Фонд соціального страхування України інформує, що з початку впровадження е-лікарняних було створено вже 2,5 млн медичних висновків, а правила роботи з електронними листками непрацездатності унормували. Роз’яснення щодо більшості нюансів, які виникають під час роботи з е-лікарняними, уже доступні на офіційних ресурсах Міністерства соціальної політики, Міністерства охорони здоров’я, Фонду соціального страхування України, Пенсійного фонду України, а саме:
• які особливості призначення допомоги
від ФССУ за е-лікарняними по вагітності та пологах: посилання
Нововведення та
додаткові роз’яснення публікуються на офіційних ресурсах: посилання, посилання та посилання.
Крім того, фахівці Фонду
соціального страхування України (надалі –
ФССУ) проводять семінари, онлайн-зустрічі та надають консультації.
Так, 26 жовтня,
відбулася зустріч із членами Американської торговельної палати на тему
впровадження електронних лікарняних. Від ФССУ участь у заході взяли заступник
директора ВД ФССУ, начальник управління страхових виплат і матеріального
забезпечення, заступник начальника управління - начальник відділу матеріального
забезпечення, а також заступник начальника управління – начальник відділу
медичної експертизи.
Представники ФССУ надали
актуальні рекомендації щодо роботи з електронними лікарняними та відповіли на
запитання учасників. Наводимо окремі з них.
Щодо помилок під час формування е-лікарняних
Електронні листки
непрацездатності формуються на підставі медичного висновку про тимчасову
непрацездатність для тих пацієнтів, яких було ідентифіковано як застрахованих
осіб. Однак бувають випадки, коли е-лікарняний не створюється — найчастіше це
пов’язано із помилками в персональних даних. Інформація щодо пацієнта вноситься
у медичний висновок автоматично і збігається з даними, зазначеними у декларації
із сімейним лікарем. Якщо персональні дані пацієнта, зазначені в декларації, не
збігаються з даними в реєстрі застрахованих осіб, е-лікарняний не створиться.
Часто такі помилки
пов’язані із застарілою інформацією, яка не була вчасно оновлена застрахованими
особами та їх роботодавцями (наприклад, у разі зміни прізвища), а також різними
варіантами написання П. І. Б. (наприклад, Наталя і Наталія).
Тож працівникам важливо
слідкувати за актуальністю своїх персональних даних і завчасно перевіряти
правильність внесеної інформації. Про всі зміни потрібно оперативно повідомляти
лікаря і роботодавця.
Щодо оплати е-лікарняних працівникам, які продовжували роботу
Сьогодні в разі
створення медичного висновку електронний лікарняний сформується за
замовчуванням. Тож у окремих випадках працівники, для яких було створено
е-лікарняний, можуть продовжувати роботу. Так відбувається, наприклад, коли
працівник відвідав лікаря для консультації або проведення діагностики, однак
фактично не втратив працездатність. За такими е-лікарняними допомога по
тимчасовій втраті працездатності не призначається, адже працівник продовжував
роботу і не втрачав заробітку за цей період.
Щодо перетинання періодів тимчасової непрацездатності в різних е-лікарняних
Період непрацездатності
працівника визначається в медичному висновку та відображається в е-лікарняному.
Однак якщо до електронної системи охорони здоров’я надходить інший медичний висновок,
і періоди непрацездатності перетинаються, тривалість е-лікарняних може бути
скорочена.
Є три найчастіші причини
скорочення, коли новий медичний висновок:
• створено в межах одного випадку
непрацездатності;
• не пов’язаний із попереднім, але
засвідчує непрацездатність у межах тієї ж категорії;
• засвідчує початок іншого страхового
випадку з іншої категорії причин непрацездатності.
Детальніше про правила
скорочення та їх принципи: посилання
Щодо функціонування паперових лікарняних
З першого жовтня всі
заклади охорони здоров’я перейшли на створення медичних висновків замість
видачі паперових лікарняних. Однак існують чотири винятки, у разі яких пацієнту
видадуть паперовий листок непрацездатності:
• продовження лікарняних, які було
видано на папері до 01.10.2021 року;
• технічні помилки, які призвели до
неможливості формування е-лікарняного та які не було усунуто упродовж 7 (сім)
днів;
• помилки під час створення медичного
висновку та спливу строку (7 днів), протягом якого лікар мав можливість внести
зміни;
• у разі всиновлення новонародженої
дитини.
Щодо затримок в оплаті е-лікарняних
У зв’язку із зростанням
кількості листків непрацездатності (як паперових, так і електронних), які
передаються до ФССУ на оплату, а також через системне зменшення упродовж
декількох років відсотку частки ЄСВ, яка направляється до бюджету ФССУ (загалом
майже на 5 %, що у грошовому еквіваленті розрахунково дорівнює близько 16 млрд.
гривен недоотриманих коштів), сьогодні наявні затримки у фінансуванні
матеріального забезпечення.
Потреба у видатках
перевищує доходи від частки ЄСВ упродовж усього поточного року та корелює із
зростанням сум допомог за листками непрацездатності, виданими, у тому числі, в
разі лікування від COVID-19. Наприклад, за підсумками вересня цього року
перевищення потреби у видатках на виплати і медико-соціальні послуги над
фактичними доходами від частки ЄСВ, з якої складається бюджет ФССУ, склало 2,2
млрд. гривен.
Дата фінансування
допомог за листками непрацездатності залежить від дати подання роботодавцем
заяви-розрахунку.
Слідкувати за станом
фінансування можна у телеграм-каналі ФССУ: посилання
Детальніше: посилання