У посібнику
наведено практичні рекомендації щодо застосування положень Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу".
Стане у нагоді
службам управління персоналом державних органів, а також буде цікавим широкому
колу державних службовців та експертів у сфері публічної адміністрації.
Зміст:
2.
УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНОЮ СЛУЖБОЮ
2.1. Комісія з питань вищого корпусу
державної служби (1 -13)
2.2. Керівник державної служби (14 –
17)
2.3. Служба управління персоналом
(18 – 22)
Далі таблиця - запитання/відповідь.
№ п/п
|
Запитання
|
Відповідь
|
2
|
УПРАВЛІННЯ
ДЕРЖАВНОЮ СЛУЖБОЮ
Закон України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі – Закон)
| |
2.1
|
Комісія з питань вищого корпусу державної служби
| |
а) Положення про Національне агентство України з питань
державної служби, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.14 № 500 (надалі – положення № 500)
б) Положення про Комісію з питань вищого корпусу державної
служби, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.16 № 243
(надалі – Комісія, положення № 243)
| ||
1
| Які елементи утворюють систему управління державною службою | Відповідно до частини першої статті 12 Закону система управління державною службою включає:
1) Кабінет Міністрів України;
2) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує
формування та реалізує державну політику у сфері державної служби;
3) Комісію з питань вищого корпусу державної служби та
відповідні конкурсні комісії;
4) керівників державної служби;
5)
служби управління персоналом.
|
2
|
Який орган забезпечує формування та реалізує державну політику
у сфері державної служби
|
Відповідно до пункту 1 положення № 500, агентство
забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби,
здійснює функціональне управління державною службою.
|
3
|
Ким призначається на посаду та звільняється з посади
керівник
центрального органу виконавчої влади, що забезпечує
формування
та реалізує державну політику у сфері державної служби
|
Відповідно до частини другої статті 13 Закону керівник
центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику у сфері державної служби, призначається на посаду та
звільняється з посади Кабінетом Міністрів України в порядку, встановленому
для призначення на посади державної служби категорії "А".
|
4
|
Яким чином відповідно до закону здійснюється
призначення на посади
категорії "А" (вищий корпус державної служби)
|
Відповідно до частини першої статті 15 Закону Комісія з
питань вищого корпусу державної служби проводить конкурс на зайняття
вакантних посад державної служби категорії "А" та вносить суб'єкту призначення
пропозиції щодо переможця конкурсу та другого за результатами конкурсу
кандидата на вакантну посаду.
|
5
|
Чи має Комісія з питань вищого корпусу державної служби
статус державного органу
|
Відповідно до частини першої статті 14 Закону Комісія з
питань вищого корпусу державної служби є постійно діючим колегіальним органом і працює на громадських
засадах.
Комісія здійснює свою діяльність відповідно до положення
№ 243.
|
6
|
Які повноваження здійснює Комісія
|
Відповідно до частини першої статті 15 Закону Комісія:
1) погоджує розроблені центральним органом виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної
служби, типові вимоги до професійної компетентності державних службовців, які
займають посади державної служби категорії "А";
2) проводить конкурс на зайняття вакантних посад
державної служби категорії "А" та вносить суб'єкту призначення пропозиції
щодо переможця конкурсу та другого за результатами конкурсу кандидата на вакантну
посаду;
3) розглядає пропозиції та надає згоду на дострокове
звільнення з посади за ініціативою суб’єкта призначення державних службовців,
які займають посади державної служби категорії "А", та повідомляє про своє
рішення суб’єкта призначення і центральний орган виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізує державну
політику у сфері державної служби;
4) вносить пропозиції суб'єкту призначення щодо переведення
державних службовців, які займають посади державної служби категорії "А", на рівнозначну
або нижчу посаду до іншого державного органу у випадках, передбачених статтею
34 цього закону;
5) здійснює дисциплінарні провадження щодо державних
службовців, які займають посади державної служби категорії "А", та вносить суб'єкту
призначення пропозиції за наслідками дисциплінарного провадження;
6) затверджує перелік посад державної служби, патронатної
служби та посад працівників, які виконують функції з обслуговування, а також
встановлює категорії посад державної служби за поданням керівника державної
служби в апаратах допоміжних органів, утворених Президентом України.
|
7
|
Хто входить до складу Комісії
|
Відповідно до частини другої статті 14 Закону до складу
Комісії входять:
1) представник, визначений Верховною Радою України за
поданням комітету Верховної Ради України, до предмета відання якого належать
питання державної служби, з числа осіб, які займають посади вищого корпусу
державної служби;
2) представник, визначений Президентом України;
3) представник, визначений Кабінетом Міністрів України
з числа осіб, які займають посади вищого корпусу державної служби;
4) керівник центрального органу виконавчої влади, що
забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби
(за посадою);
5) керівник Національного агентства з питань
запобігання корупції (за посадою);
6) представник Державної судової адміністрації України;
7) по одному представнику від спільного
представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок
на національному рівні та спільного представницького органу репрезентативних
всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців на національному рівні;
8) чотири представники - громадських об’єднань, наукових
установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, обрані
відповідно до порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Комісія
утворюється Кабінетом Міністрів України, який затверджує її персональний склад.
