
Порядок проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 N 950.
Порядок проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 N 950.
В аспекті кримінальної
відповідальності за порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту
інтересів важливо пам'ятати, що у випадках, коли приватний інтерес фактично
призвів до прийняття правомірних або неправомірних рішень, а так само до вчинення
правомірних чи неправомірних діянь, вони можуть розглядатися з точки зору
наявності ознак таких корупційних злочинів як "Зловживання службовим
становищем" (стаття 364 Кримінального кодексу України), "Прийняття пропозиції,
обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою" (стаття 368 Кримінального
кодексу України) тощо, а не лише як "конфлікт інтересів".
Усунення наслідків
корупційних правопорушень
Нормативно-правові акти,
рішення, видані (прийняті) з порушенням вимог Закону України "Про запобігання
корупції", підлягають скасуванню або можуть бути визнані незаконними в судовому
порядку за заявою будь-якої зацікавленої особи, а також прокурора, органу
державної влади, органу місцевого самоврядування. Правочин, укладений внаслідок
порушення вимог Закону, може бути визнаний судом недійсним.
Збитки, шкода, завдані
державі внаслідок вчинення корупційного або пов'язаного з корупцією
правопорушення, підлягають відшкодуванню особою, яка вчинила відповідне
правопорушення, в установленому законом порядку.
Громадяни, а також
підприємства, установи, організації, права яких порушено внаслідок вчинення
корупційного правопорушення, мають право за рахунок державного бюджету на:
1) відновлення порушених
прав;
2) відшкодування
завданих збитків;
3) відшкодування
завданої моральної шкоди;
4) відшкодування
завданої майнової шкоди.
Держава, орган місцевого
самоврядування, які відшкодували шкоду, збитки, мають право зворотної вимоги до
особи, діями (бездіяльністю) якої було безпосередньо завдано збитків, шкоди, у
розмірі виплаченого відшкодування.
Крім того, кошти та інше
майно, одержані внаслідок вчинення корупційного правопорушення, підлягають
конфіскації або спеціальній конфіскації за рішенням суду в установленому
законом порядку.
Зміст
Зміст