77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Практичний посібник для керівників держслужб управління персоналом (частина 8)

У посібнику наведено практичні рекомендації щодо застосування положень Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу".
Стане у нагоді службам управління персоналом державних органів, а також буде цікавим широкому колу державних службовців та експертів у сфері публічної адміністрації.

Зміст: 
9. ПАТРОНАТНА СЛУЖБА ТА ПРАЦІВНИКИ ДЕРЖАВНОГО ОРГАНУ, ЯКІ ВИКОНУЮТЬ ФУНКЦІЇ З ОБСЛУГОВУВАННЯ 
9.1. Патронатна служба (1 – 5)
9.2. Працівники державного органу, які виконують функції з обслуговування (6 – 12)

Далі таблиця - запитання/відповідь

№ п/п
Запитання
Відповідь

9

ПАТРОНАТНА СЛУЖБА ТА ПРАЦІВНИКИ ДЕРЖАВНОГО ОРГАНУ, ЯКІ ВИКОНУЮТЬ ФУНКЦІЇ З ОБСЛУГОВУВАННЯ

Закон України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі – Закон) 

9.1

Патронатна служба

а) Питання оплати праці працівників державних органів, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.17 № 15 (надалі – постанова № 15) 

1

Які посади в державних органах віднесено до патронатної служби

Відповідно до частини першої статті 92 Закону до посад патронатної служби належать посади радників, помічників, уповноважених та прес-секретаря Президента України, працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, його Першого заступника та заступника, працівників патронатних служб Прем’єр-міністра України та інших членів Кабінету Міністрів України, помічників-консультантів народних депутатів України, помічників та наукових консультантів суддів Конституційного Суду України, помічників суддів, а також посади патронатних служб в інших державних органах.


2

На який строк призначається працівник патронатної служби

Відповідно до частини другої статті 92 Закону працівник патронатної служби призначається на посаду на строк повноважень особи, працівником патронатної служби якої він призначений.
Згідно із статтею 34 Закону строкове призначення на посаду державного службовця здійснюється, зокрема, у разі призначення на посаду державної служби категорії "А" – на п'ять років, якщо інше не передбачено законом, з правом повторного призначення на ще один строк або наступного переведення за пропозицією Комісії з питань вищого корпусу державної служби на рівнозначну або нижчу посаду до іншого державного органу.
Трудові відносини з працівником патронатної служби припиняються в день припинення повноважень особи, працівником патронатної служби якої він призначений. Акт про звільнення приймається керівником державної служби.
Працівник патронатної служби може бути достроково звільнений з посади за ініціативою особи, працівником патронатної служби якої він призначений, або керівника патронатної служби.


3
Чи зараховується час роботи на посадах патронатної служби до
стажу державної служби
Відповідно до частини п'ятої статті 92 Закону час роботи на посадах патронатної служби зараховується до стажу державної служби та враховується при присвоєнні державному службовцю рангу в межах відповідної категорії посад, якщо до призначення на посаду патронатної служби він перебував на державній службі та після звільнення з посади патронатної служби повернувся на державну службу.


4
Який порядок вступу або повернення на державну службу працівників
патронатної служби
Відповідно до частини шостої статті 92 Закону працівник патронатної служби, який виявив бажання вступити або повернутися на державну службу, реалізує таке право у порядку, визначеному цим Законом для осіб, які вперше вступають на державну службу, з обов’язковим проведенням конкурсу.


5

Які умови оплати праці працівників патронатної служби
Постановою № 15 затверджено Умови оплати праці працівників патронатних служб в державних органах і розміри їхніх посадових окладів (додатки 1-5).
Крім посадового окладу, працівникам патронатних служб у межах затвердженого фонду оплати праці відповідного державного органу встановлюються:
– надбавка за інтенсивність праці;
– надбавка за виконання особливо важливої роботи – до 100 відсотків посадового окладу.

Важливо!
У разі несвоєчасного виконання завдань, погіршення якості роботи і порушення трудової дисципліни надбавка скасовується або її розмір зменшується.


Крім того, працівникам патронатних служб виплачується:
– надбавка у відсотках до посадового окладу за вислугу років у державних органах у таких розмірах: понад 3 роки - 10, понад 5 років - 15, понад 10 років - 20, понад 15 років - 25, понад 20 років - 30, понад 25 років - 40 відсотків посадового окладу;
– матеріальна допомога для оздоровлення під час надання щорічної відпустки у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника патронатної служби;
– матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника патронатної служби.
Преміювання працівників патронатної служби здійснюється відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи у межах фонду преміювання відповідного державного органу. Конкретні умови, порядок та розміри преміювання визначаються у положенні про преміювання, що діє у відповідному державному органі.