Пропозиції щодо утворення комісії та затвердження її складу Кабінету Міністрів
України вносяться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику у сфері державної служби.
|
8
|
Які вимоги ставляться до осіб, що можуть входити до
складу Комісії
|
Відповідно до частини четвертої статті 14 Закону членом
Комісії може бути громадянин України з вищою освітою та досвідом діяльності
або фаховими знаннями у сфері державної служби або у сфері управління
людськими ресурсами, здатний представляти інтереси суспільства та
забезпечувати політично неупереджену і професійну роботу Комісії.
|
9
|
Який строк повноважень члена Комісії
|
Відповідно до абзацу 2 частини третьої статті 14 Закону
строк повноважень члена Комісії, що становить чотири роки, крім
представників, визначених Верховною Радою України, Президентом України та
Кабінетом Міністрів України, строк повноважень яких визначається строком
повноважень суб’єкта, представником якого є особа у складі Комісії.
|
10
|
Чи є обов’язковою участь осіб, що входять до складу
Комісії у її засіданнях або її комітету
|
Відповідно до пункту 10 положення № 243, члени Комісії зобов’язані
брати участь у засіданнях Комісії.
Крім того, відповідно до частини п’ятої статті 14 Закону,
систематичне (два і більше разів підряд) нез’явлення без поважних причин на
засідання Комісії або її комітету є підставою для дострокового припинення
повноважень члена Комісії.
|
11
|
Яка організаційна форма діяльності Комісії
|
Відповідно до пункту 12 положення № 243, організаційною
формою діяльності Комісії є засідання, що проводяться прозоро, оголошення про
їх проведення, порядок денний, протоколи таких засідань та висновки Комісії
оприлюднюються на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України, згідно з
частиною три статті 16 Закону. Засідання Комісії вважається правоможним, якщо
в ньому
бере участь не менше двох третин від загального складу
Комісії
Відповідно до
пункту 13 положення № 243 засідання Комісії проводяться в разі потреби, але
не рідше одного разу на місяць
|
12
|
Чи зберігається за членами Комісії
місце роботи (посада) і середня заробітна плата
|
Відповідно до частини другої статті 16 Закону члени
Комісії здійснюють свої повноваження на громадських засадах. За членами
Комісії на період участі у роботі Комісії зберігаються місце роботи (посада)
і середня заробітна плата.
|
13
|
На кого покладено організаційне
та матеріально-технічне забезпечення діяльності Комісії
|
Відповідно до частини восьмої статті 16 Закону організаційне
та матеріально-технічне забезпечення діяльності Комісії здійснюється
центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику у сфері державної служби.
|
2.2
|
Керівник державної служби
| |
а) Закон України від 17.03.11 № 3166 "Про центральні
органи виконавчої влади" (надалі –
закон № 3166)
б) Закон України від 09.04.99 № 586 "Про місцеві державні
адміністрації" (надалі – закон № 586)
| ||
14
|
Хто здійснює повноваження керівника
державної служби в державному органі
| Відповідно до підпункту 2 частини першої статті 2 Закону керівник державної служби в державному органі (надалі - керівник державної служби) - посадова особа, яка займає вищу посаду державної служби в державному органі, до посадових обов’язків якої належить здійснення повноважень з питань державної служби та організації роботи інших працівників у цьому органі.
Відтак, відповідно до частини першої статті 17 Закону
повноваження керівника державної служби здійснюють:
1) у Секретаріаті Кабінету Міністрів України – Державний
секретар Кабінету Міністрів України;
2) у міністерстві – державний секретар міністерства;
3) в іншому центральному органі виконавчої влади –
керівник відповідного органу;
4) у державних органах, посади керівників яких належать
до посад державної служби, – керівник відповідного органу;
5) в інших державних органах або в разі прямого підпорядкування
окремій особі, яка займає політичну посаду, – керівник апарату (секретаріату).
|
15
|
Здійснення яких функцій належить до компетенції
керівника державної служби
|
Відповідно до частини другої статті 17 Закону керівник
державної служби:
1) організовує планування роботи з персоналом державного
органу, в тому числі організовує проведення конкурсів на зайняття вакантних посад
державної служби категорій "Б" і "В", забезпечує прозорість і об’єктивність
таких конкурсів відповідно до вимог цього закону;
2) забезпечує планування службової кар'єри, планове
заміщення посад державної служби підготовленими фахівцями згідно з вимогами
до професійної компетентності та стимулює просування по службі;
3) забезпечує своєчасне оприлюднення та передачу
центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику у сфері державної служби, інформації про вакантні посади
державної служби з метою формування єдиного переліку вакантних посад державної
служби, який оприлюднюється;
4) призначає громадян України, які пройшли конкурсний
відбір, на вакантні посади державної служби категорій "Б" і "В", звільняє з
таких посад відповідно до цього Закону;
5) присвоює ранги державним службовцям державного
органу, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В";
6) забезпечує підвищення кваліфікації державних службовців
державного органу;
7) здійснює планування навчання персоналу державного
органу з метою вдосконалення рівня володіння державними службовцями державною
мовою, регіональною мовою або мовою національних меншин, визначеною
відповідно до закону, а також іноземною мовою, яка є однією з офіційних мов
Ради Європи, у випадках, якщо володіння такою мовою є обов’язковим відповідно
до цього Закону;
8) здійснює контроль за дотриманням виконавської та
службової дисципліни в державному органі;
9) розглядає скарги на дії або бездіяльність державних
службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В";
10) приймає у межах наданих повноважень рішення про
заохочення та притягнення до дисциплінарної відповідальності державних
службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В";
11) виконує функції роботодавця стосовно працівників
державного органу, які не є державними службовцями;
12) створює належні для роботи умови та їх
матеріально-технічне забезпечення;
13) здійснює інші повноваження відповідно до цього та
інших законів України.
