77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Дорожньо-транспортна пригода за участю транспортного засобу підприємства

Регулювання суспільних відносин у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначення прав, обов'язків і відповідальності суб'єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об'єднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання відбувається за нормами Закону України  від 30.06.93 № 3353 "Про дорожній рух" (надалі – закон № 3353) та нормативно-правових актів, що видаються відповідно до нього.
Відповідно до статті 1 Закону України від 01.07.04 № 1961 "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (надалі – закон № 1961):
- наземні транспортні засоби - це пристрої,  призначені для перевезення людей та/або  вантажу,  а також   встановленого   на   ньому   спеціального   обладнання  чи механізмів,  які  підлягають  державній  реєстрації  та  обліку  у територіальних   органах  Міністерства  внутрішніх  справ  України та/або  допущені  до  дорожнього  руху,  а  також ввезені на митну територію  України  для  тимчасового користування, зареєстровані в інших  країнах.
Водночас, закон не вважає транспортним засобом пристрій, який підпадає під ознаки, зазначені вище, але щодо якого не встановлено   коригуючий   коефіцієнт   залежно   від   типу транспортного  засобу; 
- забезпечений  транспортний  засіб - транспортний засіб, зазначений   у   чинному   договорі   обов'язкового    страхування цивільно-правової  відповідальності,  за  умови  його експлуатації особами, відповідальність яких застрахована;
- особи,    відповідальність   яких   застрахована,   - страхувальник та інші особи, які правомірно володіють забезпеченим транспортним  засобом. Володіння забезпеченим транспортним засобом вважається  правомірним,  якщо  інше  не  встановлено  законом або рішенням суду;
- власники  транспортних  засобів  -  юридичні  та фізичні особи,  які  відповідно  до  законів  України  є  власниками   або законними   володільцями   (користувачами)  наземних  транспортних засобів на підставі права власності, права господарського відання, оперативного  управління, на основі договору оренди або правомірно експлуатують транспортний засіб на інших законних підставах.

Дії водія відразу після ДТП
Відповідно до пункту 1.12 статті 1 закону № 1961, пункту 1.10 Правил дорожнього руху, затверджено постановою Кабінету Міністрів України  від 10.10.01 № 1306 (надалі – правила № 1306) дорожньо-транспортна пригода - подія, що сталася під час руху транспортного засобу (надалі – ТЗ), внаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки.
У разі причетності до дорожньо-транспортної пригоди водій, відповідно до пункту 2.10 правил № 1306, зобов'язаний:
а) негайно зупинити транспортний засіб і залишатися на місці пригоди;
б) увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки відповідно до вимог пункту 9.10 цих правил;
На підставі пункту 9.10 правил водію разом з увімкненням аварійної світлової сигналізації слід установити знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар на відстані, що забезпечує безпеку дорожнього руху, але не ближче 20 метрів до транспортного засобу в населених пунктах і 40 метрів поза ними, у разі:
- скоєння дорожньо-транспортної пригоди;
- вимушеної зупинки в місцях з обмеженою оглядовістю дороги хоча б в одному напрямку менше 100 метрів.

в) не переміщати транспортний засіб і предмети, що мають причетність до пригоди;
г) вжити можливих заходів для надання домедичної допомоги потерпілим, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги, а в разі відсутності можливості вжити зазначених заходів звернутися по допомогу до присутніх і відправити потерпілих до закладу охорони здоров’я;
Частиною п'ятою статті 14 закону № 3353 передбачено, що у випадках, визначених Законом України від 05.07.12 № 5081 "Про екстрену медичну допомогу", надавати необхідну домедичну допомогу та вживати всіх можливих заходів для забезпечення надання екстреної медичної допомоги, у тому числі потерпілим внаслідок дорожньо-транспортних пригод.
Виклик екстреної медичної допомоги здійснюється безоплатно за єдиним телефонним номером виклику екстреної медичної допомоги 103 або за єдиним телефонним номером виклику екстреної допомоги 112 (стаття 4 цього закону).
Порядок передачі викликів екстреної медичної допомоги за єдиним телефонним номером 103 в телекомунікаційній мережі загального користування, затверджено наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України від 18.06.13  № 324, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 9 липня 2013 року за № 1139/23671.

