77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!
Возвращайтесь   Мир дому твоему   Несколько секретов работы с тестом   Пельмени, тушённые в подливе   Как поддерживать чистоту лимфатической системы   Оpлицa выбирает oтцa для своего потомства   Борщ " Детский " (обычный)   Самое сложное в жизни - не усложнять себе жизнь   Доброе утро (видео)   Притча об истинной любви   Пусть все будет хорошо   "Ша, дети!" (притча для мам)   He cyдитe, дa нe cyдимы бyдeтe   Женщину нужно понять и простить... (видео)   Некоторые факты о кино и кинофильмах  

Електронні довірчі послуги в державних установах

Правові та організаційні засади надання електронних довірчих послуг, у тому числі транскордонних, права та обов’язки суб’єктів правових відносин у сфері електронних довірчих послуг, порядок здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг, а також правові та організаційні засади здійснення електронної ідентифікації, визначає Закон України від 05.10.17 № 2155 (надалі – Закон).
Метою цього Закону є врегулювання відносин у сферах надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації.
Електронна довірча послуга - послуга, яка надається для забезпечення електронної взаємодії двох або більше суб’єктів, які довіряють надавачу електронних довірчих послуг щодо надання такої послуги (пункт 7 частини першої статті 1 Закону).
Тобто це послуга посередника, який формує зв’язок між контрагентами, не втручаючись у їх відносини, з метою "автоматизувати" взаємовідносини осіб та замінити печатки й купи паперових договорів.
Цей Закон регулює відносини, що виникають між юридичними, фізичними особами, суб’єктами владних повноважень у процесі надання, отримання електронних довірчих послуг, процедури надання цих послуг, нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері електронних довірчих послуг, а також основні організаційно-правові засади електронної ідентифікації.
Законами України можуть встановлюватися особливості правового регулювання надання електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації в певних сферах суспільних відносин.
Відносини, пов’язані з наданням електронних довірчих послуг та електронною ідентифікацією, регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, законами України від 02.10.92№ 2657 "Про інформацію", від 05.07.94 № 80 "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", від 22.05.03 № 851 "Про електронні документи та електронний документообіг", від 01.06.10 № 2297 "Про захист персональних даних", цим Законом, а також іншими нормативно-правовими актами.

Отже, Закон регулює правові відносини, що виникають між юридичними, фізичними особами, суб’єктами владних повноважень у процесі надання, одержання електронних довірчих послуг.
Передбачається, що схема електронної ідентифікації буде встановлювати високий (використання кваліфікованих електронних підписів і печаток), середній (використання вдосконалених електронних підписів і печаток) або низький рівень довіри до використовуваних засобів електронної ідентифікації. Окремо наголошується, що постачальники електронних довірчих послуг повинні забезпечити доступність цих послуг і результатів їх надання для осіб з обмеженими можливостями.
Варто зазначити, що Закон загалом інтегрує в собі всі попередні здобутки у сфері застосування електронного цифрового підпису (надалі - ЕЦП), бо створює базу унікальних цифрових «ключів», які закріплені за кожним суб’єктом відносин. Зокрема, чинні сертифікати продовжуватимуть діяти ще два роки з моменту набрання чинності законом.

Законом запроваджуються такі механізми, як електронна ідентифікація, електронний підпис, електронна печатка, електронна позначка часу, реєстрована електронна доставка, інтероперабельність тощо:

відкритий ключ

параметр алгоритму асиметричного криптографічного перетворення, який використовується як електронні дані для перевірки електронного підпису чи печатки, а також у цілях, визначених стандартами для кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів

довірчий список

перелік кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг та інформації про послуги, що ними надаються

електронна довірча послуга

послуга, яка надається для забезпечення електронної взаємодії двох або більше суб’єктів, які довіряють надавачу електронних довірчих послуг щодо надання такої послуги

