77

Улыбайтесь,пусть начальство ослепнет!

Практичний посібник для керівників держслужб управління персоналом (частина 3)

У посібнику наведено практичні рекомендації щодо застосування положень Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу".
Стане у нагоді службам управління персоналом державних органів, а також буде цікавим широкому колу державних службовців та експертів у сфері публічної адміністрації.

Зміст:
4. ПРИЗНАЧЕННЯ НА ПОСАДУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ 
4.1. Призначення на посаду державної служби (1 -  5)
4.2. Складання присяги державного службовця (6 – 7)
4.3. Випробування (8 – 9)
4.4. Особова справа (10 – 14)
Далі таблиця - запитання/відповідь
№ п/п
Запитання
Відповідь

4

ПРИЗНАЧЕННЯ НА ПОСАДУ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ

Закон України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі – Закон)

4.1

Призначення на посаду державної служби

а) Закон України від 14.10.14 № 1700 "Про запобігання корупції" (надалі – закон № 1700)
в) Закон України  від 16.09.14 № 1682 "Про очищення влади" (надалі – закон № 1682)

1

З якого часу особа, що вступає на посаду державного службовця,
набуває статусу державного службовця

Відповідно до частини третьої статті 21 та частини п'ятої статті 36 Закону особа, яка вступає на посаду державної служби:
– вперше – набуває статусу державного службовця з дня публічного складення нею Присяги державного службовця;
– повторно – з дня призначення на посаду


2

Які існують обмеження щодо призначення на посаду державної
служби
Відповідно до статті 32 Закону та статті 27 закону № 1700 не допускається призначення на посаду державної служби:
– особи, яка буде прямо підпорядкована у зв’язку з виконанням повноважень близькій особі;
– особи, якій будуть прямо підпорядковані близькі особи.
У разі виникнення обставин, що призводять до порушення вимог частини першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи зобов’язані повідомити про це керівника державної служби та вжити заходів до усунення таких обставин у 15-денний строк.
Якщо в зазначений строк такі обставини добровільно не усунуто, керівник державної служби повинен вжити у місячний строк заходів до їх усунення. Для цього керівник державної служби може:
– перевести державного службовця за його згодою на іншу рівнозначну вакантну посаду державної служби в цьому державному органі;
– дати згоду на переведення до іншого державного органу.
У такому разі переведення державного службовця здійснюється без обов’язкового проведення конкурсу. У разі неможливості переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.
У разі порушення вимоги, зазначеної в абзаці другому частини другої цієї статті, керівник державної служби несе відповідальність, встановлену законом.
Особи, які не повідомили керівника державної служби про обставини, зазначені у частині першій цієї статті, несуть відповідальність, встановлену законом.
Водночас відповідно до статті 25 закону № 1700 державним службовцям забороняється:
1) займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;
2) входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляють інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній
раді), ревізійній комісії господарської організації), якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.
Частиною першою статті 36 закону № 1700 встановлено, що державні службовці зобов’язані протягом 30 днів після призначення (обрання) на посаду передати в управління іншій особі належні їм підприємства та корпоративні права у порядку, встановленому законом.


3

Ким приймається рішення про
призначення на посаду державної служби
Відповідно до частин першої та другої статті 31 Закону на посаду державної служби призначається переможець конкурсу.
Рішення про призначення приймається:
– на посаду державної служби категорії "А" – суб’єктом призначення, визначеним Конституцією та законами України, у порядку, передбаченому Конституцією, цим та іншими законами України;
– на посади державної служби категорій "Б" і "В" – керівником державної служби.


4

Коли приймається рішення про
призначення на посаду державної служби
Відповідно до частин третьої та четвертої статті 31 Закону рішення про призначення або про відмову у призначенні на посаду державної служби приймається:
1) після закінчення строку оскарження результатів конкурсу, а в разі оскарження результатів конкурсу – після прийняття рішення за скаргою суб’єктом розгляду скарги (органом, уповноваженим на розгляд скарги), але не пізніше 30 календарних днів після оприлюднення інформації про переможця конкурсу, якщо інше не передбачено законом. Таке рішення приймається на підставі протоколу засідання конкурсної комісії;
2) за результатами спеціальної перевірки відповідно до закону № 1700;
3) за результатами перевірки відповідно до закону № 1682.


5

На які категорії посад державної служби здійснюється виключно строкове призначення
Відповідно до статті 34 Закону призначення на посаду державного службовця здійснюється безстроково, крім випадків, визначених цим та іншими законами України.
Строкове призначення на посаду здійснюється у разі:
– призначення на посаду державної служби категорії "А" – на п'ять років, якщо інше не передбачено законом, з правом повторного призначення на ще один строк або наступного переведення за пропозицією Комісії на рівнозначну або нижчу посаду до іншого державного органу;
– заміщення посади державної служби на період відсутності державного службовця, за яким відповідно до цього Закону зберігається посада державної служби.

4.2

Складання присяги державного службовця


6

Коли відбувається складення Присяги державного службовця
особою, яка вперше призначена на посаду державної служби
Відповідно до частини п'ятої статті 31 та частини другої статті 36 Закону особа, яка вперше призначена на посаду державної служби складає Присягу державного службовця у день свого призначення на посаду державної служби.
Особа, призначена на посаду державної служби вперше, виголошує Присягу державного службовця у присутності державних службовців структурного підрозділу, на посаду в якому її призначено, представників служби управління персоналом відповідного державного органу, підписує текст цієї Присяги і зазначає дату її складення.


7
Ким організовується складення Присяги державного службовця,
який вперше призначений на посаду
державної служби
Відповідно до частини п'ятої статті 31 Закону складення Присяги державного службовця особою, яка вперше призначена на посаду державної служби, організовує служба управління персоналом у день призначення особи на посаду державної служби, а також ознайомлює державного службовця під підпис із правилами внутрішнього службового розпорядку та посадовою інструкцією.

