77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Місцеві держадміністрації: законодавство про держслужбу

Міністерством соціальної політики України (надалі - Мінсоцполітики) надані роз'яснення щодо застосування окремих положень Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу"  (надалі – Закон № 889) в місцевих державних адміністраціях.
1. Визначення належності до групи оплати посад керівника апарату, заступника керівника апарату та заступників керівників структурних підрозділів апарату місцевої державної адміністрації. Заміна посади "державний адміністратор” на посаду "адміністратор”.
З метою врегулювання питання визначення посадових окладів керівників апаратів, їх заступників, керівників структурних підрозділів апаратів місцевих державних адміністрацій Мінсоцполітики розроблено відповідний проект постанови, який опрацьовується в органах виконавчої влади і найближчим часом буде поданий на розгляд Кабінету Міністрів України. 
До врегулювання цього питання згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.16 № 292 "Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році” (надалі - Постанова № 292), на нашу думку, посадові оклади керівника апарату місцевої адміністрації мають визначатись за групою 4 (на рівні керівника департаменту), заступника керівника апарату – за групою 5 оплати праці з відповідним посадовим окладом, керівників структурних підрозділів у складі апарату - за 6 групою оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів. Посадовий оклад державного адміністратора також визначається за 6 групою оплати праці.
Відповідно до Закону України від 06.09.052806 "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” в Перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці (додаток 3 до Постанови № 292), проектом постанови передбачається замінити назви посади "державний адміністратор” на посаду "адміністратор”. 

2. Оплата праці державних службовців. Застосування постанов Кабінету Міністрів України від 13.12.99 № 2288  "Про впорядкування умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів  прокуратури, судів та інших органів”, від 09.06.94 № 377 "Про затвердження Положення про військовий облік військовозобов’язаних і призовників”. Виплата у зв’язку з роботою,  яка передбачає доступ до державної таємниці. 
Частиною другою статті 50 Закону № 889 визначено, що заробітна плата державного службовця складається з посадового окладу; надбавки за вислугу років; надбавки за ранг державного службовця; виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконання обов’язків тимчасово відсутнього державного службовця у розмірі 50 відсотків посадового окладу тимчасово відсутнього  державного   службовця;   виплати   за  додаткове  навантаження  у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою державної служби за рахунок економії фонду посадового окладу за відповідною посадою; премії (у разі встановлення).
На виконання Закону № 889 Постановою № 292 затверджено схему посадових окладів на посадах державної служби в державних органах, розміри надбавок за ранги державних службовців та прирівняння посад державної служби.
При цьому, постанови Кабінету Міністрів України, що визначали умови оплати праці державних службовців до набрання чинності Закону № 889 (01.05.2016), зокрема, постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.06 № 268 "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів”, від 13.12.99 № 2288  "Про впорядкування умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів  прокуратури, судів та інших органів”,  від 09.06.94 № 377 "Про затвердження Положення про військовий облік військовозобов’язаних і призовників” не застосовуються.
Стосовно виплати компенсації державним службовцям за роботу з відомостями, що носять державну таємницю, окреме роз'яснення Мінсоцполітики надіслано обласним державним адміністраціям листом від 30.05.16  № 7737/0/14-16/13.
На даний час з метою уникнення неоднозначного тлумачення норм законодавства та приведення актів Кабінету Міністрів України з питань оплати праці відповідно до Закону № 889 розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України, яким пропонується визнати такими, що втратили чинність, деякі акти Кабінету Міністрів України. Проект постанови Кабінету Міністрів України знаходиться на опрацюванні в центральних органах виконавчої влади. 

3.  Оплата праці працівників Центрів перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій. 
Законом № 889 чітко визначена сфера його дії і окремим пунктом визначено на які підприємства, установи, заклади, організації дія Закону № 889 не поширюється.
Так, пунктом 15 частини третьої статті 3 визначено, що дія Закону № 889 не поширюється на працівників державних підприємств, установ, організацій, інших суб'єктів господарювання державної форми власності, а також навчальних закладів, заснованих державними органами.
З урахуванням зазначеного, на Центри перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ та організацій дія Закону № 889 не поширюється.
Мінсоцполітики розроблено проект постанови щодо упорядкування умов оплати праці працівників зазначених вище центрів, який на даний час узгоджується із Міністерством юстиції України. 

4. Виплата новопризначеним працівникам державних органів, які виконують функції з обслуговування надбавки за стаж роботи в державних органах. 
Оплата праці працівників, які виконують функції з обслуговування здійснюється відповідно до постанови  Кабінету Міністрів України від 06.04.16 № 268 "Про умови оплати праці працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, у 2016 році”, в тому числі виплачується надбавка за стаж роботи в державних органах. 
Надбавка за стаж роботи в державних органах виплачується працівникам які займають посади, передбачені цією постановою, у тому числі новопризначеним,  за наявності стажу роботи. 
При цьому до стажу для встановлення надбавки за вислугу років включаються раніше набутий стаж державної служби та періоди роботи, передбачені статтею 46 Закону № 889. 

5.  Чи можна на час участі у виборчому процесі державному службовцю брати не відпустку без збереження заробітної плати, а щорічну основну відпустку? 
Відповідно до абзацу другого частини четвертої статті 10, частини третьої статті 58 Закону № 889 державному службовцю за його заявою надається відпустка без збереження заробітної плати на час участі у виборчому процесі. Зазначена відпустка надається за рішенням керівника державної служби з дня його повідомлення про участь у виборчому процесі і до дня його завершення відповідно до виборчого законодавства.
Питання надання щорічної відпустки (чи її частини) на час участі у виборчому процесі має вирішуватись між керівником державної служби і державним службовцем.
Водночас у разі прийняття рішення державним службовцем, яке буде узгоджене з керівником державної служби, про використання щорічної відпустки на час участі у виборчому процесі слід звернути увагу, що за необхідності державні службовці можуть бути відкликані із щорічної основної або додаткової відпустки на підставі статті 60 Закону № 889. Порядок відкликання державного службовця із щорічної відпустки, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.16 № 230.
Відкликання з інших видів відпусток у тому числі і з відпустки без збереження заробітної плати не допускається. 

6. Як використовувати додаткову відпустку за стаж роботи в державних органах особами, яких попереджено про припинення з 1 травня 2016 року державної служби (використання цієї відпустки протягом 2-х місяців попередження, виплати грошової компенсації, або можливість використання цієї відпустки на іншій посаді)? 
Відповідно до статті 32 Кодексу законів про працю України у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці – систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших – працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.
Тобто, працівникам державних органів, які мали статус державних службовців за Законом України від 16.12.93 № 3723 "Про державну службу” та з 01.01.2016 року (набрання чинності Закону № 889) втратили цей статус, на час повідомлення мають бути в установленому порядку збереженні всі раніше чинні права та гарантії, якими вони користувались. 
Щорічна додаткова відпустка за стаж державної служби працівники можуть використати як протягом двомісячного строку попередження так і після переведення їх на посади, що не належать до посад державної служби. Або за бажанням працівника (при звільненні з посади), на підставі статті 24 Закону України від 15.11.96 № 504 "Про відпустки”, йому може бути виплачена грошова компенсація за невикористані відпустки.