Організації та ведення
військового обліку призовників і військовозобов’язаних (надалі - військовий облік) центральними і місцевими органами
виконавчої влади, іншими державними органами, виконавчими органами сільських,
селищних, міських рад та виконавчими апаратами районних, обласних рад (надалі - державні органи), військовими
комісаріатами, військовими частинами, підприємствами, установами, організаціями
та закладами освіти незалежно від їх підпорядкування та форми власності (надалі - підприємства, установи та
організації) визначається Порядком організації та ведення військового
обліку призовників і військовозобов’язаних, затверджено постановою Кабінету
Міністрів України від 07.12.16 № 921 (надалі
– Порядок № 921). З метою ведення військового
обліку в державі утворюється система військового обліку призовників і
військовозобов’язаних (надалі - система військового обліку).
Системою військового обліку є
визначена законодавством сукупність узгоджених за метою та завданнями державних
органів, підприємств, установ та організацій, які ведуть військовий облік та
забезпечують її функціонування із застосуванням засобів автоматизації процесів
та використанням необхідних баз даних (реєстрів), визначених законодавством.
Головною вимогою до системи
військового обліку є постійне забезпечення повноти та достовірності даних, що
визначають кількісний склад та якісний стан призовників і
військовозобов’язаних.
Наприкінці 2021 року відповідними
службами підбиваються підсумки роботи, тому варто мабуть згадати про ведення
військового обліку, тобто які питання їм необхідно перевірити та що потрібно
здійснити до кінця поточного року.
При цьому наголошуємо,
що з 17 грудня 2021 року набрав чинності
наказ Міністерства оборони України від 11.10.21 № 313, яким затверджено Перелік
спеціальностей та/або професій, споріднених з відповідними військово-обліковими
спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік
військовозобов'язаних, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03 грудня
2021 року за № 1566/37188.
Тому під час проведення перевірки
обов’язково проаналізуйте склад працюючих жінок,
із метою визначення працівниць, які підпадають під цей Перелік.
Читайте:
Перевірити, чи складено та подано до військових комісаріатів списки
громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць.
Відразу зауважимо, що список
потрібно подавати лише в разі наявності допризовників (осіб, які підлягають
приписці до призовних дільниць) на підприємстві, в установі, організації та
державному органі.
Відповідно до частини п'ятої
статті 14 Закон України від 25.03.92 № 2232 "Про військовий обов'язок і
військову службу" органи місцевого самоврядування, підприємства, установи,
організації, заклади освіти незалежно від підпорядкування і форми власності щороку у строки та в порядку,
встановлені Кабінетом Міністрів України, зобов’язані подавати до відповідних
районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної
підтримки списки громадян України, які підлягають приписці до призовних
дільниць.
Абзацом дев'ятим пункту 37
Порядку № 921 визначено, що з метою ведення персонального обліку призовників і
військовозобов’язаних на державні органи, підприємства, установи та організації
покладається складення і подання щороку до 01
грудня до районних (міських) військових комісаріатів списків громадян, які
підлягають приписці до призовних дільниць (у разі їх наявності). Список
подається за формою, наведеною в додатку 3 до цього Порядку.
Читайте:
Перевірити, чи проведено звірку особових карток працівників -військовозобов’язаних
з обліковими документами військкоматів.
Відповідно до абзацу сьомого
пункту 37 Порядку № 921 державні органи, органи місцевого
самоврядування, підприємства, установи та організації не рідше одного разу на рік зобов’язані звіряти особові картки
працівників, які є призовниками і військовозобов’язаними, з обліковими
документами районних (міських) військових комісаріатів, у яких працівники
перебувають на військовому обліку.
Пунктом 46
Порядку № 921 передбачено, що звіряння даних особових карток
призовників і військовозобов’язаних, які працюють (навчаються) на
підприємствах, в установах та організаціях, з обліковими даними документів
районних (міських) військових комісаріатів здійснюється згідно з графіком
звіряння, який затверджується розпорядженням голови відповідної районної
держадміністрації або рішенням міської ради.
На практиці
трапляються випадки, коли зазначені органи не надсилають графіків. Тоді
підприємства мають самостійно ініціювати звіряння відповідних документів.
Особи,
відповідальні за ведення військового обліку державних органів, підприємств,
установ та організацій, у визначені графіком звіряння
строки відряджаються до відповідних районних (міських) військових комісаріатів
та проводять звіряння даних особових карток призовників і військовозобов’язаних
з їх обліковими документами у районних (міських) військових комісаріатах.
Для проведення
звіряння відповідальна за військовий облік особа бере з собою до військового
комісаріату особові картки форми П-2, копії військово-облікових документів
призовників та військовозобов’язаних, які перебувають на обліку, та Журнал
обліку результатів перевірок стану військового обліку призовників і
військовозобов’язаних та звіряння облікових даних з даними районних (міських)
військових комісаріатів (додаток 7 до Порядку № 921).
Результати
звіряння вносяться до Журналу обліку результатів перевірок стану військового
обліку та звіряння облікових даних з даними районних (міських) військових
комісаріатів.
Перед тим як
звіряти відповідні облікові дані з обліковими даними військового комісаріату,
потрібно провести звіряння облікових даних призовників та
військовозобов’язаних, які перебувають на обліку, з даними їхніх
військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць - для призовників; військових квитків, тимчасових посвідчень - для військовозобов’язаних).
Потрібно,
зокрема, уточнити, що такі зміни відбулися й інформація про них до військкомату
не подавалася (має подаватися щомісяця до 5-го числа). У такому разі особа,
відповідальна за ведення військового обліку, має надіслати до військкомату
повідомлення про зміну облікових даних (за формою, що міститься в додатку 2 до
Порядку № 921). Під час звіряння перевіряються
наявність та стан військово-облікових документів призовників і
військовозобов’язаних.
