77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!
Возвращайтесь   Мир дому твоему   Несколько секретов работы с тестом   Пельмени, тушённые в подливе   Как поддерживать чистоту лимфатической системы   Оpлицa выбирает oтцa для своего потомства   Борщ " Детский " (обычный)   Самое сложное в жизни - не усложнять себе жизнь   Доброе утро (видео)   Притча об истинной любви   Пусть все будет хорошо   "Ша, дети!" (притча для мам)   He cyдитe, дa нe cyдимы бyдeтe   Женщину нужно понять и простить... (видео)   Некоторые факты о кино и кинофильмах  

Щодо особливостей вивільнення державних службовців (судова справа)

 Роботодавець зобов’язаний попередити працівника про наступне вивільнення та одночасно з цим запропонувати йому всі вакансії.
Установлена актами законодавства можливість реорганізації державної установи (організації) не виключає, а включає зобов`язання роботодавця (держави) щодо працевлаштування працівників, які попереджаються про наступне звільнення, а саме з моменту виникнення обставин, які зумовлюють можливе вивільнення працівників.
На цьому наголосив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду  у справі № 240/10996/20.
Обставини справи
З матеріалів справи відомо, що позивач звернулася до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Державної екологічної інспекції у Житомирській області (надалі – Держекоінспекція), у якому просила:
- визнати протиправним та скасувати наказ Держекоінспекції у Житомирській області про звільнення позивача з посади начальника відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів і надр, поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами - старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області 10 січня 2020 року відповідно до пункту 1-1 частини першої статті 87 Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі – Закон № 889).
- поновити позивача на посаді начальника відділу державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів та надр, поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами – старшого державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Житомирської області Держекоінспекції у Житомирській області;
- стягнути з Держекоінспекції у Житомирській області на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу.

В обґрунтування позову позивач зазначала, що наказ відповідача про її звільнення з посади з підстави ліквідації державного органу є незаконним. Позивач наголошувала, що встановлена законодавством можливість ліквідації державної установи (організації) з одночасним створенням іншої, яка буде виконувати повноваження (завдання) установи, що ліквідується, не виключає, а передбачає зобов`язання роботодавця (держави) щодо працевлаштування працівників ліквідованої установи. Однак, за доводами позивача, спірний наказ є протиправним, оскільки суперечить вимогам частини другої статті 47 та статті 49-2 Кодексу законів про працю України (надалі – КЗпП).

Рішенням суду першої інстанції у задоволенні позову відмовлено. Апеляційний суд рішення суду першої інстанції скасував та ухвалив нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.

 Висновок Верховного Суду
У цій справі Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (надалі – ВС) також уважає за необхідне підкреслити, що відносини публічної служби в основі своєї природи є наслідком реалізації не тільки права на участь в управлінні державними справами через забезпечення доступу до державної служби, визначеного статтею 38 Конституції України, але і права на працю, оскільки перебування особи на державній службі є однією із форм реалізації права на працю, закріпленого у статті 43 Конституції України, а тому за правовою позицією Верховного Суду України, сформованою у постанові від 6 листопада 2013 року у справі № 21-389а13, до відносин публічної служби застосовуються норми трудового законодавства в частині, неврегульованій спеціальним законодавством,

Усталеною є також судова практика субсидіарного застосування приписів КЗпП України у разі неврегульованості нормами спеціального законодавства правовідносин, з приводу яких виник спір, у значенні різновиду аналогії закону як засобу подолання прогалин спеціального законодавства.