4.3

Випробування


8
У яких випадках при призначенні особи на посаду державної служби встановлення випробування є
обов’язковим
Відповідно до частин першої та другої статті 35 Закону в акті про призначення на посаду суб’єкт призначення може встановити випробування з метою перевірки відповідності державного службовця займаній посаді із зазначенням його строку.
При призначенні особи на посаду державної служби вперше встановлення випробування є обов’язковим.


9

Який максимальний строк випробування
встановлюється
при призначенні на посаду державної
служби
Відповідно до частини третьої та п'ятої статті 35 Закону випробування при призначенні на посаду  державної служби встановлюється строком до шести місяців.
Якщо державний службовець у період випробування був відсутній на роботі у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю, перебуванням у додатковій відпустці у зв’язку з навчанням або з інших поважних причин, строк випробування продовжується на відповідну кількість днів, протягом яких він фактично не виконував посадові обов’язки.

4.4

Особова справа

а) Порядок ведення та зберігання особових справ державних службовців, затверджений наказом Національного агентства України з питань державної служби від 22.03.16 № 64,  зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2016 року за № 567/28697 (надалі – порядок № 64)

10

Коли розпочинається ведення особової справи державного
службовця?

Відповідно до частини другої статті 37 Закону та пункту 1 розділу ІІ Порядку № 64, ведення особової справи державного службовця розпочинається одночасно зі вступом на державну службу або іншим призначенням на посаду державного службовця.


11

З яких документів формується особова справа державного
службовця?
Відповідно до частини третьої статті 37 Закону та пунктів 2-4 розділу ІІ порядку № 64 особова справа формується з таких документів і в такій послідовності:
1) особова картка державного службовця встановленого зразка;
2) текст Присяги державного службовця, скріплений підписом державного службовця (для осіб, уперше прийнятих на державну службу);
3) копія паспорта державного службовця;
4) копія облікової картки платника податків (окрім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
5) копії документів про освіту, науковий ступінь, вчене звання;
6) копія трудової книжки (у разі наявності);
7) копія військового квитка (у разі наявності);
8) копії документів про надані пільги (у разі наявності);
9) довідка встановленої форми про наявність допуску до державної таємниці (для відповідних посад);
10) декларація про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру;
11) довідка про результати проведення спеціальної перевірки (у разі її проведення) відповідно до закону № 1700  або копія відповідної довідки;
12) довідка про результати проведення перевірки відповідно до закону «Про очищення влади» або її завірена в установленому порядку копія;
13) ознайомлення з обмеженнями, встановленими законом України "Про державну службу", пов'язаними з призначенням на посаду державної служби та її проходженням;
14) ознайомлення з обмеженнями, встановленими законом № 1700;
15) ознайомлення із правилами етичної поведінки державних службовців;
16) ознайомлення із правилами внутрішнього службового розпорядку та іншими локальними актами державного органу (у разі необхідності);
17) згода на обробку персональних даних;
18) заява про призначення на посаду;
19) копія акта про призначення на посаду;
20) витяг із протоколу засідання конкурсної комісії в разі, якщо призначення здійснюється за результатами конкурсу;
21) копія акта органу вищого рівня про призначення на посаду (у випадках, передбачених законодавством);
22) погодження відповідних органів, передбачені законодавством для призначення на посади державних службовців.
Надалі в хронологічному порядку до особової справи за часом надходження додаються: копії актів про зміни анкетних даних, копії документів про підвищення рівня професійної компетентності, біографічна довідка (у разі потреби), форма якої наведена у додатку 1 до порядку № 64, матеріали оцінювання результатів службової діяльності, дисциплінарна справа тощо.
Копії документів про надання відпусток, заохочення, нагороди, почесні звання та інші копії актів додаються до особової справи в разі необхідності (відповідна інформація вноситься працівником служби управління персоналом до особової картки державного службовця).


12

Які відомості зазначаються в особовій картці державного службовця
Відповідно до частини першої статті 37 Закону стосовно кожного державного службовця ведеться особова справа, складовою якої є особова картка встановленого зразка, в якій зазначаються:
1) прізвище, ім'я, по батькові;
2) дата і місце народження;
3) сімейний стан;
4) освіта і спеціальність;
5) результати конкурсу;
6) реквізити акта про призначення на посаду;
7) дата і місце (державний орган) складення Присяги державного службовця;
8) відомості про проходження державної служби в державному органі (посада, категорія посади та ранг державного службовця, відомості про професійне навчання, стажування, відрядження за кордон, переведення в цьому державному органі);
9) відомості про оцінювання результатів службової діяльності;
10) вид і строки надання відпустки;
11) інформація про заохочення;
12) інформація про дисциплінарні стягнення та їх зняття;
13) підстава звільнення з посади державної служби з посиланням на статтю, частину та пункт цього або іншого закону України.


13

Коли реєструється особова справа державного службовця
Відповідно до частини третьої статті 37 Закону та пункту 8 розділу ІІ порядку № 64, працівник служби управління персоналом реєструє особову справу у журналі обліку особових справ державних службовців, форма якого наведена у додатку 3 до цього порядку, не пізніше тижневого строку з дня призначення на посаду.


14

Які існують способи систематизації
особових справ державних службовців
Відповідно до частини третьої статті 37 Закону та пункту 9 розділу ІІ порядку № 64,  особові справи мають бути систематизовані одним зі способів:
– в алфавітному порядку;
– за структурними підрозділами відповідно до штатного розпису;
– за порядковими номерами відповідно до реєстрації у журналі обліку особових справ державних службовців.