Нагадаємо, що
звіряння облікових даних особових карток призовників з їх військово-обліковими
документами також здійснюється відповідно до
графіка, затвердженого керівниками відповідних державних органів,
підприємств, установ та організацій (пункт 45 Порядку № 921). Форми такого графіка нормативно-правовими документами не встановлено, а
тому на підприємстві його складають у довільній формі. У графіку потрібно
визначити час звіряння відповідних документів усіх призовників і військовозобов’язаних,
які працюють (навчаються) на підприємстві, в установі, організації.
Також нагадаємо, що пунктом 46
Порядку № 921 установлено, що звіряння даних
особових карток призовників і військовозобов’язаних, які перебувають на
військовому обліку у військових комісаріатах інших регіонів, здійснюється
шляхом надсилання до таких військових комісаріатів двох примірників копій
особових карток П-2 або особистих карток державних службовців (розділи, в яких
зазначено їх військово-облікові ознаки), а також копій військово-облікових
документів. Після здійснення звіряння з обліковими даними
військового комісаріату один примірник копії особової картки П-2 або особистої
картки державного службовця повертається до підприємства з відміткою
військового комісаріату "звірено ___ 20__року", підписом посадової особи, яка здійснила звіряння, та гербовою
печаткою.
Виконавчі
органи сільських, селищних та міських рад також повинні здійснити не рідше
одного разу на рік звіряння облікових даних карток первинного обліку призовників
і військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку, з їх обліковими
даними, що містяться в особових картках призовників і військовозобов’язаних
підприємств, установ, організацій, в яких вони працюють (навчаються), що
перебувають на території відповідальності сільських, селищних та міських рад, а
також із будинковими книгами (даними реєстраційного обліку), іншими документами
з питань реєстрації місця проживання фізичних осіб, а також з фактичним
проживанням (перебуванням) призовників і військовозобов’язаних шляхом
подвірного обходу.
Проаналізувати службові документи, які стосуються ведення військового
обліку, та підготувати документи з військового обліку на наступний календарний
рік.
Слід зауважити, що переліку
документів і матеріалів щодо ведення військового обліку на підприємствах нормативно-правовими
актами не визначено. Водночас, пунктом 5 додатка 27 до Порядку № 921 наведено
документи, які перевіряються на підприємстві під час
проведення перевірки організації та ведення військового обліку. Керуючись цим
пунктом, а також проаналізувавши завдання, які виконуються при веденні
військового обліку можна визначити орієнтовний перелік документів та матеріалів, які повинні бути відпрацьовані на підприємстві з питань
військового обліку:
- наказ про призначення особи,
відповідальної за ведення військового обліку та бронювання;
- посадова інструкція особи,
відповідальної за ведення військового обліку та бронювання;
- план роботи з військового
обліку і бронювання на рік;
- картотека на
військовозобов’язаних і призовників (особові картки працівників, типова форма №
П-2);
- список громадян, які підлягають
приписці до призовних дільниць;
- план заміни
військовозобов’язаних, які вибувають на період мобілізації та на воєнний час до
Збройних Сил України (органів СБУ, зовнішньої розвідки);
- справа з повідомленнями про
зміну облікових даних військовозобов’язаних, які працюють на підприємстві;
- графік звіряння
особових карток військовозобов’язаних і призовників з їхніми
військово-обліковими документами;
- графік
звіряння особових карток військовозобов’язаних і призовників з документами
районних (міських) військових комісаріатів;
- журнал обліку
результатів перевірок стану військового обліку призовників і
військовозобов’язаних та звіряння облікових даних з даними районних (міських)
військових комісаріатів;
- справа з
листуванням щодо військового обліку;
- блокнот з розписками про прийом
на зберігання та повернення військово-облікових документів;
- законодавчі та
нормативно-правові документи щодо обліку військовозобов’язаних та призовників;
- стенд із правилами військового
обліку (наочне оформлення положень нормативно-правових документів щодо
військового обліку та проходження військової служби).
Наприкінці року
доречно скласти план роботи з військового обліку і бронювання на наступний
календарний рік. Слід зауважити, що нормативно-правовими документами складання
зазначеного плану не передбачено, відповідно, його форми не затверджено. Але ж
військкомати вимагають надавати такий план, посилаючись на пункт 5 додатка 27 до Порядку № 921, яким установлено проведення
перевірки планувальних і звітних документів за минулий і поточний роки. У плані
доречно прописати заходи, виконання яких передбачено керівними документами щодо
військового обліку та бронювання, визначивши час їх виконання протягом року.
Складання та подання звіту про чисельність
військовозобов’язаних, які заброньовані згідно з переліками посад і професій
військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на
воєнний час.
Центральні
органи виконавчої влади, інші державні органи, місцеві органи виконавчої влади,
органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, які
залучаються до виконання мобілізаційних завдань, зобов’язані щороку складати звіт про чисельність
військовозобов’язаних, які заброньовані згідно з переліками посад і професій
військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на
воєнний час станом на 01 січня 20__ року.
Форма звіту та
порядок його підготовки встановлюються постановою Кабінету Міністрів України,
яка визначає порядок бронювання військовозобов’язаних. Зазначена постанова має
гриф обмеження доступу "Для службового користування", а тому, щоб її отримати і
скласти відповідний звіт, підприємство, залучене до виконання
мобілізаційного завдання, має звернутися до органу, який встановив це мобілізаційне
завдання.
Читайте: