Фондом соціального
страхування України (надалі – ФССУ) надано
роз’яснення з питань оплати е-лікарняних.
Лікарняні та "декретні" фінансуються ФССУ у хронологічному порядку -
залежно від дати отримання заяви-розрахунку від роботодавця. Тож і для
паперових, і для електронних лікарняних саме дата подання заяви визначає
отримання матеріального забезпечення. Слідкувати за станом виплат можна у
телеграм-каналі ФССУ за посиланням. Далі наведемо основні
правила оформлення заяв-розрахунків.
Особливості оформлення
заяви-розрахунку за е-лікарняними
Починати призначення
працівнику матеріального забезпечення та оформлення заяви-розрахунку можна з
дати видачі е-лікарняного. Датою видачі для електронних листків
непрацездатності вважається восьмий день після дати закриття, яка зазначена в
документі. А для е-лікарняних по вагітності та пологах - восьмий день після
дати відкриття.
Наприклад, е-лікарняний,
створений 25 жовтня поточного року строком на 10 днів, має дату закриття
03.11.2021 року і буде вважатися виданим (стане готовим до сплати) з 11.11.2021
року. Це визначено пунктами 3 і 4 Порядку видачі (формування) листків
непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджено наказом
Міністерством охорони здоров’я України від 17.06.21 № 1234, зареєстровано в
Міністерстві юстиції України 07 липня 2021 року за № 890/36512 (у редакції відповідного
наказу від 28.09.21 № 2086). Однак часто лікарняні по
вагітності та пологах не змінюють свого статусу на "Готовий до сплати" попри
настання дати видачі, а е-лікарняні по хворобі стають "готовими до сплати" зарано - у таких випадках потрібно орієнтуватися на дати, а допомогу по
вагітності та пологах можна призначити за е-лікарняним зі статусом "Закритий".
Ці технічні неточності поступово врегулюють.
Для оформлення та
подання до ФССУ заяви-розрахунку відведено не більше 5 робочих днів з дати
прийняття комісією із соціального страхування підприємства, установи,
організації (надалі – підприємства)
рішення про призначення допомоги.
Форма заяви-розрахунку,
яку необхідно заповнити для отримання коштів від ФССУ, не змінилась і тотожна
для паперових і електронних лікарняних.
Форма заяви-розрахунку
додано до Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального
забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності
та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального
страхування України, затверджено постановою правління Фонду соціального страхування
України від 19.07.18 № 12
Водночас, звернуто увагу на те, що на сайті Верховної
Ради України наказ від 17.06.21 № 1234 наведено без змін, внесених наказом від
28.09.21 № 2086.
Однак у е-лікарняному
відсутня серія та відрізняються причини непрацездатності, тож заповнення
заяви-розрахунку за такими лікарняними має особливості. У зв’язку із цим не
можна поєднувати листки непрацездатності різних видів - за паперовими і
е-лікарняними мають бути подані дві окремі заяви-розрахунки.
Зверніть увагу, хоча
форми заяв-розрахунків однакові для всіх лікарняних, більшість клієнтських
спеціалізованих програмних забезпечень для електронного документообігу
пропонують окремі форми заяв для паперових і електронних листків
непрацездатності.
Формування
заяви-розрахунку за е-лікарняним:
• перші шість колонок заповнюються без змін, а поле "Серія" необхідно
залишити порожнім;
• у полі "Номер" вказується номер електронного лікарняного — він
складається з 19 знаків і генерується у форматі ХХХХХХ-ХХХХХХХХХХ-Х (де ХХХХХХ
— номер випадку непрацездатності, ХХХХХХХХХХ — порядковий номер листка
непрацездатності, Х — номер версії);
• у наступному полі потрібно вказати, є е-лікарняний первинним або
продовженням (1 або 2 відповідно). Визначити це допоможе унікальний номер
випадку непрацездатності. Йому відповідають перші шість цифр номера
е-лікарняного - вони збігатимуться для всіх лікарняних, сформованих у межах
одного страхового випадку;
• у десятій колонці вказується оновлений код причини непрацездатності
— він відрізняється від визначених для паперових лікарняних.
Так, в е-лікарняних
причини непрацездатності бувають:
"1 - Тимчасова
непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним
випадком на виробництві";
"2 - Вагітність і
пологи";
"3 - Необхідність
догляду за хворою дитиною";
"4 - Необхідність
догляду за хворим членом сім’ї";
"5 - Необхідність
догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18
років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною";
"6 - Карантин,
встановлений відповідно до законодавства";
"7 - Протезування з
поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства";
"8 - Перебування у
відділенні санаторно-курортного закладу";
"9 - Тимчасове
переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу,
нижчеоплачувану роботу" (може бути із позначкою про зв’язок випадку тимчасової
непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта);
"10 - Перебування в
самоізоляції, обсервації під час дії карантину, встановленого Кабінетом
Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби
COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2".
Також у разі наявності в
медичному висновку відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з
професійною діяльністю пацієнта, причина непрацездатності за кодом 1 після
завершення відповідного розслідування може бути змінена Фондом на підставі
актів розслідування нещасного випадку або професійного захворювання на причини:
"11 - Тимчасова
непрацездатність внаслідок професійного захворювання";
"12 - Тимчасова
непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві";
Решта колонок
заповнюються як і раніше. Детальніше про загальні правила заповнення лицьового
та зворотного боків заяви-розрахунку за посиланням.
Подання заяви-розрахунку
Процедура подання
заяв-розрахунків за паперовими та е-лікарняними не відрізняється. Документ
можна подати онлайн за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного
забезпечення або на паперових носіях.
Однак зверніть увагу, що
заяву-розрахунок не можна подати через відповідний інтерфейс в електронному
кабінеті страхувальника на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України -
наразі він не має функціональної реалізації, а подані через нього
заяви-розрахунки не передаються до органів Фонду соціального страхування
України.