
Відповідно до статті 5 Закону електронний документ - документ, інформація
в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові
реквізити документа. Склад та порядок
розміщення обов'язкових реквізитів електронних документів визначається
законодавством. Електронний документ може
бути створений, переданий, збережений і
перетворений електронними засобами у візуальну форму. Візуальною формою подання
електронного документа є відображення даних, які він містить, електронними
засобами або на папері у формі, придатній для приймання його змісту людиною.
Для ідентифікації
автора електронного документа може використовуватися електронний підпис (Закон
України від 22.05.03 № 852 "Про електронний цифровий підпис"). Накладанням
електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини,
пов'язані з використанням електронних цифрових підписів, регулюються законом. Використання
інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється
суб'єктами електронного документообігу на договірних засадах (стаття 6 Закону).
Статтею 9 Закону встановлено, що електронний
документообіг (обіг електронних документів)
- сукупність процесів створення,
оброблення, відправлення,
передавання, одержання, зберігання,
використання та знищення електронних документів, які
виконуються із застосуванням перевірки цілісності та у разі необхідності з
підтвердженням факту одержання таких документів. Порядок електронного документообігу визначається державними
органами місцевого самоврядування,
підприємствами, установами та
організаціями всіх форм власності згідно з законодавством.
Типовий порядок здійснення електронного документообігу в
органах виконавчої влади, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.04 № 1453.
Наказом Міністерства юстиції України від 11.11.14 №1886/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 листопада 2014 року за
№ 1421/26198, затверджено:
- порядок роботи з електронними документами у діловодстві
та їх підготовки до передавання на архівне зберігання (надалі – Порядок);
- перелік форматів даних електронних документів
постійного і тривалого (понад 10 років) зберігання;
- вимоги до структури та змісту XML-схеми архівних
електронних документів;
- вимоги щодо найменування файлів електронних документів;
- вимоги щодо найменування файлів електронних облікових
документів;
- вимоги щодо найменування файлів архівних електронних
документів;
- вимоги до структури та змісту XML-схеми електронного
примірника описів справ постійного зберігання;
- вимоги щодо найменування файлів електронних примірників
описів справ постійного зберігання;
- вимоги до структури та змісту XML-схеми обкладинок
архівних електронних справ;
- вимоги щодо найменування файлів обкладинок архівних
електронних справ.
Порядком встановлено загальні вимоги щодо впровадження
електронного документообігу із застосуванням електронного цифрового підпису,
організації роботи з електронними документами у діловодстві в державних
органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та
організаціях незалежно від форм власності (надалі
- установа) та щодо їх підготовки до передавання на архівне зберігання.
Установи, в яких впроваджено системи електронного
документообігу, застосовують електронний цифровий підпис типу "Електронний
цифровий підпис з повним набором даних перевірки", вимоги до якого
визначаються наказом Міністерства юстиції України та Адміністрації Державної
служби спеціального зв’язку та захисту інформації України від 20.08.12 №1236/5/453 " Про затвердження вимог до форматів, структури та протоколів,
що реалізуються у надійних засобах електронного цифрового підпису",
зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2012 року за №
1398/21710. Установи застосовують електронний цифровий підпис лише за умови
використання надійних засобів електронного цифрового підпису. Організація
роботи з електронними документами, що містять службову інформацію, здійснюється
в порядку, визначеному чинним законодавством
Організація електронного документообігу здійснюється відповідно
до актів законодавства або на підставі договорів, що визначають взаємовідносини суб'єктів
електронного документообігу. Використання електронного документа
у цивільних відносинах
здійснюється згідно із загальними
вимогами вчинення правочинів, встановлених цивільним
законодавством (стаття 14 Закону). Наприклад, на офіційному порталі Державної фіскальної
служби України міститься така інформація:
- Договір "Про визнання електронних документів" в
електронній формі (рекомендації по роботі);
Інструкція з підготовки
і подання податкових документів в
електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затверджено
наказом Державної податкової адміністрації України від 10.04.08 № 233, зареєстровано
в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2008 року за № 320/15011, яка визначає загальні принципи
організації інформаційного обміну під час подання платниками податків податкової звітності до органів державної податкової служби
України в електронній формі із
використанням електронного
цифрового підпису.
Ця Інструкція поширюється на Державну податкову адміністрацію України та її територіальні органи, платників податків, які за власним бажанням подають податкові документи в електронному вигляді.
Ця Інструкція поширюється на Державну податкову адміністрацію України та її територіальні органи, платників податків, які за власним бажанням подають податкові документи в електронному вигляді.
Отже, якщо відокремлений підрозділ (філія,
представництво) юридичної особи уповноважений самостійно подавати звітність,
відомості про якого містяться в Єдиному державному реєстрі, то він подає
звітність засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог
законодавства щодо електронного документообігу й електронного цифрового підпису
на підставі Договору про визнання електронних документів, укладеного за
основним місцем обліку.
Читайте: