77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Забруднення довкілля: підстави для перевірок

Відповідно до  законів  України від 25.06.91 № 1264 "Про  охорону  навколишнього природного середовища", від 05.04.07 № 877 "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.08 N 464 затверджено Порядок  організації  та проведення перевірок суб'єктів господарювання  щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 січня 2009 року за N 18/16034 (надалі - Порядок № 464). Положення про  Державну  екологічну інспекцію України (надалі - Держекоінспекція), затверджено Указом Президента України від 13.04.11 N 454.
За Порядком № 464 періодичність    здійснення    перевірок    визначається відповідно до  Критеріїв розподілу  суб'єктів  господарювання за ступенем ризику  їх господарської  діяльності для  навколишнього природного   середовища   та   періодичність   здійснення  заходів державного нагляду (контролю),  затверджених  постановою  Кабінету Міністрів України  від  19.03.08 N 212, із урахуванням екологічної ситуації  в районі розташування  об'єкта перевірки,  ступеня і характеру його впливу на навколишнє природне середовище. 
Для здійснення перевірки керівником відповідного органу Держекоінспекції або його заступником видається наказ  про проведення перевірки, який має містити: найменування суб'єкта господарювання,  підстава перевірки та предмет перевірки; період, за який буде здійснюватись перевірка;   визначення виконавців  перевірки  із   залученням,  у  разі потреби, спеціалістів інших органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій (за погодженням з їх керівниками). На   підставі   наказу   оформляється   направлення   на проведення перевірки, яке підписується керівником або заступником керівника  органу Держекоінспекції (із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові) і засвідчується відбитком печатки. 
При  перевірці  об'єктів,  які підпадають під дію Закону України від 21.01.94 № 3855 "Про державну таємницю",  державні  інспектори повинні  мати  при  собі допуск установленого зразка і пред'являти зазначений документ на вимогу керівництва суб'єкта господарювання.
Планова    перевірка   здійснюється   відповідно   до квартального    плану   діяльності   органу   Держекоінспекції. У повідомленні про проведення планової перевірки зазначається дата початку та закінчення перевірки, найменування юридичної особи або  прізвище,  ім'я  та  по батькові фізичної особи - підприємця, щодо  діяльності  яких здійснюється перевірка, найменування органу Держекоінспекції. Тривалість  планової  перевірки  не повинна перевищувати п'ятнадцяти робочих днів, а для суб'єкта малого підприємництва  - п'яти   робочих   днів  (пункти 3.2-3.4 Порядку № 464).
Позаплановою перевіркою є перевірка,  яка не передбачена планом роботи органу Держекоінспекції. Під  час  проведення  позапланової  перевірки   державні інспектори перевіряють  питання,  необхідність  висвітлення  яких стала підставою для її проведення,  з обов'язковим зазначенням цих питань у направленні на проведення перевірки. Тривалість  позапланової  перевірки  не повинна перевищувати  десяти робочих  днів,  а  щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів (пункти 3.5-3.10 Порядку № 464)
Взяти до уваги:
Продовження строку, встановленого Порядком № 464, щодо проведення планової чи позапланової перевірки з будь-яких підстав не допускається. 

З метою вдосконалення правил організації та проведення перевірок господарюючих суб’єктів із питань дотримання вимог природоохоронного законодавства на підставі наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 16.03.16 № 101, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 06 квітня 2016 року за № 512/28642, до Порядку № 464 внесено зміни. 
Так,  в абзаці п'ятому пункту 3.6 слова "звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства" замінено словами "обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав", а також доповнено пункт новим абзацом такого змісту: "настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб’єкта господарювання".
Отже, як бачимо, тепер однією з підстав для проведення позапланової перевірки буде тільки обґрунтоване звернення фізичної особи про порушення суб’єктом господарювання її законних прав, а  юридичні особи вже не спричинятиме таких перевірок. Але з доданням нового абзацу з'явились і нові підстави для позапланових перевірок суб’єкта господарювання.
Крім цього, Порядок № 464 доповнено новим пунктом 4.16, яким встановлено, що на підставі акта перевірки, складеного за результатами проведення планової або позапланової перевірки, в ході якої виявлено порушення вимог природоохоронного законодавства, орган Держекоінспекції за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. 
У разі необхідності вжиття інших заходів реагування державний інспектор протягом п’яти робочих днів з дня завершення перевірки складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення перевірки, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб’єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Звернути увагу:
Державні   інспектори   проводять  перевірки  об'єкта  в присутності керівника суб'єкта господарювання  або  уповноважених ним осіб (пункт 4.9 Порядку № 464).  

Якщо  під  час  перевірки   проводиться   вилучення   в установленому  законодавством порядку  знарядь добування об'єктів рослинного  та  тваринного  світу,  транспортних (в  тому   числі плавучих) засобів,  зброї та боєприпасів,  обладнання та предмети, що є  знаряддям  незаконного  добування  об'єктів  рослинного  та тваринного  світу, незаконно добуті природні ресурси і продукцію, що з них вироблена,  складається опис про  їх  вилучення  в  двох примірниках  відповідно  до  Інструкції про порядок вилучення та передання на зберігання до органів внутрішніх справ вилученої у порушників природоохоронного законодавства вогнепальної та іншої зброї і боєприпасів, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 31.03.03 N 56/м, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 квітня 2003 року за  N  298/7619,  про  що  обов'язково зазначається в акті перевірки (пункт 4.17 Порядку № 464). 

У разі виявлення під час проведення перевірки порушення вимог природоохоронного законодавства,  за які згідно  з  Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачено адміністративна відповідальність,  державні інспектори складають протокол  про адміністративне правопорушення відповідно до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.07.04 N 264 "Про затвердження  Інструкції  з оформлення органами Міністерства охорони навколишнього природного середовища України матеріалів про адміністративні правопорушення", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 липня 2004 року за N 934/9533 (пункт 4.18 Порядку № 464).

При встановленні під час перевірки порушення суб'єктами господарювання  вимог законодавства щодо охорони територіальних і внутрішніх морських вод від забруднення і засмічення (стаття 59-1 Кодексу України  про адміністративні правопорушення), крім акта  перевірки,  складається  протокол  про адміністративне правопорушення  українською  та  англійською  мовами відповідно до Положення про порядок обчислення розміру відшкодування  та  сплати збитків, заподіяних  внаслідок забруднення із суден,  кораблів та інших плавучих засобів територіальних і  внутрішніх морських  вод України, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 26.10.95 N 116, зареєстрованого в в Міністерстві юстиції України 27 грудня 1995 за N 478/1014 (пункт 4.18 Порядку № 464).

У  разі  виявлення під час проведення перевірок правопорушень, які містять ознаки злочину, відповідний орган Держекоінспекції не пізніше 10 робочих днів з дня оформлення відповідних матеріалів щодо такого правопорушення направляє їх до правоохоронних органів.