77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!
Возвращайтесь   Мир дому твоему   Несколько секретов работы с тестом   Пельмени, тушённые в подливе   Как поддерживать чистоту лимфатической системы   Оpлицa выбирает oтцa для своего потомства   Борщ " Детский " (обычный)   Самое сложное в жизни - не усложнять себе жизнь   Доброе утро (видео)   Притча об истинной любви   Пусть все будет хорошо   "Ша, дети!" (притча для мам)   He cyдитe, дa нe cyдимы бyдeтe   Женщину нужно понять и простить... (видео)   Некоторые факты о кино и кинофильмах  

Скасований судом Порядок перевірок Держпраці повертається? (судова справа)

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду 25 жовтня 2021 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Державної служби України з питань праці на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 квітня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 вересня 2021 року у справі № 640/17424/19.
 Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 квітня 2021 року (справа № 640/17424/19задоволено адміністративний позов до Кабінету Міністрів України про визнання протиправною та нечинною постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.19 № 823 "Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю", якою затверджений Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 14 вересня 2021 року (справа № 640/17424/19, провадження: A/855/15605/21) апеляційні скарги Державної служби України з питань праці та Кабінету Міністрів України залишив без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 28 квітня 2021 року - без змін.
Суд зазначив, що системний аналіз норм законодавства свідчить, що прийняттю регуляторного акта передує відповідна законодавчо визначена процедура, яка не була дотримана при прийнятті оскаржуваної постанови, що свідчить про порушення Кабінетом Міністрів України принципів державної регуляторної політики України.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що проект постанови Кабінету Міністрів України щодо питання реалізації статті 259 Кодексу України законів про працю України (надалі – КЗпП) та статті 34 Закону України від 21.05.97 № 280 "Про місцеве самоврядування в Україні", не міг бути розглянутий та схвалений Урядом за відсутності погодження Державної регуляторної служби, відсутність якого обумовлена прийняттям Державної регуляторної служби рішення про відмову в його погодженні.

Разом з тим, як зазначено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, за відсутності рішення Державної регуляторної служби про погодження даного проекту постанови Державної служби України з питань праці подала його на розгляд Кабінету Міністрів України.
Водночас, Державна регуляторна служба звернулась (лист від 28.08.19 № 6919/0/20-19) до Секретаріату Кабінету Міністрів України щодо порушення законодавства України при прийнятті постанови (№ 823) та запропонувала розглянути питання щодо її скасування.

При прийняті спірної постанови Кабінетом Міністрів України не дотримано принципу передбачуваності, що означає послідовність регуляторної діяльності, відповідність її цілям державної політики, а також планам з підготовки проектів регуляторних актів, що в свою чергу дозволяє суб`єктам господарювання здійснювати планування їхньої діяльності. Так, проект спірної постанови не було включено до плану підготовки проектів регуляторних актів Кабінету Міністрів України на 2019 рік, що є порушенням норм законодавства.

Таким чином, Окружної адміністративний суд міста Києва скасував інспекційні відвідування підприємців територіальними органами Державної служби України з питань праці (надалі – Держпраці).
Проте Держпраці не здалося і намагається відновити скасований Порядок. На обговорення профспілок вже надійшов проект постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю", яким затверджується новий Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю. Автором ініціативи є Міністерство економіки України.
 Читайте:

Закінчити його громадське обговорення та прийом пропозицій планують 04.11.2021 року.

Необхідність ухвалення нової постанови ініціатор пояснює потребою забезпечити можливість посадовим особам Держпраці ефективно застосовувати заходи реагування у разі порушення суб’єктами господарювання вимог законодавства про працю.
Одночасно Міністерство економіки натякає на впровадження нових підходів у роботі інспекції праці, зокрема, щодо здійснення превентивних заходів впливу на суб’єктів господарювання, а не караючих, з метою запобігання вчиненню порушення законодавства про працю.
Щоправда, Міністерство запам’ятало згадати, що зміст проекту нового Порядку нічим не відрізняється від того, який був скасований Окружним адміністративним судом міста Києва і є ідентичним тому, щодо якого було прийнято рішення про визнання нечинним.

Окремо проектом вносяться зміни в Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.13 № 509. Згідно з ними пропонується таке.
Попередження за порушення законодавства про працю до юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої-третьої груп, застосовується уповноваженими посадовими особами на підставі:
- акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю;
- акта перевірки Державною податковою службою (надалі – ДПС), її територіального органу, у ході якої виявлені порушення законодавства про працю.
Рішення про застосування попередження:
- приймається уповноваженою посадовою особою протягом десяти робочих днів з дня, що настає за днем одержання вищезазначених актів перевірки;
- надсилається роботодавцю протягом трьох днів з дня його прийняття, про що робиться відповідна позначка в матеріалах справи.
Крім того, в новій редакції викладається Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.
При цьому, раніше Кабінет Міністрів України істотно розширив повноваження Державної служби України з питань праці. 
Читайте:
Ухвала Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 25 жовтня 2021 року (справа № 640/17424/19, адміністративне провадження № К/9901/37614/21)

Водночас, депутати намагаються повернути місцевим органам влади право перевіряти додержання законодавства про працю та накладати штрафи, яке самі ж скасували.

Відповідну поправку, якою це право відновлюється, включено до Проекту Закону від 30.10.2020 (реєстр № 4298)  "Про внесення змін до Закону України від 09.04.99 № 586 "Про місцеві державні адміністрації" та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні".
Законопроектом пропонується пункт "б" частини першої статті 34 Закону України від 21.05.97 № 280 "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно з яким до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать певні делеговані повноваження, доповнити підпунктами 18 і 19 такого змісту:
"18) здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, визначеному законодавством;
19) накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, визначеному законодавством".
Одночасно пропонується виключити частину третю цієї ж статті, згідно з якою до відання виконавчих органів міських рад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад, крім повноважень, визначених пунктом "б" частини першої цієї статті, належать:
1) здійснення на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади, контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством.

 Законом України від 04.03.2021 № 1320 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання надмірному тиску на суб’єктів господарювання" внесені зміни до Закону про місцеве самоврядування, зокрема:

- частину третю статті 18 викладено у новій редакції:
"Органи місцевого самоврядування можуть виступати з ініціативою щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) на підприємствах, в установах та організаціях, що не перебувають у комунальній власності, а також стосовно фізичних осіб - підприємців, які використовують працю найманих працівників, шляхом подання посадовими особами органів місцевого самоврядування відповідного звернення з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади";
- пункт "а" частини першої статті 34 доповнено новим підпунктом такого змісту:
"звернення до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, чи його територіального органу про порушення суб’єктом господарювання законодавства про працю та зайнятість населення" тощо.

Після чого постановою Кабінету Міністрів України від 28.07.21 № 780 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" відбулося позбавлення органів місцевого самоврядування права нагляду за додержанням законодавства про працю та права накладати штрафи. Зокрема, змінено:
- Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та занятость населення, затверджено відповідною постановою від 17.07.13 № 509;
- Положення про Державну службу України з питань праці, затверджено відповідною постановою від 11.02.15№ 96;
- Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.19 № 823 "Деякі питання здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю" та Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений цією постановою.
Із зазначених вище нормативно-правових актів виключені згадки про посадових осіб виконавчих органів рад, посадовими обов’язками яких передбачені повноваження щодо здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.

Рішення Кабінету Міністрів України пов’язано зі змінами статті 34 Закону про місцеве самоврядування, якими виключаються норми щодо здійснення контролю за додержанням законодавства про працю та накладення штрафів за порушення законодавства про працю органами місцевого самоврядування.

Страниц (3)123 Вперёд