ґ) у разі неможливості виконати дії, перелічені в підпункті "г" цього пункту, відвезти потерпілого до найближчого лікувального закладу своїм транспортним засобом, попередньо зафіксувавши розташування слідів пригоди, а також положення транспортного засобу після його зупинки; у лікувальному закладі повідомити своє прізвище та номерний знак транспортного засобу (з пред'явленням посвідчення водія або іншого документа, який посвідчує особу, реєстраційного документа на транспортний засіб) і повернутися на місце пригоди;
д) повідомити про дорожньо-транспортну пригоду орган чи уповноважений підрозділ Національної поліції, записати прізвища та адреси очевидців, чекати прибуття поліцейських;
е) вжити всіх можливих заходів для збереження слідів пригоди, огородження їх та організувати об'їзд місця пригоди;
є) до проведення медичного огляду не вживати без призначення медичного працівника алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, які входять до офіційно затвердженого складу аптечки).

Відповідно до статті 122-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення (надалі – КУпАП) залишення водіями транспортних засобів, іншими учасниками дорожнього руху на порушення встановлених правил місця дорожньо-транспортної пригоди, до якої вони причетні, - тягне за собою:
- накладення штрафу в розмірі 15 (п'ятнадцяти) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
- або громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин;
- або адміністративний арешт на строк від десяти до п'ятнадцяти діб.
Варто мати на увазі, що залишаючи місце дорожньо-транспортної пригоди, водій позбавляє себе можливості взяти участь у складанні документів, що фіксують як факт самого ДТП, так і його наслідки (пошкодження, завдані автомобілям – учасникам ДТП).

Документальне оформлення ДТП
1. Без залучення працівників відповідних підрозділів Національної  поліції 
Із 19.09.2011 року запроваджено механізм спрощеного оформлення дорожньо-транспортних пригод із незначними наслідками, шляхом складання повідомлення про ДТП.
Пунктом 33.2 статті 33 закону № 1961 встановлено, що у разі настання дорожньо-транспортної пригоди за участю лише  забезпечених  транспортних  засобів,  за  умови  відсутності травмованих   (загиблих)  людей,  а  також  за  згоди  водіїв  цих транспортних засобів щодо обставин її скоєння,  за  відсутності  у них  ознак  алкогольного,  наркотичного  чи  іншого  сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів,  що знижують  увагу та  швидкість  реакції,  ці  водії  мають  право  спільно  скласти повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду (надалі - Європротокол).
У такому разі  водії  транспортних  засобів  після  складення зазначеного в цьому пункті повідомлення мають право залишити місце дорожньо-транспортної  пригоди  та  звільняються   від   обов'язку інформувати  відповідні  підрозділи  Національної  поліції  про її настання. 
У разі оформлення документів про дорожньо-транспортну пригоду без участі уповноважених на те працівників відповідних підрозділів Національної  поліції розмір страхової виплати за шкоду, заподіяну майну  потерпілих,  не  може  перевищувати  максимальних розмірів, затверджених  Уповноваженим органом (національна комісія, що здійснює державне  регулювання  у  сфері  ринків фінансових послуг) за поданням Моторного (транспортного) страхового бюро України (надалі - МТСБУ), що діяли на день  настання  страхового  випадку. 
Відповідно до абзацу першого пункту 39.1  статті 39 закону № 1961 Моторне  (транспортне)  страхове  бюро України є єдиним об'єднанням страховиків,  які здійснюють  обов'язкове  страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів за шкоду,  заподіяну третім особам. Участь страховиків у МТСБУ є умовою здійснення діяльності щодо обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників  наземних транспортних засобів.
Зазначені вище умови передбачено також і пунктом 2.11 правил № 1306.