електронна ідентифікація

процедура використання ідентифікаційних даних особи в електронній формі, які однозначно визначають фізичну, юридичну особу або представника юридичної особи

електронна печатка

електронні дані, які додаються створювачем електронної печатки до інших електронних даних або логічно з ними пов’язуються і використовуються для визначення походження та перевірки цілісності пов’язаних електронних даних

електронна позначка часу

електронні дані, які пов’язують інші електронні дані з конкретним моментом часу для засвідчення наявності цих електронних даних на цей момент часу

електронна послуга

будь-яка послуга, що надається через інформаційно-комунікаційну систему

електронний підпис

електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов’язуються і використовуються ним як підпис

електронні дані

будь-яка інформація в електронній формі

ідентифікаційні дані особи

унікальний набір даних, який дає змогу однозначно встановити фізичну, юридичну особу або представника юридичної особи

кваліфікований надавач електронних довірчих послуг

юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, фізична особа - підприємець, яка надає одну або більше електронних довірчих послуг, діяльність якої відповідає вимогам цього Закону та відомості про яку внесені до Довірчого списку

кваліфікована електронна печатка

удосконалена електронна печатка, яка створюється з використанням засобу кваліфікованої електронної печатки і базується на кваліфікованому сертифікаті електронної печатки

кваліфікований електронний підпис

удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа

користувачі електронних довірчих послуг

підписувачі, створювачі електронних печаток, відправники та отримувачі електронних даних, інші фізичні та юридичні особи, які отримують електронні довірчі послуги у надавачів таких послуг відповідно до вимог цього Закону

надавач електронних довірчих послуг

юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності, фізична особа - підприємець, яка надає одну або більше електронних довірчих послуг

особистий ключ

параметр алгоритму асиметричного криптографічного перетворення, який використовується як унікальні електронні дані для створення електронного підпису чи печатки, доступний тільки підписувачу чи створювачу електронної печатки, а також у цілях, визначених стандартами для кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів

підписувач

фізична особа, яка створює електронний підпис


Відповідно до статті 5 Закону державне регулювання у сферах електронних довірчих послуг та електронної ідентифікації здійснюють:
- Кабінет Міністрів України;
- головний орган у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері електронних довірчих послуг;
- спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань організації спеціального зв’язку та захисту інформації;
- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері інформатизації, електронного урядування, формування і використання національних електронних інформаційних ресурсів, розвитку інформаційного суспільства;
- Національний банк України (у банківській системі України).
Суб’єктами відносин у сфері електронних довірчих послуг є: користувачі електронних довірчих послуг; надавачі електронних довірчих послуг; органи з оцінки відповідності; засвідчувальний центр; центральний засвідчувальний орган; контролюючий орган (стаття 11 Закону). 

Електронні довірчі послуги
Відповідно до статті 16 Закону електронні довірчі послуги надаються, як правило, на договірних засадах надавачами електронних довірчих послуг. До складу електронних довірчих послуг входять:
- створення, перевірка та підтвердження удосконаленого електронного підпису чи печатки;
- формування, перевірка та підтвердження чинності сертифіката електронного підпису чи печатки;
- формування, перевірка та підтвердження чинності сертифіката автентифікації веб-сайту;
- формування, перевірка та підтвердження електронної позначки часу;
- реєстрована електронна доставка;
- зберігання удосконалених електронних підписів, печаток, електронних позначок часу та сертифікатів, пов’язаних з цими послугами.
 Кожна послуга, що входить до складу електронних довірчих послуг, може надаватися як окремо, так і в сукупності.

Звертаємо увагу. Статтею 17 Закону визначено, що нотаріальні дії з використанням кваліфікованого електронного підпису чи печатки або інших засобів електронної ідентифікації вчиняються в порядку, визначеному головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері нотаріату.
Здійснення правосуддя з використанням кваліфікованого електронного підпису чи печатки або інших засобів електронної ідентифікації вчиняється в порядку, встановленому законом.
Використання електронних довірчих послуг не змінює порядку вчинення правочинів, встановленого законом. Правочини, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації у випадках, встановлених законом, вчиняються в електронній формі виключно із застосуванням кваліфікованих електронних довірчих послуг та у встановленому порядку.
Результати надання кваліфікованих електронних довірчих послуг повинні визнаватися в усіх державних установах та іншими користувачами цих послуг. 

Порядок використання електронних довірчих послуг
Вимоги щодо використання, у тому числі отримання, кваліфікованих електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності (надалі - державні установи) визначає Порядок використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.18 № 749 (надалі – Порядок).
Пунктом 3 Порядку встановлено, що державна установа отримує на договірних засадах такі кваліфіковані електронні довірчі послуги:
- створення, проведення перевірки та підтвердження кваліфікованого електронного підпису чи печатки;
-  формування, проведення перевірки та підтвердження чинності кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки;
-  формування, проведення перевірки та підтвердження чинності кваліфікованого сертифіката автентифікації веб-сайту;
-  формування, проведення перевірки та підтвердження кваліфікованої електронної позначки часу;
-  здійснення реєстрованої електронної доставки;
-  зберігання кваліфікованих електронних підписів, печаток, позначок часу та сертифікатів, пов’язаних з цими послугами.
 
Закупівля кваліфікованих електронних довірчих послуг здійснюється відповідно до Закону України від 25.12.15 № 922 “Про публічні закупівлі”.

Державні установи та їх працівники для засвідчення чинності відкритого ключа використовують лише кваліфіковані сертифікати відкритих ключів.
Підписувачі - представники державної установи використовують виключно кваліфіковані сертифікати відкритих ключів підписувачів - представників державної установи та захищені носії особистих ключів.
Інші працівники державної установи для підготовки, погодження та підписання проектів електронних документів використовують кваліфіковані сертифікати відкритих ключів підписувачів - представників державної установи або особисті кваліфіковані сертифікати відкритих ключів, в яких не зазначаються ідентифікаційні дані відповідних державних установ.
Вимоги щодо ведення обліку підписувачів - представників державної установи, обліку засобів кваліфікованого електронного підпису, що застосовуються підписувачами - представниками державної установи, зберігання та знищення їх особистих ключів, а також надання кваліфікованому надавачу електронних довірчих послуг (надалі - кваліфікований надавач) інформації, необхідної для формування, скасування, блокування або поновлення кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів підписувачів - представників державної установи, визначаються рішенням державної установи (її керівника), якщо інше не встановлено законом.

 Організацію використання кваліфікованих електронних довірчих послуг у державній установі забезпечує відповідальний підрозділ, що виконує відповідні функції, або працівник, визначений рішенням такої установи (її керівника). Відповідальний підрозділ (працівник) забезпечує:
- підготовку та подання кваліфікованому надавачу інформації, необхідної для отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг;
- ознайомлення підписувачів - представників державної установи з правилами застосування кваліфікованих електронних довірчих послуг та здійснення контролю за їх дотриманням;
- взаємодію з кваліфікованим надавачем з питань використання кваліфікованих електронних довірчих послуг;
- подання кваліфікованому надавачу заяв про скасування, блокування або поновлення кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів підписувачів - представників державної установи;
- ведення обліку підписувачів - представників державної установи;
- ведення обліку засобів кваліфікованого електронного підпису (зокрема захищених носіїв особистих ключів), що застосовуються підписувачами - представниками державної установи;
- здійснення контролю за використанням підписувачами засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки та зберіганням ними особистих ключів.