|
16
|
Хто здійснює повноваження до
призначення на посаду державного секретаря міністерства
у разі відсутності заступника міністра - керівника апарату
|
Відповідно до статті 17 Закону повноваження керівника
державної служби у міністерстві здійснює державний секретар міністерства.
Пунктом 5 Розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні
положення" Закону передбачено, що повноваження державних секретарів
міністерств до призначення на посади осіб за результатами конкурсу в порядку,
визначеному цим Законом, виконують заступники міністрів - керівники апаратів,
але не довше ніж до 01.05.2017 року.
Отже, заступник міністра - керівник апарату виконує
повноваження державного секретаря міністерства.
Згідно із законом № 3166 до посад заступників належать
посади першого заступника міністра, заступників міністра та заступника
міністра – керівника апарату.
Відповідно до пункту 21 частини другої статті 8 закону №
3166 міністр визначає обов’язки першого заступника міністра, заступників
міністра та заступника міністра – керівника апарату, розподіл повноважень
міністра між першим заступником міністра та заступниками міністра, які вони
здійснюють у разі його відсутності.
Зважаючи на викладене, у разі відсутності заступника
міністра - керівника апарату, його повноваження, покладаються на одного із
заступників міністра відповідно до розподілу обов’язків, включаючи й
повноваження державного секретаря міністерства.
|
17
|
Хто відповідно до Закону є керівником
державної служби в обласних та районних державних
адміністраціях
|
Відповідно до підпункту 2 пункту 1 статті 2 Закону
керівник державної служби в державному органі – посадова особа, яка займає
вищу посаду державної служби в державному органі, до посадових обов’язків якої
належить здійснення повноважень з питань державної служби та організації роботи
інших працівників у цьому органі.
Статтею 8 Закону № 586 місцеві державні адміністрації
очолюють голови відповідних місцевих державних адміністрацій.
Отже, керівником державної служби в обласних державних
адміністраціях є Голова (ОДА), керівником державної служби в районних
державних адміністраціях також є Голова (РДА).
|
2.3
|
Служба управління персоналом
| |
а) Типове положення про службу управління персоналом
державного органу затверджене наказом Національного агентства України з питань державної служби від 03.03.16 № 47, зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 23 березня 2016 року за № 438/28568 (надалі – типове положення № 47)
| ||
18
| Кому підпорядковується служба управління персоналом | Відповідно до частини першої статті 18 Закону служба управління персоналом прямо підпорядкована керівнику державної служби. |
19
|
Як визначитись щодо необхідності утворення структурного підрозділу або введення посади спеціаліста з питань персоналу
|
Відповідно до типового положення № 47, у державному
органі, чисельність якого становить менше 10 осіб, обов’язки служби управління
персоналом можуть бути покладені на одного з державних службовців цього
органу.
Чисельність служби управління персоналом визначається з
розрахунку до 20 осіб на одного спеціаліста служби управління персоналом
|
20
|
Якими є основні завдання служби
управління персоналом державного органу
|
Відповідно до частини другої статті 18 Закону, служба
управління персоналом забезпечує здійснення керівником державної служби своїх
повноважень, відповідає за реалізацію державної політики з питань управління
персоналом у державному органі, добір персоналу, планування та організацію
заходів з питань підвищення рівня професійної компетентності державних
службовців, документальне оформлення вступу на державну службу, її
проходження та припинення, а також виконує інші функції,
передбачені
законодавством.
|
21
|
Хто очолює службу управління персоналом
|
Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ типового положення №
47, службу управління персоналом очолює керівник.
|
22
|
Хто призначає на посаду та звільняє з посади керівника
служби
управління персоналом
|
Відповідно до пункту 2 розділу ІІІ типового положення №
47, керівник служби управління персоналом державного органу, юрисдикція якого
поширюється на всю територію України (крім Адміністрації Президента України,
Апарату Верховної Ради України, Секретаріату Кабінету Міністрів України), а
також обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій, призначається на
посаду та звільняється з посади керівником державної служби за наявності
висновку центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику у сфері державної служби.
|
Частина 2
Частина 3
Частина 4
Частина 5
Частина 6
Частина 7
Частина 8
Частина 9