
Інформація про відвідування, що проводяться інспекторами
праці реєструватиметься відповідним територіальним органом Державної служби
України з питань праці, а інформація про відвідування, що проводитимуться
інспекторами праці апарату Державної служби України з питань праці –
департаментом з питань праці цього органу.
Повідомна реєстрація проводитиметься шляхом внесення Державною
службою України з питань праці чи її відповідним територіальним органом відомостей
про інспектора праці, що здійснює відвідування, та об'єкт відвідування до
Реєстру інспекційних відвідувань та рішень інспектора праці про відвідування
роботодавця (надалі – Реєстр), за
формою що додана до Порядку.
Після заповнення інформації в Реєстр, відвідуванню
присвоюється номер, що складається з індексу відповідної області, визначеного
згідно з додатком до Порядку, та порядкового номеру запису про відвідування,
внесеного до Реєстру. Перед присвоєнням відвідуванню номеру, інспектор праці, котрий
реєструє відвідування, повідомляється про наявні у Реєстрі записи щодо
відвідувань, проведених упродовж попередніх 12 календарних місяців.
Якщо до Реєстру вноситься запис про інспекційне
відвідування роботодавця щодо якого упродовж попередніх 6 календарних місяців
здійснювались інспекційні відвідування, керівник територіального органу (інша
уповноважена ним посадова особа) вивчає питання про доцільність його
проведення.
Як
проводиться контроль за додержанням питань трудового законодавства
Державний контроль за додержанням законодавства про працю
здійснюватиметься у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних
інспектувань інспекторами праці.
Відповідно до пункту 5 Порядку здійснення державного
контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 26.04.17 № 295 (надалі – Порядок контролю) інспекційні відвідування проводяться:
1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього
законодавства про працю;
2) за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено
правила оформлення трудових відносин;
3) за рішенням керівника органу контролю про проведення
інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин,
прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової
інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та
джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4-7 цього пункту;
4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів
про порушення законодавства про працю;
5) за повідомленням посадових осіб органів державного
нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень
ознак порушення законодавства про працю;
6) за інформацією:
а) Державної служби статистики України та її
територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;
б) Державної фіскальної служби України та її
територіальних органів про:
- невідповідність кількості працівників роботодавця
обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за
відповідним видом економічної діяльності;
- факти порушення законодавства про працю, виявлені у
ході здійснення контрольних повноважень;
- факти провадження господарської діяльності без
державної реєстрації у порядку, встановленому законом;
- роботодавців, що мають заборгованість із сплати єдиного
внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, що
перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника;
в) Пенсійного фонду України та його територіальних
органів про роботодавців :
- які нараховують заробітну плату менше мінімальної;
- у яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про
прийняття на роботу;
- у яких протягом місяця кількість працівників, що
працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20% і більше;
- у яких стосовно працівників відсутні нарахування
заробітної плати у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати
без дотримання вимог Кодексу законів про працю України та Закону України “Про
відпустки”);
- у яких протягом року не проводилась індексація
заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми
нарахованої індексації;
- у яких 30% і більше працівників працюють на
умовах цивільно-правових договорів;
- із чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом
місяця відбулося скорочення на 10% і більше працівників;
а також про:
- працівників, які виконують роботи (надають послуги) за
цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року;
7) за інформацією профспілкових органів про порушення
прав працівників, які є членами профспілки, виявлених в ході здійснення
громадського контролю за додержанням законодавства про працю.
Звернення фізичних осіб, стосовно яких порушено правила
оформлення трудових відносин, працівників і роботодавців може бути подане через
уповноваженого представника.
Рішення про доцільність проведення відповідних заходів з
підстав, визначених підпунктами 5-7 пункту 5 і пунктом 31 Порядку контролю,
приймає керівник органу контролю, його заступник.
Пунктом 33 Порядку контролю передбачено, що інспектор праці самостійно приймає рішення про
необхідність відвідування роботодавця з метою інформування його та працівників
про найбільш ефективні способи дотримання законодавства про працю, моніторингу
стану його дотримання, у тому числі щодо оформлення трудових відносин. При
цьому інспекційне відвідування або рішення інспектора праці про відвідування
роботодавця, підлягає повідомній реєстрації Державною службою України з питань
праці чи її територіальним органом до початку його проведення.
Повідомлення
про відвідування
Про проведення інспекційного відвідування інспектор праці
має повідомити об'єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо
тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному
відвідуванню. Під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці
повинен пред'явити своє службове посвідчення.
Але в деяких випадках інспектори праці за наявності
службового посвідчення мають право, безперешкодно, проводити відвідування без попереднього
повідомлення.
Тривалість
інспекційного відвідування
Тривалість інспекційного відвідування, невиїзного
інспектування не може перевищувати 10 робочих днів, для суб’єктів
мікропідприємництва та малого підприємництва - 2 робочих днів.
Акт та
припис за результатами інспекційних відвідувань
За результатами інспекційного відвідування або невиїзного
інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про
працю - припис про їх усунення.
Складання та підписання акту. Акт складається в останній
день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох
примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та
керівником об'єкта відвідування або його уповноваженим представником.
Один примірник акта залишається в об'єкта відвідування.
Якщо об'єкт відвідування не погоджується з викладеною в
акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід’ємною
частиною.
Зауваження можуть бути подані об'єктом відвідування не
пізніше трьох робочих днів з дати підписання акта. Письмова вмотивована
відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три
робочих дні з дати їх надходження.
Складання та
виконання припису.
Припис є обов’язковою для виконання у визначені строки
письмовою вимогою інспектора праці про усунення об'єктом відвідування порушень
законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або
невиїзного інспектування.
У разі наявності порушень вимог законодавства про працю,
зафіксованих актом інспекційного відвідування або актом невиїзного
інспектування, після розгляду зауважень об'єкта відвідування (у разі їх
надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного
відвідування або невиїзного інспектування, за результатами якого вносить припис
та/або вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової
особи до встановленої законом відповідальності.
У разі виконання припису в установлений у ньому строк
заходи до притягнення об'єкта відвідування та його посадових осіб до
відповідальності не вживаються.
Але заходи до притягнення об'єкта відвідування та його
посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених
працівників, несвоєчасну та не у повному обсязі виплату заробітної плати,
недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці вживаються одночасно із
внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході
інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.