9.2

Працівники державного органу, які виконують функції з обслуговування

а) Питання оплати праці працівників державних органів, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.17 № 15 (надалі – постанова № 15) 
б) Критерії визначення переліку посад працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування», затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.16 № 271 (надалі – Критерії № 271) 
в) Роз'яснення Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування щодо застосування деяких положень Закону від 10.12.15 № 889 у частині порядку оформлення втрати статусу державного службовця окремими категоріями працівників державних органів у зв’язку з набранням чинності цим Законом з 01.05.2016 року (надалі - роз'яснення Комітету ВРУ) 

6

Яку діяльність працівників державного
органу необхідно вважати функціями з обслуговування

Відповідно до частини першої статті 2 Закону функції з обслуговування - діяльність працівників державного органу, яка не передбачає здійснення повноважень, безпосередньо пов’язаних з виконанням завдань і функцій держави, визначених частиною першою статті 1 Закону.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв (постанова № 271), до функцій з обслуговування, належить, виконання робіт, пов’язаних із забезпеченням належних умов функціонування державного органу, а саме:
– комплексним обслуговуванням і ремонтом будинків, реставраційними та будівельно-монтажними роботами;
– документальним забезпеченням та діловодством (крім працівників, які опрацьовують документи з обмеженим доступом);
– комп’ютерним забезпеченням та впровадженням інформаційних технологій (крім працівників, до компетенції яких належить адміністрування загальнодержавних реєстрів та баз даних, а також забезпечення захисту інформації);
– виконанням функцій секретаря і стенографіста, комп’ютерним набором тексту, роботою з копіювальною та розмножувальною технікою, записом і опрацюванням цифрових даних;
– веденням архіву та виконанням функцій з бібліотечного обслуговування;
– матеріально-технічним та господарським забезпеченням.


7
Яким чином здійснюється віднесення
посад працівників державних органів до категорій посад, які виконують функції з обслуговування

Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону для визначення переліку посад працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, необхідно застосовувати Критерії (постанова № 271).

8
Як визначити чи належить посада
працівника до посад працівників державних органів, які виконують
функції з обслуговування,
якщо до посадових обов’язків працівника належать державні
функції та функції з обслуговування

У разі коли до посадових обов’язків працівника одночасно належать функції, визначені частиною першою статті 1 Закону, та функції з обслуговування, при визначенні статусу посади необхідно враховувати, які з них є основними, тобто виконанню яких завдань присвячена більша частина робочого часу працівника.

9
Ким затверджується перелік посад
працівників державного органу, які виконують функції з обслуговування
Відповідно до частини четвертої статті 3 Закону перелік посад працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, за поданням керівника державної служби у відповідному органі.


10
Як застосовувати постанови № 15 і № 271 щодо встановлення оплати праці начальника
відділу у складі департаменту,
самостійного управління

Необхідно виходити перш за все з обов’язків, прописаних за посадою. Якщо обов’язки за цією посадою включають функції, передбачені Критеріями № 271, то зарплату працівнику, який обіймає таку посаду, слід визначати як для працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування.
Водночас, відповідно до пункту 1 до пункту 1 Критеріїв № 271, не відносяться до посад працівників, які виконують функції з обслуговування, посади керівників та заступників керівників самостійних структурних підрозділів державних органів.


11
На підставі яких документів можна визначити посади працівників державних органів, які виконують
функції з обслуговування
Відповідно до пункту другого Критеріїв № 271, перелік посад працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, визначається відповідно до:
– документів, а саме регламентів, директив, методичних рекомендацій, посібників, кваліфікаційних характеристик, посадових інструкцій, нормативних документів, які визначають вимоги до змісту і характеру виконуваної за посадою роботи, вимоги до напряму підготовки (отримання особою професії, спеціальності) та інші вимоги до рівня професійної компетентності осіб, що претендують на зайняття посад працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування;
– проектів організаційно-розпорядчих документів, що відображають структуру державних органів, в тому числі співвідношення посад державної служби та посад працівників таких органів, які виконують функції з обслуговування.


12
Чи втрачають з 01.05.2016 року статус
державних службовців особи, які відповідно до статті 3 Закону віднесені до категорії працівників
державних органів, які виконують функції з обслуговування
Відповідно до роз'яснення Комітету ВРУ працівники державних органів, посади яких міститимуться у переліку посад працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування, мають залишатися державними службовцями після 01.05.2016 року, користуватися усіма правами, передбаченими законодавством, що діяло раніше, і продовжувати виконувати свої посадові обов’язки на час до завершення строку попередження про зміни в організації праці.