77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!
Возвращайтесь   Мир дому твоему   Несколько секретов работы с тестом   Пельмени, тушённые в подливе   Как поддерживать чистоту лимфатической системы   Оpлицa выбирает oтцa для своего потомства   Борщ " Детский " (обычный)   Самое сложное в жизни - не усложнять себе жизнь   Доброе утро (видео)   Притча об истинной любви   Пусть все будет хорошо   "Ша, дети!" (притча для мам)   He cyдитe, дa нe cyдимы бyдeтe   Женщину нужно понять и простить... (видео)   Некоторые факты о кино и кинофильмах  

Про нові критерії класифікації суб’єктів господарювання

З метою гармонізації національного законодавства із законодавством ЄС, зокрема, імплементації Директиви 2013/34/ЄС Європейського Парламенту та Ради ЄС від 26 червня 2013 року про річну фінансову звітність, консолідовану фінансову звітність та пов'язану звітність певних типів підприємств (надалі – Директива 2013/34/ЄС), до Закону України від 16.07.99 № 996 "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (надалі – Закон про бухоблік) внесено зміни  щодо удосконалення деяких його положень. 
Так, Законом України від 05.10.17 № 2164 "Про внесення змін до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" щодо удосконалення деяких положень" (надалі - Закон № 2164), який набирає чинності з 01 січня 2018 року,  запроваджено нову класифікацію суб'єктів господарювання (підприємств).
Саме від класифікації суб’єктів господарювання залежать порядок і правила ведення ними фінансово-господарської діяльності (наприклад, найменші підприємства мають право складати скорочену за показниками фінансову звітність у складі балансу і звіту про фінансові результати).

Відповідно до статті 55 Господарського кодексу України (надалі – ГК) суб'єктами господарювання визнаються учасники господарських відносин, які здійснюють господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов'язків), мають відокремлене майно і несуть відповідальність за своїми зобов'язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством.
Суб'єкти господарювання залежно від кількості працюючих та доходів від будь-якої діяльності за рік можуть належати до суб’єктів малого підприємництва, у тому числі до суб’єктів мікропідприємництва, середнього або великого підприємництва.
Але, з 01.01.2018 року Закон про бухоблік визначатиме власну класифікацію суб’єктів господарювання, тобто для цілей цього закону підприємства (крім бюджетних установ) можуть належати до мікропідприємств, малих, середніх або великих підприємств, за дотримання щонайменше двох критеріїв за попередній рік.
Порівняння наведемо у табличній формі: 


Суб'єкти
Господарський кодекс

Закон від 05.10.17 № 2164
середня кількість працівників за звітний період (календарний рік)

річний дохід від будь-якої діяльності
середня кількість працівників
балансова вартість активів
чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)
мікропідприємництва

не перевищує 10 осіб
не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро 
до 10 осіб
до 350 тисяч євро
до 700 тисяч євро

показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом із цих критеріїв

малого підприємництва

не перевищує 50 осіб
не перевищує суму, еквівалентну 10 мільйонам євро 
до 50 осіб
до 4 мільйонів євро
до 8 мільйонів євро

які не відповідають критеріям для мікропідприємств та показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом із цих критеріїв

середнього підприємництва

інші суб’єкти господарювання належать до суб’єктів середнього підприємництва 
до 250 осіб
до 20 мільйонів євро
до 40 мільйонів євро

які не відповідають критеріям для малих підприємств та показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом із цих критеріїв

великого підприємництва

перевищує 250 осіб
перевищує суму, еквівалентну 50 мільйонам євро
понад 250 осіб
понад 20 мільйонів євро
понад 40 мільйонів євро

які не відповідають критеріям для середніх підприємств та показники яких на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному, відповідають щонайменше двом із цих критеріїв

Суму, еквівалентну євро, визначають за середньорічним курсом Національного банку України
Для визначення відповідності критеріям, встановленим у євро, застосовується офіційний курс гривні щодо іноземних валют (середній за період), розрахований на підставі курсів Національного банку, що встановлювалися для євро протягом відповідного року
Водночас Законом № 2164 установлено, що:
- новоутворені підприємства під час визначення відповідності критеріям застосовують показники на дату складання річної фінансової звітності;
- якщо підприємство однієї з наведених категорій за показниками річної фінансової звітності протягом двох років поспіль не відповідає наведеним критеріям, воно відноситься до відповідної категорії підприємств.

Таким чином, із порівняння положень двох нормативно-правових актів  випливає, що для класифікації суб’єктів господарювання (із 01.01.2018 року) замість річного доходу від будь-якої діяльності (ГК) необхідно використовувати (Закон про бухоблік) два нових вартісних критерію, тобто балансову вартість активів і чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг).
Крім цього, варто наголосити на застосуванні законодавцем термінології при визначенні критерію середньої кількості працівників суб’єктів господарювання. Так, при класифікації суб’єктів господарювання:
- за ГК, середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 10 і 50 осіб, отже у трудових правовідносинах перебуває саме 10 і 50 працівників;
- за Законом № 2164, середня кількість працівників (на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному) - до 10, 50 і 250 осіб. Звідси випливає, що у трудових правовідносинах перебуває - 9, 49 в 249 працівників.

Відповідно до розділу "Категории компаний и групп" Директиви 2013/34/ЄС:
а) применяя один или более вариантов, изложенных в статье 36, государства-члены определяют микропредприятия как предприятия, которые на отчетную дату не выходят за рамки как минимум двух из трех нижеприведенных критериев:
- общая сумма баланса: 350000 евро;
- чистый оборот: 700000 евро;
- среднесписочная численность работников в финансовом году: 10;
б) малыми предприятиями считаются предприятия, которые на отчетную дату не выходят за рамки как минимум двух из трех нижеприведенных критериев:
- общая сумма баланса: 4 000 000 евро;
- чистый оборот: 8 000 000 евро;
- среднесписочная численность работников в финансовом году: 50
в) средними предприятиями считаются предприятия, которые не являются микропредприятиями или малыми предприятиями, и которые на отчетную дату не выходят за рамки как минимум двух из трех нижеприведенных критериев:
- общая сумма баланса: 20000000 евро;
- чистый оборот: 40000000 евро;
- среднесписочная численность работников в финансовом году: 250.
г) крупными предприятиями считаются предприятия, которые на отчетную дату выходят за рамки как минимум двух из трех нижеприведенных критериев:
- общая сумма баланса: 20000000 евро;
- чистый оборот: 40000000 евро;
- среднесписочная численность работников в финансовом году: 250.
д) малыми группами считаются группы, состоящие из материнской компании и дочерних предприятий, которые включаются в консолидацию и которые, на консолидированной основе, на отчетную дату материнской компании не выходят за рамки как минимум двух из трех нижеприведенных критериев:
- общая сумма баланса: 4000000 евро;
- чистый оборот: 8000000 евро;
- среднесписочная численность работников в финансовом году: 50.
е) средними группами считаются группы, не являющиеся малыми группами, состоящие из материнской компании и дочерних предприятий, которые включаются в консолидацию и которые, на консолидированной основе, на отчетную дату материнской компании не выходят за рамки как минимум двух из трех нижеприведенных критериев:
- общая сумма баланса: 20000000 евро;
- чистый оборот: 40000000 евро;
- среднесписочная численность работников в финансовом году: 250.
ж) крупными группами считаются группы, состоящие из материнской компании и дочерних предприятий, которые включаются в консолидацию и которые, на консолидированной основе, на отчетную дату материнской компании выходят за рамки как минимум двух из трех нижеприведенных критериев:
- общая сумма баланса: 20000000 евро;
- чистый оборот: евро 40000000 евро;
- среднесписочная численность работников в финансовом году: 250.

Як бачимо з наведеного вище, застосування законодавцем у Господарському кодексі України словосполучення "не перевищує", співпадає з термінологією Директиви 2013/34/ЄС щодо середньої чисельності працівників (10, 50, 250).
При цьому, пункт 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2164 зобов'язує Кабінет Міністрів України протягом шести місяців (із дня набрання чинності) розробити і внести до Верховної Ради України проект закону щодо приведення відповідно до цього закону положення ГК у частині критеріїв віднесення суб’єктів господарювання до мікропідприємництва, малого, середнього або великого підприємництва.

Підприємства, що становлять суспільний інтерес
Із 01.01.2018 року передбачаються особливі вимоги до підприємств, що становлять суспільний інтерес, тобто підприємства - емітенти цінних паперів, цінні папери яких допущені до біржових торгів, банки, страховики, недержавні пенсійні фонди, інші фінансові установи (крім інших фінансових установ та недержавних пенсійних фондів, що належать до мікропідприємств та малих підприємств) та підприємства, які відповідно до Закону про бухоблік належать до великих підприємств.
Так, підприємство, що становить суспільний інтерес, зобов'язане утворити бухгалтерську службу на чолі з головним бухгалтером, до складу якої входять не менше двох осіб. Але це положення не поширюється на недержавні пенсійні фонди та інститути спільного інвестування
Головним бухгалтером підприємства, що становить суспільний інтерес, може бути призначена особа, яка має повну вищу економічну освіту, стаж роботи у сфері фінансів, бухгалтерського обліку та оподаткування не менше трьох років, не має непогашеної або незнятої судимості за вчинення злочину проти власності та у сфері господарської діяльності. Інші вимоги до головного бухгалтера підприємства, що становить суспільний інтерес, можуть бути визначені законом.

Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів (частина третя статті 8 Закону про бухоблік).
(для збільшення - нажати)
Страниц (3)123 Вперёд