 Ідентифікація підписувача - представника державної установи, проведення перевірки цивільної правоздатності та дієздатності державної установи здійснюються відповідно до вимог статті 22 Закону.
Подання кваліфікованому надавачу інформації, необхідної для отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг, здійснюється відповідальним підрозділом (працівником) або підписувачем - представником державної установи особисто.
Генерація пари ключів (особистого та відкритого) здійснюється підписувачем - представником державної установи із використанням засобів кваліфікованого електронного підпису за його особистої присутності у кваліфікованого надавача, що обслуговує державну установу.
Для подання кваліфікованому надавачу інформації, необхідної для отримання кваліфікованих електронних довірчих послуг, державна установа може використовувати систему електронної взаємодії органів виконавчої влади у разі:
- використання такої системи кваліфікованим надавачем;
- дотримання вимог щодо захисту інформації в такій системі державною установою та кваліфікованим надавачем.

Ідентифікація підписувача - представника державної установи або створювача електронної печатки та підтвердження цілісності даних в електронній формі, з якими пов’язаний кваліфікований електронний підпис чи печатка, здійснюються шляхом перевірки кваліфікованого електронного підпису чи печатки.
Кваліфікований електронний підпис чи печатка вважаються такими, що пройшли перевірку та отримали підтвердження, якщо:
- перевірку кваліфікованого електронного підпису чи печатки проведено засобом кваліфікованого електронного підпису чи печатки;
- перевіркою встановлено, що відповідно до вимог Закону України “Про електронні довірчі послуги” на момент створення кваліфікованого електронного підпису чи печатки був чинним кваліфікований сертифікат електронного підпису чи печатки підписувача чи створювача електронної печатки;
- за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки здійснено ідентифікацію підписувача чи створювача електронної печатки;
- під час проведення перевірки:
- за допомогою кваліфікованого сертифіката електронного підпису чи печатки отримано підтвердження того, що особистий ключ, який належить підписувачу чи створювачу електронної печатки, зберігається в засобі кваліфікованого електронного підпису чи печатки, у тому числі на захищеному носієві особистого ключа у випадках, передбачених пунктом 4 цього Порядку;
- підтверджено цілісність даних в електронній формі, з якими пов’язаний кваліфікований електронний підпис чи печатка.
Використання кваліфікованої електронної позначки часу під час накладання кваліфікованого електронного підпису чи печатки є обов'язковим.

Для визначення достовірності походження та проведення перевірки цілісності електронних даних, а також ідентифікації державної установи як створювача електронної печатки, у тому числі для засвідчення відповідності електронних копій електронного та паперового (фотокопія) документів оригіналу у випадках, передбачених законодавством, установа застосовує кваліфіковану електронну печатку. При цьому кваліфікована електронна печатка створюється за допомогою захищених носіїв особистих ключів.
Звертаємо увагу. Перелік електронних документів, які потребують засвідчення кваліфікованою електронною печаткою, визначається інструкцією з діловодства державної установи на підставі актів законодавства.
Рішенням державної установи (її керівника) визначаються порядок використання кваліфікованої електронної печатки та уповноважені працівники державної установи, відповідальні за її застосування.
Кількість кваліфікованих електронних печаток, що використовуються державною установою, не обмежується.

 Скасування, блокування та поновлення кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів підписувачів - представників державної установи здійснюються у випадках, за умов та у порядку, що визначені у статті 25 Закону.
У разі звільнення підписувача - представника державної установи або його переведення до іншої державної установи такий підписувач або відповідальний підрозділ (працівник) звертається до кваліфікованого надавача із заявою про скасування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа підписувача - представника державної установи, що використовувався таким підписувачем - представником державної установи, а особистий ключ знищується методом, що не допускає можливості його відновлення.
Відповідальність за організацію використання, у тому числі отримання, кваліфікованих електронних довірчих послуг у державній установі несе її керівник, якщо інше не встановлено законом.
Державний нагляд (контроль) за дотриманням у державних установах вимог Порядку здійснює Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України (Держспецзв’язку).  
Інші обов’язкові вимоги щодо використання, у тому числі отримання, кваліфікованих електронних довірчих послуг у державних установах, а також порядок проведення перевірки їх дотримання визначаються відповідно до положень Закону.
Страниц (3)123 Вперёд