У посібнику
наведено практичні рекомендації щодо застосування положень Закону України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу".
Стане у нагоді
службам управління персоналом державних органів, а також буде цікавим широкому
колу державних службовців та експертів у сфері публічної адміністрації.
Зміст:
3.
ВСТУП НА ДЕРЖАВНУ СЛУЖБУ
3.1. Загальні умови вступу на
державну службу (1 – 3)
3.2. Порядок проведення конкурсу на
зайняття вакантної посади державної служби (4 – 13)
3.3. Конкурсна комісія (14 – 16)
Далі таблиця - запитання/відповідь
№ п/п
|
Запитання
|
Відповідь
|
3
| ВСТУП НА ДЕРЖАВНУ СЛУЖБУ
Закон України від 10.12.15 № 889 "Про державну службу" (надалі – Закон)
| |
3.1
|
Загальні умови вступу на державну службу
| |
б) Порядок визначення спеціальних вимог до осіб, які претендують
на зайняття посад державної служби категорій "Б" і "В", затверджений наказом Національного агентства України з питань державної служби від 06.04.16 № 72, зареєстровано в Міністерстві юстиції
України 27 квітня 2016 року за № 647/28777 (надалі – Порядок № 72, наказ № 72)
| ||
1
|
Яка особа не може вступити на державну службу
| Відповідно до частини другої статті 19 Закону на державну службу не може вступити особа, яка:
1) досягла шістдесяти п’ятирічного віку;
2) в установленому законом порядку визнана недієздатною
або дієздатність якої обмежена;
3) має судимість за вчинення умисного злочину, якщо
така судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
4) відповідно до рішення суду позбавлена права займатися
діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави, або займати відповідні
посади;
5) піддавалася адміністративному стягненню за корупційне
або пов’язане з корупцією правопорушення – протягом трьох років з дня
набрання відповідним рішенням суду законної сили;
6) має громадянство іншої держави;
7) не пройшла спеціальну перевірку або не надала згоду
на її проведення;
8) підпадає під заборону, встановлену законом № 1682.
|
2
|
Чи можна у вимогах до осіб, які претендують на зайняття
посад
державної служби категорій "А", "Б" і "В" збільшити чи
зменшити загальні вимоги, визначені статтями 19-20 Закону
|
Відповідно до частини першої статті 19 та частини
другої статті 20 Закону особа, яка претендує на зайняття посади державної
служби, повинна відповідати таким загальним вимогам:
1) для посад категорії "А" – наявність вищої освіти ступеня
магістра, загальний стаж роботи не менше семи років; досвід роботи на посадах
державної служби категорій "А" чи "Б" або на посадах не нижче керівників
структурних підрозділів в органах місцевого самоврядування, або досвід
роботи на керівних посадах у відповідній сфері не менш
як три роки; вільне володіння державною мовою, володіння іноземною мовою, яка
є однією з офіційних мов Ради Європи;
2) для посад категорії "Б" у державному органі, юрисдикція
якого поширюється на всю територію України, та його апараті – наявність вищої
освіти ступеня магістра, досвід роботи на посадах державної служби категорій "Б" чи "В" або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід
роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від
форми власності не менше двох років, вільне володіння державною мовою;
3) для посад категорії "Б" у державному органі, юрисдикція
якого поширюється на територію однієї або кількох областей, міста Києва та
його апараті – досвід роботи на посадах державної служби категорій "Б" чи "В" або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на
керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми
власності не менше двох років, вільне володіння державною мовою;
4) для посад категорії "Б" в іншому державному органі,
крім тих, що зазначені у пунктах 2 і 3 цієї частини, – наявність вищої освіти
ступеня магістра, досвід роботи на посадах державної служби категорій "Б" чи "В" або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи
на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми
власності не менше одного року, вільне володіння державною мовою;
5) для посад категорії "В" – наявність вищої освіти ступеня
молодшого бакалавра або бакалавра, вільне володіння державною мовою.
Крім того, відповідно до частини четвертої статті 20 закону
особи, які претендують на зайняття посад державної служби категорії "А",
мають відповідати типовим вимогам (включаючи спеціальні), затвердженим
Кабінетом Міністрів України.
Водночас відповідно до абзацу другого пункту 7 Порядку
№ 72, спеціальні вимоги щодо освіти та
досвіду роботи можуть носити уточнюючий характер (щодо галузей знань і
спеціальностей, за якими здобуто вищу освіту, досвіду роботи у конкретній
сфері тощо) та не можуть перевищувати встановлені статтями 19-20 законом
загальні вимоги.
|
3
|
Який порядок визначення спеціальних
вимог до осіб, які претендують
на зайняття посад
державної служби категорій "Б" і "В"
|
Частиною першою статті 20 Закону визначено, що вимогами
до осіб, які претендують на вступ на державну службу, є вимоги до їхньої
професійної компетентності, які складаються із загальних та спеціальних
вимог.
Порядок
визначення спеціальних вимог до осіб, які претендують на зайняття посад
державної служби категорій "Б" і "В" затверджений наказом № 72.
Відповідно до наказу № 72, загальну організацію та
контроль за процесом розробки спеціальних вимог здійснює суб’єкт призначення.
Безпосередній керівник структурного підрозділу та
служба управління персоналом забезпечують розробку та визначення спеціальних
вимог.
У разі утворення нового державного органу розробка та
визначення спеціальних вимог може покладатися на інший структурний підрозділ
до утворення служби управління персоналом.
Безпосередній керівник структурного підрозділу вносить
службі управління персоналом державного органу відповідні пропозиції, які
повинні містити специфічні вимоги щодо досвіду роботи, освіти, знань, умінь,
компетенцій, необхідних для ефективного виконання державним службовцем покладених
обов’язків.
За змістом спеціальні вимоги є описом вимог до досвіду
роботи, освіти, знань, умінь, компетенцій, необхідних для ефективного
виконання державним службовцем покладених обов’язків.
Спеціальні вимоги повинні визначатись з урахуванням
вимог спеціальних законів, що регулюють діяльність відповідного державного
органу, та бути пов’язаними з потребами державного органу, завданнями та
змістом роботи, яку зобов’язаний виконувати державний службовець відповідно
до його посадової інструкції, описаними з рівнем деталізації, достатнім для
відбору кандидатів на зайняття посад державної служби.
Крім того, при визначенні спеціальних вимог може бути
використані переліки компетенцій, наведені у додатках 3-4 до порядку № 72.
Служба управління персоналом державного органу та
керівники відповідних структурних підрозділів під час визначення та розробки
спеціальних вимог керуються:
1) Законом України "Про державну службу";
2) спеціальними законами;
3) положеннями про структурні підрозділи державного
органу;
4) посадовими інструкціями;
5) порядком № 72.
Спеціальні вимоги як складова вимог до осіб, які
претендують на вступ на державну службу, формуються та затверджуються за
формами, наведеними у додатках 1-2 до порядку № 72.
Безпосередній керівник структурного підрозділу:
– формує інформацію про посаду на підставі положення
про державний орган, положення про структурний підрозділ, посадової
інструкції, структури, штатного розпису;
– формує завдання та обов’язки для певної посади, необхідні
для забезпечення ефективного виконання завдань і функцій безпосередньо
структурним підрозділом та державним органом в цілому;
– формує опис спеціальних вимог до досвіду роботи,
освіти, знань, умінь, компетенцій, необхідних для ефективного виконання
державним службовцем покладених обов’язків;
– на основі сформованого опису вносить службі управління
персоналом пропозиції до спеціальних вимог для узгодження.
Для посад з однаковими посадовими обов’язками
затверджуються однакові спеціальні вимоги.
Служба управління персоналом опрацьовує надані
безпосереднім керівником структурного підрозділу пропозиції, перевіряє їх на
предмет актуальності та доцільності та вносить у разі потреби відповідні
пропозиції щодо внесення змін.
Розроблений проект спеціальних вимог візується службою
управління персоналом та безпосереднім керівником структурного підрозділу.
Після візування проект спеціальних вимог подається службою
управління персоналом на затвердження керівнику державної служби в державному
органі.
Підставою для внесення змін до спеціальних вимог є
зміни до спеціальних законів, що регулюють діяльність відповідного державного
органу, положень про структурні підрозділи державних органів, а також зміна
штатного розпису державного органу.
Безпосередній керівник структурного підрозділу
забезпечує оперативне внесення службі управління персоналом пропозицій щодо
актуалізації спеціальних вимог у зв’язку із змінами спеціального законодавства.
Служба управління персоналом забезпечує зберігання
затверджених спеціальних вимог.
Затверджені керівником державної служби в державному
органі спеціальні вимоги використовуються для формування посадових інструкцій
державних службовців.
|
3.2.
|
Порядок проведення конкурсу на зайняття вакантної
посади державної служби
| |
а) Порядок проведення конкурсу на зайняття посад державної
служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.16 № 246
(надалі – порядок № 246)
б) Закон України від 16.12.93 № 3723 "Про державну службу" (надалі – закон № 3723)
в) Порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних
посад державних службовців, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.02 № 169 (надалі –
порядок № 169)
г) Рішення Конституційного Суду України від 09.02.99 № 1-рп/99 (справа № 1-7/99 про зворотну
дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) (надалі – рішення КСУ)
| ||
4
|
Яка процедура прийняття на державну службу
| Відповідно до статті 21 Закону вступ на державну службу здійснюється шляхом призначення громадянина України на посаду державної служби за результатами конкурсу.