З наведеного випливає, якщо дорожньо-транспортна пригода сталась за умов:
- відсутності травмованих (загиблих) людей;
- участі лише транспортних засобів забезпечених полісами обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності, укладеними не раніше 19.09.2011 року.
Водії, які відповідно до законодавства звільняються від обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на території України, повинні мати при собі відповідні підтвердні документи (посвідчення) (друге речення підпункту «ґ» пункту 2.1 правил № 1306);
- згоди водіїв транспортних засобів, учасників події, щодо обставин скоєння дорожньо-транспортної пригоди;
- відсутності у водіїв ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під
впливом лікарських препаратів (крім тих, які входять до офіційно затвердженого складу аптечки)
то, учасники ДТП:
- мають право оформити пригоду без участі працівників відповідних підрозділів Національної  поліції шляхом спільного заповнення та підписання повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду (Європротоколу).

Якщо водії – учасники дорожньо-транспортної пригоди однозначно впевнені у виконанні всіх умов, за яких мають право скористатись Європротоколом, тобто:
- мають свідоме уявлення про величину нанесених під час ДТП матеріальних збитків;
-пам`ятають, що розмір страхової виплати за шкоду заподіяну майну потерпілих, не може перевищувати максимальних розмірів, затверджених Уповноваженим органом,
то у такому випадку їм варто скористатися можливістю заповнити Європротокол.
Разом із цим, раніше ніж заповнювати повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду водіям пропонується , за наявності відповідних технічних засобів, провести фотографування місця події та обох транспортних засобів, причетних до дорожньо-транспортної пригоди. У подальшому ці фотографії надати страховику чи МТСБУ як додатки до Європротоколу.

 Якщо водії скористались Європротоколом, то вони:
- мають право залишити місце дорожньо-транспортної пригоди;
- звільняються від обов'язку інформувати відповідний підрозділ Національної  поліції про настання дорожньо-транспортної пригоди;
- звільняються від адміністративної відповідальності, передбаченої за спричинення дорожньо-транспортної пригоди (стаття 122-4 КУпАП);
- повинні не пізніше трьох робочих днів з дати ДТП звернутись зі своїм примірником заповненого Європротоколу до страховика, з яким укладали договір обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.

Водночас варто наголосити, що у разі невиконання хоча б однієї з наведених вище умов,  обов'язкових для Європротоколу, виклик працівників відповідних підрозділів Національної  поліції для оформлення ДТП обов’язковий. 

Європротокол – спеціальний бланк повідомлення про настання дорожньо-транспортної пригоди, який заповнюється водіями-учасниками ДТП на місці події, потім надається страховику чи МТСБУ  водієм транспортного засобу, причетного до дорожньо-транспортної пригоди та стає підставою для виплати страхового відшкодування потерпілим.
Бланк Європротоколу видається автовласнику безкоштовно під час укладення договору обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.  У разі втрати або використання бланку Європротоколу, новий бланк видається страховиком безоплатно на підставі письмової заяви.
Повідомлення заповнюється та підписується водіями транспортних засобів, причетних до дорожньо-транспортної  пригоди. Повідомлення може оформлятися одним із водіїв транспортних засобів виключно у разі, якщо оформлення ДТП здійснювалося уповноваженими на те працівниками відповідного підрозділу Національної  поліції.
Внесення виправлень у Європротокол категорично забороняється. Замість зіпсованого бланку заповнюється інший.
Інструкція щодо заповнення повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду, затверджена Протоколом Президії Моторного (транспортного) страхового бюро України від 11.08.11 № 274.
Зразок Повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду (Європротокол).

До відома. У країнах Європейського Союзу оформлення ДТП без участі представників дорожньої поліції почало використовуватися ще в 50-х роках минулого століття. Зараз у більшості країн ЄС водіям, які потрапили в ДТП, достатньо заповнити бланк Європротоколу для того, щоб оформити цю подію. Лицьова сторона бланку Європротоколу за структурою глав ідентична в усіх країнах, де він запроваджений, відрізняється тільки мова, на якій надруковано бланк. Це зроблено для того, щоб водії різних країн могли швидко зорієнтуватися, якщо вони потраплять в ДТП на території іншої країни.

Варто звернути увагу, що відповідно до пункту 2.9  правил № 1306, водію забороняється:
а) керувати транспортним засобом у:
- стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
- хворобливому стані, у стані стомлення, а також перебуваючи під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реакції і увагу;
б) керувати транспортним засобом, не зареєстрованим в уповноваженому органі Міністерства внутрішніх справ України, або таким, що не пройшов відомчу реєстрацію в разі, якщо законом встановлена обов’язковість її проведення, а також без номерного знака або з номерним знаком, що:
- не належить цьому засобу;
- не відповідає вимогам стандартів;
- закріплений не в установленому для цього місці;
- закритий іншими предметами чи забруднений, що не дає змоги чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 м;
- неосвітлений (у темну пору доби або в умовах недостатньої видимості) чи перевернутий;
в) передавати керування транспортним засобом особам, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, у хворобливому стані;
г) передавати керування транспортним засобом особам, які не мають при собі посвідчення на право керування ним, якщо це не стосується навчання водінню відповідно до вимог розділу 24 цих правил;
ґ) під час руху транспортного засобу користуватися засобами зв'язку, тримаючи їх у руці (за винятком водіїв оперативних транспортних засобів під час виконання ними невідкладного службового завдання). 
Зробимо висновок 
Оформляти дорожньо-транспортної  пригоди без участі працівників відповідних підрозділів Національної  поліції - це право, а не обов'язок учасників ДТП. А це означає, що коли водії-учасники дорожньо-транспортної  пригоди не хочуть скористатися своїм правом оформити ДТП самостійно за наявності такої можливості, вони не зобов'язані це робити.

2. Із залученням працівників відповідних підрозділів Національної  поліції
Відповідно до КУпАП, законів України від 17.03.11 № 3166 "Про центральні органи виконавчої влади",  від 30.06.93 № 3353 "Про дорожній рух", від 02.07.15 № 580 "Про Національну поліцію", постанов Кабінету Міністрів України від 20.05.15 № 314 "Про утворення деяких територіальних органів Міністерства внутрішніх справ", від 17.12.08 №1086 "Про затвердження Порядку тимчасового вилучення посвідчення водія на транспортний засіб та його повернення", від 17.12.08 № 1102 "Про затвердження Порядку тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках", від 17.12.08 № 1103 "Про затвердження Порядку направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, і проведення такого огляду" (надалі – порядок № 1103наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07.11.15№ 1395 затверджено Інструкцію з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10 листопада 2015 року за № 1408/27853 (надалі – Інструкція).
Ця Інструкція визначає  процедуру оформлення поліцейськими підрозділів патрульної поліції та поліцейськими, на яких покладаються обов’язки із забезпечення безпеки дорожнього руху в окремих регіонах та населених пунктах, де тимчасово відсутня патрульна поліція, матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі.

2.1. Оформлення протоколів (постанов) про адміністративне правопорушення та розгляд справ
У разі виявлення правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, розгляд якого віднесено до компетенції Національної поліції України, поліцейський виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення без складання відповідного протоколу (пункт 4 розділу І Інструкції). 
Але, при порушенні правил дорожнього руху водіями транспортних засобів Збройних Сил України або інших утворених відповідно до законів України військових формувань та Державної спеціальної служби транспорту - військовослужбовцями строкової служби штраф як адміністративне стягнення до них не застосовується. У цих випадках поліцейські передають матеріали про правопорушення відповідним органам для вирішення питання про притягнення винних до дисциплінарної відповідальності.
Протокол про адміністративне правопорушення (додаток 1 до Інструкції) складається відповідно до статті 254 КУпАП (розділ ІІ Інструкції). До протоколу про адміністративне правопорушення долучаються:
- письмові пояснення свідків правопорушення у разі їх наявності;
- акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу у разі здійснення його затримання;
- акт огляду на стан сп’яніння у разі проведення огляду на стан сп’яніння;
- інші документи та матеріали, які містять інформацію про правопорушення.
Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності. За наявності свідків і потерпілих протокол про адміністративне правопорушення підписується також цими особами.
У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу про адміністративне правопорушення в ньому робиться відповідний запис, який засвідчується підписами двох свідків.
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які долучаються до протоколу.

При складанні протоколу про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 139, частиною четвертою статті 140 КУпАП або постанови у справі про адміністративні правопорушення, передбачені частинами першою - третьою статті 140 КУпАП (коли протокол не складається), до них необхідно долучати акт обстеження ділянки вулично-шляхової мережі (додаток 2 до Інструкції) з відповідними замірами та схемою про:
- пошкодження шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд, трамвайних колій чи технічних засобів регулювання дорожнього руху;
- самовільне знімання, закриття чи встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху;
- перешкоду для дорожнього руху, у тому числі забруднення шляхового покриття;
- пошкодження асфальтобетонного покриття доріг унаслідок руху машин на гусеничному ходу;
- умови та стан шляху, які загрожують безпеці дорожнього руху;
- порушення нормативів щодо обладнання на дорогах місць проведення ремонтних робіт, залишення дорожніх машин, будівельних матеріалів, конструкцій;
- порушення або невиконання правил на підприємствах, в установах та організаціях під час розроблення та виготовлення транспортних засобів і деталей до них або інших предметів їх додаткового обладнання, під час проектування, реконструкції та ремонту шляхів, залізничних переїздів, інших шляхових споруд.

Справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення, за місцем проживання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, за місцем реєстрації транспортного засобу та на місці вчинення адміністративного правопорушення (пункт 1 розділу ІІІ Інструкції), за наявності відомостей про те, що це порушення не є повторним протягом року.
У разі неможливості встановити повторність постанова в справі про адміністративне правопорушення на місці його вчинення не виноситься, а складається повідомлення про адміністративне правопорушення, яке у п’ятиденний строк надсилається до підрозділу патрульної поліції за місцем проживання (перебування) особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, з метою здійснення перевірки на наявність повторності правопорушення та вжиття заходів щодо подальшого розгляду.
 По справі про адміністративне правопорушення виноситься одна з таких постанов:
- про накладення адміністративного стягнення;
-про застосування заходів впливу, передбачених статтею 24-1 КУпАП;
-про закриття справи (пункт 3 розділу ІУ Інструкції).

2.2. Оформлення матеріалів про правопорушення  внаслідок ДТП (стаття 124 КУпАП)
Відповідно до розділу VІІІ Інструкції у разі порушення учасниками дорожнього руху правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, на місці дорожньо-транспортної пригоди складається протокол про адміністративне правопорушення стосовно цих осіб, до якого додаються:
- схема місця ДТП (додаток 7 до Інструкції), яку підписують учасники ДТП та поліцейський;
- пояснення учасників пригоди та свідків (у разі їх наявності);
- показання технічних приладів (у разі їх наявності);
- показання засобів фото- та/або відеоспостереження (у разі їх наявності);
- інші матеріали, які необхідні для прийняття рішення у справі.
У випадках, коли внаслідок ДТП її учасникам заподіяно тілесних ушкоджень, викликається слідчо-оперативна група для проведення слідчих дій на місці пригоди відповідно до вимог Кримінального процесуального кодексу України.