ВС підкреслив, ураховуючи відсутність у спеціальному законі норм, які б урегульовували особливості вивільнення державних службовців, зокрема, у разі реорганізації, ліквідації державного органу, на момент виникнення спірних правовідносин, незважаючи на виключення зі статті 87 Закону № 889 бланкетної (відсилочної) норми щодо застосування законодавства про працю при визначенні процедури вивільнення державних службовців на підставі пунктів 1 і 1-1 частини першої цієї статті, Верховний Суд погоджується з доводами позивача про необхідність застосування до спірних правовідносин положень КЗпП на підставі частини третьої статті 5 Закону № 889.
У зв`язку з наведеним слід звернути увагу, що встановлені КЗпП особливості звільнення державних службовців за пунктом 1 частини першої статті 40 цього Кодексу та пунктом 1 частини першої статті 87 Закону № 889 на підставі Закону України від 12.12.19 № 378 "Про внесення змін до Кодексу законів про працю України" набрали чинності 02 лютого 2020 року, тобто після звільнення позивача з посади у січні 2020 року, а тому не підлягали застосуванню у межах спірних правовідносин.
Колегія суддів наголошує, що суб`єкти владних повноважень зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, відтак відповідач у межах спірних правовідносин був зобов`язаний дотриматися визначеної законом процедури вивільнення працівників.

Підстави припинення державної служби у зв`язку з ліквідацією чи реорганізацією державного органу за своєю правовою природою відповідають ознакам вивільнення працівників, що ґрунтується на загальних підставах звільнення за пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП.

У свою чергу, відповідно до пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП трудовий договір, укладений на невизначений термін, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його дії можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом у разі змін в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідації, реорганізації, скорочення чисельності або штату працівників.
ВС зауважив, що процедура вивільнення працівників на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП (у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників) регламентована положеннями частини другої статті 40, статей 42, 49-2 цього Кодексу, що містять юридичні гарантії забезпечення прав працівників від незаконного звільнення та сприяння у збереженні роботи, до яких можна віднести обов`язок роботодавця попередити працівника про наступне вивільнення не пізніше ніж за два місяці та вчинити дії щодо працевлаштування працівника, в тому числі з урахуванням переважного права на залишення на роботі, а також заборону на звільнення працівника в період його тимчасової непрацездатності або відпустки, крім випадку повної ліквідації підприємства, установи, організації.

Також ВС нагадав, що Верховний Суд у постанові від 16 вересня 2021 року у справі №440/413/20 дійшов висновку, що ліквідація відноситься до терміна "змін в організації виробництва і праці", що свідчить про поширення на спірні правовідносини положення частини третьої статті 49-2 КЗпП, відповідно до якої одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівнику іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації.
У цій справі судами обох інстанцій ураховано, у межах спірних правовідносин відбулася реорганізація територіального органу Держекоінспекції шляхом ліквідації Держекоінспекції у Житомирській області з одночасним та утворенням Держекоінспекції Поліського округу. 
На виконання Постанови № 102 Державної екологічної інспекції України прийнято наказ від 29.10.18 № 227 "Про ліквідацію Держекоінспекції у Житомирській області".

Верховний Суд неодноразово повторював, що встановлена законодавством можливість реорганізації державної установи (організації) не виключає, а включає зобов`язання роботодавця (держави) щодо працевлаштування працівників, які попереджаються про наступне звільнення, а саме з моменту виникнення обставин, які зумовлюють можливе вивільнення працівників.
Тобто роботодавець зобов`язаний попередити працівника про наступне вивільнення та одночасно з цим запропонувати йому всі вакансії, які відповідають зазначеним вимогам, що існують на цьому підприємстві, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працівник, який вивільнюється, працював.
При цьому, Верховний Суд звертає увагу, що такий обов`язок по працевлаштуванню працівника покладається на власника з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору та охоплює вакантні посади, які з`явилися в установі протягом всього цього періоду і які існували на день звільнення.

За наведеного правового регулювання та встановлених обставин справи колегія суддів у цій справі уважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що відповідачем порушено порядок звільнення позивача, що має наслідком визнання протиправним та скасування спірного наказу про звільнення позивача з поновленням її на попередній роботі та виплатою середнього заробітку за час вимушеного прогулу в силу вимог частин першої і другої статті 235 КЗпП.

Ураховуючи обставини справи, Верховний Суд скасував рішення суду апеляційної інстанції та залишив рішення суду першої інстанції в силі.тут

Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 13 жовтня 2021 року (справа №240/10996/20, адміністративне провадження № К/9901/11333/21).
Страниц (3)123 Вперёд