Прийняття громадян України на посади державної служби
без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених цим законом,
зокрема, відповідно до частин четвертої – шостої статті 22 та частини першої
статті 41 Закону без обов’язкового проведення конкурсу здійснюється
переведення державного службовця:
1) у разі реорганізації (злиття, приєднання, поділу,
перетворення) або ліквідації державного органу – на
рівнозначну або нижчу (за його згодою) посаду в державному органі, якому
передаються повноваження та функції такого органу;
2) під час передачі або делегування повноважень і
функцій від державного органу до органу місцевого самоврядування – на посаду
служби в органах місцевого самоврядування в разі відповідності його
професійної компетентності кваліфікаційним вимогам до відповідної посади та
за
умови вступу на службу вперше за результатами
конкурсу;
3) на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду в тому
самому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому
населеному пункті), – за рішенням керівника державної служби;
4) на рівнозначну або нижчу вакантну посаду в іншому
державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному
пункті), – за рішенням керівника державної служби в державному органі, з
якого переводиться державний службовець, та керівника державної служби в державному
органі, до якого переводиться державний службовець.
Державний службовець, призначений на посаду без
конкурсу, не може бути переведений на вищу посаду державної служби без
проведення конкурсу.
Особа, яка вступає на посаду державної служби вперше,
набуває статусу державного службовця з дня публічного складення нею Присяги
державного службовця, а особа, яка призначається на посаду державної служби
повторно, – з дня призначення на посаду.
Етапи проходження конкурсу визначено у статтях 22-30
Закону та порядком № 246.
Порядок № 246 проведення конкурсу визначає:
– умови проведення конкурсу;
– вимоги щодо оприлюднення інформації про вакантну
посаду державної служби та оголошення про проведення конкурсу;
– склад, порядок формування та повноваження конкурсної
комісії;
– порядок прийняття та розгляду документів для участі в
конкурсі;
– порядок проведення тестування, співбесіди, інших
видів оцінювання кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби;
– методи оцінювання кандидатів на зайняття вакантних
посад державної служби.
|
Разом з тим, абзацом другим частини другої статті 22 Закону
визначено, що особливості проведення конкурсу державних службовців на посади
в органах судової влади визначаються законом.
Водночас відповідно до абзацу другого пункту 1 порядку
№ 246 дія цього порядку не застосовується під час проведення конкурсу для
прийняття на дипломатичну службу.
Крім того, відповідно до частини четвертої статті 22 Закону
та пункту 68 порядку № 246 на посади державної служби, пов’язані з питаннями
державної таємниці, мобілізаційної підготовки, оборони та національної
безпеки, може проводитися закритий конкурс.
Відповідно до пункту 69 порядку № 246 закритий конкурс
не проводиться на посади, які комплектуються військовослужбовцями.
Згідно з абзацом другим частини четвертої статті 22 Закону
та пунктом 70 порядку № 246 закритий конкурс проводиться відповідно до
процедури, визначеної законом та цим
Порядком № 246, з урахуванням таких особливостей:
1) в оголошенні про проведення закритого конкурсу
зазначаються лише узагальнені найменування посади (без зазначення
структурного підрозділу) та посадові обов’язки (без деталізації), відомості
щодо критеріїв та вимог до професійної компетентності кандидата;
2)
конкурсна комісія формується з осіб, які мають допуск до державної таємниці;
3) строк подання документів кандидатами для участі у
закритому конкурсі та строк проведення такого конкурсу може бути скорочено за
рішенням керівника державної служби відповідного державного органу;
4) протоколи засідання конкурсної комісії закритого
конкурсу не оприлюднюються;
5) інформація про переможця закритого конкурсу не
оприлюднюється.
Перелік посад служби, пов’язаних з питаннями державної
таємниці, мобілізаційної підготовки, оборони та національної безпеки,
визначено у додатку 10 до порядку № 246.
| ||
5
|
Відповідно до якого порядку проводиться
конкурс на зайняття
вакантної посади державної служби, який було розпочато
до 01.05.2016 року
|
До 01.05.2016 року прийняття на державну службу на
посади третьої-сьомої категорій посад державних службовців здійснювалося
відповідно до статті 15 закону № 3723 та Порядку № 169.
Згідно із пунктом 9 порядку № 169 конкурс проводиться
поетапно:
1) публікація оголошення державного органу про проведення
конкурсу в пресі або поширення його через інші засоби масової інформації;
2) прийом документів від осіб, які бажають взяти участь
у конкурсі, та їх попередній розгляд на відповідність встановленим
кваліфікаційним вимогам до відповідного рівня посади;
3) проведення іспиту та відбір кандидатів.
З 01.05.2016 року у зв’язку з набранням чинності законом
конкурс на зайняття вакантної посади державної служби буде проводиться
відповідно до статті 22 цього закону та порядку № 246.
При цьому слід врахувати, що саме дата набрання
чинності Законом є початком для виникнення, зміни чи припинення прав та
обов’язків відповідних суб’єктів правовідносин.
Статтею 58 Конституції України встановлено, що закони
та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків,
коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
У рішенні КСУ визначено, що дію нормативно-правового
акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим
актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту
застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого
вони настали або мали місце.
З огляду на викладене, до правовідносин, які виникли до
01.05.2016 року, застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт,
під час дії якого вони настали або мали місце.
Таким чином, конкурсний відбір на зайняття вакантних
посад державних службовців, який розпочався до 01.05.2016 року, має
закінчитися у порядку та відповідно до законодавства, яке діяло до 01.05.2016
року.
|
6
|
Яка методика оцінювання та складення загального
рейтингу кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби для изначення переможця конкурсу та другого за
результатами конкурсу кандидата
|
Частиною першою статті 27 Закону та пунктом 13 порядку №
246, встановлено, що конкурс на зайняття вакантної
посади державної служби категорії "А" проводить Комісія
з питань вищого корпусу державної служби (надалі
– Комісія).
Для проведення конкурсу на зайняття вакантних посад
державної служби категорій "Б" і "В" керівником державної служби утворюється
конкурсна комісія у складі голови і членів комісії.
Відповідно до частин другої та третьої статті 26 закону
та порядку оцінювання кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби
(надалі – кандидати) складається з
трьох етапів: тестування, розв'язання ситуаційного завдання та проходження співбесіди
та/або інших видів оцінювання.
Згідно з пунктами 33-39, 43-52 порядку № 246 після
закінчення часу, відведеного на складення тестування,
проводиться автоматичне визначення результатів тестування
програмним забезпеченням.
Для оцінки результатів тестування кандидатів використовується
така 3-бальна система:
– 2 бали виставляється кандидатам, які відповіли правильно
на 32 питання тестового завдання і більше;
– 1 бал виставляється кандидатам, які відповіли правильно
на 24-31 питання тестового завдання;
– 0 балів виставляється кандидатам, які відповіли на 23
і менше питань тестового завдання.
Кандидати, які за результатами тестування отримали 0
балів, є такими, що не пройшли тестування та не можуть бути допущені до
наступного етапу конкурсу.
Кандидати, які набрали від 1 до 2 балів, вважаються
такими, що пройшли тестування.
До наступного етапу конкурсу допускаються кандидати,
які надали правильні відповіді на більшу кількість тестових питань.
Водночас відповідно до пункту 35 порядку № 246 за відсутності
умов для проведення автоматизованого тестування (відсутність належної
комп’ютерної техніки, відсутність Інтернет-зв’язку та інших умов) тестування
проводиться письмово.
Члени конкурсної комісії визначають результати
письмового тестування згідно з пунктом 34 порядку № 246.
Після визначення результатів тестування члени конкурсної
комісії повертають конверти з відповідями адміністратору.
Після отримання усіх конвертів з результатами
тестування адміністратор відкриває конверти з відповідями та персональними
даними кандидатів, які фіксує у відомості про результати тестування за формою
згідно з додатком 5 до цього порядку та оголошує кандидатам.
Разом з тим, відповідно до пункту 36 порядку № 246 письмове
тестування не проводиться для кандидатів на зайняття посад державної служби
категорії «А».
Під час другого етапу проведення оцінювання кандидатів
конкурсна комісія визначає результати розв’язання ситуаційного завдання
згідно з вимогами до професійної компетентності кандидата, на виявлення яких
спрямоване дане завдання.
Для оцінювання результатів розв’язання ситуаційного
завдання використовується така 3-бальна система:
– 2 бали виставляється кандидатам, які виявили глибокі
знання та успішно розв’язали ситуаційне завдання;
– 1 бал виставляється кандидатам, які розв’язали ситуаційне
завдання в обсязі, достатньому для подальшої роботи;
– 0 балів виставляється кандидатам, які не розв’язали
ситуаційне завдання в установлений строк.