Копія схеми та/або фотографії з місця дорожньо-транспортної пригоди надаються учасникам пригоди за їх письмовою заявою в підрозділі патрульної поліції, поліцейськими якого зазначене ДТП оформлено.
На схемі місця ДТП графічно зображуються та фіксуються такі об’єкти:
- ділянка дороги, на якій сталась дорожньо-транспортна пригода;
- сталі орієнтири, до яких на схемі здійснена прив’язка об’єктів та слідів;
- транспортні засоби, причетні до дорожньо-транспортної пригоди, координати їх розміщення відносно елементів проїжджої частини та сталих орієнтирів;
- сліди гальмового шляху коліс транспортних засобів: їх розміщення відносно елементів проїжджої частини; довжина від їх початку до кожного колеса транспортного засобу із зображенням місць розривів; довжина слідів на ділянках з різним покриттям;
- інші сліди та предмети, що стосуються пригоди: розміщення частин та об’єктів (уламки кузова, частинки фарби, уламки скла, осипання ґрунту, сліди рідини), що відокремилися від транспортного засобу, відносно елементів проїжджої частини, транспортних засобів; площа розсіювання уламків скла, осипання ґрунту;
- координати місця зіткнення, наїзду відносно сталих орієнтирів;
- ширина проїжджої частини разом з роздільними смугами;
- ширина тротуарів, узбіччя;
- розміри ділянок з різним станом дорожнього покриття;
- розміри та розміщення дефектів дорожнього покриття;
- розташування дорожньої розмітки;
- розташування світлофорів, дорожніх знаків та інших засобів технічного регулювання дорожнього руху;
- розташування шлагбаума, засобів сигналізації, дорожніх знаків на підході до залізничного переїзду.
Звертаємо увагу. В обов’язковому порядку на схемі місця ДТП заповнюється таблиця дорожніх умов та зазначаються назви об’єктів, зображених на схемі.

На зворотному боці схеми місця ДТП зазначаються:
- марка (модель) пошкодженого транспортного засобу;
- номерний знак транспортного засобу;
- власник (співвласник) транспортного засобу;
- серія та номер полісу обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та назва страхової організації, яка його видала, а у разі його відсутності - посвідчення відповідної категорії осіб, для яких наявність полісу не є обов’язковою;
- перелік видимих (зовнішніх) пошкоджень транспортного засобу, які сталися внаслідок дорожньо-транспортної пригоди;
- вид пригоди;
- кількість учасників дорожньо-транспортної пригоди;
- порушення пункту правил № 1306;
- результати огляду на стан сп'яніння (у випадку його проведення);
- тип транспортного засобу.
Зазначена інформація підтверджується підписами водіїв транспортних засобів.
При складанні схеми місця ДТП, працівнику відповідного підрозділу Національної  поліції рекомендується:
- застосовувати спеціальне креслярське приладдя (лінійки, лекала);
- користуватися загальноприйнятими графічними зображеннями об’єктів та умовними позначками;
- не порушувати масштабу зображення;
- деталізувати ту чи іншу ділянку схеми пригоди;
- використовувати винесення фрагментів за схему. 
У випадках, коли для прийняття об’єктивного рішення виникає необхідність для отримання додаткових даних, поліцейський, який оформлює матеріали ДТП, протягом доби передає оформлені матеріали ДТП для подальшого розгляду уповноваженій особі підрозділу патрульної поліції, на території обслуговування якого сталася пригода. Уповноважена особа підрозділу патрульної поліції під час розгляду матеріалів ДТП повинен(на) в найкоротший строк, але не більше одного місяця з дати вчинення ДТП, встановити всі обставини її скоєння, вжити інших заходів щодо об’єктивного визначення особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, передбачене статтею 124 КУпАП, скласти відносно такої особи протокол про адміністративне правопорушення та в п'ятиденний строк надіслати його до відповідного суду.

