Кабінетом Міністрів України внесено до Верховної Ради
України законопроект (від 12.10.2021 реєстр. № 6171) "Про внесення змін до
деяких законодавчих актів України щодо оптимізації функцій Фонду соціального
страхування України" з метою підвищення доступності та спрощення надання
сервісів Фонду соціального страхування України, а також забезпечення фінансової
стійкості Фонду.
Проектом Закону запропоновано
здійснювати оплату перших семи днів тимчасової непрацездатності працівників унаслідок
захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за
рахунок власних коштів роботодавця (на даний час роботодавці оплачують перших п’ять днів тимчасової непрацездатності
працівника).
Крім того, законопроектом пропонується:
1. Скоротити кількість документів, що подаються особами до Фонду для
призначення страхових виплат за страхуванням від нещасного випадку (з 21 до 1).
2. Забезпечити можливість доступу до сервісів Фонду через Єдиний державний
вебпортал електронних послуг "Дія".
3. Запровадити електронну взаємодію Фонду з державними електронними ресурсами
через національну систему електронної взаємодії "Трембіта" з метою одержання
інформації, необхідної для призначення та контролю страхових виплат (додатково передбачається встановити обмін інформацією із 10
реєстрами та системами).
4. Уточнити та привести відповідно до Сімейного кодексу України коло осіб,
які мають право на одноразові та щомісячні страхові виплати за страхуванням від
нещасного випадку, що значно скоротить кількість позовних заяв до судових органів щодо
встановлення права на отримання страхових виплат у разі смерті потерпілого.
5. Посилити відповідальність держави за дотримання прав застрахованих осіб,
зокрема:
• надати повноваження Кабінету Міністрів України стосовно:
- вирішення питань бюджетної політики Фонду;
- затвердження порядку відчуження майна Фонду;
- затвердження нормативно-правових актів, що регулюють
правовідносини, пов’язані із виконанням завдань і функцій Фонду, що є суміжними
із сферами державних політик, завдання щодо формування та реалізації яких
віднесені до повноважень інших центральних органів виконавчої влади;
- призначення та звільнення директора виконавчої дирекції
Фонду;
• передбачити повноваження Міністерства соціальної політики
України щодо:
- внесення Кабінету Міністрів України пропозицій стосовно
призначення та звільнення з посади директора виконавчої дирекції Фонду;
- погодження призначення та звільнення директором з посад
його заступників і керівників управлінь виконавчої дирекції фонду;
- внесення в порядку державного нагляду подань
відповідному суб’єкту призначення щодо звільнення цих посадових осіб;
• визначити Фонд юридичною особою публічного права.
6. Актуалізувати норми законодавства у зв’язку із запровадженням
електронного реєстру листків непрацездатності.
7. Забезпечити збалансований, з урахуванням світового досвіду, підхід до
оплати перших днів тимчасової непрацездатності роботодавцем, збільшивши період
оплати з 5 до 7 перших днів страхового випадку, з введенням в дію з 2023 року.