Відповідно до статті 27 Закон України від 14.10.14 № 1700 “Про запобігання корупції” (надалі – Закон № 1700) обмеження щодо
спільної роботи близьких осіб поширюється виключно на осіб, уповноважених на виконання
функцій держави або місцевого самоврядування. Зокрема, вони не можуть мати у прямому підпорядкуванні
близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням
повноважень близьким їм особам. У зв'язку з цим, претенденти на зайняття посад
державних службовців зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду в
якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.
Зазначені обмеження щодо роботи близьких осіб не
стосуються осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є
районними центрами), а також гірських населених пунктах.
У разі виникнення обставин, що порушують вимоги щодо
обмеження роботи близьких осіб, необхідно вжити заходів щодо усунення таких
обставин у п’ятнадцятиденний строк.
Якщо в зазначений строк ці обставини
добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк
з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на
іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування. У разі неможливості такого
переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із
займаної посади.
Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто,
відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення
обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що
виключає пряме підпорядкування. У разі неможливості такого переведення особа,
яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.
Абзацами другим і третім частини першої статті 1 Закону №
1700 визначено вичерпні поняття прямого підпорядкування та близькі особи, а
саме:
- пряме
підпорядкування - відносини прямої організаційної або правової залежності
підлеглої особи від її керівника, в тому числі через вирішення (участь у
вирішенні) питань прийняття на роботу, звільнення з роботи, застосування
заохочень, дисциплінарних стягнень, надання вказівок, доручень тощо, контролю
за їх виконанням;
близькі
особи - особи, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом і мають
взаємні права та обов’язки із суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 3
цього Закону (крім осіб, взаємні права та обов’язки яких із суб’єктом не мають
характеру сімейних), у тому числі особи, які спільно проживають, але не
перебувають у шлюбі, а також - незалежно від зазначених умов - чоловік,
дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний
брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук,
правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, усиновлювач чи
усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або
піклуванням згаданого суб’єкта.
Відповідно до статті 5 Закону України від 15.02.95 № 56 “Про
статус гірських населених пунктів в Україні” статус особи, яка проживає і
працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус
гірського, надається громадянам, що постійно проживають, постійно працюють або
навчаються на денних відділеннях навчальних закладів у цьому населеному пункті,
про що громадянам виконавчим органом відповідної місцевої ради видається
посвідчення встановленого зразка. У разі, коли підприємство, установа,
організація розташовані за межами населеного пункту, якому надано статус
гірського, але мають філії, представництва, відділення, інші відокремлені
підрозділи і робочі місця в населених пунктах, що мають статус гірських, на
працівників, які постійно в них працюють, поширюється статус особи, що проживає
і працює (навчається) на території населеного пункту, якому надано статус
гірського.
Слід зазначити, що дане обмеження по суті складається з
двох окремих заборон: мати в підпорядкуванні близьких осіб або бути їм прямо
підпорядкованим. Тому, ситуація, коли близькі особи перебувають у відносинах
прямого підпорядкування і при цьому підпорядкована особа працює у сільській
місцевості, а керівник працює у місті, потребує врегулювання, оскільки має
місце порушення обмеження з боку особи, яка є керівником.
До відома. Забороняється
сумісна робота (служба) на одному й тому самому підприємстві, в установі, організації
осіб, які є між собою близькими родичами чи свояками (батьки, подружжя, брати,
сестри, сини, дочки, а також брати, сестри, батьки і діти подружжя), якщо їх
служба пов'язана з безпосередньою підпорядкованістю або підконтрольністю одне
одному (на підприємствах державної форми власності) - пункт 16 постанови РНК
УРСР від 04.06.1933 року "Про суміщення посад та про службу родичів в
установах, підприємствах та організаціях усуспільненого сектору"
Обмеження
після припинення діяльності, пов'язаної з виконанням функції держави або
місцевого самоврядування
Відповідно до
статті 26 Закону № 1700 особам, уповноваженим на виконання функцій держави або
місцевого самоврядування, зазначеним у пункті 1 частини першої статті 3 цього закону,
які звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов'язану з виконанням
функцій держави або місцевого самоврядування, забороняється:
- протягом року з дня припинення відповідної діяльності
укладати трудові договори (контракти) або вчиняти правочини у сфері
підприємницької діяльності з юридичними особами приватного права або фізичними
особами - підприємцями, якщо вищезгадані особи протягом року до дня припинення
виконання функцій держави або місцевого самоврядування здійснювали повноваження
з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо
діяльності цих юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців;
- розголошувати або використовувати в інший спосіб у
своїх інтересах інформацію, яка стала їм відома у зв’язку з виконанням
службових повноважень, крім випадків, встановлених законом;
- протягом року з дня припинення відповідної діяльності
представляти інтереси будь-якої особи у справах (у тому числі в тих, що
розглядаються в судах), в яких іншою стороною є орган, підприємство, установа,
організація, в якому (яких) вони працювали на момент припинення зазначеної
діяльності.
Порушення встановленого вище обмеження щодо укладення
трудового договору (контракту) є підставою для припинення відповідного
договору.
Правочини у сфері підприємницької діяльності, вчинені з
порушенням вимог стосовно обмежень, можуть бути визнані недійсними. У разі
виявлення порушень, Національне агентство з питань запобігання корупції звертається
до суду для припинення трудового договору (контракту), визнання правочину
недійсним.
Слід зазначити, що запровадження такого обмеження є
загальновизнаним міжнародним антикорупційним стандартом. За своєю природою
згаданий превентивний механізм має на меті мінімізувати ризики виникнення
конфлікту інтересів при переході службовця на іншу, не пов'язану з виконанням
функцій держави роботу, мінімізувати випадки, коли особа у неправомірний спосіб
створює особливо сприятливі умови для установ, підприємств, організацій, де
вона планує працювати після залишення публічної служби або використовує на
новій посаді службову інформацію або інші можливості своєї колишньої посади на
службі.