Якщо при ДТП один з його учасників зник з місця пригоди, поліцейський оформляє схему місця ДТП, відбирає пояснення в потерпілого, свідків (у разі їх наявності), встановлює наявність засобів зовнішнього відео-, фотоспостереження та невідкладно повідомляє уповноважену особу підрозділу патрульної поліції, відповідальну за розшук осіб, що зникли з місця ДТП. Остання зобов'язана вжити всіх можливих заходів для встановлення винуватців ДТП та обставин її вчинення в найкоротший строк, але не більше двох місяців.
Розшук осіб, що зникли з місця ДТП, здійснюється шляхом використання інформаційно-аналітичних баз даних, відкритих джерел інформації, надсилання запитів про отримання необхідних фото- та/або відеофіксацій відповідної пригоди, виклику осіб для прибуття до підрозділу або відвідування їх за місцем проживання (перебування), роботи. При встановленні транспортного засобу, який зник з місця пригоди, проводяться його огляд на предмет наявності характерних пошкоджень, інших обставин ДТП та фотофіксація.
У випадку встановлення факту проживання власника транспортного засобу на території, яку обслуговує інший підрозділ поліції, матеріали надсилаються за територіальністю.

2.3. Оформлення матеріалів про правопорушення (стаття 130 КУпАП)
Водії, стосовно яких у поліцейських є достатні підстави вважати, що вони перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, підлягають відстороненню від керування цими транспортними засобами та огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції (розділ  IX Інструкції).  Направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду на стан сп'яніння і проведення такого огляду здійснюються відповідно до порядку № 1103.
Обов'язковому огляду підлягають водії транспортних засобів - учасники ДТП, унаслідок якої є особи, які отримали тілесні ушкодження.
Огляд на стан алкогольного сп'яніння проводиться поліцейським на місці зупинки транспортного засобу в присутності двох свідків відповідно до чинного законодавства. Результати огляду зазначаються в акті огляду на стан алкогольного сп'яніння з використанням спеціальних технічних засобів.
У разі:
- виявлення стану алкогольного сп'яніння в результаті проведення огляду з використанням спеціальних технічних засобів складається протокол про адміністративне правопорушення, до якого долучаються акт огляду на стан сп'яніння та роздруківка із результатом огляду з використанням спеціального технічного засобу (у разі наявності);
- проведення огляду на стан сп'яніння в закладах охорони здоров’я висновок про його результати долучається до протоколу про адміністративне правопорушення (у разі підтвердження стану сп'яніння);
- відмови водія транспортного засобу від проведення огляду в закладі охорони здоров’я поліцейський в присутності двох свідків складає протокол про адміністративне правопорушення, у якому зазначає ознаки сп'яніння і дії водія щодо ухилення від огляду.
Не можуть бути залучені як свідки поліцейські або особи, щодо неупередженості яких є сумніви.
До відома. Іноземці і особи без громадянства, які перебувають на території України, підлягають адміністративній відповідальності на загальних підставах. Питання про відповідальність за адміністративні правопорушення, вчинені на території України іноземцями, які згідно з чинним законодавством та міжнародними договорами України користуються імунітетом від адміністративної юрисдикції України, вирішуються дипломатичним шляхом (стаття 16 КУпАП).

Шкода, пов'язана з пошкодженням транспортного засобу
Відповідно до статті 29 закону № 1961 у зв'язку з пошкодженням транспортного засобу  відшкодовуються витрати (виплата страхового відшкодування), пов'язані з відновлювальним ремонтом транспортного засобу з   урахуванням  зносу,  розрахованого  у  порядку,  встановленому законодавством,   включаючи   витрати   на   усунення  пошкоджень, зроблених   навмисно   з   метою  порятунку  потерпілих  внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, з евакуацією транспортного засобу з місця  дорожньо-транспортної  пригоди  до  місця  проживання  того власника  чи  законного  користувача  транспортного  засобу,  який керував   транспортним   засобом  у  момент  дорожньо-транспортної пригоди, чи до місця здійснення ремонту на території України. Якщо транспортний  засіб  необхідно,  з  поважних  причин, помістити на стоянку,  до  розміру  шкоди  додаються також витрати на евакуацію транспортного засобу до стоянки та плата за послуги стоянки.
Фізичний знос розраховується відповідно з вимогами Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів, затверджено наказом Міністерства юстиції України та Фонду державного майна України від 24.11.03 №142/5/2092 (у редакції відповідного наказу від 24.07.09 N 1335/5/1159), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04 серпня 2009 року за N 724/16740.
Орієнтовну вартість незначних пошкоджень транспортного засобу варто з'ясувати у майстра станції технічного обслуговування (СТО), на якій забезпечується обслуговування автомобіля.  
Слід пам'ятати, що при визначенні вартості відновлювального ремонту, вартість запасних частин, що замінюються, може бути зменшено на величину фізичного зносу.