Визначення результатів розв’язання ситуаційних завдань
здійснюється кожним членом Комісії або конкурсної комісії індивідуально та
вноситься до відомості про результати ситуаційних завдань за формою згідно з додатком
6 до цього порядку.
Остаточною оцінкою у балах за розв’язання ситуаційного
завдання є середнє арифметичне значення індивідуальних оцінок членів Комісії
або конкурсної комісії.
Комісія або конкурсна комісія може прийняти рішення про
залучення експертів (не менше двох) у відповідній сфері для проведення оцінки
відповідності окремим вимогам, які оцінюються за допомогою ситуаційних
завдань. У такому разі оцінку (0-1-2) дає експерт. Така оцінка враховується
членами Комісії або конкурсної комісії під час надання власної оцінки.
Після оцінювання члени Комісії або конкурсної комісії
надають відомості про результати розв’язання ситуаційних завдань кандидатів
адміністратору,
який відкриває конверти з персональними даними кандидата,
фіксує їх у зведеній відомості середніх оцінок за формою згідно з додатком 8
до порядку№ 246 та оголошує кандидатам.
Кандидати, які отримали середній бал 0,5 або нижче за
однією з вимог, не можуть бути допущені до наступного (третього) етапу
конкурсу, а саме співбесіди.
Співбесіду проводить Комісія або конкурсна комісія.
У разі потреби можуть бути присутні залучені експерти.
Під час співбесіди оцінюються вимоги, які не були
оцінені на попередніх етапах конкурсу.
Для оцінювання кожної окремої вимоги до професійної
компетентності на співбесіді використовується така 3-бальна система:
– 2 бали виставляється кандидатам, які відповідають
вимозі;
– 1 бал виставляється кандидатам, які не повною мірою
відповідають вимозі;
– 0 балів виставляється кандидатам, які не відповідають
вимозі.
Визначення результатів співбесіди здійснюється кожним
членом Комісії або конкурсної комісії індивідуально та фіксується у відомості
про результати співбесіди за формою згідно з додатком 7 до цього порядку.
Визначення остаточних результатів конкурсу здійснюється
у балах як середнє арифметичне значення індивідуальних оцінок.
Відповідно до пунктів 56-57 Порядку підсумковий рейтинг
кандидатів визначається шляхом додавання середніх оцінок, проставлених
членами Комісії або конкурсної комісії у зведеній відомості середніх оцінок,
наведеній у додатку 8 до цього порядку, за кожну окрему вимогу до професійної
компетентності, та тестування на знання законодавства.
Сума таких оцінок є підсумковим рейтингом кандидата, що
заповнюється за формою згідно з додатком 9, за допомогою якого визначається
переможець конкурсу.
Якщо
два і більше кандидатів мають однаковий
загальний рейтинг, за рішенням голови конкурсної комісії
(для категорії «А» – головуючого Комісії) переможець конкурсу визначається
шляхом відкритого голосування їх членів або проводиться повторна співбесіда.
Відповідно до частини п’ятої статті 23 закону результати
конкурсу оприлюднюються не пізніше 45 календарних днів з дня оприлюднення
інформації про проведення такого конкурсу.
|
7
|
Чи потрібно затверджувати порядок проведення конкурсу у кожному державному органі
|
Відповідно до частин першої та четвертої статті 22 Закону
конкурс на зайняття вакантної посади державної служби проводиться відповідно
до порядку № 246.
Особливості проведення конкурсу на посади державної служби,
пов’язані з питаннями державної таємниці, мобілізаційної підготовки, оборони
та національної безпеки, визначаються у пунктах 68-70 порядку.
Перелік цих посад визначено у додатку 10 до порядку.
Разом з тим, згідно з частиною другою статті 22 Закону особливості
проведення конкурсу державних службовців на посади в органах судової влади визначаються
законом.
Тобто, в органах судової влади, конкурс на зайняття
посад державної служби проводиться відповідно до положень статей 22-30 закону
та цього порядку з урахуванням особливостей, визначених Законом.
|
8
|
Де необхідно розміщувати оголошення про проведення
конкурсу на зайняття посад державної служби
|
Відповідно до частини першої статті 23 Закону інформація
про вакантну посаду державної служби оприлюднюється на офіційних веб-сайтах
державного органу, в якому проводиться конкурс, та центрального органу
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у
сфері державної служби, тобто Нацдержслужби, відповідно до цього закону і
пункту 10 порядку № 246.
З метою широкого поширення інформації про вакансію така
інформація може бути додатково оприлюднена на інших веб-сайтах або в засобах
масової інформації.
Відповідно до частин другої та третьої статті 23 Закону
та пунктів 5, 11-12 порядку рішення про оголошення конкурсу на зайняття
вакантної посади державної служби:
– категорії "А" приймає суб’єкт призначення;
– категорій "Б" і "В" – керівник державної служби
відповідно
до цього Закону.
Нацдержслужба вносить суб'єкту призначення проект
рішення про оголошення конкурсу на зайняття вакантної посади державної служби
категорії "А".
Забезпечує оприлюднення та надсилає в електронній формі
рішення про оголошення конкурсу та умови проведення конкурсу за формою згідно
з додатком 1 (скановану копію наказу у форматі pdf та умови проведення
конкурсу у форматі doc або docx) не пізніше ніж протягом наступного
робочого дня з дня підписання відповідного рішення:
– Нацдержслужбі – суб’єкт призначення або керівник
державної служби в державному органі, юрисдикція якого поширюється на всю
територію України;
– територіальному органу Нацдержслужби за місцем
розташування – суб’єкт призначення або керівник державної служби в державному
органі, юрисдикція якого поширюється на територію однієї або кількох
областей, мм. Києва або Севастополя, одного або кількох районів.
Нацдержслужба:
– здійснює перевірку наказу (розпорядження) про
оголошення конкурсу та його умови на відповідність вимогам законодавства з
питань державної служби;
– в разі відсутності зауважень узагальнює подану інформацію;
–
не пізніше наступного робочого дня з дня їх надходження розміщує її на своєму
офіційному веб-сайті.
У разі невідповідності наказу (розпорядження) про
оголошення конкурсу та його умови вимогам законодавства з питань державної
служби Нацдержслужба не пізніше наступного робочого дня з дня надходження
наказу (розпорядження) повідомляє про це відповідному суб'єкту призначення
або керівнику державної служби для приведення його у відповідність із
законодавством.
Крім того, якщо інформація про оголошення конкурсу на
зайняття вакантної посади державної служби не доступна у форматі .pdf, .doc
або .docx, відповідне рішення про оголошення конкурсу та умови проведення
конкурсу повинні бути повернуті відповідному органу без розгляду шляхом надсилання
повідомлення електронною поштою.
Частиною четвертою статті 23 Закону передбачено, що в
оприлюдненому оголошенні про проведення конкурсу зазначаються:
1) найменування і місцезнаходження державного органу;
2) назва посади;
3) посадові обов’язки;
4) умови оплати праці;
5) вимоги до професійної компетентності кандидата на
посаду;
6) інформація щодо строковості чи безстроковості
призначення на посаду;
7) вичерпний перелік документів, необхідних для участі
в конкурсі, та строк їх подання;
8) дата і місце проведення конкурсу;
9) прізвище, номер телефону та адреса електронної пошти
особи, яка надає додаткову інформацію з питань проведення конкурсу.
|
9
|
Протягом якого строку можна подавати документи для
проходження
конкурсного відбору
|
Відповідно до частини п’ятої статті 23 Закону строк
подання документів для участі в конкурсі не може становити менше 15 та більше
30 календарних днів з дня оприлюднення інформації про проведення конкурсу.
Водночас частинами першою – четвертою статті 25 Закону
та пунктами 18 та 19 порядку № 246, встановлено, що особа, яка бажає взяти
участь у конкурсі, подає в установленому порядку до конкурсної комісії такі
документи:
1) копію паспорта громадянина України;
2) письмову заяву про участь у конкурсі із зазначенням
основних мотивів щодо зайняття посади державної служби, до якої додається
резюме у довільній формі;
3) письмову заяву, в якій повідомляє, що до неї не застосовуються
заборони, визначені частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України «Про
очищення влади», та надає згоду на проходження перевірки та на оприлюднення
відомостей стосовно неї відповідно до зазначеного Закону;
4) копію (копії) документа (документів) про освіту;
5) посвідчення атестації щодо вільного володіння державною
мовою;
6) заповнену особову картку встановленого зразка;
7) у разі проведення закритого конкурсу – інші
документи для підтвердження відповідності умовам конкурсу;
8) декларацію особи, уповноваженої на виконання
функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий
рік.
Забороняється вимагати від особи, яка претендує на
зайняття вакантної посади державної служби, документи, не визначені частиною
першою цієї статті.
Особа, яка бажає взяти участь у конкурсі, може додати
до заяви про участь у конкурсі інші документи, крім тих, що зазначені у
частині першій цієї статті, у тому числі документи про підтвердження досвіду
роботи.
Особа, яка бажає взяти участь у конкурсі, має інвалідність
та потребує у зв’язку з цим розумного пристосування, подає заяву за формою згідно
з додатком 3 до порядку, про забезпечення в установленому порядку розумного
пристосування.
Державні службовці державного органу, в якому
проводиться конкурс, які бажають взяти участь у конкурсі, подають лише заяву
про участь у конкурсі.
|
10
|
За яких умов рішення конкурсної комісії для проведення
конкурсу
на зайняття вакантної посади державної служби є
прийнятим
|
Відповідно
до статті 27 Закону та абзацу першого пункту 15 та пункту 16 порядку № 246,
конкурсна комісія утворюється у складі не менше п’яти осіб.
Рішення
конкурсної комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала
більшість від її складу.
|
11
|
До якого державного органу має право оскаржити рішення
конкурсної комісії учасник конкурсу,
який не пройшов конкурсний відбір
на зайняття вакантної посади державної служби
|
Відповідно
до статті 28 Закону та пункту 66 порядку № 246, учасник конкурсу, який не пройшов конкурсний відбір,
має право оскаржити рішення конкурсної комісії:
1) щодо конкурсу на зайняття вакантної посади державної
служби категорії "А" – до суду;
2) щодо конкурсу на зайняття вакантної посади державної
служби категорій "Б" і "В" – до центрального органу виконавчої влади, що
забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби,
тобто до Нацдержслужби, або до суду.
Скарга на рішення конкурсної комісії подається не
пізніше ніж через 10 календарних днів з дня отримання письмового повідомлення
про результати конкурсу.
Учасник конкурсу, який оскаржує рішення конкурсної
комісії, зобов’язаний повідомити про це відповідну конкурсну комісію з
наданням копії скарги.
Про результати розгляду скарги Нацдержслужба,
повідомляє учасника конкурсу, який подав скаргу, не пізніше 14 календарних
днів з дня надходження скарги та в разі встановлення факту порушення
направляє керівнику державної служби в державному органі, в якому проводився
конкурс, обов’язкову для виконання вимогу про скасування результатів
конкурсу.
|
12
|
За яких умов скасовується рішення
конкурсної комісії стосовно переможця конкурсу та
другого
за результатами конкурсу кандидата на посади державної
служби і проводиться повторний конкурс
|
Відповідно до статті 30 Закону та пунктів 64 та 67 порядку
№ 246, рішення Комісії стосовно переможця конкурсу та другого за результатами
конкурсу кандидата на посади державної служби скасовується та проводиться
повторний конкурс у разі:
1) встановлення факту порушення умов конкурсу під час
його проведення, яке могло вплинути на його результати;
2) якщо за результатами конкурсу не визначено кандидата
на зайняття вакантної посади;
3) виявлення за результатами спеціальної перевірки
обмежень щодо вступу на державну службу переможця конкурсу та відсутності
другого за результатами конкурсу кандидата на зайняття вакантної посади
державної служби;
4) незгоди переможця конкурсу з рішенням про встановлення
випробування під час призначення на посаду державної служби вперше;
5) відмови особи, призначеної на посаду державної
служби вперше, від складення Присяги державного службовця, якщо Комісією не
визначено другого за результатами конкурсу кандидата на зайняття вакантної
посади державної служби.
У випадках, передбачених пунктом 1 частини першої цієї
статті, частиною четвертою статей 35 і 36 закону, рішення конкурсної комісії скасовується
суб’єктом призначення, а про проведення повторного конкурсу оголошується не
пізніше ніж протягом 10 календарних днів з дня скасування рішення конкурсної
комісії.
Повторний конкурс проводиться у порядку, визначеному
для проведення конкурсу.
Водночас відповідно статей 35 та 36 Закону,
передбачено, що у разі незгоди особи з рішенням про встановлення випробування
або відмови особи від складення Присяги державного службовця застосовується
відкладене право другого за результатами конкурсу кандидата на зайняття вакантної
посади державної служби.
|
13
|
У чому полягає зміст відкладеного права на зайняття
вакантної
посади державної служби
|
Відповідно до статті 29 Закону та пункту 62 порядку №
246, другий за результатами конкурсу кандидат на зайняття
вакантної посади державної служби має право на призначення на таку посаду
протягом одного року з дня проведення конкурсу, якщо:
–
посада стане вакантною;
– переможець конкурсу відмовився від зайняття посади;
– переможцю конкурсу відмовлено у призначенні на посаду
за результатами спеціальної перевірки.
