77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Щодо відповідальності за неналежне оформлення трудових правовідносин

Юридичні підстави виникнення трудових правовідносин, тобто залучення до праці працездатних громадян в Україні, є метод добровільного вступу в трудові правовідносини з роботодавцем. 
Основною підставою виникнення трудових правовідносин є трудовий договір. Навіть тоді, коли застосовуються інші підстави виникнення трудових правовідносин, такі як адміністративний акт призначення на посаду, проводяться вибори або конкурсне заміщення посад чи здійснюється розподіл на роботу після закінчення навчання в певних навчальних закладах, оформлення трудових відносин проводиться укладенням трудового договору, конкретний зміст якого встановлюється вільним волевиявленням і угодою між сторонами.
Поки трудовий договір між сторонами не укладений, трудові правовідносини відсутні. Але вже сама процедура укладення трудового договору є процесом виникнення трудових правовідносин. Укладенням трудового договору сторони створюють обставини, з яких норми права пов'язують здійснення трудових правовідносин. 
З наведеного випливає, що правовідносини роботодавця із працівником розпочинаються із укладання трудового договору, який оформляється розпорядчим документом (наказ чи розпорядження) та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.15 № 413 "Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу", повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою до територіальних органів Державної фіскальної служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за формою згідно з додатком до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором одним із таких способів:
- засобами електронного зв’язку з використанням електронного цифрового підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;
- на паперових носіях разом з копією в електронній формі;
- на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж із п'ятьма особами.
Слід зазначити, що до статті 265 Кодексу законів про працю України, на підставі Закону України від 28.12.14 № 77, внесено зміни щодо відповідальності за порушення законодавства про працю.
Крім того:
- до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.13 № 509 "Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення" відповідною постановою від 03.02.16 № 55 внесено зміни, які набрали чинності 10.02.16 року;
наказом Міністерства соціальної політики України від 02.02.16 №67зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 лютого 2016 року за № 256/28386, затверджено форму постанови про накладення штрафів посадовими особами Державної служби з питань праці, який набрав чинності 11.03.16 року.

Отже, якщо до цього часу до роботодавців за порушення трудового законодавства інспекторами з питань праці застосовувалися лише адміністративні штрафи, то починаючи з 11.03.16 року з’явились і фінансові штрафи, які накладаються на поточний рахунок роботодавця (у тому числі фізичних осіб–підприємців).
Юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть фінансову відповідальність у таких розмірах:
- 30 мінімальних заробітних плат, за кожного працівника - 48000 гривен (якщо мінімальна зарплата 1600 гривен) за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору; оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час; виплату заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску.
- 10 мінімальних заробітних плат, за кожного працівника - 16000 гривен (якщо мінімальна зарплата 1600 гривен) за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці (наприклад, неоплата роботи в нічний час, робота в вихідний або святковий день, понадурочна робота та інші питання стосовно оплати праці);
- 3 мінімальні заробітні плати - 4800 гривен (якщо мінімальна зарплата 1600 гривен) за порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі.
- 10 мінімальних заробітних плат, за кожного працівника - 16000 гривен (якщо мінімальна зарплата 1600 гривен) за недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків (закони України від 25.03.92 № 2232 "Про військовий обов’язок і військову службу", від 12.12.91 № 1975 "Про альтернативну (невійськову) службу", від 21.10.93 № 3543 "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".
- 1 мінімальна заробітна плата (1600 гривен) за порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених вище.
Таким чином, роботодавцю відтепер необхідно приділяти більш уваги питанням правильного оформлення розпорядчих документів (наказів, розпоряджень) про прийняття працівників на роботу, оскільки за умови визнання відповідного локального документа таким, що не відповідає вимогам чинного трудового  законодавства, підприємству загрожує штраф у розмірі 48000 гривен.
Якщо ж розпорядчий документ (наказ, розпорядження) оформлений з дотриманням вимог чинних нормативно-правових актів з питань праці, але роботодавцем несвоєчасно надано повідомлення про прийняття працівника на роботу до відповідної фіскальної служби - доведеться сплачувати штраф у розмірі 1600 гривен.
Зазначені вище штрафні санкції мають право накладатися тільки трьома посадовими особами Державної служби з питань праці (начальник служби та два його заступники) на підставі винесених постанов в ході планової чи позапланової перевірки роботодавця. Виконання постанов покладається на Державну виконавчу службу.
Державні інспектори з питань праці мають функціональні повноваження лише на оформлення актів перевірки з описом порушень трудового законодавства, які у подальшому передаються керівництву  Державної служби з питань праці для розгляду та прийняття відповідного рішення.
Відповідно до статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення України  за порушення вимог законодавства про працю та про охорону праці, зокрема, фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), допуск до роботи іноземця або особи без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця, на умовах трудового договору (контракту) без дозволу на застосування праці іноземця або особи без громадянства для посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю, настає адміністративна відповідальність (від 8500 до 17000 гривен).
Можливо зробити висновок, що фактичний допуск одного працівника до роботи, без належного оформлення трудових правовідносин, може коштувати роботодавцю 65000 гривен (48000+17000), з додаванням до розміру цих штрафних санкцій суми виплати працівнику заробітної плати у розмірі не нижче середньої заробітної плати за відповідним видом економічної діяльності у регіоні у відповідному періоді.
Водночас, неподання роботодавцем повідомлення до Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу (або несвоєчасне надання) загрожує йому фінансовим штрафом у розмірі 1600 гривен і адміністративним штрафом - до 1700 гривен.