Загальний висновок щодо дій якщо сталась дорожньо-транспортна пригода
Від початкових дій після дорожньо-транспортної пригоди її учасників у значній мірі залежить фіксація обставин пригоди, а у подальшому і оцінка дій водія (водіїв) відповідно до вимог правил № 1306, тобто вирішення питання про те, хто із водіїв є винуватцем.
Учасники дорожньо-транспортної пригоди зобов'язані:
- дотримуватися передбачених правилами дорожнього руху обов’язків водія причетного до дорожньо-транспортної пригоди;
- вжити заходів з метою запобігання чи зменшення подальшої шкоди;
- проінформувати інших осіб, причетних до цієї пригоди, про себе, своє місце проживання, назву та місцезнаходження страховика та надати відомості про відповідні страхові поліси;
- невідкладно, але не пізніше трьох робочих днів з дня настання дорожньо-транспортної пригоди, письмово надати страховику з яким укладено договір обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду;
- зберігати пошкоджене майно (транспортні засоби) у такому стані, в якому воно знаходилося після дорожньо-транспортної пригоди, до тих пір, поки його не огляне призначений страховиком представник;
- сприяти страховику та МТСБУ в розслідуванні причин та обставин дорожньо-транспортної пригоди, а саме: надати для огляду транспортний засіб або інше пошкоджене майно, повідомити страховика та/або МТСБУ про всі відомі обставини та надати для огляду та копіювання документи щодо дорожньо-транспортної пригоди протягом семи робочих днів з дня отримання інформації або документу.

Водії-учасники пригоди самостійно можуть провести огляд місця події та скласти схему дорожньо-транспортної пригоди, по можливості за участю двох незацікавлених осіб (свідків).
Слід зазначити, що схема ДТП є одним із основних документів, на підставі яких проводиться аналіз механізму  дорожньо-транспортної пригоди та оцінка дій водіїв стосовно правил № 1306. Тому необхідно дуже відповідально складати схему ДТП і максимально точно фіксувати дорожню обстановку та сліди, утворені транспортними засобами під час ДТП.

За допомогою умовних позначок, які визначені в Інструкції по заповненню повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду (Європротоколу), учасники дорожньо-транспортної пригоди у відповідному полі бланка Європротоколу малюють схему ДТП, яка в обов'язковому порядку повинна містити інформацію про:
- конфігурацію ділянки дороги, на якій сталась пригода (пряма, перехрестя, виїзд з другорядної на головну дорогу тощо);
- напрям руху основного потоку транспорту на дорозі;
- розташування автомобілів – учасників дорожньо-транспортної пригоди на дорозі в момент скоєння ДТП ;
- точне розташування автомобілів – учасників дорожньо-транспортної пригоди один відносно другого;
- наявність світлофора у полі зору водіїв та колір, який він відображав в момент ДТП;
- наявність перешкод на поверхні дороги (сторонні предмети, вибоїни тощо).

Слід пам'ятати, що відповідно до пункту 1.5 порядку № 1306 дії або бездіяльність учасників дорожнього руху та інших осіб не повинні створювати небезпеку чи перешкоду для руху, загрожувати життю або здоров'ю громадян, завдавати матеріальних збитків.
Особа, яка створила такі умови, зобов'язана негайно вжити заходів до забезпечення безпеки дорожнього руху на цій ділянці дороги та вжити всіх можливих заходів до усунення перешкод, а якщо це неможливо, попередити про них інших учасників дорожнього руху, повідомити уповноважений підрозділ Національної поліції, власника дороги або уповноважений ним орган.
Використано Інформаційно-роз’яснювальні матеріали щодо повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду (Європротокол).