Інформація про те, що відповідна посада стала вакантною,
повідомляється другому за результатами конкурсу кандидату протягом п’яти
календарних днів.
|
3.3
|
Конкурсна комісія
| |
а) Порядок проведення конкурсу на зайняття посад державної
служби, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.16 № 246
(надалі – порядок № 246)
б) Порядок обрання представників громадських об’єднань,
наукових установ, навчальних закладів та експертів до складу Комісії з питань
вищого корпусу державної служби, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.16 № 314 (надалі – порядок №
314)
в) Положення про Комісію з питань вищого корпусу державної
служби, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.16 № 243
(надалі – положення № 243)
г) Порядок обрання представників громадських об’єднань до
складу конкурсних комісій з відбору осіб на зайняття посад державної служби,
затвердженим наказом Національного агентства України з питань державної служби від 12.04.16 № 76, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30
травня 2016 року за № 786/28916 (надалі
– порядок № 76)
| ||
14
|
Хто утворює конкурсну комісію для проведення конкурсу
на зайняття вакантної посади державної служби категорії "А"
| Відповідно до частини першої статті 27 Закону та пункту 13 порядку № 246, конкурс на зайняття вакантної посади державної служби категорії "А" проводить Комісія з питань вищого корпусу державної служби.
Склад, повноваження та порядок організації роботи та
функціонування Комісії визначається статтями 14-16, 27, 69 та 91 Закону.
Разом з тим, відповідно до частини третьої статті 14 Закону
Комісія утворюється Кабінетом Міністрів України, який затверджує її
персональний склад. Пропозиції щодо творення комісії та затвердження її
складу Кабінету Міністрів України вносяться центральним органом виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері
державної служби, тобто Нацдержслужбою.
Зазначені пропозиції формуються Нацдержслужбою
відповідно та у порядку № 314.
Водночас відповідно до пунктів 21-22 та 27 положення №
243, з метою забезпечення виконання Комісією своїх повноважень щодо
проведення конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби категорії "А" та внесення суб'єкту призначення пропозицій щодо переможця конкурсу та
другого за результатами конкурсу кандидата на вакантну посаду утворюється
комітет з відбору кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби
категорії "А", який є робочим органом Комісії.
Рішення про утворення та персональний склад комітету з
відбору кандидатів приймає Комісія.
Порядок роботи та функції комітету з відбору кандидатів
визначаються регламентом роботи Комісії.
Крім того, відповідно до пункту 17 порядку № 246,
за поданням керівника спеціального структурного підрозділу Нацдержслужби,
який створюється для організаційного та матеріально-технічного забезпечення
Комісії, Голова Нацдержслужби з числа працівників спеціального структурного
підрозділу визначає особу, яка буде виконувати функції адміністратора під час
проведення конкурсного відбору на посади державної служби категорії "А".
|
15
|
Хто утворює конкурсну комісію для проведення конкурсу
на зайняття вакантної посади державної служби категорії "Б" і "В"
|
Відповідно до частини першої статті 27 Закону та
пунктів 13 та 14 порядку № 246, для проведення конкурсу на зайняття вакантних
посад державної служби категорій "Б" і "В" керівником державної служби
утворюється конкурсна комісія у складі голови і членів комісії.
Конкурс на зайняття вакантних посад:
– керівника територіального органу міністерства, іншого
центрального органу виконавчої влади та інших державних органів та їх
заступників проводить конкурсна комісія, утворена керівником державної служби
державного органу вищого рівня;
– заступників голів облдержадміністрацій проводить
конкурсна комісія, утворена керівником територіального органу Нацдержслужби;
– заступників голів райдержадміністрації проводить
конкурсна комісія, утворена головою облдержадміністрації;
– категорії "Б" в усіх інших випадках та категорії "В" проводить конкурсна комісія, утворена керівником
державної служби в державному органі.
Рішення про утворення конкурсної комісії для призначення
керівників структурних підрозділів апарату Міноборони приймається Міністром оборони.
Склад конкурсної комісії та порядок її формування
регулюється статтею 27 Закону та пунктами 15-17 порядку № 246, а також порядком
№ 76.
|
16
|
За яких умов засідання конкурсної комісії для
проведення конкурсу
на зайняття вакантної посади державної служби є
правомочним
|
Відповідно
до частини першої та частини третьої статті 27 Закону та пунктів 15 та 16 порядку
№ 246, конкурсна комісія утворюється у складі не менше п’яти осіб.
Засідання
конкурсної комісії є правомочним, якщо на ньому присутні не менш як дві
третини її членів.
|